Inlägg från: majsanna |Visa alla inlägg
  • majsanna

    Hur går man vidare efter sen abort? Fortsättningstråd

    Idag är det åtta veckor sedan vi fick det hemska beskedet på ultraljdet i vecka 18+6 att vår pojke hade vattenskalle och ingen möjlighet att överleva. För att uppnå den här graviditeten hade vi kämpat i tre år och gjort fyra ivf.

    Att behöva avbryta var det värsta jag varit med om. Den 17 maj kom vår pojke och fortfarande tycker jag att det känns som på låtsas. Känslan av att jag iaktar mig själv och tänker att det är någon annan det händer.

    För mig har min blogg varit ett stöd. Både att skriva och älta där men också den respons jag fått av medmänniskor runt omkring som skrivit kommentarer till mig.

    Jag hoppas verkligen att vi kommer lyckas att bli gravida igen, men det är inget som jag ser som självklart.

    Känner så för alla som måste avbryta oavsett orsak. Alla har rätt att sörja och sorgen ser väldigt olika ut. Många gånger har jag tänkt att jag blivit galen eller är den här reaktionen verkligen normal. Kuratorn jag har kontakt med bekräftar att de allra flesta raktioner i ett sorgearbete är helt normalt.

    Kramar till alla. 


  • majsanna
    caroline 32 skrev 2011-07-10 22:43:22 följande:
    Majsanna jag beklagar djupt er svåra förlust och situation! Vi fick oxå avbryta i nov 2010 pga trisomi 18. Vi hade oxå gjort ivf. Jag tog hjälp av en kurator i ett halvt år och det var så bra för mig. Hoppas verkligen att ni får lyckas igen, ge inte upp!! Vi har inte provat igen, har funderingar på att göra ett försök till men vi får se. Har en underbar 4 åring som blev till på 3 e ivf försöket. Många tankar från mig!
    Tack för dina tankar. Jag och min man har kuratorkontakt och tycker att det känns bra. Kommer nog vilja ha kuratorkontakt framöver också. Oron under en ev. graviditet kommer naturligtvis vara stor.
    Vi satsar på att fortsätta med ivf i höst. Att sluta försöka är inget alternativ för oss då vi inte har barn sedan tidigare. Det ivfförsöket blir i så fall vårt femte. 
  • majsanna
    hoppfull1974 skrev 2011-07-13 09:13:59 följande:
    Kram till er alla vackra änglamammor..

    anna aa: Det är tufft och det är ok att gråta. Det blir bättre. Det gäller bara att hitta ditt sätt att ta hand om dig och lära dig leva med det. För min del så har min träning hjälpt mig mycket. När jag springer så rensar jag tankarna och att träna mig fysiskt trött får mig att må bra. Att även prata om det som hänt med min sambo, systrar och vänner hjälper mig också. Jag ältar inte.. men för var gång jag får lätta på hjärtat så känns det som jag får lite mer distans och lite mer hopp.. Jag säger inte att det är rätt för dig, jag säger bara att vi är alla olika och vi sörjer alla på vårt eget sätt.. Stor kram till dig..

    Till er andra därute som tvingats gå igenom detta skulle jag vilja ställa en mer praktiskt fråga. Hur länge blödde ni? när kunde ni ha sex igen? Jag blödde bara rött blod de första dagarna och nu den senaste veckan har jag blött en brun sörja och det är inte mycket. Blir bara mer när jag är aktiv. När de säger 4-6 veckor innefattar det även mensen? Jag saknar närheten till min sambo men inget är värt att riskera att det skulle bli några komplikationer. Vad är era erfarenheter? Om ni orkar prata om det..
    Jag blödde cirka tre veckor, men absolut mest de två första. Jag har fortfarande inte fått någon mens fast det är åtta veckor sedan vår pojke kom. 
    Jag var på efterkontroll förra tisdagen och då trodde läkaren att jag hade ägglossning så mensen borde väl dyka upp nästa vecka kanske.
    Angående sex så väntade vi till efter efterkontrollen just för att få en bekräftelse på att allt stod rätt till där nere. 
  • majsanna
    hoppfull1974 skrev 2011-07-14 08:04:00 följande:
    Vi har inte fått någon kallelse till efterkontroll och inte verkar det vara aktuellt med någon heller? Kan det variera från landsting till landsting? Känns ju som man vill att de ska ta sig en titt så att där ser ok ut.. Man får väl se till att ordna det själv helt enkelt..

