• Penapöna

    Var bodde ni i SA?

    Vi har nyss kommit hem efter 3½ vecka på Alleyn mansion. Bilderna ser jättefina ut på hemsidan men de är från flera lägenheter, alla lägenheterna ser olika ut och är i olika standard.

    3 lägenheter är på nedre botten och de har bord och stolar utanför dörren. Då de 2 lägenheterna som är på övre plan inte har någon egen uteplats får alla dela med varandra.

    Uteplatserna är med klinkersgolv (tror man kan kalla det för det), dock tar det golvet slut utan att det är staket och det är då kanske 30-40 cm ner till gräset. Lite farligt för både barn och vuxna. Min man ramlade tex ner för kanten när han satt vid ett av borden på en av de rangliga plaststolarna. Min son var nästan 2 år när vi var där och ramlade bara ner för kanten några gånger men ett barn i "nyss lärt sig krypa åldern" kanske inte är så lämplig att ha där.

    Vi bodde på övre plan och det var jättebra tyckte vi. Dels så kunde vi på ett annat sätt än de på nedre plan välja när vi ville vara ifred (är man ute på gården ser ju alla in i lägenheterna där nere och man pratar ju med de som sitter ute). Vår son kunde inte heller stå och titta ut på gården genom balkongdörren utan när vi var i vår lägenhet såg han bara oss och det var bra för anknytningen tror jag. Dock hade ju inte vi någon egen uteplats och då kan man lätt känna att man stör de andra genom att sitta på deras uteplatser. Det fanns inte tillräckligt med bord och stolar för att rymma oss allihop.

    Alleyn mansion ligger nära en rugbyarena och en bar, det var väldigt hög volym på helgkvällarna som inte gick att stänga ute då fönstren inte är så täta som här i Sverige.

    Området var väldigt bra och jag tyckte att det låg bäst av de guesthousen som finns där i Pretoria och närmast Eastwood med mataffär, souvernier och restauranger. Chancellors court ligger på andra sidan om en stor väg som inte alls var rolig att korsa, jag var glad att vi inte behövde gå över den mer än den gången vi var dit och tittade. Bor man där behöver man gå över vägen för att komma till Eastwood, Abba och Hatfield.

    Det bästa med Alleyn mansion var att man hade en tvättmaskin, dock hade inte städerskan en egen utan tvättade våra handdukar och sängkläder i den. Vilket faktiskt var jobbigt, så jag bad henne inte tvätta handdukarna, det kunde jag göra själv, men det förstod hon inte tror jag för hon tog handdukarna och la i dom fast jag sa att de inte ens blivit använda sedan jag tvättat dom.

    Mindre än en timme innan avfärd till flygplatsen fick vi veta att man ska betala det porslin som gått sönder (vilket ju inte är konstigt men inte så trevligt att få veta det mindre än en timme innan man åker därifrån) och tex så kostade varje glas man haft sönder 100 kr (även om det var städerskan som haft sönder dem när hon diskade).

    Vad ska jag mer berätta...... Jo att gården är väldigt varm på dagarna, finns ingen skugga vid uteplatserna, poolen och gräsmattan. Men på baksidan som var stenbelagd var det ett stort träd som gav skugga på eftermiddagen. Poolen är inte uppvämd men helt ok att bada i en liten stund ändå.

    Jo kan också tipsa om att dra ut karta från Internet över området, den man får av Martie är dålig (dessutom tog det en vecka innan vi ens träffade henne). Och Pizza Perfect vid Eastwood har helt underbart goooda pizzor, men hopplösa att beställa hemkörning från, de förstod inte alls vad vi sa, men det tog bara några minuter att gå upp dit så det var enklare.

    Om någon vill fråga gör gärna det här, eller på Afrikalistan.

  • Penapöna

    ViljaDrömma: Vi kommer inte bo på Allen mansion nästa gång vi åker till Sydafrika, vi kommer inte heller ha kontakt med Break-Away (Martie) då. Nästa gång vill jag bo någonstans där man kan få både frukost och middag. Visst var det skönt med eget kök men det var tur att vi (tack vare att vi åkte med en annan familj som varit där tidigare) stannade och storhandlade redan på väg från flygplatsen, fullt utrustat kök innebär tydligen inte inte att det finns saker som salt och peppar tex. Stekpannan (som var en traktörpanna) var helt värdelös, gick inte ens att steka ett ägg utan att det fastnade. Så det fick vi köpa oss en.

    När vi kom dit kom vi samtidigt men en svensk familj, det fanns då en svensk och en holländsk familj som åkte hem en vecka senare. Då kom det en norsk familj och några dagar senare en finsk och en dansk familj. De 3 familjerna var kvar när vi åkte hem. Vi hade bra gemenskap med dom, även om en familj var dålig på engelska och en annan inte så väldigt sällskaplig. Kvällen innan vi åkte hem hade vi lite fest med grillning och marängswich (hur stavas det?) med alla familjerna förutom en (deras barn hade mässling vid överlämnadet och de fick då utegångsförbud).

Svar på tråden Var bodde ni i SA?