Inlägg från: yrväder |Visa alla inlägg
  • yrväder

Sytråden spinner vidare - röd tråd

Tjej 83 skrev 2010-02-26 20:48:15 följande:
    j amen de är så mycket tyg, om ja bara vill sy 2 tröjor av 2 olika tyger så blir det så mycket över. ja maila kan man ju tack
    vilka färger vill du ha?
  • yrväder
    LumLumLum skrev 2010-02-26 21:05:53 följande:
    Och nu får jag beslutsångest. Beställa eller inte beställa?
    Jag ska inte beställa nu, vill eg ha turkos/svart och lime/lila, men bara en halvmeter av varje, så jag chansar och hoppas att det finns kvar när det kommer i butiken. Gör det inte det är det inte hela världen, för hemmabruk kan man ju inte ha hur mkt fordonstyg som helst
  • yrväder
    Snoddas Snoddas skrev 2010-02-26 21:18:56 följande:
    Va? Kan man inte? Nu förstår jag ingenting!
  • yrväder
    Tjej 83 skrev 2010-02-26 21:53:06 följande:
    hmm fundera.  tror de rosa med rött o de blå med svarta va inte riktigt några färger jag direkt gillade så mycket. men ville köp förra omgången men hann inte de.. tänkte sy raglan tröjor till barnen, så 0.5 räcker ju, vill inte ha massa tyg över för ja vill inte ha massa likadant...  blå fordon med svarta ärmar men rosa med vita? passar de? hmm
    Ok, tänkte om vi ville ha lika hade vi ju kunnat dela på en meter.
  • yrväder
    Jalapeno skrev 2010-02-28 22:01:30 följande:
    o jag åker i två veckor till din håla, eller rättare sagt, grannhålan. Vägen är vidrig. Se upp för rådjuren. Jag smällde ett förra våren och fick en tröja av min man med texten "who killed bambi?". 
  • yrväder
    lindalake skrev 2010-03-02 22:47:13 följande:
    Är ju väldigt dåligt om nya elefanterna är likadana som "jofotexelefanterna" var i början, just tryckta uppepå så att mönstret delar sig. Sånt tyg vill jag verkligen inte ha igen, det är stelt och blir fult när man syr. Är ju dessutom väldigt tråkigt om hon väljer samma leverantör till det andra tyget med utbåtar på, för jag ville verkligen ha det orangerosa. såå fint, men köper det inte om det är tryckt uppepå. rätt "komiskt" också eftersom hon svarade i sin blogg att tyget inte skulle vara sånt och är gjort i samma butik som "gangstar" vad nu det skulle säga oss... Delar sig trycket även efter tvätt, ni som har tvättat och torkat?
    Var det inte hon som designat kaninerna som hade samma leverantör som gangstar?

Angående tryck osv, har man vit botten och trycker båda färgerna (tex brun och turkos) så kan man använda sig av reaktiv färg, trycket blir då mjukt och delar sig inte lika lätt som i annat fall. Tex är piraterna och molntygerna gjorda på detta sätt. Går även att använda om tryckfärgen är mörkare än tygfärgen, tex jnys bruna kaniner på orange botten.

Reaktiv färg går dock inte att använda om man har en mörkare bottenfärg än trycket, tex limegrönt på grått går inte. Då måste man använda en annan sorts färg, och den lägger sig på tyget, och blir mer som ett "klistermärke" och spricker när man drar i det. Jag är inte säker, men jag misstänker att de första jofotexelefanterna var gjorda så. 

Jag har inte beställt vare sig znoks elefanter eller kaninerna (minns inte vem som gjort dom) men om elefanterna är på vit botten så borde dom vara tryckta med reaktivfärg, dvs dom borde vara relativt mjuka, men det vita kommer alltid synas igenom lite när man drar eftersom tygfärgen är vit.

Kaninerna, ser enligt bilder ut att ha infärgat bottentyg (inte tryckt) och eftersom kaninerna är ljusare färg än tyget, så måste dom ha använt den andra sortens färg som lägger sig ovanpå och som spricker lättare. Dock säger hon själv att trycket inte ska spricka. Jag har letat en hel del inom textilfärgssortimentet, och även pratat med en kemist som tillverkar egen textilfärg och enligt honom går det inte att tillverka färg för mörka tyger som inte spricker delvis. (har nåt med basen i färgen att göra)

Men jag har som sagt inte haft hem något av de två tygerna, så jag ska inte uttala mig om kvaliteten, jag kan bara uttala mig om vad jag vet om textilfärger, och det blev en mindre avhandling till slut
  • yrväder
    Jalapeno skrev 2010-03-02 23:35:08 följande:
    tack
    jäklar vad sybloggar det finns
    Jo det kan man lugnt säga, har drygt 200 tillagda i google reader.
  • yrväder
    Mari78 m pojktriss skrev 2010-03-07 14:42:40 följande:
    Jag följer ju de flesta genom bloglovin och orkar helt enkelt inte lägga länkar till alla som jag följer i min egen blogg. Länkar gör jag bara de gånger då det är något särskilt jag vill tipsa om, eller om jag använt någons beskrivning till något etc. Det tycker jag tillhör vett och etikett, men jag tycker inte att man måste länka till allas bloggar. Min länklista består bara utav de närmaste "syvännerna".
    Samma sak för mig. Har drygt 200 sybloggar i google reader, och att lägga till alla dom på min blogg orkar inte jag heller.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - röd tråd