• Karla79

    Hur ska jag få ihop detta (folsyra, järn och Levaxin)

    Jag äter en tablett folsyra, en tablett Levaxin (sköldkörtelhormon) och ska nu ta två järnbrustabletter varje dag (en kväll och en morgon).

    * Järnet ska tas minst 2 timmar före eller efter måltid (vem kan hålla sig fyra timmar utan att äta som gravid? Är frukt eller en macka måltid?)

    * Järnet och Levaxinet måste tas med två timmars mellanrum.

    * Varken järnet eller Levaxinet kan tas med kalciumprodukter (så till frukost kan jag inte ta dem)

    * Folsyra vet jag inte ens om det har något med saken att göra, men det står att man ska vara försiktig med kosttillskott om man tar järn.

    Det låter ju som folsyra till frukost, järnbrus två timmar senare och inget mellanmål (!), järnbrus två timmar före läggdags men inget att äta samtidigt, och Levaxin till läggdags? Eller kanske flytta Levaxin till lunch helt enkelt?

    Har försökt få tag på BM hela dagen men utan framgång, så om någon av er kloka som också knaprar har någon tanke om detta så svara gärna :)

  • Svar på tråden Hur ska jag få ihop detta (folsyra, järn och Levaxin)
  • majka79

    jag äter järntabletter Niferex, men där undviker jag bara att ta de ihop med mjölkprodukter och det har funkat bra för mig, fick upp mitt Hb värde från 103 till 117 så det verkar inte ha skadat att ta ihop set med mat. Men vet inte dock om det är samma med järnbrustabletter. När det gäller folsyra så står det överallt att det är bra för blodbildningen att ta om man äter järntillskott så det borde väl inte vara något problem hellre. Levaxin har jag ingen erfarenhet utav.

  • majka79
    Karla79 skrev 2009-09-03 15:57:18 följande:
    Varken järnet eller Levaxinet kan tas med kalciumprodukter (så till frukost kan jag inte ta dem)* [/citat]

    du får byta dina frukostvanor...det fick jag göra för att kunna ta järn 2 ggr om dagen
  • Explora

    Jag åt också folsyra, järn och levaxin när jag var gravid och tog dem alla vid frukosten... Kalciumprodukter som smör och ost åt jag till frukost men ingen mjölk eller fil.


    Rasmus 010816 & Theo 090430
  • Mumin80

    När det gäller järnet så är det väl främst kalciumet man ska undvika, däremot främjar c-vitaminet järnupptaget. Så kan du utesluta kalcium ur frukosten (du behöver nog inte vara fanatisk, men skippa yoghurt/mjölk. 1 skiva ost kan väl däremot inte göra så mycket från eller till) så funkar järnet bra till frukost, gärna tillsammans med ett glas juice.

    Eftersom det t.o.m. säljs juice berikad med järn + folsyra så kan ju den kombinationen knappast vara något problem.

    Var står det förresten att järnet inte får tas vid måltid? Som sagt, inte med kalcium har jag hört, men jag kan inte minnas att det på Niferex i alla fall står något om måltider i allmänhet.

  • Karla79
    Mumin80 skrev 2009-09-03 16:20:31 följande:
    När det gäller järnet så är det väl främst kalciumet man ska undvika, däremot främjar c-vitaminet järnupptaget. Så kan du utesluta kalcium ur frukosten (du behöver nog inte vara fanatisk, men skippa yoghurt/mjölk. 1 skiva ost kan väl däremot inte göra så mycket från eller till) så funkar järnet bra till frukost, gärna tillsammans med ett glas juice. Eftersom det t.o.m. säljs juice berikad med järn + folsyra så kan ju den kombinationen knappast vara något problem. Var står det förresten att järnet inte får tas vid måltid? Som sagt, inte med kalcium har jag hört, men jag kan inte minnas att det på Niferex i alla fall står något om måltider i allmänhet.
    På denna brustabletten som heter Fexim står det att det inte ska tas vid måltid.
  • maddan86

    jag åt järn någon gång på morgonen och levaxinet tog/tar precs inan jag gick och la mig fast då var det ju bökigt om man fick halsbränna hahah för det ska maninte blanda hahah knepigt detta

  • maddan86

    varför äter du dom då kan du inte äta niferex istället?


    Karla79 skrev 2009-09-03 16:29:03 följande:
    På denna brustabletten som heter Fexim står det att det inte ska tas vid måltid.
  • Karla79

    Barnmorskan rekommenderade dem för att de var mildare för magen, men det spelar nog ingen större roll för när man läser instruktionen står ju illamående och diarre och allt det med på biverkningslistan ändå.

    Får väl tolka "måltid" som större mål, kan ju inte undvika små mellanmål. Förmodligen är det kalcium som är det viktiga att undvika, som många av er sagt. Får förhoppningsvis tag på BM imorgon, men hon verkar ha dålig koll, hon visste inte ens att Levaxin skulle man absolut inte ta på samma gång som järntabletten. Ja trixigt är det :)

  • Mumin80

    Prata med din läkare. Antar att du har en p.g.a sköldkörtelmedicinen Läkare brukar ha bättre koll än bm när det gäller mediciner.