    Tack för er information om er personliga upplevelse.
    Jag trodde alla som genomgått en förlossning (oavsett hur tidigt) fick komma på efterkontroll. Jag fick veta att jag skulle få en kallelse till efterkontroll redan samma dag som vår pojke kom. Då sa de att jag skulle få komma efter ca 6 veckor. Efterkontollen blev nu exakt 7 veckor efter. Jag tillhör Östergötlands landsting. 
  • majsanna
    Maaroj skrev 2011-07-15 18:27:20 följande:
    Den 28 juni vände min dröm till en mardröm :( Då fick vi veta att vårt otroligt efterlängtade barn hade ett stort ryggmärgsbråck och lätt vattenskalle. Prognosen såg inte alls bra ut och vi tog det tunga beslutet att avbryta graviditeten.

    Vi hade då försökt bli gravida i 26 månader innan vi äntligen lyckades på andra IVF-försöket.

    Den 4 juli kl 10.53 förlorade vi vår älskade dotter. Så vacker och så otroligt älskad från första stund. Vår Engla
    ♥ Jag var då i vecka 19+5 och hade hunnit känna hennes buffar i 2 veckor.

    Tomheten och sorgen jag känner nu efteråt är hemsk. Det har bara gått 11 dagar men det känns som en evighet. En miljon tankar och känslor har hunnit fara genom huvudet. Har insett att tomheten kommer jag behöva lära mig att leva med. Den kommer alltid finnas där då hon alltid kommer vara vårt första barn.
    Känner så med dig då vi två har ungefär samma historia. Fick avbryta  den 17 maj (var då i v 19+4). Graviditeten blev till på det fjärde ivf-försöket. Vår pojke hade vattenskalle.

    Förstår precis hur du känner dig. Alla känslor som man känner allt från tomhet till ilska. Jag har försökt att inte tänka så mycket på frågan varför för jag vet att man aldirg kan få något bra svar på det. Har istället försökt att inse att avbrytandet var det enda rätta för vår son då han inte skulle överlevt utanför min livmoder.

    Har du och din man/sambo fått någon kurator att prata med? Vi fick en sådan konstakt direkt efter RUL och vi har fortsatt med den kontakten. Även om man pratar mycket med varandra så kan kuratorn komma lite djupare i ens tankar. Dessutom kan hon bekräfta att allt man känner är normalt. Det är lätt att man känner att man håller på att bli knäpp.

    Många kramar till dig. Vill du skriva av dig mera får du gärna inboxa mig.
    På min blogg skriver jag mycket om mina känslor efter vår avbrytande. 
  • majsanna
    Maaroj skrev 2011-07-20 14:22:02 följande:
    Tre veckodagar i veckan har numera blivit mina jobbigaste, de jag fasar mest. Måndag - för då förlorade vi vårt barn. Tisdag - för det var då vi fick de hemska nyheterna vid RUL. Onsdag - då brukade jag byta graviditetsvecka.

    Idag skulle jag ha gått in i vecka 23 och vårt barn skulle juridiskt ha räknats som ett barn. Och nästa vecka skulle vi ha börjat tillhöra förlossningen istället för gynakuten. Det var ett viktigt delmål för mig som jag längtade till...

    Jag får ibland dåligt samvete för att jag redan har börjat tänka på nästa IVF-försök. Det har ju bara gått 16 dagar sedan vi förlorade vår dotter, men jag tror det är ett sätt för mig att hantera sorgen. Genom att tänka framåt och på framtiden.

    Har planerat att göra ett eget album för Engla. Ett som motsvarar "Mitt första år". Där har jag tänkt samla bl.a. UL-bilderna, hennes fotavtryck som vi tog och viktiga datum (t.ex. när jag fick höra hennes hjärtslag första gången). Hade längtat så efter att få göra ett när hon hade fötts, men så kom jag på att hon förtjänar att få ett sånt album ändå. Vår älskade Engla.
    Precis så är det för mig också. Tre dag i veckan är jobbiga. Tisdag då vi förlorade vårt barn samt att vi hade begravningen på en tisdag. Torsdag då vi hade ultraljudet och fredagen då vi bytte vecka.

    Även med det dåliga samvetet känner jag igen. Vi började prata ivf jättetidigt, men att det för oss blev ett naturligt avbrott då klinikerna nu har stängt. Var hos vår kurator idag och då pratde vi just om dessa saker. Man måste prata framtid. Man kan inte bara vara i sorgen här och nu utan man måste också se framåt samtidigt som man sörjer. Våra små änglar vill bli storasyskon!! Det är jag helt säker på!

    Jag har köpt den här boken: http://www.spadbarnsfonden.se/article.asp?ArticleId=44 Den kostar 100 kronor plus 25 kronor i frakt. Den går även att ladda hem som pdf-fil, men då vi inte hade färgskrivare så köpte vi den hellre. Men klickar du på pdf-filen kan du ju se om det är något som du vill ha. Vi har börjat att fylla i den, men vi orkar bara några sidor åt gången då det rör upp många känslor. 

