• Osqulda

    Januaribebisar i Uppsala 2010 Del 3

    Januaribebisar i Uppsala 2010 Del 3
    Januaribebisar i Uppsala 2010
    Här följs vi i uppsala åt som väntar barn i januari för att samla tankar och stötta varandra häng på i vårat glada gäng

    Bf Listan kommer uppdateras med jämna mellanrum

    TJEJJJEN bf 30/12-2009
    Millalacamilla bf 15/1-2010
    Utopia bf 19/1-2010
    annbom bf 20/1-2010
    Undén bf 22/1-2010
    Socialen bf 27/1-2010, andra barnet
    Osqulda bf 25/1-2010, tredje barnet

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-18 00:21
    iLarsson BF 13/1-2010
    Annaomasse BF 31/1-2010
    Evasha BF 24/1-2010

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-07 23:52
    Undén: Nelson född 23/12 -09
    Utopia: Tilia född 2/1 -10

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-09 23:54
    Annbom: Pi född 7/1 -10

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-11 22:33
    BF lista
    TJEJJJEN bf 30/12-2009
    iLarsson BF 13/1-2010
    Millalacamilla bf 15/1-2010
    Utopia bf 19/1-2010
    annbom bf 20/1-2010
    Undén bf 22/1-2010
    Evasha BF 24/1-2010
    Osqulda bf 25/1-2010, tredje barnet
    Annaomasse BF 31/1-2010
    Socialen bf 1/2-2010, andra barnet

    FÖDDA
    Undén: Nelson född 23/12 -09
    TJEJJJEN: Linnéa född 31/12
    Utopia: Tilia född 2/1 -10
    Millalacamilla: Line född 2/1
    Annbom: Pi född 7/1 -10

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-12 22:28
    Rättelse
    FÖDDA
    Undén: Nelson född 25/12

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-23 22:28
    iLarsson: Theo född 19/1

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-27 14:10
    Socialen: gosse född 25/1
    Osqulda: tös född 25/1
    Evasha: Maya född 26/1

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-06 23:24
    Annaomasse: flicka född 31/1
    Tutity: Samuel född 2/2

    Nu är alla i hamn

  • Svar på tråden Januaribebisar i Uppsala 2010 Del 3
  • Samsmamma
    Osqulda skrev 2010-02-06 23:28:23 följande:
    Annaomasse och Tutiy! Jag har identifierat era små gullegryn på webbisarna! Såååå fina .
    Damn här har man kämpat så länge med anonymiteten så gör man bort sig på en sån enkel grej :)

    Jaja, så kan det gå.

    Samuel är 5 dygn idag och jag har kämpat med amningen som sjutton... förstod först igår kväll att jag hållit honom fel för jag har sår på båda brösten och det har gjort asont varenda sugtag han tar. Efter lite läsning på amningshjalpen.se (kanonsida!!!) så har jag justerat hans läge och smort med mjölk innan och efter - och se idag har jag ammat smärtfritt! (med amningsnapp visserligen, men jag ska låta det läka innan jag slänger den). Underbart...

    har också varit ute på en liten promenad, hela lilla familjen. Gud så mysigt, ser verkligen fram emot fler prommisar! Men ryggen höll på att gå av halvvägs och jag var heeelt slut när vi kom hem (efter 15 min promenad i pensionärsfart) så det får nog vänta lite :)
  • Utopia
    Socialen skrev 2010-02-07 15:37:35 följande:
    Ett tips jag fick med äldsta sonen var att spara lite morgonmjölk att ge till kvällen, så sover de bättre. Jag sympatiläckte ca 1 dl när jag morgonammade och det kunde jag samla upp och spara till kvällen.Hur tänker ni andra kring infektionsrisker och liknande för era små? Min första är född på sommaren och då kunde man ju träffas ute och det var inte så mycket smittor i omlopp. Nu är det svininfluensa, RS-virus och vinterkräksjuka och många snuviga människor överallt. Imorgon börjar maken jobba igen efter sina två pappaveckor och jag känner mig redan helt isolerad. Hur ska man våga sig ut och träffa folk med ett litet pyre nu när det är vinter? Samtidigt måste jag ju för storebrorsans skull hitta påsaker, annars får han spunk på oss såklart. Känner mig också lite stressad för att ha lillebror ute, att han ska bli för kall eller för varm. Allt kändes liksom lättare på sommaren, när man dessutom kunde amma och byta blöja ute vid behov. Gnäll gnäll gnäll, jag vet.  
    Jag har inte tänkt så mycket på sjukdommar med mina två sista som båda är födda i januari men däremot min första som föddes i slutet av dec tänkte jag extra mycket på det samt så hade vi utegånsförbud första månaden så alla besök från bvc och sjukhuset för provtagning vart hemma hos oss villket jag tycket var jättejobbigt.

