• två lingon och ett blåbär

    ADHD-mammor rusar vidare i mot och medvind

    Ännu en ny tråd där vi föräldrar till barn med ADHD kan snacka vidare och stötta varandra.
    Är du förälder till ett barn under utredning eller om du känner oro för att ditt barn har svårigheter är du också sälvklart välkommen hit

    Hoppas ni alla håller tillgodo med denna enkla start.

    Vill tacka elegi som hållit i trådstarten under lååååång tid och som gjort det med bravur.
    Kramar till dig och hoppas att vi får se dig i tråden

    Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m47886577.html
    I trådstarten där finns även länkar till våra gamla trådar samt pressentationstråden.

  • Svar på tråden ADHD-mammor rusar vidare i mot och medvind
  • mammaflickan

    Detta begåvningsprofil som ni pratar om, är det nåt de gör i adhd-utredningen? Känner igen det där barnslig vs klipsk. Min son är väldigt ojämn där, smart på vissa plan o väldigt omogen socialt. Har ju precis startat utredningen o han har inte gjort nåra tester än, vi har bara fyllt i de första skattningspapprena o sen va det nåra månaders väntekö. Grunnar ju en del som ni säkert förstår. Undrar om  begåvningsprofil är nåt man ska be om utöver eller om det ingår i utredningen?

    TwistedSister det du berättar om pojken, förstår dig där. Är ju inte riktigt legitimt o lägga näsan i blöt, men han går i din sons klass förstod jag som? O antar att du inte känner hans mamma, det hade ju gjort saken lättare. Känns ju inte ok att han ska sitta därute så mkt. Just en sån sak, va ju nåt man hade naivt inbillat sig tillhörde vår egen skoltid, inte att det var så fortfarande.

  • mammaflickan

    eller kanske snarare önskat, inte inbillat, menade jag. Ordknas i nattens timma.

  • Esmiso

    ska på möte med NP team o skola snart. Vet en del som jag vill prata om, t ex inköp av bra datorprogram som tränar arbetsminnet. Har ni rutinerade mammor några tips om vad man bör ta upp?

    Kram på er!

  • Petrah

    Hej tråden
    Det verkar som concertan+Setralinet börjar avta lite på min 8-åring. Det märks för han har mer utbrott och har börjat hetsäta på kvällen igen. inte bra alls. Det har blivit det här att han måste bara ha punkt slut!!! Så va det innan han började äta medecin. men han har ätit Concerta 27 mg sen i somras och likaså Setralinet. och öka dosen går ju inte. ??