    Många kramar till dig. 
  • majsanna

    Förstår dig helt och håller. Jag upprepar också orden "det var inte så här det skulle bli" ofta.
    Igår var det tio veckor sedan vår pojke kom och visst gör det vissa dagar mindre ont nu, men det kommer ta lång tid innan jag helt är återhämtad om man någon gång blir det överhuvudtaget. 


  • majsanna
    Maaroj skrev 2011-08-04 16:31:15 följande:
    Idag öppnade vår IVF-klinik igen och jag ringde dem för att berättade de dåliga nyheterna. Det var mycket jobbigare än jag trodde att berätta, kroppen och rösten darrade och tårarna var inte långt borta alls :/ Vi fick iaf en tid för planering av nästa IVF-försök. Ett litet steg närmare ett syskon.

    Jag och min man var även till minneslunden idag. Lämnade ett ljus och en blomma hos henne. 1 månad sedan vi förlorade vår lilla ängel.
    Många tankar till er.

    Jag kommer kontakta vår ivf-klinik på måndag då dom öppnar. De vet redan om de tråkiga nyheterna, men jag vill boka in ett besök för planering.

    Naturligvis ska våra änglar få syskon!! Det är dom värda. 
  • majsanna
    Maaroj skrev 2011-08-04 17:57:53 följande:
    Majsanna: Många tankar tillbaka till dig också. Jag följer din blogg och du är väldigt duktig på att sätta ord på de känslor och tankar som dyker upp. Skönt o veta att man inte är ensam om att tänka o känna som man gör.

    Tack!
    Ja, visst är det skönt att känna att man inte är ensam om sina tankar. När det händer en sån här sak är det lätt att man tror att man blivit knäpp på grund av alla tankar som far runt. Sedan upptäcker man att andra också upplever samma sak och då inser man att man bara är normal. 
  • majsanna

    Emsen: Förstår dina tankar helt och hållet. Vi gjorde vårt avbrytande i maj förra året och var beräknade till oktober. I augusti ungefär kände jag att jag började må bättre, men när bf-datumet kom och därefter mådde jag precis som du mycket sämre igen. Då blev det så påtagligt att det inte blev som det var tänkt. Jag hade då så många tankar på hur vardagen hade varit med en liten pojke vid min sida. Istället fick jag besöka kyrkogården.  Jag har fortfarande dom tankarna om hur det skulle varit. Nu skulle vår pojke varit ca fyra månader, hur hade han varit, vad hade vi sysselsatt oss med om dagarna och så vidare. Inte konstigt allt att de tankarna kommer. Vi har ju faktiskt blivit snuvad på en framtid...

    Att du har svårt att glädjas med andra som är gravida eller precis fått barn är inte konstigt. Jag har precis samma känslor och jag känner mig som en dålig människa. Jag har diskuterat dessa tankar med min kurator och hon säger att tänk de tankar som kommer upp och ha inte dåligt samvete för att de tankarna finns för det är helt naturligt att de tankarna kommer i vår situation.
    Vi behöver inte gratulera alla som blir gravida om det inte känns rätt. Då blir vi ju falska istället som bara låtsats. Då tycker jag att det är bättre att inte säga någonting alls. Alternativet är att vara helt ärlig mot sina kompisar och helt enkel säga som det är "jag kan inte glädjas åt din graviditet just nu men det är inte ditt fel utan det beror på mig och min situation". Jag har gjort det till en släkting och hon var helt förstående inför det. 

    Vet inte om detta var några kloka råd, men ett försök i alla fall.

    Skickar också de varmaste kramar och tankar jag har till dig. 


  • majsanna

    Att hålla uppe en fasad fungerar inte i längden. Jag gjorde också det i början. Till och med inför min man. Det går inte till slut. Det är bättre att vara ärlig om någon frågar på tex jobbet. Varför stå där och må jättedåligt och ändå le och säga "bara bra". Man lurar bara sig själv.

    Dom tankarna om hur livet hade varit kommer nog finnas länge. I alla fall för mig. Jag har ju dessutom två "tänk om". Både hur vår pojke som kom i maj skulle varit nu, men också hur det hade varit att nu vara gravid i vecka 22 (tror jag) om jag inte fått mitt MA i oktober.  Senast idag tänkte jag på hur det hade varit att gå med barnvagn i snön... Ibland gör det så fasligt ont att man blev snuvad på den framtid som man så gärna nu skulle vilja leva i.

    Ja, med skräckblandad förtjusning ska vi förhoppningsvis göra ett FET om några veckor. Jag jobbar stenhårt med de positiva känslorna, men ack så svårt det är vissa stunder. De mörka och jobbiga tankarna är på något sätt mycket starkare och tar lätt över de ljusa tankarna i hjärnan. 


Svar på tråden Hur går man vidare efter sen abort? Fortsättningstråd