    Tilia är förkyld nu täppt i näsan så här kör vi med saltkoklösning och snorsug dygnet runt före ammningen msn tycker så synd om dom då dom själva inte kan fräsa ut snoret.

    Nu är det dax att försöka göra sig klar inför öppnaförskolan om jag tar mej dit har ont i ryggen sover i konstiga ställningar när jag ammar henne i sängen på nätterna
    vi tillsatte napp i går efter tjat från gubben men hon gillar den inte alls villket jag är glad över jag och manen har lite delade meningar om napp jaja

    ha det gott i dag
    021229, 040817, 070111, 100102 malinsgraviditet.blogg.se
  • Socialen
    Utopia skrev 2010-02-08 08:00:24 följande:
    Jag har inte tänkt så mycket på sjukdommar med mina två sista som båda är födda i januari men däremot min första som föddes i slutet av dec tänkte jag extra mycket på det samt så hade vi utegånsförbud första månaden så alla besök från bvc och sjukhuset för provtagning vart hemma hos oss villket jag tycket var jättejobbigt.Tilia är förkyld nu täppt i näsan så här kör vi med saltkoklösning och snorsug dygnet runt före ammningen msn tycker så synd om dom då dom själva inte kan fräsa ut snoret.Nu är det dax att försöka göra sig klar inför öppnaförskolan om jag tar mej dit har ont i ryggen sover i konstiga ställningar när jag ammar henne i sängen på nätterna vi tillsatte napp i går efter tjat från gubben men hon gillar den inte alls villket jag är glad över jag och manen har lite delade meningar om napp jajaha det gott i dag
    ja det tänkte jag precis fråga: hur stora kommer era vara när ni börjar på öppna förskolan med dem? jag tänkte börja gå i mars, min är då en månad. är det för tidigt (tänker på alla bacillusker)? storebror kommer inte gå på dagis på fredagar och då har de pysseltema på öppna föris, så det skulle passa förträffligt!

    vilken öppna förskola går du till utopia? misstänker utifrån din butik att vi bor nära varandra...
  • Utopia
    Socialen skrev 2010-02-08 08:49:37 följande:
    ja det tänkte jag precis fråga: hur stora kommer era vara när ni börjar på öppna förskolan med dem? jag tänkte börja gå i mars, min är då en månad. är det för tidigt (tänker på alla bacillusker)? storebror kommer inte gå på dagis på fredagar och då har de pysseltema på öppna föris, så det skulle passa förträffligt!vilken öppna förskola går du till utopia? misstänker utifrån din butik att vi bor nära varandra...
    Jag går på lötens.

    Butiken finns inte kvar längre dom har bara inte tagit ner skylten ännu

    jag började gå när tilia var 2 veckor kanske lite tidigt men jag måste tänka på gabbe med.

    Jag tog mej inte i väg i dag har för ont för att gå dit och hem samt hålla på med påklädning mm räcker med att jag ska iväg och hämta kottar i skola med vagn, pulka och hund kl 13 i dag
    021229, 040817, 070111, 100102 malinsgraviditet.blogg.se
  • Socialen

    Tänkte försöka lyxa till det med en promenix med lilleman efter lunch. Ska försöka bli av med mina gravidkilon lite snabbare denna gång. Har verkligen vräkt i oss ALLT onyttigt under de två pappaveckorna. Nu är det åter till vardagen. Jag har ätit mitt sista godis nu på förmiddagen när jag skrev tenta, men nu har jag slut på ursäkter.

    Vägde mig på bvc i fredags och har ca 9 kilo kvar till inskrivningsvikt, men 15 kilo kvar till målvikt. När lillen blivit lite större tänkte jag hoppa på VVs amningsprogram.
    Jag kommer troligen att gå på Tunabergskyrkans öppna förskola. De har öppet måndagar och fredagar om det är någon som vill följa med. På fredagar är det som sagt pysseltema, vilket kan vara roligt för större syskon. Brukar kunna kosta ca 20:- för material.

