• wiesio

    Vad tycker ni om namnet Matteus

    Vi håller för fullt på med att fundera på namn. Min kille är från Polen så vi vill ha ett namn som funkar i bägge länderna och det enda vi kunnat enas om hittills är Matteus (kommer att stavas Mateusz), men alla som vi hittills pratat med tycker att det är så fult vilket känns lite tråkigt. Vad tycker ni? Ar det lite för mycket eller tycker ni att det funkar?

  • Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Matteus
  • Pärlhyacint

    Matteus är jättefint, men jag förderar svenska stavningen...

  • MissLaila

    Och att det skulle vara för bibliskt har jag tänkt på, men va tusan min son heter Lucas, det är precis lika bibliskt men ingen bryr sig om det.. Och vi har bara fått posetiva reaktioner på Matteus.. Prolemet är att inget av våra släkt namn passar ihop med det.. Men det får nog gå ändå.. :)

  • wiesio

    Oj vad det trillat in svar har. Vad roligt att ni ar nagra som tycker om namnet i alla fall :)

  • Mask07

    Vi har en Matteus, fast vi inte är speciellt religiösa. När vi hittade det namn så blev alla andra utklassade. Ingen har sagt något negativt till oss om det namnet förutom att en gång fick höra att det bara är gamla gubbar som heter det. Men så är det ju med alla barn, de heter ju som gamla gubbar och gummor hela högen! Fördelen är att man dessutom inte har ett namn som var och varannan heter på dagiset. Vi är i alla fall mycket nöjda med vårt val av namn och kommer att fortsätta med bibliska namn när det blir tillökning! Go for it!

  • Miss Cee

    Jättefint!

    Jag hade det som namnförslag nu ifall det skulle bli en pojke, men av olika anledningar valde maken bort det. Men namnet är jättefint.

    Däremot röstar jag för att ni slopar den polska stavningen, om ni inte ska bo i Polen permanent.

  • fluu

    Namnet är vackert och bibliskt. Något stolpigt så det kan bli typ"Matte", vilket vore tråkigt på ett så vackert namn. Bor ni i Sverige skulle jag droppa krångelstavningen.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • bebbenn

    Matteus är ett jättefint namn. Det finns ju många namn som fungerar på polska/svenska
    David
    Oscar
    Nicolas

  • trollhona

    Matteus är ett jättefint namn. Men jag skulle välja den svenska stavningen om ni bor i Sverige. Förståeligt att den polska sidan av släkten kommer stava annorlunda, men utgå från det landet ni spenderar mest tid i för stavningen.
    Det finns ju många namn som fungerar på svenska och polska annars:
    Artur
    David Lukas Oskar Konstantin

    Lycka till

  • Farsta2014

    Tycker också Matteus är jättefint. Är med på min namnlista men tyvärr är inte min man lika förtjust!

  • welsa
    wiesio skrev 2009-09-11 17:59:16 följande:

    Vi håller för fullt på med att fundera på namn. Min kille är från Polen så vi vill ha ett namn som funkar i bägge länderna och det enda vi kunnat enas om hittills är Matteus (kommer att stavas Mateusz), men alla som vi hittills pratat med tycker att det är så fult vilket känns lite tråkigt. Vad tycker ni? Ar det lite för mycket eller tycker ni att det funkar?


    Vackert, men eftersom det är ett ovanligt namn skulle jag hålla mig till en vanlig stavning. Inte massa z
  • kaffe blatte

    Snyggt namn, men stavningen är keff. Kör på vanli stavning istället, inte massa krångligheter.

  • kioskmango

    Inte min te-kopp men inte fult heller. Tycker det är fint att det är ett bibliskt namn, känns lite kul på nåt sätt. Men föredrar stavningen Matteus. Men varför ska ni bry er om vad alla andra tycker när ni själva, båda två är överens om namnet och stavningen? Kör på, ert barn! {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Matteus