• Hallonsmurf

    Bim v.51 2005 - nu stolta föräldrar till treåringar

    Dax för en ny tråd igen!

    Vi som vistas här är:

    Frida (Snösmilla) med Cosmo 060815
    Lisa (Milimani) med Elin 060817 och Alexander 080213
    Anna (Annan) med Alina 040801 och Måns 060818
    Johanna (Hallonsmurf) med Saga 031214 och Ida 060830
    Sara (Midnattsflicka) med Mathilda 060831
    Therese (Tirre80) med Milo 060905
    Kajsa (Kajsa04) med Hugo 060905 och Hanna 090427
    Ulrika (UllenK) med Nina 040705 och Elsa 060916

  • Svar på tråden Bim v.51 2005 - nu stolta föräldrar till treåringar
  • Snösmilla

    Hej. Vill bara säga att jag nu har hittat vår tråd. Jag har sjukt mycket på jobbet så att gå in där existerar inte och hemma är det fullt upp också.

    Vad kul Johanna att allt går bra och att du hört hjärtljuden nu! Grattis! Vad sa barnen?

    Karin: Vad ska du göra där nere? Blir du hemmafru eller ska du söka jobb också? Spännande med allt nytt!

    Ullen: Så det är snart dags för dig då? Oj, vad tiden går fort!

    Anna: Så tråkigt när företag går i konkurs. Samtidgt så vet ju nya potentiella arbetsgivare att den som inte längre inte har jobb iaf inte har fått sparken. Förhoppningsvis lättare att få nytt jobb då!

    Kram på er alla

  • UllenK

    Det är tag kvar Frida, men jag planerar att gå hem 60 dagar innan som planerat. Så det får lösa sig. Min BM puschade mig idag att överklaga då hon hört att många får nej först och sen vid överklagan så blir det ja.

    Här har det varit några lugna sköna dagar.  HAr hunnit med lite IKEA, jul på liseberg, shoppa och BM besök. Fördelen nu innan jul är att det är lite folk på ikea och vi fick verkligen tittat ordentligt på garderoberna som vi ska köpa till nya sovrummet. Ska bli så skönt att få rikigt ordning så smångingom.

    BMbeöket idag var allt annat än lugnt, båda barnen var med och pratade hela tiden så jag hann knappt tänka efter själv. Men alla värden var bra, järnet är på G upp enligt BM, och bebben ligger på tvären än så länge, iofs finns det ju massor av tid än att lägga sig rätt, men jag tycker det är obehagligt själv, just för att h'n ofta verkar vilja ta sats och hoppa på urinblåsan. Hjärtljuden ligger fortfrande på 138 vilket stödjer min teori om en pojk, då töserna haft väldigt ojämna hjärtaljud, allt frpn 136-160 från ena gången till den andra..

    Imorgon blir det julfirande hos mina föräldar och det ska bli skönt att slippa stressa här hemma och bara åka bort o bli ompysslad. Även om jag givetvis hjälper till Sen kommer min syster o kusin också, så det blir två extra att hålla koll på trollen och få dem att sluta bråka.

    Johanna, bråkar Ida o Saga mycket? Elsa och Nina håller på HELA tiden, och hade jag vetat detta för 1 år sen hade det nog inte blivit någon bebis.

    {#lang_emotions_tomte}GOD JUL PÅ ER ALLA{#lang_emotions_tomte}


  • Hallonsmurf

    Oj, vad jag är skruttig på att skriva här nuförtiden!

    Idag har jag gått in i vecka 20 och den lilla känner jag av för jämnan så nu känns det mycket lugnare.
    Saga blev hur glad som helst när vi berättade om bebisen, hon bara log resten av kvällen. Jag ryser fortfarande när jag tänker på det.
    För Ida var det mer en process. Första veckorna trodde hon mer att det var en lek och hon sa att hon oxå hade en bebis i magen. Nu börjar hon förstå lite mer, men hon har självklart svårare för att att tänka sig in i hur det kommer bli och vara, än Saga. Känns så kul att Saga ska få känna på att få ett småsyskon när hon är 6 år - det kommer bli en helt annan grej än sist. Till skillnad från Ulrika så är jag nästan helt övertygad om att detta blir ännu en tjej!

    Ulrika, Saga och Ida bråkar en del, men inte så ofta som det var förr. När Saga började på 6-års lugnande det sig en hel del. Att låta barnen vara ifrån varandra en del är en toppengrej. Hur är det med Nina och Elsa - är de oftast tillsammans, eller?

    Ikväll har vi en lugn hemmakväll. Jonas och Saga spelar new super mario på wii och Ida äter popcorn och choklad! Själv hamnade jag framför datorn med dagens första tekopp! Mmm, vad gott och lugnande det är med te!

    Kram på er!

  • Snösmilla
    gott nytt år på er alla stora och små!