    Wild, Raw and Beautiful
  • TwistedSister
    mammaflickan skrev 2010-01-21 00:28:41 följande:
    Detta begåvningsprofil som ni pratar om, är det nåt de gör i adhd-utredningen? Känner igen det där barnslig vs klipsk. Min son är väldigt ojämn där, smart på vissa plan o väldigt omogen socialt. Har ju precis startat utredningen o han har inte gjort nåra tester än, vi har bara fyllt i de första skattningspapprena o sen va det nåra månaders väntekö. Grunnar ju en del som ni säkert förstår. Undrar om  begåvningsprofil är nåt man ska be om utöver eller om det ingår i utredningen?TwistedSister det du berättar om pojken, förstår dig där. Är ju inte riktigt legitimt o lägga näsan i blöt, men han går i din sons klass förstod jag som? O antar att du inte känner hans mamma, det hade ju gjort saken lättare. Känns ju inte ok att han ska sitta därute så mkt. Just en sån sak, va ju nåt man hade naivt inbillat sig tillhörde vår egen skoltid, inte att det var så fortfarande.
    Nej jag känner inte hans mamma. Jag är föräldraledig och hämtar min son direkt efter skolan men de flesta andra har ju sina barn på fritids så man träffar aldrig de andra föräldrarna. Ja alltså jag förstår inte vad man tänker sig ska komma ut av att låte en unge sitta själv å tänka över vad han har gjort. Jag ser inte hur det kan leda till något annat än att barnet anklagar sig själv, känner sig fel och kanske utvecklar ett begynnande dåligt självförtroende, som i sin tur i så fall mera permanentar beteendet eftersom man finner sin identitet i det. Jag anser att det är först när barnet kan gå ut ur klassrummet TILLSAMMANS med en vuxen och diskutera vad det var som hände och varför det blev knasigt och så som det kan komma något konstruktivt ut av det. Ibland kanske man kan bli rent av tvungen att skicka ut någon som förstör hela lektionen förutsatt att det är en engångshändelse, men att sätta i system att ha vissa barn jämt å ständigt sittandes i korridoren tycker jag inte är försvarbart på något sätt. Därför fick jag god lust att säga något, men som sagt inte kan man komma till skolan och börja fråga om någon annans barn bara sådär. Jag gillar inte läraren i den här klassen, det är många smågrejer som ger mig en dålig känsla för henne. Och hon skriker och vrålar på barnen hela tiden, det stör mig jättemycket men samtidigt vet jag inte hur man skulle kunna börja prata om det utan att hon känner sig anklagad och blir defensiv och sen är våran kontakt förstörd och man vill ju ha en bra kontakt med sitt barns lärare! Jag vet också med mig sedan tidigare att folk inte brukar anse mig vara speciellt diplomatisk, hur mycket jag än försöker. Det är tydligen inte min grej.
  • Trollet Ludenben
    TwistedSister skrev 2010-01-20 23:41:46 följande:
    Sitter och tänker på en pojke som går i sonens nya klass. Varje dag nästan när jag kommer för att hämta I så sitter den här pojken ensam ute i korridoren, jag brukar vara lite tidig så jag brukar sitta och prata lite med honom. Han säger att han inte får vara i klassrummet för att fröken inte vill ha honom där, för att han stör och "hon inte orkar med honom". Så där sitter han helt själv och bankar på nåt å hoppar upp å ner från stolen å pillar med händerna hela tiden och ja precis så där som I håller på, det känns SÅ bekant. Och nu vet jag ingenting om den här pojken om han har någon diagnos eller vad det är, men jag tycker det är så tråkigt att se honom sitta där i korridoren hela tiden. I har nu en elevassistent som är med honom precis hela tiden och blir det för mycket för honom så kan de gå iväg till biblioteket eller ta en liten promenad och det är jättebra att de verkar ta hans problem på allvar, och samtidigt låter de en annan liten kille sitta ute i korridoren ensam var och varannan dag för att han verkar bete sig på samma sätt och jag får inte det att gå ihop. Jag är dålig på att skita i saker och ting och har ofta god lust att gå in å fråga läraren om hon tänker ha honom sittandes där för jämnan eller, men det är nog inte riktigt okej att komma och börja fråga om någon annans barn? Men inte skickar man sina barn till skolan för att de ska sitta ensamma i korridoren.
    F*n vad ledsamt att höra om den i korridoren ska det verkligen se ut på det viset i skolan?? Usch, vad hände med alla barns rätt till en rättvis skolgång??
    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • Trollet Ludenben
    mammaflickan skrev 2010-01-21 00:28:41 följande:
    Detta begåvningsprofil som ni pratar om, är det nåt de gör i adhd-utredningen? Känner igen det där barnslig vs klipsk. Min son är väldigt ojämn där, smart på vissa plan o väldigt omogen socialt. Har ju precis startat utredningen o han har inte gjort nåra tester än, vi har bara fyllt i de första skattningspapprena o sen va det nåra månaders väntekö. Grunnar ju en del som ni säkert förstår. Undrar om  begåvningsprofil är nåt man ska be om utöver eller om det ingår i utredningen? TwistedSister det du berättar om pojken, förstår dig där. Är ju inte riktigt legitimt o lägga näsan i blöt, men han går i din sons klass förstod jag som? O antar att du inte känner hans mamma, det hade ju gjort saken lättare. Känns ju inte ok att han ska sitta därute så mkt. Just en sån sak, va ju nåt man hade naivt inbillat sig tillhörde vår egen skoltid, inte att det var så fortfarande.
    begåvningstest tror jag görs i alla ADHD-utredningar. Vågar inte säga säkert men jag fattade det som det. När de 2007 gjorde den så var min son inte särskilt medgörlig, ville inte medverka till den så de kunde inte genomföra den. Nu gör de ett nytt försök för att jag begärt det. Sist så var de nåt de gjorde utan att jag bad om det. Jag hoppas att det lyckas bättre denna gången
    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • åsau

    Nu har min sons varningstecken börjat komma. Han börjar vilja slippa skolan :( Den här nya skolan som han gått i 1 ½ år nu, har varit toppen tycker vi. Såklart har det inte varit helt problemfritt men det har gått relativt smärtfritt jämfört med den gamla skolan.

    Han har lite problem med ledartyperna i klassen, han hänger efter dem och de är elaka mot honom. De övriga i klassen verkar schysta.

