• vegankaka

    Tråden för oss äggdonatorer 12

    Tråden för oss äggdonatorer 12

    Här är en tråd för oss som ska/vill donera, har donerat ägg eller som just nu är mitt i äggdonationsbehandling. Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden, men det passade ju ändå bäst här. Tråden är såklart öppen för alla men först och främst för oss äggdonatorer som kan följas åt, ge tips och stötta varandra.

    Några länkar till hemsidor som har information om äggdonation.

    Villhabarn.com: www.villhabarn.com/aggblidon.html

    Artikel i vlt.se: www.vlt.se/artikelmall.asp?version=280346

    Karolinska universitetssjukhuset www.karolinska.se/templates/Page.aspx?id=5770...

    Ava-klinikka: www.avaclinic.com/index.php?63

    Akademiska sjukhuset: www.akademiska.se/templates/page____29362.asp...

    Barnviadonation.se: www.barnviadonation.se/index.html

    Vårdguiden: www.vardguiden.se/Article.asp?c=3195

    Ägg- och Spermiedonatorernas Förening: www.aspef.org/

    Gamla trådar:

    Tråd 1: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m21230448.html
    Tråd 2: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m24325551.html
    Tråd 3: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m27330501.html
    Tråd 4: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m30096983. Html
    Tråd 5: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m33071944. Html
    Tråd 6: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m35401681. Html
    Tråd 7: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m38476323.html
    Tråd 8: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m41354014.html
    Tråd 9: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m43992458.html
    Tråd 10: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m46411113.html
    Tråd 11: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m48765681.html
  • Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 12
  • HannaS86

    heid: Jag hade varianten med nässpray och kände av vallningar och huvudvärk.. Fast det har blivit mindre för varje gång jag har donerat så jag tror att min kropp vant sig lite vid det. Så när jag väl hamnar i klimakteriet på riktigt borde jag ju inte få några problem alls ;) Kör du också den metoden eller den korta med två olika sortes sprutor?

    Kicki: Jag har donerat i gbg 3ggr och ska starta min fjärde snart :) Har fått order att få mens ca 4-5april och då ska jag börja spraya. När ska du ha ditt läkarbesök? De gör vul första gången man är där, kan vara bra att veta (för mig var det lite av en chock eftersom jag hade mens när jag var där också och de glömt nämna för mig att det skulle vara ultraljud).

  • Kicki82

    Läkarbesöket är den 29april och det kan ju vara bra att veta att man gör vul :)

    BM som jag pratade med sa att det troligen kommer att dröja till efter sommaren innan jag får donera. Jag antar att det tar såpass lång tid innan det väl blir av och sen så tar det säkert längre tid över sommaren. Dock slipper jag vänta 6 mån på nya blodprover eftersom jag redan är blodgivare så finns det redan resultat.

    Har du, Hanna, fått veta om det har blivit några bebisar/graviditeter efter dina ägg?

  • HannaS86

    Ja det är ju en procedur som tar tid i början med kuratorsamtal och sånt och helt plötsligt blir man (jag) otålig och vill göra det direkt :) Jag är också blodgivare så jag slapp vänta på provsvar, det var skönt.

    Efter första donationen så blev det ena paret gravida och har fått barn. Det andra paret fick missfall.

    Efter andra donationen blev ett par gravida och har fått, det andra tog det sig inte för.

    Efter tredje donationen tog det sig inte för det ena paret och det andra fick missfall.

    Jag vet inte om några av dem det inte tog sig för/missfall har testat med ägg från frysen, tänkte uppdatera mig nästa gång jag är där :) Jag hoppas på bra resultat den här gången iaf. Första gången blev jag överstimulerad och fick 31 ägg, andra gången sänkte de dosen rejält så jag bara fick 11 ägg. Till tredje gången ville de att jag skulle ta samma dos som till andra gången men 11 delat på 2 par tyckte jag inte kändes så bra, de har ju inte riktigt nån backup ifall de inte delar sig som de ska och så.. Så jag gjorde på egen hand (man ska inte experimentera med medicinerna men jag hade såpass bra koll efter en gång med för mycket och en gång för lite ägg) en liten ändring i doseringsschemat. Och trejde gången fick jag 21 ägg. Så jag tänkte köra på min variant på doseringen denna gången med.

    Jag är lite orolig inför hur det ska gå med att få mens rätt datum, jag har tagit cerazette innan och då får jag ju antingen ingen mens alls eller nån liten blödning då och då med oregelbundet intervall. Och så har jag bytt till p-ring nu som jag måste ta ut efter ca 2 veckor istället för 3 som man egentligen ska ha den eftersom de hörde av sig med ganska kort varsel. Men när jag hade p-ring förr brukade jag alltid få mens 3 dagar efter jag tagit ut den så jag hoppas att kroppen lyder den här gången också :)

  • Linsis

    Hej på er!


