• Kavat

    Mjölkistråden - barn & vuxna

    Jag tycker inte det. Har man i kanel eller vanilj i så döljer det lite också vill jag minnas. Men jag har nog blivit immun mot kokossmak...

    Jag tycker att det är godast men något lite gräddigare i. Men funkar absolut med risdryck också men det blir inte lika krämigt utan vattnigare. Men smaken är som baken. Testa båda varianterna?

    Jag som tål mjölk har blandat lite vispgrädde i min gröt ( när vi gjort på bara risdryck) när jag ska äta ibland.

  • Kavat
    The Kittycats skrev 2012-01-24 13:09:41 följande:
    Hej ni som sitter med kunskap

    Kort bakgrund, dottern fick konsterad "förmodad komjölksproteinallergi" genom uteslutning (proverna visade inget) när hon var några månader gammal. Provocerade vid ca 1 års ålder, och då verkade allergin ha växt bort.
    Men nu är hon 1½ år och jag funderar på om det har "blossat" upp igen/blivit för mycket  mjölkprotein hon har fått i sig? När hon var mindre var ont i magen ett symptom, men det är inget jag har märkt av nu. Däremot har det blossat upp utslag på haka, kinder och ibland upp mot näsa och ögonbryn (så var det inte när hon var mindre). Vi har provat att ta bort röda grönsaker och citrusfrukter som hon också har reagerat emot.

    Jag undrar hur snabbt utslagen kan komma om hon är allergisk? Sist hon drack mjölk hemma blev hon röd på de där ställena i ansiktet, men det försvann efter ca 30 min. Men dagen efter var hon helt prickig på kinder, haka och näsa
    Men vi har inte märkt något speciellt när hon äter mjölk i tillagad mat. (som beskrivs i inlägg #214) Nu har vi bett dem att varken ge henne mjölk att dricka eller yoghurt på dagis. Tror ni att det räcker så, men att hon kan få fortsätta äta produkter med mjölkprotein i och tillagad mjölk i mat? Eller bör vi kontakta Barnkliniken igen och kolla upp detta mer?

    /Tack på förhand
    Det är jätte svårt att säga. Det sägs att det ofta är ok att ge upp till den nivå som funkar för barnet utan några symptom. Magont är ju svårt att veta, men de kan bli överaktiva, inte kunna sitta still, trötta, inte kunna sova, vakna ofta osv. som man kanske kan härleda/tolka till magproblem. Förutsatt att det hänger ihop med mjölkintag då.

    Ni får väl testa och se vart ni hittar hennes gräns är nog mitt råd. Sen kan gränsen variera utifrån om de samtidigt är sjuka osv, för då sätts immunförsvaret ner.

    Visst kan ni kontakta barn, men de råder er nog bara att hitta gränsen gissar jag?

    Om det inte är något helt annat hon reagerar på, men målet är alltså att få henne helt symptomfri.
  • Kavat
    mildamatildas skrev 2012-02-08 20:14:25 följande:
    Hej, gör ett besök i denna tråd för att höra med er vad ni tror. Väntar på att få komma till barnmottagningen då vi tror dottern är allergisk. Hon fyller två i maj och har alltid varit riktigt lös i magen. Basar oftast två-fyra gånger per dag. Kanske två gånger av tio att det är normal konsistens, annars är det löst som fil eller ännu lösare ibland. Eksem - framförallt på fingrarna, men även i böjveck ibland och alltid torr och fnasig hud.

    Hon går dock upp fint i vikt, och därför tror inte BVC på mjölkallergi. Vad tror ni?
    Hej!
    Allergi förmodligen.. Men även celiaki måste utredas!
    Men vid mjölkproteinallergi brukar eksemen vara relativt konstanta eftersom det brukar vara ett jämt intag dagligen av mjölkprodukter. Men torrheten är ett vanligt besvär. Och mjölk är den vanligaste allergin. Och att du misstänker just mjölk gör att jag tror du har rätt. Mammor brukar kunna känna på sig sådant.
    Men däremot så tror jag att det kan vara något mer som orsakar böjveckseksemen, att de blir bättre och sämre och då något som hon inte äter dagligen. Skriv matdagbok och anteckna när hon är sämre och bättre är mitt bästa tips när allergin varierar.
    Soja/baljväxter och ägg är ju vanliga kombinationer med mjölkallergi, och havre/veteallergi verkar öka, men det kan lika gärna vara tex citrusfrukter eller liknande eller färgämne eller nötter eller ja, vad som helst. Men börja ni med mjölk och se vart ni hamnar.

