• ulli32

    Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

    kim86 skrev 2010-01-27 16:00:08 följande:
    Ulli32..Alltså, nu är ju knappast jag den med mest erfarenhet här inne. Men jag mår precis som du beskriver. Riktigt tröööög i huvudet. Tappar ord, har gått o lagt mig kl 8 varje kväll i en vecka. O jag går in i v 5 imorgon. Så jag tror , (med tanke på alla grav.böcker) att det är helt normalt.Men väldigt svårt tycker jag att läsa av sitt bs, när man mår såhär.Tycker det var svårt med, när man blir så kissenödig hela tiden, då tror jag att bs är högt direkt..
    Hej kim86!

    tack för ditt svar :)

    d e helt sjukt så trött jag är...orkar inte ens tömma diskmaskinen..d känns som ett jätte jobb :(
    d e väll tur i oturen att jag är arbetslös...
    visst är jag lite trött i vanliga fall...kollar ju sonens bs 2-4ggr per natt...varje natt men nu e det olidligt va trött ja e...blir litr piggare nu på senkvällen.
    precis som du säger så glömmer jag saker?? illamående, yr o snurri....men d e väll som du säger...vi får hoppas på att d går över snart!

    kram ullis.
  • ulli32
    Fiyali skrev 2010-01-27 16:08:03 följande:
    Ebyl:Vi har alltid ett UL i vecka 12 för att göra kubtest, och sen alltid ett i vecka arton för hjärtgranskning och tillväxt. Jag personligen har en massa fler, men det har med olika anledningar att göra. TredjeJuli:Hur långt gången är du?Jag har haft problem med för tidiga födslar (har alltid lyckats bli stoppad), men pga detta har jag mycket extra kollar från vecka 20-fram. Läkaren sa att hon egentligen ville sjukskriva mig från vecka 24, men att risken är stor att man får avslag då, och då blir det svårare att bli sjukskriven längre fram för det, om jag skulle bli inlagd eller så. Vad hon menade var ju att det i sig inte är ett sjukdomstillstånd att vara gravid, och att sjukskriva i förebyggande syfte så tidigt i graviditeten är det vanligt med avslag. Ulli32:Jag mådde också enormt dåligt i början, var trött så jag blev yr, obehagskänslor och dylikt. Det försvann sen runt vecka 10 ungefär, men har på sistone, de tre senaste veckorna börjat byggas upp igen. Hade kunnat sova 24 timmar i sträck tror jag, för att äta frukost och sen somna om!
    haloj!

    tack för ditt svar, känns faktiskt bättre nu när ni e fler som skrivit att ni mått likadant o att det ät normalt!

    ja tänk om man inte ens behövde kliva upp ur sängen på morgonen....underbart!!! hihihi

    kram kram.
  • ulli32

    Godmorgon alla sockertjejor!

    hoppas ni alla mår bra?!

    nu sitter jag o sonen framför tvn o kollar på tecknat :).....vi har precis ätit frukost, havregrynsgröt o lite kaffe....kaffet hade jag kunnat hoppa över, mår illa nu :(

    har försökt att sluta med kaffe, inte druckit nått på 2 dagar o det har gett mej huvudvärk i 2 dagar...så jag tog en kopp idag o nu mår jag illa...jaha...

    sonen är hemma pga att det är kräksjuke epedimi på dagis...:(
    o vi alla sockertjejor vet ju hur dåliga vi blir...sonen brukar få åka in på sjukhus 5-7 dagar med dropp när han blir kräksjuk....d e väll tur i oturen att jag är utan arbete så han kan va hemma med mej!

    vad ska ni alla göra idag? planer under helgen?

    nää nu ska jag ut en snabbis med hunden.

    kram o tjiiiing på er!

