• Mael

    BILDTRÅD nr 12 för tårt- o cupcaketrådarna

    Helgens första:
    Chokladbotten fylld med apelsinmousse och fluff på Marabou apelsincrisp.
    Täckt och dekorerad med marsipan. Gitarrhalsen är av rice cereal treat.


    - The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • Mael

    Helgens andra: Doptårtor till Elton.
    Chokladbotten fylld med cappuccinomousse och hallonmousse.
    Tcäkt och dekorerad med marsipan, lite kristyr och en kolarem.


    - The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • Mael

    En doptårta. Har äntligen fått ordentlig kläm på det här med våningstårtor. Denna höll för en dryg timmes biltransport - Yieey!

    Ljusa bottnar fyllda med nougatfluff (MUMS) och päronmousse. Täckt och dekorerad med marsipan.


    - The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • Mael

    Fick chansen att ge mig på en orgie i vita rosor igen. Denna gång till en begravning. En "operatårta" (hallonsylt, vaniljkräm och grädde) täckt och dekorerad med marsipan.


    - The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • Mael

    En Elliefanttårta
    Ljusa bottnar, drottningsylt, vaniljkräm och grädde. Täckt med marsipan. Dekorerad med marsipan och kristyr. Elefantens kropp är tårtbotten och smörkräm täckt med marsipan för att inte bli för tung.


    - The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • Mael

    En sista tårta innan semester (sticker till solen i morgon). En av de roligaste tårtor jag gjort

    Rorri Racerbil var ledordet. Ljusa bottnar, drottningsylt, vaniljkräm och grädde (som vanligt).


    - The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • Mael

    Är tillbaka efter 2½ veckas tårtpaus i Thailand.
    Denna veckan bled det en fotbollstårta till systersonen som fyllt 7. Ham sköt på sitt kalas en vecka bara för att få en av mina tårtor att bjuda kompisarna på. Sötunge!!

    Ljusa bottnar, drottningsylt, vaniljkräm och grädde. Täckt och dekorerad med marsipan och lite kristyr.


    - The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • Mael

    Dottern (2 år) fick bestämma hur påsktårtan skulle se ut - hon har också hjälpt till att placera ägg och trycka ut blommor och rosetter:



    Sen fick vi både tid och gul marsipan över så jag passade på att modelleringsträna ett litet påskmotiv:


    - The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • Mael

    Oliver 6 år: Ljus botten, jordgubbsyllt, vaniljkräm, grädde. Täckt och dekorerad med marsipan.



    Elis 2 år: Ljus botten, geishafluff, hallonmousse. Täckt och dekorerad med marsipan.


    - The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • Mael

    Fick den storta äran att göra en bröllopstårta igen - tycker det är lite läskigt måste jag erkänna.

    Chokladbottnar fyllda med apelsinmousse och fluff på mjölkchoklad med apelsinkrisp. Täckt med marsipan/sp (67/33) och dekorerad med sp.


    - The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • Mael

    Ljus botten fyllt med hallonsylt, vaniljkräm och grädde.



    Ljus botten fylld med jordgubbsylt, banan, vaniljkräm och grädde.


    - The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • Mael

    Här är ett litet sammandrag av veckans tårtande:

    En tårta till en första bröllopsdag. Jag har hängt på en referensbild för att man ska förstå den Botten med mörk choklad. Fylld med nougattfluff och hallonmousse. Täckt med marsipan, dekorerad med marsipan och kristyr.



    En studenttårta som inte betedde sig alls som jag ville. Mousserna höll inte riktigt i värmen i huset så den blev baktung, lite sned och vind. Men god blev den nog. Ljusa bottnar med hallon- och limemousse. Täckt och dekorerad med marsipan.



    Studenttårta. En av två i ett par. Båda har ljusa bottnar. Den ena är fylld med dumlefluff och hallonmousse, den andra med blåbär, glasscreme och limemousse. Täckta med marsipan/sp blandning. Dekorerade med marsipan.



    En sista studenttårta som ackompanjerade de båda mössorna. Ljus botten fylld med blåbär, glasscreme och limemousse. Täckt med marsipan/sp, dekorerad med marsipan.


    - The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • Mael

    Ett sant nöje var det att få göra denna tårta till Lovisa 
    Ljus botten fylld med dumlefluff och hallonmousse. Täckt och dekorerad med marsipan.


    - The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • Mael

    Helgens bröllopstårta Temat var historiskt och brudparet klätt i 1700-talskläder (brudklänningnen i rött och guld) så jag valde att dra det lite lätt åt barockhållet. Kul tårta att göra!

    Ljusa bottnar med hallonmousse och mörk chokladmousse. Täckt och dekorerad med marsipan.


    - The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • Mael

    Hyffsat inspirerad från tidigare alster i tråden - TACK - kommer här årets midsommartårta.
    Ljus botten fylld med jordgubbsmousse och flädermousse (numer beställd som tradition ). Täckt med marsipan, dekorerad med marsipan och färska jordgubbar.


    - The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • Mael

    Fick den roliga frågan om jag ville göra en födelsedagstårta till en "favoritkund" som jobbar på Nikon. Klart jag ville:



    Ljusa bottnar fyllda med hallonmousse och dumlefluff. Täckt och dekorerad med marsipan.


    - The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • Mael

    Sommartreat till förskolepersonalen:



    Jordgubb- och kardemummamuffins med vit chokladmousse.
    Dekorerade med marsipan och färska jordgubbar.


    - The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • Mael

    Har roat mig med att göra cupcakes till alla damer i fruntimmersveckan - bara på kul.


    Fruntimmer1.jpgFruntimmer2.jpgFruntimmer3.jpg
    Fruntimmer4.jpgFruntimmer5.jpgFruntimmer6.jpg

    19/7 Sara: Choklad-/lavendelmuffins med choklad-/lavenlkräm
    20/7 Margareta: Blåbärsmuffins med citronfrosting
    21/7 Johanna: Hallonmuffins med vit chokladkräm
    22/7 Magdalena: Citronmuffins med citronglasyr
    23/7 Emma: Chokomockamuffins med kaffekräm
    24/7 Kristina: Pistagemuffins med mjölkchokladkräm


    - The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • Mael

    Och så har det blivit två tårtor sen sist.



    Ljusa bottnar fyllda med drottningsylt, vaniljkräm och grädde. Täckt och dekorerad med sockerpasta.



    Mörkchokladbotten med hallonmousse. Täckt med marsipan. Dekorerad med kristyr och "skolkrita".


    - The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • Mael

    Så fick jag till slut göra min egen 40-årstårta. SÅ KUL!!!
    Ljusa bottnar fyllda med hallonmousse och nougatafluff. Täckt och dekorerad med marsipan, kristyr och sockerpärlor. Locket på översta är av rice cereal treat spacklad med hårt vispadgrädde och sen täckt med marsipan.


    - The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
Svar på tråden BILDTRÅD nr 12 för tårt- o cupcaketrådarna