• Linis8

    plussat idag efter X - Orolig

    Plussat idag (!!!!) efter utomkvedshavandeskap i somras.
    Ska man då våga lita på detta?! Risken är ju stor att man kan få det igen. Så även om jag är jätteglad över plusset... så är jag så suupernervös. Vill ju inte genomgå ännu ett utomkveds. Försöker känna hela tiden om det känns något annorlunda sedan förra gånen. Är det några andra som har blivit gravida igen efter utomkveds? Hur har det gått? Hur stora är egentligen chanserana att det går bra den här gången? När ska man gå å göra ett VUL för att säkerställa att det sitter rätt?? Måtte det sitta rätt.. snälla...
    Det är jobbigt att inte kunna berätta för någon eller prata med någon, tusen tankar som snurrar i huvudet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-03 15:56
    Har äntligen fått tid till att göra VUL, men inte förrän om lite drygt en vecka. Börjar dock känna mej mer och mer gravid nu, hoppas så innerligt att allt ska stå rätt till. Mycket som skiljer nu från i somras. mår mer illa, känns mer i mitten av magen och är tröttare. Så jag hoppas och tror att detta ska vara på riktigt. Har fått remiss till att ta bloprover två gånger nästa vecka och sedan dax för VUL på måndag om en vecka. Tänk att man kan vara så nerövs. Hur har det gått för er andra har ni känt skillnad mellan att ha X och en riktig graviditet?

  • Svar på tråden plussat idag efter X - Orolig
  • Lithe

    Jag blev gravid två månader efter jag ahde ett x och min son är fyra snart.
    Försök koppla bort det, inbilla dig att det är den andra äggledaren som har fångat upp ägget.

  • Lilla Frugan

    Stort grattis TS, du är säkert helt normalt gravid. Kontakta din MVC och be att få en läkartid vid lämplig tidpunkt, misstänker att de tar detta på allvar eftersom konsekvenserna i fall att det skulle vara ännu ett kan bli allvarliga. Får du inget VUL den vägen, gör ett privat så du får lugn i själen. Tror att de helst inte bokar tider före v. 6+0 för att det kan vara svårt att se nåt tidigare (även en normal graviditet).

    Vill också gärna höra mer om hur det funkat för andra och om hur det går för dig, LInis8. Lycka till!

  • vixon

    Har du haft ett X gör de noga uppföljningar med tidiga VUL för att se att det sitter på rätt ställe. Och du - GRATTIS till graviditeten!!

  • Tinkerbellen
    Linis8 skrev 2009-09-26 11:25:55 följande:
    Plussat idag (!!!!) efter utomkvedshavandeskap i somras.Ska man då våga lita på detta?! Risken är ju stor att man kan få det igen. Så även om jag är jätteglad över plusset... så är jag så suupernervös. Vill ju inte genomgå ännu ett utomkveds. Försöker känna hela tiden om det känns något annorlunda sedan förra gånen. Är det några andra som har blivit gravida igen efter utomkveds? Hur har det gått? Hur stora är egentligen chanserana att det går bra den här gången? När ska man gå å göra ett VUL för att säkerställa att det sitter rätt?? Måtte det sitta rätt.. snälla... Det är jobbigt att inte kunna berätta för någon eller prata med någon, tusen tankar som snurrar i huvudet.
    Gumman! Jag har också haft ett X. I maj fick jag reda på att det var ett X.
    Tyvärr kan jag inte lugna dig på något vis eftersom jag visst inte lyckas bli gravid igen.
    Men jag anar att när det upptäcktes att det var ett X så fick du hjälp med det..
    Hör av dig till kvinnokliniken eller gyn, barnmorska så får dom göra ett VUL på dig! Det gör dom säkert eftersom det är allvarligt ifall det skulle vara fel igen.
    Jag blev lovad att få komma tillbaka när jag var gravid igen så nu väntar jag bara på det där himla plusset...
    Lycka till!! Berätta gärna hur allt gick!
  • Stella 78
    Linis8 skrev 2009-09-26 11:25:55 följande:
    Plussat idag (!!!!) efter utomkvedshavandeskap i somras.Ska man då våga lita på detta?! Risken är ju stor att man kan få det igen. Så även om jag är jätteglad över plusset... så är jag så suupernervös. Vill ju inte genomgå ännu ett utomkveds. Försöker känna hela tiden om det känns något annorlunda sedan förra gånen. Är det några andra som har blivit gravida igen efter utomkveds? Hur har det gått? Hur stora är egentligen chanserana att det går bra den här gången? När ska man gå å göra ett VUL för att säkerställa att det sitter rätt?? Måtte det sitta rätt.. snälla... Det är jobbigt att inte kunna berätta för någon eller prata med någon, tusen tankar som snurrar i huvudet.
    Grattis till plusset! Är lite i samma situation som du. Hade ett väldigt komplicerat X i maj/juni (tror jag "pratat" med dig i andra trådar om det) och har nu plussat igen. Plussade väldigt tidigt då jag påbörjade sprayning inför IVF och därför testade jag varje dag fr om efter ÄL. Det är lite av ett mirakel då de opererade bort vä äggledare och hö inte verkade funka då jag gjorde en misslyckad spolning i slutet av augusti. Därför är både jag och läakren väldigt chockade över att det tog sig nu när jag skulle få göra IVF.

    Var helnojjig för att det ska vara X igen i början men har faktiskt släppt det lite nu. Jag har lämnat hcg vid två tillfällen och det stiger normalt och ska göra vul på onsdag. Ville först vänta en vecka till för att de verkligen ska kunna se något men läkaren ville följa upp mig direkt så jag fick en tid både nu och en nästa onsdag. (hade den tiden redan då jag skulel börja med sprutor inför IVF den dagen egentligen). Sååå skönt med en läkare som bryr sig och tjatar på mig att göra vul Känns lite omvänt...