  • ulli32
    Skogsrå skrev 2010-01-29 18:44:39 följande:
    Nu är vi hemma med Gabriel, som föddes via kejsarsnitt i måndags. Han vägde 4010 g och var 50 cm tung, och allt gick jättebra, från läkarbedömningen på morgonen via själva operationen (som jag ju var skräckslagen inför förra gången) till BB-vistelsen. En helt annan känsla än förra gångens känslor av utmattning och panik. Igår kom vi hem från BB. Några bilder finns i min blogg: www.tankespar.blogspot.com
    STORT GRATTIS TILL GABRIEL!!!!

    sååå söt liten kille, härligt att höra att ni alla mår bra!!
    ta hand om er nu, kramar ullis.
  • ulli32

    haloj...

    måste bara skriva av mej lite...mitt socker svänger lite väl tycker jag....allt från 3-13...
    inte hela tiden men för ofta tycker jag...
    har pratat med min läkare ang sensor men han vill avvakta...d vill inte jag.

    har ett Hba1c på 7,3 {#lang_emotions_cry}.....har kämpat jätte länge att få ner det med d går inte...

    vet inte om d har med stress att göra...

    usch nu svamlar jag bara....sorry för allt gnäll...ska rycka upp mej tills imorron!!!

    hoppas ni alla får en bra helg, kram o tjiiing.

  • ulli32

    Hej alla!!

    idag mår jag mkt bättre...igår var en såndär dag som man bara ska ligga kvar i sängen {#lang_emotions_wink}.

    vad har ni alla haft för er idag?
    jag har varit o shoppat lite, jätte kul o glad e jag för jag hitta så fina saker...blev lite kläder o smink...fick presentkort i julas som jag inte hade använt {#lang_emotions_smile}.

    här i stockholm (strax utanför..i skogen) så har vi haft nästan -18 heeela dan..brrr så kallt!!!

    sen jag blev gravis så fryser jag mest hela tiden...är det nån annan som gör det?

    måste fråga er experter: har ni provar soya mjölk nån gång??
    köpte det idag...d är bara 2g kolhydrater per 100ml...ränkte att man kan ju göra en "jätte nytti " choklad drink el en milkshake kanske...är ju ofta sååå sötsugen numera...men vågar inte riktigt äta nått. o det är inte pga diabetesen så utan mer pga vikten...förra graviditeten så gick jag ju upp 35kg...vill inte det denna gång..

    el nån som har nått annat tips på nått relativt nyttigt men gott {#lang_emotions_laughing}.

    nää nu ska jag stoppa lilleman i säng o sen mysa i soffan med en film.

    ha d toppen alla, kram ullis.

  • ulli32
    Vilda Tiger skrev 2010-01-30 22:00:36 följande:
    WilleJa, hon är bra smart! UlliJag blir så ledsen då du skriver så... jag gick också upp 35 kg. Gick du ner det du gick upp sist? Jag gick ner allt men gick upp fem kg igen innan jag fick plus på stickan denna gång. Iaf, till din fråga- jag är vegan och dricker en del sojamjölk. Jag tycker inte att den höjer nämnvärt. Jag har svårt att jämföra med vanlig mjölk för det har jag inte druckit på många år nu, men jag brukar inte ta så mkt insulin då jag gör en shake på sojamjölk. Jag brukar ta sex, sju halvtinade jordgubbar, kanske två dl sojamjölk, en fjärdedel banan och liiiite sötningsmedel och mixa det. Jag går på måfå så jag har inte exakta mått men det blir iaf en supergod shake. Till den tar jag en eller två enheter, men det kan ju vara olika från person till person, jag vet inte hur känslig du är.
    hej vilda tiger!

    åhh det va inte meningen att göra nån lessen...förlåt {#lang_emotions_flower}

    det är ju 4 år sen min son kom o det tog ca 2 1/2 år att gå ner...i början gjorde jag inte så mkt men sen så gick jag med i viktväktarna o då gick jag ner ca 11kg på 6månader...så stolt va jag över mej själv!!! nu har jag nog gått upp ca 5 kg utav dom {#lang_emotions_frown}.

    har inte vägt mej sen jag fick reda på att jag va gravid...visst man ska inte haka uppsej på en nummer men jag e ju rund sen innan...

    vill verkligen inte gå upp 35kg...o många säger till mej att man går upp mer med sina andra barn??? är det så??

    jag va ju tyvär en rökare innan jag blev gravid...sluta utan plåster el tuggumin...o nu har jag slutat med kaffe...bullar o massa gott...ifall vi fikar så tar jag inget...vill inte gå upp i vikt...el ja inte 35kg.