    Mina barn har alltid gått upp bra i vikt och växt som de ska, trots flera allergier.

    Dock ska du ha med dig att eksem är sena reaktioner och det är relativt vanligt att det inte visar på testerna (blodprov och pricktest) och då är det uteslutning och provocering efter minst 3 veckor skulle jag säga. Det tar 2 veckor innan allt är ute ur kroppen så vid sena reaktioner sen kan det ta ytterligare tid innan eksem och andra sena reaktioner läker och blir bra. Därav att man inte ska provocera för tidigt.
  • Kavat
    Sanningsdan skrev 2012-06-01 00:26:13 följande:
    Hej, ny här. Vår dotter, nyss fyllda 2 år, är på sin första mjölkfria vecka för att försöka klargöra huruvida hennes lösa, kladdiga och illaluktande avföring, hennes torra hud och eksemiga fingrar beror på mjölkproteinallergi eller inte.

    Det har hittills gått rätt så bra, förutom att dagispersonalen glömde sig idag och gav henne ett glas mjölk. Innebär det att de här dagarna har varit bortkastade och vi bör förlänga den här eliminationsperioden?

    Sen så är det det här med mjölkersättningsprodukterna som finns. Vi har provat havredryck (Oatly) och sojadryck (Carlshamn) men dottern får kväljningar av dem och vägrar dricka. Jag har provat att smaksätta med oboy, frukt och bär men det går inte. Det blir ett stort BLÄ och så skjuter hon glaset /tallriken ifrån sig. 
    Vi har provat något slags youhurtsurrogat som heter Yosa men samma sak där. Kväljningar och blä. Likadant med de båda mjölkfria vällingar vi provat (Enago 12 månader, Semper 6 månader). Tvärstopp.

    Hon är van vid välling morgon och kväll, mjölk till frukost (i glas eller till gröt), yoghurt till frukost och ost eller messmör på mackan. Vad sjutton ska vi hitta på istället?
    Har lyckats åstadkomma en frukost som gick hem och det var havregrynsgröt med rivet äpple och kanel i. En annan dag petade hon i sig ett halvt ägg och en prickig korv-skiva. 

    Men behöver mer tips, särskilt på frukost och något till kvällen istället för välling. Kommer det överhuvudtaget gå att vänja henne vid mjölkersättningsdryckerna (om det nu visar sig att hon är allergisk, som vi tror) eller är det bara att glömma? 

    Tre dagar mjölkfritt nu - när och hur kan vi räkna med att se någon skillnad? Dagis reagerade på att hon hade fast avföring igår och det är iofs väldigt sällan men händer då och då. Ikväll var den lös igen men då hade de ju förstås gett henne mjölk på dagis idag.
    Kanske, kanske att hennes såriga och torra fingrar ser lite bättre ut, men det kan vara inbillning eller tillfällighet.

    Tacksam för svar, råd och tips :) 
    Hej och välkommen hit!
    Du måste tyvärr börja om från början dessvärre. Det tar MINST 2 veckor säger jag. Det tar ung 2 veckor innan allt mjölkprotein är ur kroppen och det brukar ta ytterligare tid innan en mage har repat sig och eksemen försvinner. Ibland behöver man även hjälpa till att smörja bort dem.

    Hur gammal är hon? Är hon under ett så bör man inte använda soja som ersättning då det är stor risk att de utvecklar/har sojaallergi samtidigt som mjölkallergi. Proteinstrukturen är väldigt lika och kroppen kan tydligen lätt tolka soja som mjölk och så blir man allergisk mot det också. Risken är större när de är under ett år än senare, men det är mellan 30-50% ökar risk att få/ha sojaallergi om man har mjölkproteinallergi.

    Försök att variera så gott det går med ersättningsvaror. Man kan använda sig av kokosmjölk i mat istället för grädde t.ex Risdryck kan man också använda sig av. Det är lätt hänt att det blir alldeles för mycket havre och det kan också ställa till det med små magar.

