Inlägg från: frk Carlsson |Visa alla inlägg
  • frk Carlsson

    Vi som väntar trean sommaren 2010! (TRÅD NR 2)

    jennyfer skrev 2010-03-12 08:10:31 följande:
    Trist med uppsägningen, men ska man försöka se något positivt (det bästa vore såklart att inte bli uppsagd) så är det väl att du har lite tid på dig under mammaledigheten att leta efter nytt jobb, men visst - det vore skönt att slipppa tänka på det när man är föräldraledig.
    det är ganska lugnt - har vetat om det sen i april förra året *det har bara tagit lite TID för arbetsgivaren*. jag söker som sagt redan nu nya jobb och är helt övertygad om att det fixar sig
    Herne skrev 2010-03-12 09:04:10 följande:
    Bumbi84: Det varierar. Ibland kommer precis som för dig, var 3:e minut och gör ganska ont. Ibland bara några ggr i timmen. Frk Carlsson: Tilda var bara 5 eller 6 veckor när det hände hos oss. Jag vände ryggen, hörde hur hon nyste och BANG, sittern var på golvet. så hon hade fått med sin lilla nysning hela sittern i gugning.     Grinade också hela dagen och kvällen och mådde skitdåligt. Men, men efter har vi inte haft sittern på bordet.
    nej, vi (iaf jag) kommer nog aldrig mer ha babysittern på bordet igen...
    jennyfer skrev 2010-03-12 09:16:22 följande:
    Ni som har haft mycket förvärkar, har ni haft lätta förlossningar? Tänkte om någon vet om det finns något samband? Jag hade jättemycket förvärkar med mina två (men inte så tidigt som vecka 20+) och mina förlossningar har nog varit väldigt enkla.
    alltså - jag har ju bara fött vaginalt med tvåan - MEN jag hade sd från v 23 och från v 35 hade jag rejält med både molvärk (typ ond mensvärk) samt mkt sd både dag och natt. förlossningen var enormt utdragen, men jag tror iofs att det berodde på att jag hade influensa också. "logiskt" sett borde det ju kunna påverka i en snabbare riktining att det händer saker i kroppen? iofs...min svägerska kände nada och hennes tvåa föddes 1,5 timme efter vattenavgång :-/

    NU har jag börjat få molvärk, har haft hela natten och har fortfarande (v 29+2 idag).väldigt störande eftersom det gör så pass ont att det blir svårt att somna om.
    Tuva 060524 o Vilda 080422 ska få en lillebrorsa! BF 100601!
  • frk Carlsson

    fel...v 28+2 ska det ju va...inte för att jag tror att ni bryr er...men rätt ska vara rätt


    Tuva 060524 o Vilda 080422 ska få en lillebrorsa! BF 100601!
  • frk Carlsson
    Marelb skrev 2010-03-14 12:20:35 följande:
    Hej allihopa! Har saknat er ju! Nu har vi landat i Sverige igen men saknar ju det härliga varma Thailand nu... Vi har haft en toppenbra semester och det var väldigt skönt att slippa denna snö ett tag. Nu är vi lagom bruna och fina. Ska passa på att ta magkort så fort jag kabn innan man blir blek igen. Har en förmåga att bli mest brun på magen och det lyckades rätt bra denna gång också fast den är uttöjd. Plus att man inte pressade som en idiot precis. Hoppas ni alla har haft det bra. Ni får uppdatera mig lite för jag kan nog knappast läsa ikapp! Mår alla bra??? Vår lilla bebis sparkar som bara den nu för tiden, många gånger om dagen. Åderbråcken blir ju värre men jag har klarat mig med stödstrumpa endast på kvällarna som tur är.
    välkommen tillbaka skönt med sol och värme...fast nu börjar det ju lossna här också..till viss del iaf {#lang_emotions_cool} allt väl här, min bäbis ger sig till känna lite då och då men inte lika ofta som jag kanske skulle vilja...lite nojjig ibland, men får försöka slappna av.

    apropå magen - hade ju SF-mått 24 sist jag var hos bm för 2,5 v sedan i v 26+0...det känns ju som att man är redo för förlossning i detta nu alltså...men så kollade jag min gamla blogg från gravven med tvåan och 5 dgr innan BF (då hon föddes) hade jag SF 38...jisus! hur stor är man då liksom? men jag har ju uppenbarligen klarat av det en gång, så...
    Tuva 060524 o Vilda 080422 ska få en lillebrorsa! BF 100601!
  • frk Carlsson

    ja, fast två ggr - hade nog ännu större SF-mått med ettan skulle jag tippa...

    apropå att vara gravid flera ggr - hörde idag en kompis berätta om en som hon känner som jobbar på förlossningen här som berättat om en tjej som nyss fött sitt 21:a barn! alla i livet! tjejen var dessutom bara född - 71, så hon är 39 år...