    men äter bra portioner till frukost lunch o midda...2-3 frukterom dan...o gärna en hårdmacka el 2 på kvällen!

    hur gjorde du när du gick ner alla 35kg??

    hoppas du har haft en trevlig kväll, kram ullis.
  • ulli32
    Vilda Tiger skrev 2010-01-30 23:23:05 följande:
    UllisJag hade mycket vatten i kroppen, säkert mer än 10 kg. Det försvann ju utan ansträngning. Sedan var det hemma-viktväktande, jag har tidigare gått ner mkt med dem och det sitter liksom i ryggmärgen. Jag gick dagliga vagnpromenader också. Det tog knappt ett år och då var jag jättenöjd, då jag fick kämpa ganska mycket! Jag har svårt för att gå ner i vikt... Hittills har jag gått upp lite mindre än förra ggn men det är ändå 13 kg nu, i v 23. 8 enligt BM men jag gick ju fort upp några kilo innan inskrivningen, vilka jag räknar med anser att så länge jag har lite förnuft i mitt ätande så ska jag inte oroa mig. Min syrra gick upp över 30 kg med alla sina barn och det enda hon åt extra med sista var apelsiner... jag menar att man itne alltid kan styra över viktuppgången så som man kan som icke-gravid och då är det inte värt att må dåligt över de där kilona som kommer smygande. Jag är också rund och har gått över 90-kilosgränsen nu men jag Anl till att jag blev ledsen är för att DU inte verkar kunna slappna av och njuta av gravven utan oroar dig över vikten. Klart man inte ska släppa loss och moffa hej vilt (inte varje dag iaf ) men man ska ju kunna njuta av en fika då och då och äta sig mätt under dagarna.
    tack vilda tiger för att du förklara o att jag fick ett snabbt svar! :)

    jag håller med dej...just nu så njuter jag inte fullt ut..oron sitter där i bakhuvet...att jag ska göra nått fel...att mina bs värden inte är tipp topp mm mm mm....tror nog att du vet vad jag menar...ja alla här i listan vet nog vad jag menar.

    men jag tror att jag är orolig o inte kan njuta helt är att jag är jätte rädd...orolig att nästa underbara lilla bebis oxå ska få diabetes....jag är ÖVERLYCKLIG över min graviditet...har längtat så efter ett till barn...men det är tufft...riktigt tufft att ha ett diabetes barn med så låg ålder...han är sååå duktig..min lilla hjälte!

    jag har ju alldrig riktigt själv accepterat att jag har diabetes o då är det svårt att acceptera att min son har det...men jag gör mitt bästa så att vi alla ska må bra!

    men jag tror att bara jag får skriva in mej på mvc o dom har kollat lite så kommer d säkert kännas bättre...skulle ju skriva in mej nu på måndag ,men det blev flyttat till den 8feb i stället...dom skulle ha möte!

    o jag e sååå glad att jag hitta denna sida...är helt ny på familjeliv...d e verkligen toppen :)

    jag lovar att jag ska rycka upp mej!!
  • ulli32
    Vilda Tiger skrev 2010-01-31 10:53:46 följande:
    UlliDin son var vara 18 månader då han fick diabetes va? Har för mig det... iaf - hur var det? Han har pump minns jag -låter han den vara? Sköter du den med fjärrkontroll eller får du plocka fram den? Hur går det med blodprov på honom?
    Hej vilda tiger!

    idag har jag inte haft dit med nån data...vart i pulka backen heeela dan o ätit mackor o druckit varm choklad... gjord på soya mjölk....suuuuper gott verkligen!!!

    ja theo som min son heter...var 18 månader när jag upptäckte att han hade insjuknat i diabetes...kom som en chock o som ett hårt slag i ansiktet {#lang_emotions_cry}....min sambo fatta noll....mamma sa ja men d ordnar sej nog...hon fatta nog inte heller....jag bara såg framför mej alla sprutor nålar slangar sprit tussar insulin dextrosol bs stick mm mm mm.............åhhh så lessen jag var!

    vi låg på sjukhus nästan 3v...men lite permis då o då....theo han alldrig bli jätte sjuk. han hade ett bs på 33,2 men inga ketoner, alla andra prover va jätte bra.