    Frukost. Mina barn är även allergiska mot havre så vi använder Pama minutris och kokar risgröt. Det finns sagogryn (som är potatisflingor) som man kan koka gröt på. Vi använder risdryck och/eller kokosmjölk i grötkokandet.
    Det finns även polenta, som är majsgryn som man kan koka gröt på.

    Det finns cornflakes och musli och liknande som är mjölkproteinfritt. Mina har ibland nyponsoppa eller blåbärssoppa istället för risdryck på.

    Sen om du kan få T.ex Althera eller annan modersmjölkersättning så kan man berika välling och gröt själv.

    Leverpastej på macka är perfekt. Det finns flera mjölkfria, men Scans bredbara använder vi. Det finns även skivbar leverpastej som kan ätas som den är. Skinka finns många mjölkfria samt prickig korv (men kolla för det finns flera med mjölk).

    Sen vet jag barn som äter blodpudding och köttbullar till frukost, alla sätt är bra bara de äter.
  • Kavat
    Sanningsdan skrev 2012-06-02 18:28:56 följande:
    Hej, tack för ditt svar. Hon är nyss fyllda 2 år. Misstänkte att det blir till att förlänga eliminationstiden nu. Hennes torra hud är bättre och hon bajsar inte lika mycket och lika löst så det lutar väl åt att hon kanske är allergisk. Känns taskigt att ta ifrån henne välling, ost, youghurt och mjölk i två veckor, för att sen återinföra det när hon precis börjat vänja sig vid att vara utan och så IGEN ta det ifrån henne men antar att det bara är så man kan göra. 

    Det där med att berika maten med ersättning pratade dietisten om. Vi ska för det förskrivet om det visar sig att hon är allergisk.

    Men om man är lite tveksam på resultatet då? Ska man köra ytterligare en period då? Är det verkligen som de säger, att blodprover inte är något att lita på när det gäller mjölkproteinallergi?
    Ja, tyvärr är proverna så osäkra, speciellt om man har sena rekationer i form av magproblem eller eksem.

    Jag undrar om de tagit blodprov på celiaki/glutenintolerans? Om inte det är gjort så bör det göras oavsett för att utesluta då de kan ha liknande symptom. Det är viktigt att utesluta det då det kan ge stora skador på längre sikt och man får inte utesluta gluten utan att ha kollat upp det. Ofta hänger det dessutom ihop med mjölk, att man blir bättre, men inte helt bra.
  • Kavat
    SockerStinn skrev 2012-06-11 22:29:47 följande:
    Det var det där med frukost ja... Hemma inget problem; EnaGo välling (kors i taket, det går att introducera vid 3 åå!!) följt av en macka. Alternativt Oboy på havredryck (ska testa risdryck med, inte hunnit) och macka. Frukt på det om man är på det humöret. Kokt ägg(vita). Pannkakor om jag är desperat på variation.

    Men dagis?? De är så fasta där. Gröt ratar han. Havredryck att dricka ren, jo tjena säger grabben. På flingor gick det typ ner lite (Fattar jag, havredrycken smakar ju gröt så gillar man inte det...) Ägg är det en gång i vecka... Juice finns inte. Så idag blev det macka med vatten och aningens flingor. Tur han fått välling hemma innan! Som tur är kontaktperonen "socker-liberal" så imorgon får han oboy att dricka. Vad kan man förstärka med när andra får yoghurt? Går det att få mer protein i kosten på nått lätt sätt? Blanda i ägg i allt vi kommer på kan man kanske göra, och det behöver ju inte vara till frukost. I stekt ris passar ju ägg, mer tips någon? (Bea ratas tyvärr)
    Gör kall youghurt. Koka Pama minutris med kokosmjölk och risdryck och ev vanilj. Låt kallna. Mixa och tillsätt frukt som han gillar?

