• enlitenbitkaka

    Hur gör du kanelbullar?

    Hur gör du när du bakar kanelbullar?

    1. Kavlar ut degen så den blir "rektangulär", har på smör/socker/kanel, viker den dubbel, skär av "remsor" som du sedan snurrar ihop till en bulle och lägger i formar.

    2. Kavlar ut degen, har på smör/socker/kanel, rullar ihop den till en lång rulle och skär sedan av lagomt stora delar och placerar dem i formar.

    Och blandar du ihop smör/socker/kanel till en geggamojja eller gör du så här; smörar ut smör på degen, strör ut socker och sedan kanel.

  • Svar på tråden Hur gör du kanelbullar?
  • Kazeer

    Alt 2: smör på den utkavlade degen, socker, kanel, rulla ihop till en rulle och skär i lagom stora bitar och placerar i formar.


    BF febr-10 ♥ Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • kokos

    Alternativ 1 Jag gör alltid kringlor

    Har aldrig kanel bara smörar ut smör och sedan vaniljsocker utstrött

  • kokos
    kokos skrev 2009-11-17 12:30:08 följande:
    Alternativ 1 Jag gör alltid kringlor Har aldrig kanel bara smörar ut smör och sedan vaniljsocker utstrött
    Glömde använder aldrig brödformar heller
  • Mlir

    Inget av dem ;) men liknar mest alt 1

    Jag snurrar remsan och gör en knut av bullen och lägger på bakplåtspapper. Använder inte bullformar.

    Förr smörade jag på degen och strödde över kanelen och sockret men nu gör jag en färdig gegga av dem då jag tycker att bullarna blir bättre och håller ihop bättre av det :)

  • Trill

    Alternativ 2:

    Jag kavlar ut till en rektangulär deg. Sedan brer jag på klegget som jag rört ihop i en liten skål: smör, strösocker, kanel

  • Trill

    ... och skär sedan i ett par cm tjocka skivor som jag lägger i bullformar.

  • enlitenbitkaka
    Mlir skrev 2009-11-17 12:32:42 följande:
    Inget av dem ;) men liknar mest alt 1 Jag snurrar remsan och gör en knut av bullen och lägger på bakplåtspapper. Använder inte bullformar. Förr smörade jag på degen och strödde över kanelen och sockret men nu gör jag en färdig gegga av dem då jag tycker att bullarna blir bättre och håller ihop bättre av det :)
    Var nog så jag menade med nr.1 :) Håller remsan med båda händerna, snurrar och snurrar ihop den till en bulle. Rullar inte ihop den.
  • kokos
    enlitenbitkaka skrev 2009-11-17 12:38:05 följande:
    Var nog så jag menade med nr.1 :) Håller remsan med båda händerna, snurrar och snurrar ihop den till en bulle. Rullar inte ihop den.
    Okej då gör jag också som alternativ 1 fast utan brödformen
  • den kära leken

    Jag blandar smör kanel och mandelmassa till en smet som jag breder ut på den rektangulära degen. Sen viker jag den dubbel och skär remsor som jag snurrar och lägger på bakplåtspapper!

  • vargzaga

    Jag blandar mellan 1 och 2 när jag gör bullar. Sen blandar jag hop socker/kanel/smör.
    Eller smör/vaniljsocker/socker och brer ut.

  • mullzack

    Alt 2
    Till geggan använder jag Florsocker och kokos tillsammans med smöret. Kanelbullar är det ingen som vill ha här hemma, däremot går mina kokosbullar som smör i solsken.

  • NorrVimpel
    kokos skrev 2009-11-17 12:30:08 följande:
    Alternativ 1 Jag gör alltid kringlor Har aldrig kanel bara smörar ut smör och sedan vaniljsocker utstrött
    Då är det inte kanelbullar.

    Det är väldigt sällan jag gör kanelbullar men då gör jag enligt "2".
  • Danitra

    Alternativ två. Och jag blandar ihop smöret med sockret och kanelen (eller vaniljen, nejlikorna eller vad det nu är för smaksättning).


  • Cremo
    mullzack skrev 2009-11-17 13:16:55 följande:
    Alt 2 Till geggan använder jag Florsocker och kokos tillsammans med smöret. Kanelbullar är det ingen som vill ha här hemma, däremot går mina kokosbullar som smör i solsken.
    Hur mycket har du av varje ingrediens till din kokossmet? Det lät kanongott!
Svar på tråden Hur gör du kanelbullar?