    nu har han haft diabetes i 2 1/2 år........han är och kommer förbli min stooora hjälte och idol!!! han kunde ta bs helt själv när han var 2 1/2år...det tog sin lilla tid men han kunde själv i alla fall...jag tar alltid ett extra o kollar att d stämmer när han gör ibland o d blir för mkt smet o kladd med blod.

    han har alltid låtit pumpen vara...på dagis så plockar han fram den till sina kompisar o visar o säger: kolla min pump...om jag inte har den måste jag till sjukhuset...jag har diabetes!

    han bryr sej inte när vi kollar bs...sååå duktig!!!

    när han var 18mån så reagera han inte så mkt på alla nålstick...fick pump direkt...men sen när han var ca 2 1/2 så var det kaos varje gång vi skulle byta nålen på pumpen...jag o sambon (theos pappa) fick hålla i honom....han grät sparka skrek att mamma va dum....o gör inte såhär med mej.....det gör så ont i mitt hjärta som mamma...

    men nu är det mkt bättre.

    Killa...nää du har rätt att jag kan inte påverka om mitt barn kommer få diabetes el inte...men jag är väldigt orolig att det finns en risk att det blir så...d är ett heltidsjobb att ta hand om ett diabetesbarn...
    men visst ska jag tänka positivt!!
    lovar att jag ska försöka njuta! {#lang_emotions_laughing}

    jag har varit på genetisk rådgivning o då sa dom såhär:
    att om mamman har diabetes så är det 1% större risk att få ett diabetesbarn än friska föräldrar.
    Har pappan diabetes så är det 6-7% risk att man får ett diabetes barn

    om båda har så vet jag inte hur stor % är.

    nu fick ju min son diabetes o han är mitt första barn så mina odds är 1 på 6 graviditeter.......så snälla alla håll alla tummar o tår att detta barn ska klara sej!!!

    o när theo blir stor så är det 1 på 4 graviditeter att hans barn får diabetes...

    hoppas ni alla haft en riktigt toppen helg, nu ska jaghoppa i säng. natti natt tjejor {#lang_emotions_nalle}
  • ulli32
    Tjohooo82 skrev 2010-02-01 17:13:53 följande:
    Kikar in som hastigast för att meddela att vår lilla tjej kom ut med akutsnitt (slutligen) 23.40 i torsdags. Hon vägde 3910 g och var 50 cm lång :) jäääättemycket hår! Och idag kom vi äntligen hem. Återkommer med lite mer senare ev.
    Suuuper stooort grattis till lilla prinsessan!!!

    hoppas ni alla 3 mår toppen o har det super mysigt nu när ni kommit hem.

    väntar på att få höra din förlossningsberättelse när du har ork o tid!

    kramar ullis.
  • ulli32
    ebyl skrev 2010-02-01 17:31:43 följande:
    GRATTIS Tjohoo!! Här är en som varit på RUL idag...JAG VÄNTAR TVILLINGAR!!!! Precis som jag funderat på... MYCKET blandade känslor kan jag lova! Först tänkte jag "helvete" å började storgrina. Men sen när vi gick igenom båda miraklen å allt såg bra ut, visade det sig att det var en pojke å en flicka! Nu vill jag ju såklart inget annat! Men jag är helt slut å darrig, å det sköljer över mig då å då här på jobbet... Så mycket praktiskt som måste lösas osv.. Men samtidigt skithäftigt!Jag har inte haft koncentrationsförmåga att läsa igenom det ni skrivit under dagen, men hoppas ni mår bra!
    GRATTIS, gud va spännande med tvillingar!!!

    vilken vecka är du i nu?
    vad sa din man? föräldrar ja hela släkten??? jätte kul tycker jag!!!

    kram ullis.
  • ulli32

    HEJ ALLA!!!

    åhhh jag har inte haft nått internett på flera dagar!!!! pga av all snö...jag bor lite ute i skogen, ett sommarstugeområde..typ....

    sååå mkt inlägg att gå igenom nu :)

    imorron ska jag skariva in mej på spec mvc, ska jag vara fastande??? ska va där 8.45.............hon sa inget om det i tele men jag tänkte om dom ska ta lite prover o så???

    jag har blivit sååå svullen om magen nu så inga kläder passar...allt sitter åt o gör ont :(

    o jag som ska ut på party nu på lördag...1 helt år sen sist jag va ute o svira på stan, ska bli superkul men har inget att sätta på mej...vill ju va lite snygg!!

    hoppas ni alla har haft en bra helg, kramizar ullis.