    Annars kan du ringa apotekets kundtjänst och fråga dem, farmaceuterna där har ju väldigt bra koll på läkemedel

  • Buddha74

    Jag äter levaxin och jag har fått besked av läkaren att jag ska ta den på kvällen.
    Så jag tar den när jag borstar tänderna och ska gå och lägga mig.

    Tydligen bäst när dom kollar blodprov(på dagtid) om man tagit på kvällen innan och inte samma dag på morgonen.

    Jag äter också folsyra, men den tar jag bara samtidigt som levaxinet på kvällen.

  • Miss Skellington

    Enl min läkare är det ingen fara att ta Levaxin till frukost även om man skulle äta lite yoghurt. Jag har mjölk i mitt te och det påverkar inte heller. Järnet ska du dock inte ta samtidigt. Jag tar levaxinet på morgonen och järntabletten på kvällen. Folsyran kan du väl ta på morgonen...

  • Redbit

    Jag behöver iofs inte ta två tabletter järn om dagen, men jag kör folsyra till frukost, järntablett till lunch (inga restriktioner om att inte ta i samband med måltid) och levaxin innan jag går och lägger mig.

  • Karla79

    Nu har jag pratat med BM, tydligen ska jag bara ta en järntablett om dagen. Och visst kan man kombinera folsyra och järn som ni sa, och måltid räknas som större måltider så visst kan man fika lite om man vill :) Så nu blir det som tidigare med folsyra på morgonen (och vanliga frukosten med mjölkprodukter), Levaxin vid läggdags och jag lägger till en järntablett två timmar efter middagen. Så allt frid och fröjd :) Man kanske inte ska läsa bipacksedlar i mediciner så himla noga, blir bara förvirrad!

  • MaddeS88

    Hej,

    vad spännande att alla får så olika info. Jag har haft hypotyreos sedan 2008 men aldrig någon som sagt att man ska ta levaxinet innan frukost och att man ska undvika mjölk osv 😅🤷🏼?♀️ Har alltid tagit medicinen direkt efter frukost och kaffe när jag borstar tänderna. 


    Aldrig heller hört att man ska äta folsyra när man tänker bli gravid, det var aldrig någon som sa till mig när jag väntade barn 2014 och 2015 🤦?♀️😅 

    däremot åt jag järntabletter när jag var gravid och de tog jag också varje morgon efter frukost ihop med levaxinet, var aldrig någon som sa något om det heller .. 

    Känns ju som du skriver som en hel vetenskap för att få ihop det med medicinerna.. 

    hoppas du hittar en lösning 😊

  • Citronella

    Byt till vanliga järntabletter. Jag är blodgivare så jag tar järn regelbundet ingen har sagt till mig att jag måste undvika att äta vissa livsmedel eller att jag inte får ta dem med mat. 

  • Wave Mother
    MaddeS88 skrev 2023-03-26 18:42:11 följande:

    Hej,

    vad spännande att alla får så olika info. Jag har haft hypotyreos sedan 2008 men aldrig någon som sagt att man ska ta levaxinet innan frukost och att man ska undvika mjölk osv 😅🤷🏼?♀️ Har alltid tagit medicinen direkt efter frukost och kaffe när jag borstar tänderna. 


    Aldrig heller hört att man ska äta folsyra när man tänker bli gravid, det var aldrig någon som sa till mig när jag väntade barn 2014 och 2015 🤦?♀️😅 

    däremot åt jag järntabletter när jag var gravid och de tog jag också varje morgon efter frukost ihop med levaxinet, var aldrig någon som sa något om det heller .. 

    Känns ju som du skriver som en hel vetenskap för att få ihop det med medicinerna.. 

    hoppas du hittar en lösning 😊


    Har också hypotyreos och har haft länge. Grejen är ju att kalcium och järn binder upp så att man får sämre upptag av levaxinet. Men så länge man är inställd med prover som är tagna när man tar levaxinet med sämre upptagning så spelar det ju ingen roll. Dvs. om man alltid tar levaxinet tillsammans med sin frukost, och normalt sett äter samma sak och konsumerar ungefär lika mycket kalicum etc., så blir det inga problem.

    Om man däremot ändrar kosthållning eller plötsligt bestämmer sig för att ta tabletten en annan tid kommer värdena däremot att förändras. Jag gick från att klara mig på 150 microgram som vegan, men när jag började konsumera mjölkprodukter igen fick jag öka på till 175 microgram. (Jag tar levaxinet när jag vaknar, så nära i samband med frukosten). 

    Det är ju däremot väldigt dumt att de inte berättar om detta med kalicum och järn så att patienterna vet hur de ska göra och att det är viktigt att hålla koll på TSH-värdena om man ändrar på någon vana.
Svar på tråden Hur ska jag få ihop detta (folsyra, järn och Levaxin)