    "uppåt" så är det inte helt ovanligt med 9-10-barnsfamiljer heller, men 21 var ju rekordet (?) ingen av födslarna var dessutom tvillingar heller!


    Tuva 060524 o Vilda 080422 ska få en lillebrorsa! BF 100601!
  • frk Carlsson

    hm ja, men jag "antar" att den familjen "kanske" är laestedianer (ursäkta stavningen) och de använder de inte preventivmedel. det var därför jag skrev att det inte är så ovanligt "uppåt" med stora familjer- och med tanke på att jag själv bor ganska långt norrut så kan ju ju föreställa er vad JAG då menar med "uppåt". sverige är 70 mil till norr om där jag bor {#lang_emotions_laughing}


    Tuva 060524 o Vilda 080422 ska få en lillebrorsa! BF 100601!
  • frk Carlsson
    bumbi 84 skrev 2010-03-15 09:27:49 följande:
    ska till bm och mäta sf mått första ggn om 2 veckor nyfiken på vad det blir OJ!! 21 barn herregud här tycker folk det är många när man har 3-4st
    spännande

    ja, alltså - ett förtydligande - det väcker ju såklart en del uppmärksamhet även här att man har 21 barn
    Tuva 060524 o Vilda 080422 ska få en lillebrorsa! BF 100601!
  • frk Carlsson
    Linfun skrev 2010-03-15 10:54:53 följande:
    Ja 21 barn låter ju inte klokt! Stackars barn! Välkommen hem Marelb! Skönt att du har haft en härlig semester! I går hade jag en riktigt konstig dag, var jätte labil och grinade för allt möjligt, har aldrig kännt så mycket stormande känslor när jag har varit gravid förut, men det var så uppenbart att det var massa hormoner som spökade... När min man hade tagit med mig och shoppat lite fina babykläder till tjejen kändes det genast mycket bättre i allafall Idag är det helt bortblåst. Tillsaken hör väl att jag sov 6 timmar efter att vi var på fest i lördags, det kändes dessutom som att många på festen nästan tyckte synd om oss som skulle börja om med en liten bebis nu när de tyckte att våra barn hade blivit stora. fick höra en del sådana kommentarer. De flesta hade tonårsbarn eller utflugna barn själva. Jag som sa att jag inte har fått höra några negativa kommentarer alls här för ett tag sedan, konstigt att människor inte kan tänka innan de säger något...
    hade tänkt säga en massa om det där, men det blev så invecklat å tjorvigt...kontentan var iaf att jag tror att det väcker en massa hos folk när man kommer som gravid och ni vet hur det är, då är det liksom fritt fram att häva ur sig vad som helst eftersom som gravid så är man "allmängods". sen vad det står för kan man ju bara spekulera i. jag hade nog också kännt mig som du Linfun...bra att lite shopping kunde råda bot på ledsenheten sen ska man ju inte glömma heller hur mkt trötthet etc gör med ens tankar och känslor...

    idag har ett par kompisar till oss åkt till korea för att hämta sitt första barn - en pojke som är 8 månader. de kan inte få biologiska barn och adoptionsprocessen har pågått i 2,5 år och i torsdags fick de reda på att nu var det dax. kan inte ens föreställa mig känslan...
    Tuva 060524 o Vilda 080422 ska få en lillebrorsa! BF 100601!
  • frk Carlsson

    Det var ett bra uttryck: graviditetsstil Ska jag oxå köra med, jag som haft lite vikt-tjäbbel med min bm. Ska dit imorgon fö och är rädd för vågen som vanligt, har svullat ngt ENORMT senaste 2 v - äter som en skogshuggare finns inget stopp tydligen. Idag tog jag mig en Dajm-strut till efterrätt e lunchen, satt ju som en smäck..men tyvär släptte jag loss sockerjävulen iom det, så nu måste jag detoxa resten av dagen...alt bara falla för trycket?

