Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

    När man har soc-bidrag, får man en extra slant till julen?

    Nej du får ingen extra slant, men däremot så tycker jag du ska söka hos fonder, gör det nu annars kan det vara för sent. De bidrar med extra pengar till dem som har det svårt. Många kramar till dig från mig, hoppas det ordnar upp sig med julklappshandlingen, har du inte mormor, farmor, farfar och morfar som kan komma över på julafton och då kan de ju kännas lite mer speciellt, hör med dom om de kan komma på självaste julafton. Ni behöver inte köpa massa mat de kan de ta med sig. Jag var utan hjulklappar 2 år i rad till mina ungar för jag inte hade råd. De fick några klappar, men jag pyntade och ordnade deras goda mat så de fick en julstämning det är det viktigaste. Man får krypa upp och vara hos mamma lite längre på kvällen, och vi satte gång och rimmade och ritade mycket.

  • Anonym (M)
    Sirling skrev 2009-11-24 18:09:18 följande:
    Jag förstår inte varför julen behöver vara så dyr heller?! Varför köpa så mycket presenter, sill och potatis kostar inte många slantar, så ta det lugnt och njut av helgen istället!
    men det var väll inte det hon ville ge barnen sill och potatis
  • Anonym (M)
    Anonym skrev 2009-11-24 18:55:16 följande:
    precis, håller med!! Alla som jobbar och har lön har absolut inte råd med allt till jul som många verkar tro. man får snåla för att få det att gå ihop. får inget extra i lön eller bidrag bara för att det är jul. nej då.spara hela året nån 100 lapp varje månad det är ju det man får göra. tror knappast ni får extra bara för det är jul, ni får ju efter normen ändå! kyrkan hjälper inte alltid till heller, beror ju på om de har så i den kommunen. annars kan de inte bara slänga fram pengar de heller, det som de brukar hjälpa med är ju isf matkassar. inte direkt lösa pengar för att "slösa" med.
    Oj oj oj här är en som är verkligen avundsjuk
  • Anonym (M)

    Anonym (?) skrev 2009-11-24 18:59:49 följande:


    Jag har tyvärr inga släktingar, det blir bara jag och barnen. Men jag ska göra mitt bästa för att mina barn ska få en bra jul.
    Det tror jag verkligen du gör, vem gör inte det för sina barn, sök hos fonder NU så kommer du få en extra slant till jul.

    OBS vill bar förtydliga att alla kan söka på fonder rika som fattiga, de avgör vem som har mest behov, så hoppa inte på mig nu bara för att jag skriver detta.

    Hoppas det ordnar sig. Men några släktingar måste väl du ha, om inte annat vänner, bjud äver dem då.
  • Anonym (M)

    Anonym (?) skrev 2009-11-24 19:04:13 följande:


    Floriano Lutrell skrev 2009-11-24 18:59:43 följande:
    Men fortfarande, du vet inget om mig, visst jag får normen från soc men det finns en hel del som inte räknas in, tex om minstingen är dålig i magen så går det åt fler blöjor än normen, olika saker från apoteket, nässpray, alvedon, salvor då mina barn har extremt torr hud plus eksem, skolbarnen ska ha frukt till skolan varje dag mm.....
    Jag skulle gå till läkaren om jag vore dig, och då har du visst en högre norm, soc vill ju bidra med så lite som helst, men läs på lite för du har rättigheter. Speciellt gällande barnen. Många kramar från mig det kommer att ordna sig, Jag tycker du ska ta ett extrajobb om det går, börja dela ut lite tidningar, då får man motion också.
  • Anonym (M)

    Anonym (?) skrev 2009-11-24 19:13:21 följande:


    Anonym (M) skrev 2009-11-24 19:10:37 följande:
    Det spelar ingen roll om jag skaffar extra jobb, får inte mer pengar för det då soc drar av det från normen.
    Men hur tänker du då, soc drar mer pengar ?, hade du tänkt leva på soc resten av livet, klart du ska ta och tänka på dig och barnen, kan du inte jobba då ?. Förstår inte ditt resonemang att soc kommer ta bort hälften, vill du inte jobba då. Vi andra som har julklappar till våra barn vi jobbar, förlåt om jag vände kappan nu. men på dig lät det nu som att du inte vill tjäna pengar mer än det du får av soc, och så ska det ju inte vara
  • Anonym (M)

    Anonym (Fattig) skrev 2009-11-24 19:59:19 följande:


    Efter alla basis räkningar såsom hyra el, mobil bredband m.m + SKULDER för att hålla sig flytande så gått det går. Som bäst en riktigt bra månad har vi knappt 4000 kvar. är samboende med ett barn på 1½ årHade vi bara haft Hyra, el, mobiler och bredbandhade vi haft ca 7 -7½ kvar
    Vi har 20.000 kvar efter att allt är betalt
  • Anonym (M)
    Anonym skrev 2009-11-24 20:38:43 följande:
    När jag läser denna tråd känner jag mig rutten rent ut sagt!Jag har dåligt samvete över att mina barn kommer att få allllldeles för mkt paket !!
    Varför då, det är ju bara du som sätter gränserna för dina barn, eller hur ?

    Om de ska få en uppfostran men lyx och fä så är det väl upp till dig.

