Inlägg från: SockerStinn |Visa alla inlägg
  • SockerStinn

Tårttråden del 17

Söker tårtbottensrecept: vill ha en saftig god chokladbotten. Och så undrar jag vilket recept ni använder när ni vill göra en riktigt hög tårta? Ska man ha en luftig (=lätt) eller en som är saftig (=tung men stabil)?

• SockerStinn
    lightfish skrev 2012-03-23 17:11:13 följande:
    Hej!

Ber lite hjälp för en ägg, mjölkproteinfri, sojafri och nötfri mousse att ha i tårta; är det bara att ha typ vätska, smak och gelatin?

Ekströms chokladpudding på havredryck. Jag har gjort chokladmousse på mörk choklad och sojavispgrädde, har inte hunnit testa med havre-visp än, men skulle tro att det funkar. Dock finns ju Ekströms, så jag testar nog visp med något annat än choklad när jag kommer till det.
  • SockerStinn
    Ankmor skrev 2012-03-23 04:59:29 följande:

Funderar på att kika inom en av dagarna; www.scandinaviancakeshow.com/
    Men tävla, det gör jag inte!  

Åh! Det måste jag gå på. Tack för tipset, inte var det dyrt heller. 
    kollade kurserna från tårtdecor, de kostade ju lite mer. Svårt att veta vad man ska gå på för nån, har ju inte gått någon kurs innan, men mycket tips och visst handlag har jag fått från att titta runt på nätet och bakat lite själv.  
  • SockerStinn
    Boomsan skrev 2012-03-29 00:41:53 följande:
    alltså wow :|

Jag har kollat på era underbart fina tårtor i bildtråden!! :D tappar hakan när jag ser dem, super fina! :D

Min son fyller år om 2 månader och jag ska göra tårtan själv, undrar hur ni gör dem fantastiska figurerna och får den fina färgen? 
    Färgen beställer man från någon tårtbutik, pastafärg för att färga sugerpaste, marsipan eller smörkräm. Finns även färgade sugerpaste och marsipan att köpa i sånna butiker. 

Figurer fixar inte jaag, tror det krävs en del träning för att göra dessa - eller så är det jag som saknar talang Jag har letat tårtor på nätet till jag hittat någon som varit enkel nog att göra för mig som nybörjare, det kan jag rekommendera! Platta "figurer" är mycket lättare att göra; bara skriva ut en bild från datorn, klippa ut och ha som mall när man skär ut marsipanen, en mall per färg. 
  • SockerStinn
    rultan skrev 2012-03-31 18:55:07 följande:
    Hjälp snälla!
    Jag har fått en beställning på en tårta som ska se ut som en kyrka!! Vit kyrka med svart, brutet tak och naturligtvis ett torn :-O Jag är inte jätteduktig, så det blir en utmaning. Jag tänker mig inte en exakt kopia, men gärna igenkänningsbart Hur skulle ni gjort tornet t ex? Kan man bygga med tårta, eller ska jag för första gången prova på rct? Eller skulle det rent av funka med en glasstrut som man spacklar och täcker? Andra tips?

Och grattis till alla som förhoppningsvis ska vara med i tv! Spännande! 
    rice crispies ska man kunna bygga torn och annat som inte funkar med tårtbotten. Saknar recept för det, men det fyller nog någon annan på med *hoppas* Glasstrut funkar för toppen på tornet.
  • SockerStinn

Ett rötägg till här!
    Jag ska fylla sista lagret av tårtan idag och samtidigt ge den en crumbcoat och förhoppningsvis även täcka den. Har bottnarna i frysen med ett lager hallon med marsan och ett lager hallonfluff. Tänkte ta sista lagret chokladpudding men så har jag ingen havremjölk hemma Skrikandes Vet inte om jag vågar ta iMat (havregrädde ist), den är ju så mycket tjockare => mindre chokladpulver=> havresmaken riskerar slå igenom. Tror inte heller jag vågar göra på vatten ELLER?? Har kokosmjölk, men det är ju också rätt mycket smak på. Vatten och kokmarsan plus chokladpudding?? Nä, ni hör hur desperat jag är!

Har recept på en tryffelkräm, men den har jag för lite choklad till, har bara 100 g.

Har någon recept på chokladpudding/chokladmousse som är baserat på ägg? 
    Har ätit en som var såå god, men har inte receptet på den. 

Annars blir det väl mosad banan, men jag är inte så sugen på det. Har fått för mig att det inte går nå bra med marsipan. Kan ha helt fel. Har även kokmarsan hemma, men samma där, vad ska man koka den på när man inte har någon "mjölk". 

Hur dum får man vara?? 

• SockerStinn
    Skåne85 skrev 2012-04-11 14:04:07 följande:
    Om jag ska göra en laktosfri tårta med 3 lika receptet. Och har gräddfyllningar och spacklar med marängsmörkräm... Då är det väl bara grädde och smör jag bytar ut ?
    Vad menar du med gräddfyllningar? Om du menar med bär/frukt är det som du säger. Menar du godisfluff får du kolla innehållet på godiset. Mörk choklad är ofta utan mjölk, skummgodis lika så. Men typ dumle är späckat med laktos. 
    De flesta egna ljusa tårtbottnar är utan mjölk, bara man smörjer formen med rätt fett. Köpebottnar är det mjölk i.
  • SockerStinn
    mina12 skrev 2012-04-11 21:47:23 följande:
    Jag ska baka en liten äggfri tårta på 10cm i diameter. Någon som har ett bra recept att dela med sig av?
    Jag brukar baka denna när jag gör ägg-fritt. Den blir väldigt saftig till skillnad mot de flesta andra ägg-fria mjuka kakor jag testat.
    2 dl vatten
    2 msk linfrön (hela)
    3 dl socker
    4½ dl vetemjöl
    100 g smör
    2 tsk vaniljsocker
    2 tsk bakpulver
    1 tsk bikarbonat
    8 msk grädde
    2-3 bananer

Koka vatten och linfrön, sila bort linfröna.
    Vispa linfrö-avkoket med socker till ett skumm, ta god tid på dig.
    Smält smöret och blanda i det samt torrvaror och grädde. 
    Mosa bananerna och blanda i.
    Smörj och bröa en STOR form. I med smeten o in i ungen.

200 grader 40 min. 
    För stora muffins är tiden 20 min, men det är nog lättare att göra en stor och sen skära ut.

Denna är söt och smakar så klart banan, därför tycker jag att hallon är den perfekta fyllningen, bara koka med lite marsanpulver och ev. vailjsocker. 
  • SockerStinn
    Zelmilainen skrev 2012-04-17 18:43:07 följande:
    ja bor i norrköping... ska kolla in de igen. tack. hittade massor me fint på ebay, men det tar ju 7-14 dgr att få hem... tårtan t början av veckan kan ja strunta i utstickarna, men måste ha de senast ons nästa vecka typ... aja. d löser sig nog. 
    Vad är det du ska skära ut? Om det är sp kan du ju skriva ut en bild från datorn, klippa till och lägga över sp:n och sen skära ut. 
  • SockerStinn
    MissMurrig skrev 2012-04-23 21:58:05 följande:
    Smulan har ju redan svarat, men vill bara säga.. leta inte efter svart och röd SP. De som finns går knappt att äta, smakar illa!
    Va? jag trodde att köpe var att rekommendera. Jag har ändå inte köpt utan gjort egen svart mmf, och den var god. Använde suger fair extra black för den rekommenderades att använda om man skulle färga helt svart för smakens skull. 
Svar på tråden Tårttråden del 17