    Har ni andra förslag på hur man kan roa ett storesyskon där man även kan ha med en bebis? Ni är ju några som har gått igenom detta innan tänkte jag... Min son är väldigt aktiv och vill gärna ha en aktivitet där man får springa av sig om det går. Men även pyssel gillar han. Dock är han inte mycket för att sitta stilla och lyssna på en saga/titta på en pjäs etc.

  • Eshack

    Socialen, 15 kilo kvar här! Gått ner 7.  Har just tryckt en semla och ballerinakex...Har åxå ätit mkt de här pappaveckorna, stressätit en del för att få igång mjölkproduktionen.   M hade gått upp 80 g sedan i torsdags, men bvc inte nöjda riktigt...Jag som sitter konstant uppkopplad på bebis+ger ersättning när hon inte är nöjd, hon bajsar, kissar massa, sover bra på natten och verkar trivas..
    Arrgh, blir stressmoment det här med vägningarna..de ville att jag skulle komma på torsdag igen+ ge massa mer ersättning..Jag kan ju inte trycka i mer än vad hon vill ha, kräks upp en massa om vi stuffar i henne för mkt..Föredrar att ha henne vid brösten så de håller igång produktionen.  Kan man inte bara få mysa och koppla av med sin bebis och inte stressa för vägningarna? Förhalade nästa besök till om en vecka.

    Har inga tips på hur man aktiverar syskonen, fattar inte ens hur man ska ha tid med fler barn när man har en liten som ska ammas konstant... imorgon börjar mannen jobba, hjälp...

  • Theannapanna

    Ska skriva mer sen men tänkte beklaga mig o berätta att jag precis blivit inlagd på bb igen med inflammerad livmoder, får se när jag kommer hem igen. Jag har på en vecka gått ner 14 kg o har 4 kvar till vikten innan graviditeten. Nu ska jag försöka sova lite, har sofie med mig så jag får passa på då hon sussar..


    Daniel 080109 Bönan BF100131
  • Eshack

    Oj, annaomasse, inte kul. Det enda jag är avundsjuk på är ditt viktras. Krya på dig!!

  • annbom

    100g per vecka är fullt tillräckligt. 80 g på 4 dagar är faktiskt fullt tillräckligt. Går du hos samma bvc sköterska som mig tro, hon är väldigt mycket för ersättning. Strunta i vad hon säger och försök att lita på dig själv i stället. Jag har också ångest för att gå till bvc, och då är det mitt 6:e barn så du är knappast ensam om detta


    Eshack skrev 2010-02-08 15:15:54 följande:
    Socialen, 15 kilo kvar här! Gått ner 7.  Har just tryckt en semla och ballerinakex...Har åxå ätit mkt de här pappaveckorna, stressätit en del för att få igång mjölkproduktionen.   M hade gått upp 80 g sedan i torsdags, men bvc inte nöjda riktigt...Jag som sitter konstant uppkopplad på bebis+ger ersättning när hon inte är nöjd, hon bajsar, kissar massa, sover bra på natten och verkar trivas..Arrgh, blir stressmoment det här med vägningarna..de ville att jag skulle komma på torsdag igen+ ge massa mer ersättning..Jag kan ju inte trycka i mer än vad hon vill ha, kräks upp en massa om vi stuffar i henne för mkt..Föredrar att ha henne vid brösten så de håller igång produktionen.  Kan man inte bara få mysa och koppla av med sin bebis och inte stressa för vägningarna? Förhalade nästa besök till om en vecka.Har inga tips på hur man aktiverar syskonen, fattar inte ens hur man ska ha tid med fler barn när man har en liten som ska ammas konstant... imorgon börjar mannen jobba, hjälp...
  • Utopia

    annaomasse krya på dej och massor med kramar

    Jag gick ner alla mina kilon + några till direkt efter förlossningen och dan efter kunde jag ha mina normala kläder igen

    här är en bild på mej 1 månad efter

    jag 1 månad efter tilia föddes
    Klickbar


    021229, 040817, 070111, 100102 malinsgraviditet.blogg.se
Svar på tråden Januaribebisar i Uppsala 2010 Del 3