    Svullade mest med ettan dock , då åt jag 2-3 glassar varje dag sista månaderna. Ingen diabetes där inte...bara gravid-stil Vilken härlig stil! Jag gick upp 30 kg och hon vägde 4,8 i v 39+1.Mammas lilla gottegris


    Tuva 060524 o Vilda 080422 ska få en lillebrorsa! BF 100601!
  • frk Carlsson
    Anna kaffekanna skrev 2010-03-18 10:11:05 följande:
    Ibland blir man varse hur skört livet kan vara, vi fick ett tråkigt besked igår. Ingen närstående, men en granne, vi är bara åtta lägenheter i vårt radhusbolag så vi känner varann ganska bra, har gått bort plötsligt i lördags. Dom var nog betydligt äldre än oss men pappan i familjen, tror han var 49 eller 50 år dog i en massiv hjärtinfarkt på jobbet i lördags. Mamman lämnade med fem barn, alla nog i tonåren eller tidiga tjugoårsåldern så inga småbarn men ändå Så otroligt tragiskt o sorgligt. Han var en trevlig prick som var mycket fåordig men alltid var ute o putsade på sin älskade bil o jag har funderat över varför hans bil inte står under biltaket på hela veckan. Mamman o barnen ska tydligen flytta härifrån för hon vill inte bo kvar här längre. Fy vad hemskt Vi ska inte på begravningen men ska väl uppvakata med blommor i alla fall. Blir en blandning av födelse o död idag då vi ska dels köpa en gåva till en annan granne i bolaget som fick sitt andra barn förra torsdagen och blommor till familjen som mist sin pappa.
    Ja, livet är så skört...jag tänker varje gång såna saker inträffar att "fan vad tacksam jag är att det inte är JAG och MIN familj som drabbas"...men ngn ggn kommer det ju hända oss också...Och precis som du och Diagnostica skriver -det är tvära kast mellan liv och död här i livet. Försöker tänka att livet dock måste segra tillslut...

    Det lät ju bombastiskt, men ni förstår vad jag menar antar jag...

    Jag vet inget om de siffrorna stämmer för USA, men jag vet att det är många som inte har råd med mödravård eftersom den inte är gratis som här i Sverige och att många får föda sina barn på akutmottagningar eftersom de inte har en sjukförsäkring som täcker att föda på en förlossningsklinik. Och jag tror att det kan påverka jättemkt - dels att mamman har sjukdomar/svårigheter etc som man inte känner till samt att den personal som förlöser faktiskt inte är behörig personal och att EFTERVÅRDEN såklart inte blir optimal heller... Men jag tänker att nog fasen borde mödradödligheten vara högre i u-länderna? Iofs kan jag jut ycka att USA är ett u-land på många sätt iom den sjukvårdspolitik som man bedriver...

    Själv har jag jobbat vidare med min gravid-stil. Var hos bm idag - upp 4 kg på 3v - ungefär som jag trodde (igår åt jag chips samtidigt som jag lagade mat, sen åt jag tre portioner spagetti och köttfärssås på det) Allt bra med bäbis - SF-måttet hade växt 4 cm på 3 v , nu ligger jag på 28 vilket är prick på kurvan (v 29+1).

     Började idag implementera tanken om att få ett, helst två, sena UL med tanke på att jag tydligen läckte mkt fostervatten sist och dottern hade en infektion när hon föddes...och det verkade inte vara ngr problem med att fixa. Skönt det iaf.
    Tuva 060524 o Vilda 080422 ska få en lillebrorsa! BF 100601!
  • frk Carlsson
    myso skrev 2010-03-21 13:53:39 följande:
    Hej på er allihopa! Får man hoppa in här hos er..? Väntar mitt tredje barn i september, har en son som är född -04 och en dotter som kom 1:e september -09 Det blir ganska tätt mellan barnen men eftersom jag haft svårt att bli gravid o nu helt plötsligt blev det på andra försöket så får det bli så lika glada är vi för det..
    välkommen och grattis!

    har haft en underlig helg - varit barn - och sambofri större delen då han varit ute på övning och kidsen snurrat runt hos våra föräldrar. tillbringade gårdagen med att käka chips och kolla SATC. nu har jag precis tryckt ner två övertrötta och sockerrusiga kids i sängen och inväntar min näst sista arbetsvecka 7 dgr kvar!
    Tuva 060524 o Vilda 080422 ska få en lillebrorsa! BF 100601!
Svar på tråden Vi som väntar trean sommaren 2010! (TRÅD NR 2)