    Han slutade äta frukost för några veckor sen. Äter inte lika bra numera. Är smalare. Detta var det första misstänkta tecknet på att något inte stod rätt till - han har haft ätproblem tidigare men har haft en "ok" - period länge nu.

    Nu börjar detta alltså.. "jag vill inte till skolan"...

    Och vi trodde först det var de "dumma" som var anledningen. Men det visar sig vara lektionerna som har blivit jobbiga.

    ...hu!

    Vi ska på skolmöte med BUP och rektorn, läraren etc i februari. Jag tror inte att skolan tänker köpa in någon resurs men jag hoppas att jag har fel. Jag tror absolut det skulle behövas i den klassen. Det är fler än min son som har behov har jag fått vibbar av (från läraren) och då förstår jag att det är svårt för henne att ta hand om allas olika behov. Lärarinnan är toppen, jag måste verkligen säga det. Jag klandrar henne absolut inte.

    Men det känns som att man famlar i ovetskap om hur läget egentligen ligger till.

    Önska oss lycka till! :o)

    Ps..

    + sonen har varit på gott humör......!

  • mammaflickan
    TwistedSister skrev 2010-01-21 10:55:00 följande:
    Nej jag känner inte hans mamma. Jag är föräldraledig och hämtar min son direkt efter skolan men de flesta andra har ju sina barn på fritids så man träffar aldrig de andra föräldrarna. Ja alltså jag förstår inte vad man tänker sig ska komma ut av att låte en unge sitta själv å tänka över vad han har gjort. Jag ser inte hur det kan leda till något annat än att barnet anklagar sig själv, känner sig fel och kanske utvecklar ett begynnande dåligt självförtroende, som i sin tur i så fall mera permanentar beteendet eftersom man finner sin identitet i det. Jag anser att det är först när barnet kan gå ut ur klassrummet TILLSAMMANS med en vuxen och diskutera vad det var som hände och varför det blev knasigt och så som det kan komma något konstruktivt ut av det. Ibland kanske man kan bli rent av tvungen att skicka ut någon som förstör hela lektionen förutsatt att det är en engångshändelse, men att sätta i system att ha vissa barn jämt å ständigt sittandes i korridoren tycker jag inte är försvarbart på något sätt. Därför fick jag god lust att säga något, men som sagt inte kan man komma till skolan och börja fråga om någon annans barn bara sådär. Jag gillar inte läraren i den här klassen, det är många smågrejer som ger mig en dålig känsla för henne. Och hon skriker och vrålar på barnen hela tiden, det stör mig jättemycket men samtidigt vet jag inte hur man skulle kunna börja prata om det utan att hon känner sig anklagad och blir defensiv och sen är våran kontakt förstörd och man vill ju ha en bra kontakt med sitt barns lärare! Jag vet också med mig sedan tidigare att folk inte brukar anse mig vara speciellt diplomatisk, hur mycket jag än försöker. Det är tydligen inte min grej.
    Men åh, va jobbigt med den fröknen, jag förstår känslan! Är det din sons fröken också eller har jag fattat galet nu?
    Jag tänkte vidare på detta o blev ju helt kall när jag tänkte mig in i om det vore min son. Han hade ju inte suttit kvar där o väntat! Hur kan de ta det för givet, att ett obevakat barn ska sitta där o vänta, det kan ju hända va som helst ju. Ser framför mig hemska grejer, hu. Det borde inte va tillåtet, barnen ska ju va trygga i skolan ju. Usch, va är det för årskurs? Jag förstår dig att inte vilja va besvärlig mamma som lägger sig i. Men egentligen, får det va så att de släpper uppsynen över barnen? Det kan man ju ta med nån annan än fröknen ifråga ju.
  • mammaflickan
    Trollet Ludenben skrev 2010-01-21 10:59:51 följande:
    begåvningstest tror jag görs i alla ADHD-utredningar. Vågar inte säga säkert men jag fattade det som det. När de 2007 gjorde den så var min son inte särskilt medgörlig, ville inte medverka till den så de kunde inte genomföra den. Nu gör de ett nytt försök för att jag begärt det. Sist så var de nåt de gjorde utan att jag bad om det. Jag hoppas att det lyckas bättre denna gången
    Jaha, ja vi får väl se vad de gör med min pojk. Hur går de till, på ett ungefär?
Svar på tråden ADHD-mammor rusar vidare i mot och medvind