    Har gått och väntat sen i höstas, då jag lämnade mina första prover, på att höra nåt från sjukhuset. Nu så har jag i alla fall fått kallelse till läkare och kurator. Nån som går på Akademiska i Uppsala. Hur fort kan det gå sen om jag får ok. De pratade om att hinna en behandling innan sommaren. Det känns snabbt, men det kanske går så snabbt när man väl är inne?
    Börjar bli lite nervös... Har två egna IVF-barn och det jag minns att plocket inte var att leka med. Nu har jag visserligen fött tre barn sen dess, så jag kanske är lite mer härdad  
  • Alyssa
    Linsis skrev 2010-04-04 22:21:55 följande:
    Hej på er! Har gått och väntat sen i höstas, då jag lämnade mina första prover, på att höra nåt från sjukhuset. Nu så har jag i alla fall fått kallelse till läkare och kurator. Nån som går på Akademiska i Uppsala. Hur fort kan det gå sen om jag får ok. De pratade om att hinna en behandling innan sommaren. Det känns snabbt, men det kanske går så snabbt när man väl är inne? Börjar bli lite nervös... Har två egna IVF-barn och det jag minns att plocket inte var att leka med. Nu har jag visserligen fött tre barn sen dess, så jag kanske är lite mer härdad  
    Jag tillhör akademiska och det gick väldigt fort efter att jag fick "Ok".
    Fick medicinerna hemskickade sen var det bara att sätta igång.
    Det där med smärtan kan du säga till om, jag hade ganska ont under mitt plock och talade om det för läkaren efteråt och han sa att de skulle öka dosen morfin nästa gång.
    Så orora dig inte för smärtan. Men jag hade så ont pga de inte kom åt ena äggstocken och fick sticka och ha sig en massa.

    Själv så ska jag donera efter hösten då jag ff ammar nu.
  • Linsis
    Alyssa skrev 2010-04-06 00:01:47 följande:
    Jag tillhör akademiska och det gick väldigt fort efter att jag fick "Ok". Fick medicinerna hemskickade sen var det bara att sätta igång. Det där med smärtan kan du säga till om, jag hade ganska ont under mitt plock och talade om det för läkaren efteråt och han sa att de skulle öka dosen morfin nästa gång. Så orora dig inte för smärtan. Men jag hade så ont pga de inte kom åt ena äggstocken och fick sticka och ha sig en massa.Själv så ska jag donera efter hösten då jag ff ammar nu.
    Aha, då kanske jag hinner en behandling innan sommaren. Om jag nu blir godkänd som sagt.

    Jag har inte riktigt förstått hur det funkar med ersättning och så. De 4000 kr man får, ska de täcka in förlorad arbetsförtjänst också. Eller är det övriga omkostnader. Inte för att jag är snål, men jag är deltidsföräldraledig och min man pluggar. Så jag vill helst inte gå back bara. Fast är det så, så är det. Jag vill väldigt gärna få donera en gång innan jag blir för gammal
  • miss Majs

    Nu drar det ihop sig! Avslutade behandlingen med p-piller i lördags, fick min mens nu idag på morgonen. i morgonkväll så sätter jag igång med gonal-F onsdag,torsdag,fredag,lördag. på söndag ska jag börja med ornigal (eller nått sånt) sprutan. Är skit rädd för den i ärlighetens namn. hela sprutan är ju proppfylld med vätskan. o jag ska ta HELA den! Är jätte orolig det kommer bli som en boll under hunden som ska svida o spänna o göra ont, Inte är det ju bättre av att man ska ta det under naveln (huddinges instruktioner) där byxlinningen sitter! Bara av p-pillrena har jag gått upp nästan 3kg som bara satt sig på mage o bröst. Hur jag ska få igen byxorna är ett mysterium :D hahaha! Men jag har backup med mjukisbyxor för jeansen kan jag inte knäppa längre, hoppsan ;)

  • Alyssa
    Linsis skrev 2010-04-06 08:52:21 följande:
    Aha, då kanske jag hinner en behandling innan sommaren. Om jag nu blir godkänd som sagt. Jag har inte riktigt förstått hur det funkar med ersättning och så. De 4000 kr man får, ska de täcka in förlorad arbetsförtjänst också. Eller är det övriga omkostnader. Inte för att jag är snål, men jag är deltidsföräldraledig och min man pluggar. Så jag vill helst inte gå back bara. Fast är det så, så är det. Jag vill väldigt gärna få donera en gång innan jag blir för gammal
    Du får 4000kr för förlorad arbetstid mm. Sen får du pengar utöver dessa 4000kr för resor, UL mm som du själv betalar för. Spara alla kvitton bara.
  • jelena2

    Jag vill bara säga att ni alla som är äggdonatorer är fantastiska människor!!!
    Vilken rikedom ni delar med er av!
    Om jag hade orkat och hade varit yngre hade jag oxå donerat men med ett gäng ivf i bagaget så får det räcka.
    För mig har det alltid varit en jobbig procedur och med den vetskapen så beundrar jag er ännu mer!

  • Linsis
    jelena2 skrev 2010-04-06 10:54:51 följande:
    Jag vill bara säga att ni alla som är äggdonatorer är fantastiska människor!!! Vilken rikedom ni delar med er av! Om jag hade orkat och hade varit yngre hade jag oxå donerat men med ett gäng ivf i bagaget så får det räcka. För mig har det alltid varit en jobbig procedur och med den vetskapen så beundrar jag er ännu mer!
    Jag har "bara" en ivf i bagaget. Hade sånt flyt när vi väl kom till ivf att jag fick två guldägg, ett i magen och ett i frysen. Och här sitter jag med två pojkar. Sen hade jag sån tur att jag blev gravid väldigt snabbt igen spontant. Så efter många år av barnlöshet sitter jag här med tre underbara ungar. Känner mig så enormt glad och lyckligt lottad. Vill verkligen kunna få ge tillbaka på nåt sätt. Och när jag kom upp till ackis och såg paren i väntrummet så kom den där känslan av hopplöshet tillbaka och jag kände ännu starkare att jag vill donera. 
    Men lite nervös är jag. Vill inte gå upp i vikt. Kämpar järnet med att gå ner en massa övervikt
Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 12