    Håller tummarna för oss båda att vi har ett pyre i livmodern som vill stanna kvar!
  • Linis8

    Tack för alla svar.
    Jag borde ringa och boka tid för kontroll, att det nu sitter på rätt ställe. Posivitivt tänkande!! Det kommer man långt med.
    Vågar dock inte ringa, är så nervös och orolig för att göra den där kontrollen, då får man ju det definitiva beskeded på om det sitter rätt eller inte. Känns hur jobbigt som helst och stort steg att lyfta telefonen och ringa. Det blir en stor grej av det oxå eftersom jag har ett sådant jobb där jag måste gå undan och hitta ngt ostört ställe att ringa ifrån.
    Försöker känna efter om det känns annorlunda nu mot när jag hade X i somras, men det är verkligen supersvårt. Då hade jag inga direkta symtom på X. Nu känns det ena stunden som allt är bra och det känns lite som mensvärk, jag mår illa från och till. Ofast tidigt på morgonen. Sedan andra stunden tror jag mej känna lite mer på höger sida (höger sida satt ägget fel på i somras, men jag har kvar den äggledaren), vet inte om det är inbillning eller på riktigt.
    Förstår ju att enda sättet att verkligen få veta är ju att göra ett VUL, men samtidigt är jag så himla rädd för svaret. JAg vill ju så himla gärna veta att det sitter på rätt ställe (hoppas hoppas Tror tror) men att få svaret att det inte gör det skulle vara så hemskt. Jag förstår verkligen inte varför detta händer?! Har inte haft några sjudomar tidigare, inte blivit opererad och ingenting. Varför?!
    NU vill jag bara att det ska bli bra, att det sitter rätt. åååh vad jag är nervös...

  • Rondellen
    Linis8 skrev 2009-09-28 16:44:56 följande:
    Tack för alla svar.Jag borde ringa och boka tid för kontroll, att det nu sitter på rätt ställe. Posivitivt tänkande!! Det kommer man långt med.Vågar dock inte ringa, är så nervös och orolig för att göra den där kontrollen, då får man ju det definitiva beskeded på om det sitter rätt eller inte. Känns hur jobbigt som helst och stort steg att lyfta telefonen och ringa. Det blir en stor grej av det oxå eftersom jag har ett sådant jobb där jag måste gå undan och hitta ngt ostört ställe att ringa ifrån. Försöker känna efter om det känns annorlunda nu mot när jag hade X i somras, men det är verkligen supersvårt. Då hade jag inga direkta symtom på X. Nu känns det ena stunden som allt är bra och det känns lite som mensvärk, jag mår illa från och till. Ofast tidigt på morgonen. Sedan andra stunden tror jag mej känna lite mer på höger sida (höger sida satt ägget fel på i somras, men jag har kvar den äggledaren), vet inte om det är inbillning eller på riktigt.Förstår ju att enda sättet att verkligen få veta är ju att göra ett VUL, men samtidigt är jag så himla rädd för svaret. JAg vill ju så himla gärna veta att det sitter på rätt ställe (hoppas hoppas Tror tror) men att få svaret att det inte gör det skulle vara så hemskt. Jag förstår verkligen inte varför detta händer?! Har inte haft några sjudomar tidigare, inte blivit opererad och ingenting. Varför?!NU vill jag bara att det ska bli bra, att det sitter rätt. åååh vad jag är nervös...
    Hej, jag har själv haft ett X och oroar mig massvis för framtiden. Kommer vara i din sits nästa gång jag plussar. Alltså gå o oroa sig o känna efter...
    Hur har det gått för dig?
  • Lilla Frugan

    Samma här. Var på koll igår efter x och hcg var nere på 3 så det är bara att försöka igen. Men det kommer att bli svårt att inte oroa sig om man blir gravid igen. Vill gärna höra hur det går för er andra.

    Vad har era resp. läkare sagt ang. risken att det upprepas. Förstod på min läkare att man löper en ökad risk att drabbas igen. Den risken är ytteraligare lite större om m an haft svårt att bli gravid (pga andra påverakdne faktorer) och lite mindre om man haft lätt att bli gravid sedan tidigare.

    Hur är det för er? Är det första barnet eller har ni fler sedan tidigare?

  • Linis8

    Hej igen.
    Ska gå på VUL på måndag 12/10. Supernervös. TOg blodprov igår och ska ta nytt på fredag igen. Har dock inte fått några svar, lär la inte få veta ngt förrän på måndag.
    Det är dock stor skillnad på hur jag känner mej nu och i somras. Mår riktigt dåligt på morgonen, är hungrig hela tiden. Super trött och yr i bollen ofta. När jag hade X i somras hade jag mer distinkt smärta på höger sida (där det satt) nu känns det inte så mkt och när det känns är det mer som mensvärk i mitten. I somras hade jag även två mindre blödningar och nu har jag inte haft det. Så jag hoppas och tror att det sitter rätt nu. Känns som dagarna kryper fram, jag vill så gärna veta att allting är som de ska.
    Ni som haft X innan och sedan blivit gravida, har ni känt skillnad då?

  • Lilla Frugan

    Linis8: Det bådar ju gott!! Inga blödningar och bara "mensvärk" i mitten, yr & illamående: det låter som en riktig graviditet det!! Hoppas att det går bra för dig. Förstår att helgen kommer att bli lång men försök att tänka att chansen att det är en normal graviditet är BETYDLIGT större rätt än risken att det är ett x igen.

    Du får återkomma i tråden så vi får höra hur det går för dig! LYCKA TILL!!!

Svar på tråden plussat idag efter X - Orolig