  • ulli32
    Fiyali skrev 2010-02-07 20:43:27 följande:
    Ulli!Nej ät på du :) De får ju ta prover på dig på ätande mage isåfall! Jag behövde inte vara fastande :)
    hihihi oki då blir det frulle innan jag åker iväg imorron bitti....känns lite pirrigt faktiskt!
    allt bra me dej o magen?

    kram.
  • ulli32
    Vilda Tiger skrev 2010-02-07 21:08:24 följande:
    UlliKul att ha dig tillbaka här hos oss. Inte behöver du var fastande, de tar inte några prover som kräver det. Lycka till! Fiyali Hahaha! Två kanelbullar låter kanon! Jag bakar mina små så jag tar två varje gång jag tar bullar, men det blir som en normalstor då. Det gör att jag känner mig extra bortskämd, och får TVÅ bullar liksom. Idag var det fika på kalas och jag käkade toscapäron med vaniljsås. Om en sådan grej bara kräver två enheter tycker jag att jag kan få äta det. Jag var som sagt på kalas och TROTS att pumpen larmade i förmiddags glömde jag fylla på den och under kalaset tar självklart insulinet slut. Jag var väldigt glad att det låg en engångsspruta och insulin i handväskan. Jag var rädd att insulinet hade legat där över 30 dagar och det hade det säkert, men det funkade ändå. Höll mig under 7 hela kalaset och det var mkt lyckat tycker jag, för att ha fått justera genom att ta en enhet i halvtimman förutom matinsulinet! *glad* Nu är det jag som ska sätta en lapp på dörren med en påminnelse om att kolla insulinmängden i pumpen före jag går hemifrån varje gång. Tjohoo! Imorgon går jag in i v 25! 4 veckor kvar till första TULet och DÅ får det ändå ha blivit vår, eller vad säger ni? Jag är ingen vintermänniska och är bra trött på snön nu.
    tack så mkt!!!

    man känner sej heeelt lost utan dator...men nu e jag tebax {#lang_emotions_laughing}
    det ska bli jätte kul att bli inskriven i morron, kommer inte riktigt ihåg vad man gjorde/prata om på inskrivningen...men skoj ska d bli!!

    hur e allt me dej vilda tigern? o magen?

    kram ullis.
  • ulli32
    Håkansson skrev 2010-02-10 18:24:39 följande:
    Tack alla snälla för svaren. Jag tror och hoppas att det inte blev några skador. Jag har lånat en socker-navigator av min diabetes läkare som sitter på armen och läser av sockret konstant. Men just den kvällen då det hände så hade jag bytt nål och apparaten hade inte börjat fungera riktigt...TYPISKT! Har ni också använt en sådan navigator. Om inte så är det verkligen att rekomendera. Jag har full koll på sockret hela tiden...ser om det är på väg upp eller ner...och man slipper hålla på att sticka sig!!! Ha det bra alla! KRAM
    Haloj Håkanssom.

    får jag fråga vilken insulinpump du har?
    min son har en medtronic pump o han kan koppla till en sensor som mäter bs var 5 min i 24 tim, det är verkligen toppen!
    jag har försökt att tala om för min doktor att jag skulle vilja ha en pump med sensor...men d verkar inte bli så, mitt socker är väll inte katastrof men hoppar lite mkt tycker jag....har nog med all stress att göra.