    önskar cosmo och frida
  • hugo2006

    Gott nytt år! Hoppas att ni alla har haft det bra över jul och nyår. Vi firade jul i lugn och ro men direkt när julen var över så började vi packa på allvar inför flytten. Är ju egentligen sjukt hur mycket saker man har. Vi har redan fyllt över 20 flyttkartonger och då har vi packat som mest 10% av allt vi har. Men samtidigt så är ju det här ett perfekt tillfälle att rensa lite.

  • Annan

    Gott nytt från oss oxå! Hräligt med denna vinter, idag kom det ytterligare 25 cm snö här, ovanligt att vi har så lång tid med sammanhängande snö det är lööövly!

    Karin. Spännande med flytten, jag hoppas att det känns ok för dig och det kanske är bra att du har mycket att göra inför flytten så slipper man ha så mycket tid för att tänka..

    Här rasslar tiden på, har jobbat tvådagar nu och imorn är första dagisdan för barnen. Jul o nyår har varit toppen, vi hann med några dagars skidåkning i Värmland (Hovfjället) så nu har vi tjuvstartat med skidsäsongen också. Det gick toppenbra för barnen så nu är det fullt ös med skidåkning hela dagarna...

    Spännande tider nu i denna grupp, en flytt till Malaysia och två bebisar på gång.. Vad händer här, nja inget så spännande iallafall Bebisar blir det inga fler här, bekvämligheten har kommit ikapp oss nu när de börjar bli större.

    Men dags för storhandling på Ica Maxi! Kram, kram!!

  • Hallonsmurf

    Hej alla glada!

    Tänkte bara berätta att vi var på UL igår! Det var spännande som vanligt, även om hon som gjorde det var ruskigt nonchalant och ointresserad...
    Datum för BF flyttades från den 22:a till den 24:e maj, men eftersom jag drabbats av sfinkterruptutrer vid båda förlossningarna och har en del besvär av dem, blev det igår även beslutat om ett planerat kejsarsnitt - förmodligen 14:e eller 17:e maj! Känns både spännande och läskigt. Ni som har erfarenheter av kejsarsnitt kan väl berätta om allt positivt som det innebär

    Vi valde att inte kolla om det var en pojke eller flicka - fast vi såg ingen snopp iaf

    Julen är en härlig tid - men nog fasen har man rätt fullt upp även om man är en del ledig! Barnen är tack och lov på bra humör iaf, även om de lessnat på att inte somna hemma i sin säng. De ser nog fram emot lite vardag och rutiner.

    Kram på er alla! Jag tänker på er ofta!

  • UllenK

    Johanna: ojdå, men skönt att det ändå blir planerat då. HAr en när vän som råkat ut för samma som du och därför valt att inte skaffa fler barn. 17:e maj är ju ett lätt datum att komma ihåg Eller är det bara vi västkustbor som är mer inspirerade av norge
    Men vi såg inte heller nått som liknade snopp, men tror ändå på en pojk, eller jag o barnen i vart fall. M tror sig inte ha sånt " tur".
    Barnen går inte på samma avdelning i vanliga fall så de är inte mycket tillsammans. Men jag tror att vårt kalla väder, som vi inte är vana vid här nere gör att barnen tappar tålamodet fortare också. Vi orkar inte vara ute och inne är det knöckigt med renoveringar och uttbyggnationer.

    Karin: Kul m flytten men urk vad tråkigt med all packning, kommer ni skicka ner allt i förväg eller ska ni inte ta med nått??
    Känns det inte konstigt att bli "lyxhustru"?

    Anna: Hörde av svägerskan idag att det var ruskväder hos er igår, hennes mans familj bor i borås/sparsör och dom var där och hälsade på igår..
    Kul att åka skidor, LÄNGTAR tills jag kan göra det igen, har inte åkt ordetligen sen barnen kom, har varit gravid eller ammat varje gång det funnits tillfälle till skidåkning.

    Här är jag barnledig idag, eller ja, pappa var här och hämtade dem för några timmar sen, skall till Ullared imorgon m svägerskan Stäningsdag på förskolan så jag passar på. Mats är i Tunisien på vildsvinsjakt så jag är ensam hela veckan m barnen, men det är rätt vecka får man se det som. Bara 3 arbetsdagar för min del och sen ska barnen på pippiteater med mina föräldrar på lördag så då är jag barnledig igen
    Jobbar bara 6 dagar till sen blir det ledigt fram tills bebben kommer, har inte fått in min överklagan än till FK men har lite semester o komp att ta ut först, och sen blir det att snåla lite med fp-dagarna i så fall.

    Ha det bäste flickor


  • hugo2006

    Anna: Mysigt det låter att åka skidor, skulle också vilja göra det med barnen men vi har inte riktigt kommit igång än. Snö har vi ju i alla fall ingen brist på i vinter!

