Inlägg från: salsajenny |Visa alla inlägg
  • salsajenny

    Ge ditt barn 100 möjligheter Istället för 2

    hej! håller på att läsa boken nu och är helt omvänd. =) försöker informera nära och kära om att de måste tänka om, vissa nappar på det och är intresserade, men många tycker mest man är tråkig och tjatig och tänker helt "onödigt" liksom...tragiskt....

    tycker precis som TS skriver att alla som nån gång kommer i kontakt med barn bör läsa denna boken. den borde åtminstone ingå som kursmaterial i den kurs för föräldrakörkort som alla blivande föräldrar borde gå....=)

    Hoppas det blir nåt liv i tråden igen. =)


  • salsajenny
    Tezz80 skrev 2010-11-02 20:00:49 följande:

    oj, är de så dyra. Jag fick två exemplar o har gett ett till förskolan. Var bor du?


    Jag bor i Ängelholm. Kollade iofs bara på nätet lite snabbt, men där låg priset på mellan 244 kr och 269 tror jag. Har lånat den på bibblan, och lånat om direkt, men jag läser inte så ofta av olika orsaker, och vill gärna slippa låna om hela tiden, plus att jag vill kunna låna ut den till andra. och ha den hemma i många många år. =)
  • salsajenny

    Min mamma jobbar med barn på fritids, hon är utbildad barnskötare. Detta med genus är tydligen nånting helt nytt för henne, och hon har mycket frågor. Vi är överrens om att hon ska läsa boken, och kanske t o m ta in den via jobbet så de andra på den privata skolan hon jobbar på oxå kan ta del av den så att alla jobbar på samma vis.
     Egentligen borde det införas obligatoriska kurser om detta med genuspedagogik för de som inte har läst det i sin utbildning, dvs de lite äldre pedagogerna och andra (som min mamma) som jobbar med barn i olika åldrar.

     Jag tycker det är himla kul att det finns ett visst intresse från mammas sida, och även några kompisar. Man har ju sått ett frö, som förhoppningsvis gror och tar sig, så att säga. För mig tog det 4 år av föräldraskap (och två barn) innan jag FATTADE hur otroligt viktigt det är.....tur det aldrig är för sent att tänka om och göra rätt. :-P

     Min dotter är 4 år och min son snart 2. Hon har blivit en "typisk tjej" med rosa, prinsessor och dockor, ja ni vet, hela köret. Och han har snöat in TOTALT på bussar, traktorer, lastbilar....

     Det är vanligt att man får höra: "jaha, ska han inte få leka med bilar mer nu då, och ska han bara ha rosa klänningar på sig nu eller?" Och samma sak med henne: "ska hon aldrig mer ha söta klänningar mer nu då eller?"

     Och då är det så himla skönt att kunna svara, och krossa folks förutfattade meningar, med ett: "Jodå, för det finns inga förbud. Men nu i början måste de få lära sig att ALLA leksaker och sorters kläder och färger är okej, och därför blir flrändringen kanske lite extra tydlig just nu. Men sen när de vet det, så får de välja vad de vill. bara de vet att det inte finns nåt som är bara för flickor eller bara för pojkar."

     Barnens förskola är mycket inriktad på genuspedagogik, och jag är så glad att vi hamnade där av en slump, lagom tills jag "upptäckte" denna viktiga fråga. Dessvärre är ju inte alla föräldrar särskilt engagerade i detta, vilket visade sig extra tydligt idag då det var maskerad och jag möttes av flickor som var prinsessor eller hade andra sötsa klänningar på sig, och pojkar som var spindelmannen eller monster.
     Min dotter var pirat och sonen var ett bi. Ganska könsneutralt va? Synd de andra inte tänker så....

     TYcker det blir ett himla fokus på detta med färger, kläder och leksaker bara, i alla diskussioner. För egen del beror det kanske på att jag mest läst om det hittills, det är det första man läser om i boken ju. Och sen beror det nog även på att jag har lite svårt för att formulera mig och argumentera för detta med hur man bemöter barnen, och talar till dem. Alltså mitt ordförråd är kasst! Jag måste läsa på ordentligt där känner jag....för det är ju trots allt så himla mycket mer än just BARA kläder och leksaker som gör skillnaden!


  • salsajenny

    hej, skakar liv i tråden igen=)

    har ett litet dilemma nu i dessa tider med kalas, jul, fest osv i ett par månaders tid....

    hur gör ni med kläder till era barn när det nalkas kalas? kläder ni upp dem lite extra fina då? vad har de på sig i så fall?

    min dotter är ju 4 och har levt i nästan 4 år med fina tjejiga klänningar till fest, hon känner sig fin i det. och jag vill visa att det finns fler alternativ, men jag vet bara inte vilka???

     ska man låta henne välja helt fritt? ska man strunta helt i att klä upp barnen? ska man köpa bekväma, färgglada kläder som man lägger undan och bara har till kalasen, men som egentligen skulle kunna användas till vardags oxå?

    Hur gör ni?


  • salsajenny
    k girl skrev 2010-12-04 12:36:32 följande:
    Hur brukar du själv klä dig till fest?
    Jag har inte läst boken - den ska dock inhandlas, märker jag - men jag tycker att det är rätt viktigt att man tittar på hur man själv gör. Jeans och blus? Kjol, blus och slips?
    tycker inte riktigt det har med saken att göra, faktiskt....det är skillnad på barn och vuxna. Men för tillfället så har jag inga direkta finkläder, då jag är väldigt stor och inte har så mycket att välja på....

    jag går ju inte precis omkring i plyschbyxor och röd-gul-blå-grön-randiga tröjor med stjärna på till vardags. Jag har inte heller sparkdräkt eller body på mig. Jag är vuxen och har vuxenkläder, mina barn är barn och har barnkläder, helt enkelt.
    Machapuchare skrev 2010-12-04 13:25:57 följande:
    Vi försöker köra med färgglatt på kalas.
    Har inte speciella kläder som endast används till kalas, känns lite "slösigt".
    Nä, det känns som det är det som ligger närmst till hands, faktiskt. vill inte heller lägga pengar på sånt som inte används så mycket...

     idag när vi skulle på kalas valde 4-åringen kläder själv, det blev glitterstrumpbyxor, cerise kjol, rosa tröja, och så flätor till det. tjejigare än så blirde tknappt...hahaha....men så länge vi inte har så många alternativ hemma, så får det ju bli så. =) inväntar nu jul och födelsedag och hoppas kunna fylla på garderoben i lite roligare färger och skönare plagg. =)

     2-åringen hade svarta mysbrallor och färgglad randig tröja, och jag tyckte han var superfin i det. =) och han brydde sig inte ett smack, såklart. =)
  • salsajenny
    k girl skrev 2010-12-05 08:55:10 följande:
    ...jag håller inte med. Barn gör som vi gör, och inte som vi säger åt dem att göra. Hur lär man dem "alternativ" om alternativen är något man ratar själv? Pojk- respektive flickkläder handlar naturligtvis inte bara om blått och rosa eller Cars och My Little Pony; även vuxenkläder är könskodade. Klär mamma upp sig i finklänning varje gång det vankas fest, varför skulle inte 4-åringen få göra det om hon vill?
    Jag tror absolut att barn kan se skillnad på vuxna och barn. Senast idag frågade dotter varför jag och min man fick dricka läsk till middagen när de drack mjölk (vi var på restaurang) och hon nöjde sig med svaret att när man blir vuxen får man själv bestämma vad man ska dricka. Inga konstigheter alls med det, tyckte hon.

     Likadant med kläder då. Nu har jag inga finkläder alls, men när jag blir smal igen kommer jag nog göra skillnad på fest- och vardagskläder. Jag tycker ju det SKA  få vara lite skillnad, för alla. Men det är inte längre ok med fantastiska prinsessklänningar med tyll och rosetter. Det finns ju faktiskt andra alternativ.
     Jag löste det så denna "säsongen" att hon själv fick välja färg på en mjuk skön klänning på Kappahl för 129 kr. För henne är den ju ny och lite extra fin såhär i början, sen kan man använda den till vardags. Den är grön med breda ränder och stora prickar och har en luva, och ficka på magen. Billig, skön, användbar och inte sådär gullig och FIN. =)

     NU till ett annat dilemma. Hur gör ni nu till jul? Har ni önskelistor till era barn? Så ni kan meddela givarna om vilka saker barnen behöver och vill ha? 

     Vi har det varje år, men i år är det extra viktigt att folk faktiskt följer dem, då det annars bara blir påfyllning av det könsnormativa i barnens rum och garderober. Det är tillräckligt med rosa i flickans rum och garderob, likaså blått i pojkens. Jag vill INTE ha mer av den varan nu, och det vill jag att folk ska respektera. Men det får jag skit för.
     Och redan har jag blivit förbannad över två födelsedagspresenter till dottern, vi önskade oss mjukisbyxor till henne, i glada färger, men fick två tröjor i rosa och med blommor på, som givaren "inte tyckte var så farligt, trots att hon visste vad jag tyckte om det där" som hennes egna ord var. Och dessutom  la hon sen till att "hade det funnits i pojkfärger hade jag köpt en sån tröja till min son oxå".

     Och jag blev som sagt vansinnig. Så jävla respektlöst att välja att strunta i vad vi vill ha och vilka värderingar vi har, och sen dessutom säga emot sig själv när hon försöker försvara sitt beslut!

     Jag blir kallad barnslig och blir ombedd att bita ihop och gilla läget, och sluta vara så otacksam. Men jag ger mig inte! 

     Det är inte färgerna eller sakerna eller kläderna i sig som stör mig alltid. Jag vill inte neka mina barn nånting pga "mina värderingar", de ska ju få ALLA möjligheter.

     Utan det är att vi redan har så mycket av den varan, att jag vill balansera det med alla andra alternativ!!! Och det är nu vi måste göra det, för båda barnen fyller år inte så långt från julafton, så alla gåvor kommer ju nu! Och jag försöker bara styra upp det, men en del folk fattar bara inte! Eller så väljer de helt enkelt att STRUNTA i önskelistan trots att de vet hur viktig den är!

    Oj, lite långt inlägg kanske. Men jag känner att jag måste fiska efter lite medhåll, lite likasinnade, som kanske kan hjälpa mig stå på mig, så jag slipper känna det som att det är jag mot resten av världen....hoppas det finns någon här!
  • salsajenny

    vad skönt att känna att jag inte är ensam! FL är bra till mycket. =)


     


     Men egentligen, vad hjälper det när det blir sura miner och trist stämning på julen eller kalaset, eller när man grälar hemma för att maken går emot värderingarna (han har inte läst boken ännu) framför dottern....?


     


     Fast å andra sidan....utan starka kvinnor som förespråkar detta med genus, så som bl a Lady Dahmer (www.ladydahmer.se) så hade jag aldrig orkat stå på mig. Och ju fler vi är, desto starkare blir jag kanske. 

     Har känt flera gånger att om jag inte hade haft stöd i dessa förespråkare så hade jag antagligen låtit mig röstas ner av motståndarna/de som inte fattar och känt mig oerhört dum som betett mig som jag gjort. Men nu VET jag att jag har rätt att göra som jag gör. Det är resten världen som har "FEL." Och jag ska bara fortsätta kämpa. Så småningom kanske de fattar. OM jag har tur.


     


  • salsajenny
    JP76 skrev 2010-12-13 13:49:21 följande:
    Blir bara trött på omgivningen... Har en dotter och vill försöka ge henne en bild av att ALLT är möjligt (och kanske främst av att flickor inte bara är söta dockor som är till för andra.) Det känns dock som jag jobbar i en massiv uppförsbacke. Folk omkring mig bryr sig inte eller är helt enkelt okunniga. Fick senast höra att jag inte borde köpt en blå (ljusblå) mugg till dottern av en närstående... Det sades på skämt, men med allvar bakom. (Jag skulle ha svarat att hemma har vi till och med orange muggar, men jag blev så paff att jag blev helt tyst.) Behöver peppning och råd om hur man övertygar (eller iallafall förklarar sin ståndpunkt för) omgivningen, utan att verka raljerande eller tillrättavisande...
    åh, jag såg ett sånt bra inlägg i en annan sån här tråd, men kan inte hitta tråden hur jag än letar för att kunna citera inlägget! det var iaf om en mamma vars barn hade fått dumma kommentarer från andra barn på dagis....tusan att jag inte hittar det, det var så klockrent! =)
  • salsajenny
    ladydi skrev 2010-12-16 10:38:09 följande:
    Jag har läst boken den är jättebra. Sen kan jag inte låta bli att fundera. Att undvika tjejfärger på flickor och hela tiden klä barnen neutralt eller låta pojkar ha kjol får inte det också fel effekt?

    Jag funderade och såg bilden på män i långa klänningar ni vet sådana vita de har i Saudarabien..inte blir det mer jämställdhet för det?
    Lägger vi energin på fel sak men på ett demonstrativt sätt för att visa att vi är medvetna?

    Leken som någon redan tagit upp tycker jag är otroligt intressant och viktig. Genom den kan man lära sig ett och annat. 
    Är inte det absolut viktigaste kunskapen om hur vi bemöter barnen i olika situationer, vad och vilka egenskaper vi bekräftar på vilket sätt och av vilka anledningar? Därav mindre vikt vad de har på sig?
    Jag kan ju även fundera och tycka att det är svårt att inte tycka att barn ser sötare ut i en del kläder än andra. Precis som när vi vuxna klär upp oss för en utekväll då vi vill vara extra fina...

    Sen tycker jag att det är otroligt svårt att styra vad andra vill ge. Har svårt att se att man kan kräva att folk håller sig till önskelistor eller andra krav man har. Gåvor är ju just gåvor. Inget hindrar dock att man byter det man är missnöjd med.
    Här ska barnen få välja precis vad de vill, när de är stora nog för det och när de vet att det FINNS en massa olika val att göra. Bllått, grönt, lila, rött, vitt, rosa....det ska inte finnas några förbud! men innan de bestämmer helt själva måste jag se till att det finns lika mycket av alla färger, typ. =)

    självklart tänker vi mycket på hur vi bemöter barnen oxå. har t ex i pågående stund en chatt-konversation med en bekant på fb där vi pratar om hur man kan bemöta barn på olika sätt och därmed hjälpa eller stjälpa dem. en diskussion handlade om detta med supersöta klänningar, och jag menar att det komer inte in fler såna i detta hemmet på ett bra tag nu, eftersom folk envisas med att tala om hur otroligt FIIIIIN min dotter är i den, och jag vill inte att min dotter ska känna att "att vara fin" är något att sträva efter, som om att det är något viktigt i livet! Istället får hon kläder som hon känner sig fin i, men som i andras ögon är helt vanliga och därmed kommenterar de knappt det. och sjäv säger jag hellre saker som "vilken skön klänning du jar på dig!" och poängterar att DET är viktigt.

    för givarens del så borde det ju vara roligare att kunna ge nåt man vet de kommer använda? hur kul är det att ge nåt som de sen ändå bara byter för att det inte passar dem i stil/färg/form? jag skulle då rakt inte vilja ge nåt sånt, då ger jag hellre det som jag vet de önskar sig, och jag vill själv alltid ha en önskelista så jag vet att det inte blir fel när jag ger.....
  • salsajenny

    min dotter säger ibland när hon har t ex nya sköna luvklänningen och tottar i håret: "nu är jag fin, va?" och jag svarar då: "du är alltid fin gumman. den där klänningen sen jätteskön ut!", men annars använder jag inte det ordet längre.

    möjligen om det kan sättas i ett sammanhang som tyder på att barnet har en fin personlighet. om de förstår det, vill säga...."du är en fin tjej" om hon är extra omtänksam eller nåt sånt.


  • salsajenny

    KÄnner inte ni oxå att ni oxå att ni skulle vilja ha ett helt litet lager med denna boken hemma, och kunna dela ut till alla som har noll koll? Jag önskar jag hade råd till detta.....tio böcker (ca 2000 kr) räcker dock inte så långt, iaf inte i min omgivning, så det hade krävts en rejäl trissvinst för att kunna göra nåt sånt....:-/


  • salsajenny

    På mina barns förskola, som är genusmedveten, har de doktorsleksaker, bygghjälmar, polisuniformer, brandmansuniformer, köksutrustning och plastmat, dockor (inne i "Flexis", inte i dån dockhörna) och en slags trävagn dockorna kan sitta i, ingen klassisk dockvagn alltså), spel, labyrintspel, klossar i alla färger, bilmattor och en bred list på väggen som lutar, som de målat som en väg, där de kan köra ner bilarna som på en lutande väg, duplolego. Ute har de faktiskt en låda med barbiedockor som de brukar ha när det är varmt och fint ute, på en filt där alla får leka med dem.

     Jag tycker inte det gör nån skillnad att tipsa om boken. folk går knappast och köper den i första taget. inte heller pallrar de sig till bibblan och lånar den. Men hade de fått den i näven så hade de nog läst den. =)


  • salsajenny
    Machapuchare skrev 2011-01-15 12:44:06 följande:
    Skall också läsa den igen!
    efter mycket tjat fick jag min make att läsa de oxå...haha...=) Men han är helt med på tåget nu, han tycker det mesta är helt logiskt och självklart, men jag tror nog han fått sig några tankeställare han med, precis som vi andra. =) Har märkt lite skillnad på hur han pratar med barnen och han ser på leksaker med lite halvt nya ögon. Och kläder. =)

    Mamma har mitt ex nu, hoppas hon orkar läsa den snart, för jag vill ha tillbaka den och läsa igen. =)
Svar på tråden Ge ditt barn 100 möjligheter Istället för 2