    ha d gott, kram ullis
  • ulli32
    Fiyali skrev 2010-02-10 15:13:56 följande:
    Håkansson:Hej! Jag hade det vid två tillfällen under min förra graviditet, en gång tidigt, och en gång sent, och läkaren så då att det var "allvarligare", dvs värre för barnet sent under graviditeten, och jag har en sån härlig liten hoppetossa här hemma, så tog hon skada av det är det då inget som märks! Så det är säkert ingen fara! :)Tack kim86 och vilda tigern för tummarna, det var säkert de som gav magin idag!Känner att jag lite snabbt måste av-prata mig om dagen! Åkte in i morse för att kolla fostervatten och sammandragningar. Blev inlagd två ggr förra graviditeten, (fast då redan vecka 24 och sen vecka 30 igen), och därför har de lite extra koll! Är nu i vecka 31+?, så vecka 32 alltså. De börjar med att göra CTG, och då är hennes puls på 189, så de lämnar mig ensam i rummet (oroliga över att hon stressas av sammandragningar), där sitter jag och väntar på att vi ska kolla det om 30 minter igen, för då ska det ha sjunkit säger de, om det bara var "aktivitetspuls", så, sen 30 minuter senare ligger pulsen kvar på samma, och då får jag de här kalla kårarna över att något ska vara fel, så jag får gå en vända i sakta mak under 45 minuter i hopp om att bebisen ska "vaggas" till sömns. Väl tillbaka, 143 i puls, så då efter två timmar var jag ju något lättad och min egen puls la sig!Dags för mamma Fia att hoppa upp på britsen då! Jaha, nästa chock! 36 över magen, lika stor som med stora flickan vid vecka 39+5 då hon är född! Haha, gud tänker jag, vilken jätte bebis det här kommer bli. Får vänta tio minuter, sen kommer barnmorskan tillbaka, efter beräknad vikt och fostervatten, och hon avslöjar då att om 2,5 veckor, så är barnet "utom risk", dvs, räknas som förtidigt född bara, inte väldigt, eller extremt, och att då blir det aktuellt med ett planerat snitt istället. Så från min vision om att få en JÄTTE BEBIS på säkert 15 kg (i min fantasi, beräknad till 5,5 på riktigt), så visar det sig att jag nog kommer få en liten plutte på ca 44 cm, dock runt 3000 gram, om bara 2,5 veckor, och max 5 veckor, då jag går in i vecka 36+?, dvs om bebisen av någon anledning slutar lägga på sig 300-400 gram per vecka! Känner mig allmänt snopen och lurad på förlossning, då det nu rör sig om planerat snitt, och lagom stressad över att ha fått min graviditet så mycket förkortad!Men efter en lång lugn promenad i stan och efter att ha inhandlat en body i stl 44, så känner jag mig nu lycklig över att bebisen mår bra, tack gode gud, och över att så pass snart få hålla mitt lilla hjärta i min famn! Det finns fördelar med allt! :)Tack för den totala Egostunden.
    haloj!

    åhh snart har du din lilla bebis i din famn, härligt att du ser allt så positivt :)
    men d e ju så man måste tänka!
    berätta hur du mår o hur allt går...ha d gott. kram ullis.
  • ulli32

    Hej alla socker mammor!

    hoppas ni mår bra.

    i måndags va jag o skrev in mej på MVC, kändes faktiskt kul o spännande.
    så många frågor hon hade...d roligaste va när hon fråga om det fanns tvillingar på min sida av släkten o jag svara ja...2 st tvillingpar....min mormor fick 4 döttrar, 2 tvillingpar :)
    hon titta me stooora ögon..hihihi d va lite kul.
    BM va jätte trevlig, ska tillbaka nästa onsdag o trägga läkaren.

    hur många av er har gjort kubb-test?
    har nån gjort fostervatten prov?

    är i v9+0 imorron o idag va det en kvinna som fråga om jag va gravid....hahahaha d syns redan, känner mej inte gravid fin ännu utan mer rund o go ;)

    mår ni alla bra?

    kram ullis.

  • ulli32
    Håkansson skrev 2010-02-10 21:23:05 följande:
    Hej. Jag har ingen insulinpump utan kör bara med penna. Detta är en helt separat grej som man har på armen som mäter blodsockret var 5te min. Och med tanke på att man ser om det är på väg upp eller ner så kan man vara med och parera med mat/insulin i tid. Jag älskar att ha denna ...önskar de kunde finnas fler på marknaden. Nu finns ju bara ett fåtal så man får bara låna korta perioder.Fråga din läkare om han har sådana att låna ut. Skönt att utvecklingen går framåt=)
    tack för ditt svar, men vad heter apparaten?
    när min son har sensor så funkar det på samma sätt, man ser alla bs-värden i pumpen, sååå bra!!!

    kram
Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare