• Kinne79

    Tips på barn/ungdomsböcker sökes!

    Skulle vilja få tips på barn/ungdomsböcker som skulle fungera som högläsningsböcker i min 4-5:a.

    Böckerna ska skildra barn/ungdomars liv. Gärna böcker som handlar om gatubarn, barnarbetare m.m. Böckerna ska väcka tankar hos barnen och ge dom en förståelse för hur andra barn har det ute i världen.

    Vi kommer tex läsa Anne Franks dagbok och en bok som handlar om apartheid men behöver tips på fler/andra.

  • Svar på tråden Tips på barn/ungdomsböcker sökes!
  • Callistrate

    Henning Mankell har skrivit många bra barn- och ungdomsböcker. Böckerna om Sofia (startar med Eldens hemlighet) handlar om en flicka i Afrika som förlorar sina ben och sin syster då hon trampar på en landmina. Den har vunnit flera pris.

    Jag ska fundera lite mer... Läste otroligt mycket i den åldern, förhoppningsvis kan jag komma med fler tips.

  • Kinne79

    Det måste jag kolla upp. Måste man läsa alla böcker eller går det läsa bara 1?

  • Callistrate

    Jag tror att det går bra att bara läsa den första. I de senare böckerna är Sofia äldre. Barnen kan ju fortsätta själva om de tycker om boken

  • Kinne79

    Det skulle ju funka. Ska kolla på biblioteket om de har böckerna där.

  • Callistrate

    Jag tyckte att det här var en jättebra idé... så nu sitter jag och klurar och googlar för fullt

    Mats Nilsson har skrivit flera böcker om gatubarn i Sydamerika bl.a. Gatans barn. Jag har inte läst den själv men den verkar lovande, den är skriven för rätt ålderskategori dessutom.

    Sen finns det ju klassiker som visserligen inte utspelar sig i nutid, men som handlar om utsatta barn, som Godnatt, Mister Tom och Sotarpojken.

  • Kinne79

    Åh, vad du är snäll. Ska kolla upp alla dessa böcker.

  • Etta

    En ö i havet av Annika Thor, (har gått som serie på svt också) om två judiska flickor som kommer till Sverige under andra världskriget, älskade den när jag var 11-12!! (och gör fortfarande ska tilläggas..)"Hemlängtan" av Michelle Magorian, lite på samma tema, om en tjej som återvänder hem till ett sönderbombat och fattigt england efter andra världskriget. (ja, jag var mycket inne på andra världskriget som barn..! ;)Ska tänka på om jag kommer på fler!

  • Miss Cee

    Godnatt Mister Tom - Michelle Magorian
    Den läste vår fröken högt i femman för oss, och vi älskade den. Hejar också på den!

    Kulla-Gulla - Martha Sandwall-Bergström
    Är ju inte heller nutid, men berättar jättebra om hur det var för föräldralösa barn i Sverige för bara hundra år sedan.

    Kallt som i graven & Sanne Gatubarn

  • M Hellin

    Skuggserien av maria gripe; I skuggböckerna kan man finna teman och dialoger lånade från tidigare författare ända bort till Platon. Spegelmotivet och skuggmotivet är ledande teman genom alla fyra böckerna och kulminerar längs resans gång. Även kvinnofrågan aktualiseras i Skuggserien, i Skuggan över stenbänken diskuteras kvinnlig rösträtt livligt i Bertas familj. Längre fram i serien ifrågasätts könsrollerna, hur ser man på en man respektive kvinna? och vad är passande för en ung dam med Bertas bakgrund? Skuggböckerna är kvinnliga utvecklingsromaner, något som är både viktigt och banbrytande eftersom utvecklingsromaner genom alla tider har varit något typiskt för män. De tre första böckerna är skrivna i jag-form ur Bertas perspektiv, Carolin förblir delvis en gåta i dessa böcker. I Skugg-gömman kliver hon fram ur skuggorna och börjar berätta om sig själv och sin komplexa personlighet. Två år efter att denna hade getts ut gav Maria Gripe ut Skuggornas barn på nytt med vissa ändringar med tanke på att Skugg-gömman skulle ha ändrat Bertas perspektiv.


    The past is history. The future is a mirage. The only reality is now. Your life is the journey. Enjoy the journey.
  • Manchester

    Monika (Monica?) Zak har skrivit ett antal böcker om bland annat gatubarn i sydamerika. Jag har inte läst någon själv, men elever i år 6 och 7 har gillat dem.

    En kollega har just läst sotarpojken för sin sexa. Trots att det är en "svår" klass har de suittit helt tysta och trollbundna av den.

    Kanske kan Oliver Twist också funka? De flesta går nog minst i sexan innan de läser den själva, men vi högläsning är man ju med och kan förklara saker.

    Hur är det med Katitzi? Jag älskade dem själv när jag var barn, men minns inte riktigt hur gammal jag var.

  • Kinne79

    Katitzi har jag inte tänkt på, men jag vet att jag älskade tv-serien när jag var liten och jag vet att vi har Katitziböcker på jobbet.

    Ska kolla upp Monica Zak, vill väldigt gärna läsa en bok om gatubarn för klassen.

  • mamlan
    Kinne79 skrev 2010-02-11 20:27:38 följande:
    Katitzi har jag inte tänkt på, men jag vet att jag älskade tv-serien när jag var liten och jag vet att vi har Katitziböcker på jobbet. Ska kolla upp Monica Zak, vill väldigt gärna läsa en bok om gatubarn för klassen.
    Skulle just föreslå Katitzi böckerna, dem gillade jag jättemycket i den åldern, Michelle Magorians böcker är oxå toppen som tidigare inlägg tipsat om.
  • broglo

    Amanda, Amanda av Annika Holm. Jag läste om den mängder med gånger i mellanstadieåldern. Den är egentligen en del av en serie, men kan läsas fristående. Handlar om Olle och Amanda och om den första, oskyldiga kärleken som plötsligt hotas av att Amandas mamma bestämmer sig för att flytta hem till Chile. Den skildrar ju en verklighet för jättemånga i Sverie: att dels höra hemma i Sverige och dels ha ett hemland där man aldrig har varit. Och att behöva bryta upp. En jättefin bok!

  • Sencha

    Har för mig att vi läste Röda Zora i den åldern...?


    Varning för ras Gå så försiktigt du kan Inga tanklösa menlösa ord Ingen felaktig fras (LW)
  • senalena

    Jag skulle tipsa om "Gast" utav Tracie Valentine.
    Handlar om en flicka som är ensam, utan vänner och med strulig familj. Hon lär känna ett spöke av en pojke som begått självmord.
    Väldigt stark bok om ensamhet, utanförskap och psykisk ohälsa. Mycket bra diskussionsunderlag. Skulle rekommendera alla unga att läsa den. 

Svar på tråden Tips på barn/ungdomsböcker sökes!