    Johanna: Jag har ju gjort 2 snitt men ingen vanlig förlossning så jag kan inte direkt jämföra. Båda gångerna har jag blivit akutsnittad men det är ju skönt att du slipper det. Jag kan tänka mig att det känns skönt att veta exakt när man ska föda och kunna ordna med barnvakt och sånt i lugn och ro. Båda mina snitt gick bra men det kändes mycket bättre nu andra gången och det tror jag beror på att jag visste exakt vad som skulle hända. Så mitt tips till dig är att läsa på ordentligt exakt vad som händer under ett snitt så att du är förberedd. Sen så får du räkna med att ha lite ont några dagar men det får du smärtstillande mot. Försök kliva upp så tidigt som möjligt efter snittet, det gör jätte ont i 10 sekunder men sen så blir det bara bättre och bättre. Jag har två jätte fina bikini-snitt som inte syns alls ens i låga trosor. Och det bästa av allt med ett planerat snitt är ju så klart att du slipper smärtan under förlossningen - inget alls som gör ont. Sen så tror jag att min kompis som sprack under förlossningen hade mycket ondare efteråt än vad jag hade som blev snittad. Så jag har ju väldigt positiva erfarenheter av mina snitt och det får du säkert också!

    Ullen: M hoppas alltså på en pojke? Fast sånt brukar ju inte spela någon roll när barnet väl kommer. Bara allt är bra så brukar lyckan vara total ändå

    Vi ska inte ta med några möbler eller så till Malaysia men vi kommer att skicka en del kläder, böcker, filmer och leksaker i förväg. Magnus åker dit igen nästa vecka och sen en gång till i februari och då kommer han att fixa det sista i huset och packa upp det som vi har skickat. Sen så kommer han hem och hämtar oss och den 25 februari flyttar vi hela familjen. Det känns faktsikt lite kul att bli "lyxhustru" även om jag hellre hade varit det i Sverige eller i alla fall i Europa. Det blir så klart skönt att få vara hemma med barnen 2 år till. Jag hoppas bara att vi lär känna lite folk som har barn så att Hugo och Hanna får några kompisar. Det som känns lite konstigt är att livet där blir så "lyxigt" med tanke på huset och området som vi kommer att bo i. Sen så säger Magnus att västerlänningar alltid blir extremt väl behandlade där, nästan lite som att vi var en högre klass och det kommer att kännas jätte konstigt. Sen så finns det ju en hel del fattigdom där så kontrasterna blir väldigt stora.  

  • Annan

    HEj alla! Hur går det för er med bebismagarna och flytt?? Karin har ni flyttat nu alltså?? Jag hoppas det kommer kännas bra för dig och barnen!

    Själva har vi precis kommit hem efter en skidvecka i Funäsdalen! Jättehärligt har det varit och jag är så stolt över våra fantastika skidåkarbarn. Problemet är bara att föräldrarna inte inser att en 3åring inte orkar lika mycket som 5åringar. Måns han var helt slut efter några dagar i backen, han hakar ju på de stora (vi åkte med en annan familj) och inser inte när han inte orkar (det borde vi inse...). Men då fick vi ta ett par lugnare dagar med bara lite skidåkning. De har båda gått i skidskola och tyckt att det var jättekul. Måns blev uppflyttad en kurs så han fick haka på två 5åriga tjejer där också... Alina och hennes kurs åkte i röda backar och skogsåkning samt att honhar lärt sig åka ankarlift själv. Helt fantastiskt vad duktiga barn man har
    Men vi fick börja första dan hemma med att vabba för alina kräktes när vi åkte hem. Hon har tendens till åksjuka men däremot kom det igen efter att vi hade ätit så då kändes det som att vi får nog stanna hemma idag..

    Nä nu är det dags att ut och skotta snö för det har kommit endel här!

  • UllenK

    Oj, nu är det ett tag sen. Fast jag går hemma verkar tiden flyga förbi och jag har svårt att hinna med vissa saker

    Karin, nu är det snart dax, känns det inte skönt att lämna all snö bakom sig JAG HATAR SNÖ, och mer kommer det hela tiden. Jag hade hoppats på barmark tills att bebben kommer, men det verkar hopplöst.

    Börjar personligen att tröttna på allt vad kallas gravid och mage. HAlsbrännan tar kål på mig som vanligt, och nu är det som det var med Nina att jag är tvungen att spy på natten för att ens få sova. Äter jag så jag blir mätt så ligger det och glider upp o ner hela natten sen Konsumerar otroliga mängder bubbelvatten så tack för sodastreamern. Har gjort slut på en flaska gas på 3 dagar.

    Annars är väl allt som vanligt. barnen bråkar om allt och hela tiden, men nu har jag börjat med att stänga deras dörr och så får det bli som det blir. Oftast blir de sura att de får vara själva och slutar bråkla så de kan öppna dörren, men jag hoppas allt lägger sig en anings när bebben kommer, eller när våren kommer och det blir roligare att vara ute. För mina barn är precis som jag, rätt trötta på vinter och snö och vill ha vår nu.

    Kram på er.


Svar på tråden Bim v.51 2005 - nu stolta föräldrar till treåringar