    Protein = skinka, leverpastej, skivad blodpudding? Det måste ju inte vara mjölk.
  • Kavat
    Sanningsdan skrev 2012-06-02 20:20:23 följande:
    @Kavat: Celiaki har man tagit prov på och uteslutit. Hon har dessutom haft en vänligt fin viktuppgång, ligger i överkant på sin kurva. Något som talar emot mjölkallergi?
    Inget utesluter. Tyvärr är den allmänna bilden att barnen måste vara underviktiga för att ha allergier och celiaki men det är så fel det kan bli.
    Vanligt är det, men inte absolut. I den här familjen äts det när man får ont i magen så den av mina barn som varit mest allergisk har vägt 1-2 kg mer än sina syskon vid samma ålder, men är dessutom lite kortare än vad de varit.
  • Kavat
    tindratindra skrev 2012-06-30 13:28:16 följande:
    Min dotter 21 månader har haft lös mage (ofta så att det går igenom blöjan, 1-2 ggr per dag) i ca ett halvår. Sista månaderna har eksem kommit i ansiktet. Inte så farligt på morgonen utan mer under dagen och på kvällen. Kinderna och hakan blir röda och huden blir typ knottrig och hård. Hon kliar dock inte.. Allergitesterna visar inget.  Funderar ändå på om det kan vara mjölk eller ägg. Mannen var allergisk mot ägg som liten, men då superallergisk.

    Bilden är rätt dålig då det ser värre ut i verkligheten. Kan det vara allergi trots att testerna inte visar? Får så dålig hjälp av läkarna tycker jag :( Bilden är dålig, men visar lite av hur det kan se ut..

     


    Låter troligt att något ställer till det. Har ni uteslutit celiaki?

    Så där blir mina av ägg eller sädesslag, men det kan ju vara vad som helst egentligen. Det är lättare att utesluta ägg i mat än mjölk. Sädesslag ska inte tas bort innan celiaki/glutenintolerans har uteslutits.
  • Kavat

    2fina. Jag vet faktiskt inte riktigt. Eftersom han somnar oroligt och även har kräkts så hade jag nog uteslutit ett tag för att se om han börjar sova lugnare/lättare.
    Men järnet, han är kollad för celiaki eller? Då kan man få diverse brister lättare eftersom magen inte funkar så bra. Men å andra sidan så har ni inte märkt några andra problem från magen, eller?
    Är bajset normalt, luktar inte apa?

  • Kavat
    2Fina skrev 2012-09-08 13:22:52 följande:

    Bajset normalt och ibland luktar det och ibland inte. Dock har jag själv börjat fundera på andra orsaker nu, han äter inte så mycket köttprodukter utan har sista halvåret levt mer eller mindre på potatis, ris och pasta, korv och köttbullar har han ratat. Men nu har han så smått börjat få i sig det så jag ska ta ett nytt prov om någon vecka för att se om det är förändrat.

    Tack för svar!
     
    Ok, hoppas ni får bra hjälp.
  • Kavat

    Lightfish, ni bör kontakta läkaren och berätta det du skrev här. Han reagerar uppenbarligen fortfarande på mjölkprotein. Testerna är inte säkra på något sätt och det sägs att antikropparna kan minska om de inte utsätts för det.
    Man bör gå på reaktion och inte på vad testerna säger.

    Var glad att han slutade dricka. 1 msk är stor mängd så det var bra att han inte fick det i sig. En droppe hade nog räckt mer än väl. Till nästa gång.

  • Kavat
    lightfish skrev 2012-11-15 09:13:35 följande:
    Kavat
    Alltså, vi gick ju efter vad den ena läkaren sa men jag borde vetat bättre och väntat på ett ordentligt samtal med allerlogen. Nu ska jag prata med honom på lördag så får jag se vad han säger.
    Ja, det är ju det som är så himla dåligt. Att läkarna inte vet bättre. Man litar ju på dem.
    Har hört de som fått råd att byta ut hela vällingflaskan mot vanlig och ja, diverse väldigt, väldigt farliga råd. Ni gjorde ju bara vad läkaren sa. Sen har jag hört de som fått liknande råd från allergiläkare, eller sådana som kallar sig det också...

    Dessvärre så verkar olika läkare ha olika inställning. Jag provar hellre flera gånger med mindre mängder och mindre reaktioner än att prova och få anafylastiska reaktioner. Oavsett vad läkarna säger så har det för det mesta räckt med spår av för att mina barn ska blir tillräckligt dåliga för att inte vilja ge mer.

    Hoppas det går bra med allergologen.
Svar på tråden Mjölkistråden - barn & vuxna