• Anonym

    Varför så svårt med svenska vänner?

    Tro mig, det är inte lätt att va svensk och få nya svenska vänner heller! Jag flyttade till en annan stad och har nu bott på detta nya ställe i snart 10 år och endå har ja knappt några vänner. Livet känns så trist.

    Om ja nu skulle få upp en kontakt så tar många avstånd eftersom min kille inte är född svensk.

    Vi trodde att det skulle bli bättre när barnen började komma upp i ålder och skulle börja leka med kompisar från dagis, men hittills så har det inte hänt så mycket där heller. Hoppas på att det lättar när det är dax för skolan!

  • Anonym

    Jag kan känna att ja har väl tappat hoppet lite, vilket säkert leder till att man omedvetet inte är så öppen och mottaglig för nya kontakter.
    Ja tänker många gånger att ja måste ju va den tråkigaste personen på jorden så det är väl därför ja inte kan få några vänner,ja har ju aldrig några roliga historier att tillföra så vem vill lyssna på mig!

  • Anonym

    När ja har nämnt det så vill de inget mer...så det är därför!

  • Anonym
    Anonym skrev 2009-12-06 20:28:44 följande:
    Tro mig, det är inte lätt att va svensk och få nya svenska vänner heller! Jag flyttade till en annan stad och har nu bott på detta nya ställe i snart 10 år och endå har ja knappt några vänner. Livet känns så trist.Om ja nu skulle få upp en kontakt så tar många avstånd eftersom min kille inte är född svensk.Vi trodde att det skulle bli bättre när barnen började komma upp i ålder och skulle börja leka med kompisar från dagis, men hittills så har det inte hänt så mycket där heller. Hoppas på att det lättar när det är dax för skolan!
    var är han ifrån då?
    var bor ni?
  • Anonym

    Det är väl lite som ja nämnde innan, att man har tappat hoppet för varken ja eller sambon är blyga.

  • Anonym

    TS:

    Jag har hört många (både svenskar och invandrare) klagar på detta precis samma problem.

    Det verkar som om man inte är uppväxt med människor eller gick i skolan med dem, då är det svårt att komma in i deras socialcirkel.

    Jag är väldig utåtrikatad och har lätt att prata med vem som helst. Jag flyttade hit fyra år sedan och har många utländska vänner och några svenska vänner. De mesta känner jag från min sons dagis och en är en granne till mig.

    "Ärligt talat börjat undra vad är det för konstig folkslag som är så svåra att lära känna och blir misstänksamma så fort man försöker bli vän med dem."

    Jag tycker att man kan bara försöka, om man får nobben från nån sur misstänksam person säg hejdå och försök igen med den nästa! ; ) Låt inte detta förändra dig. Skit i det och fortsätt att vara vänlig.

    Vad synd att du har tillbringat mycket tid i Sverige men känner sig "distant" från svenska folk.

  • Anonym

    Några kanske är främlingsfientliga? Nej,det är inget personligt mot nån men tyvärr så existerar ju sånt här och kan inte uteslutas.

  • Anonym

    felet är inte hos dig utan på dessa människor. Jag är själv svensk men har upplevt samma problem i sverige, folk är reserverade och blyga här.

    Men då jag bott utomlands så har jag aldrig upplevt problem att komma folk in på livet, och har lätt för att få kontakt med folk i andra länder. De är mer öppna utomlands medans svenskar är blyga.

  • Anonym

    Jag har inget intresse av att ha vänner irl. Alls.

    Så det är inget personligt.

    Hade du varit (aktiv) muslim dock så hade jag aktivt tagit avstånd.

  • Anonym

    Här finns en till...bor i småland. Anonym sm bor i Borås-hur gamla är ni och har ni barn ??

Svar på tråden Varför så svårt med svenska vänner?