    Vare sig jag har pengar eller inte kan inte mina barn få allt, både mina barn och jag värdesätter annat. Sen tycker barnen om många julklappar inte dyra julklappar, Vare sig de är 2 eller 17 år
  • Anonym (M)

    Anonym (kankse här) skrev 2009-11-24 20:59:44 följande:


    Anonym (fattig) skrev 2009-11-24 20:45:05 följande:
    Inte för att bli påhoppad för att vara rasistisk men Sverige är ett kristet land och därav är ursprunget att vi firar jul. Vad är då konstigt om det skulle finnas extra stöd för denna högtid då det är då som mest pengar spenderas och de som verkligen inte har några mår riktigt dåligt.Detta finns i Härryda kommun:Fondpengar för behövande.Härryda kommun förvaltar ett antal fonder vars pengar ska användas till bidrag åt sjuka och behövande. Pengarna delas ut en gång per år. Ansökan görs på blankett som hämtas på socialtjänstens reception eller kan beställas på telefon. Ska lämnas in senast 23 november.De som får pengar från denna fond kan oftast räkna med några 100-lappar så det är inte jättemycket men ändå så man kan köpa en liten klapp till barnen kanske.
    För alla bidrag är upptagna
  • Anonym (M)

    Anonym (fattig) skrev 2009-11-24 21:02:19 följande:


    Fru U skrev 2009-11-24 20:54:40 följande:
    att julen är en vanlig högtid i sverige betyder inte att den inte är kristen. det är valfritt att fira jul precis som alla andra religiösa högtider. det går dessutom att fira den utan att ha extra mycket pengar. mat ingår i normen, så det är väl redan inräknat?
    Men julmat kostar lite mer än vad man kanske annars ställer på bordet. Mina ungar tycker om prinskorvar, och ja visst höjer dom dem till julen 30 spänn eller mer paketet, jag om du skulle redan planera nu inför julen, köpe en julklapp i månaden. Och sen går du på rea på prinskorvar, köttbullar kan du göra själv för det blir billigast och goast. Hur tror du vi andra gör för att få julen att gå ihop, antingen sparar vi eller så bjuds det.
  • Anonym (M)

    Anonym (fattig) skrev 2009-11-24 21:16:35 följande:


    Anonym (M) skrev 2009-11-24 21:11:40 följande:
    ja, exakt. när jag gick på soc gick det utmärkt att planera i förväg precis som det går utmärkt att göra det nu när jag har jobb. lite oklart om du argumenterar för eller emot mitt inlägg?
    Argumenterade inte emot
  • Anonym (M)

    Anonym (fattig) skrev 2009-11-24 21:25:14 följande:


    notera tidigare inlägg i tråden hur mycket det skulle kosta om alla med försörjningsstöd fick några hundra kronor extra. det finns som sagt religiösa inrättningar där man kan få bidrag till religiösa högtider.
    Va finns det, och varför då
  • Anonym (M)
    Anonym skrev 2009-11-24 21:21:18 följande:
    Gud vad jag blir irriterad. Har inte läst hela tråden, men suckar över det jag läst. För det första så kan man få bidrag av olika anledningar. De som gnäller över att de inte får någon extra lön har nog inte fått pengar från soc. Har man jobb kanske man har råd att köpa julklappar. Varför ska man bli irriterad över att det går skattepengar till julklappar till barn? Jag har själv fått pengar från soc när dottern var liten. Bodde med min sambo som slog mig och behövde komma därifrån. Fick pengar av soc för att kunna försörja mig och dottern. Till jul fick vi 200 extra. Inte mycket, man man kan iallafall köpa något litet. Är det så mycket att gnälla över. Jag tror inte det är så många som frivilligt väljer att få pengar från soc då man får betydligt mer pengar av att jobba. Visst det finns de som inte orkar jobba och utnyttjar systemet, men jag tror det är få som vill leva på så lite pengar. Självklart ska man få extra bidrag till jul, går inte direkt att stoppa undan på den ekonomin. Det är inte så lätt att få jobb nu heller. Bry dig inte om de som gnäller utan fråga din handläggare på soc hur det ser ut i din kommun. Hoppas du får en bra jul och att din kommun har julpengar att dela ut till dig.
    Men så länge jag har varit med i tråden är det ingen som har gnällt om det du skriver, självklart ska barnen få julklappar. Men om jag vore Mamman i TS fall så kanske jag skulle planera lite och det är ju mitt tips, eftersom jag har suttit i den sitsen själv, inte att jag har fått pengar från soc utan att jag har varit väldigt fattig och fattigare än vad soc erbjuder en. Då i två år handlade jag julklappar varje månad året runt, ett par strumpor för 5 spänn gjorde susen på julen, sen pyntade jag med ärvda saker sen åkte jag hem till min mamma fick lite pepparkaksdeg och bakade med dem hemma, finns så mycket att göra så att barnen bli glada, de är inte pengar de ser utan annat man gör ihop. Eller sälj något du har hemma på blocket som du inte behöver (kanske gamla leksaker) då kan du få en extra slant och ge ungarna julklappar
  • Anonym (M)
    4familjen skrev 2009-11-24 21:33:35 följande:
    hellre att skattepengarna går till julklappspengar till behövande barnfamiljer, än att läggas på hypnositörer för att folk ska få arbete.
    Lägg av lägger vi svenska folket pengar på hypnositörer
  • Anonym (M)

    Anonym (fattig) skrev 2009-11-24 21:33:58 följande:


    Anonym (M) skrev 2009-11-24 21:32:11 följande:
    tidigare i tråden har folk skrivit att man kan ansöka om bidrag från kyrkan. vet inte om detta är speciellt till jul men jag vet att det existerar. en kompis till mig fick bidrag därifrån när hon hade det svårt
    Jo det är ju klart, och det finns fonder också att söka julklapps eller sommarpengar på. Klart att man måste försöka i alla hörnen, och de gör ju de flesta när det har svårt, man blir ju inte direkt serverad från soc pengarna
Svar på tråden När man har soc-bidrag, får man en extra slant till julen?