• Anonym (pinsamt!)

    Böld i rumpan

    Det här är lite pinsamt, men jag har fått en böld i stjärten...inte precis i anushålet utan på sidan..den utgår typ från anus och sedan fortsätter den några centimeter utåt. Det är som en pingisboll där inne. Gör sjukt ont! Den kom för ett par veckor sedan. Jag tyckte den lugnade sig lite men nu är den öm och jag undrar vad det kan vara?? Jag har kollat med en spegel och den syns inte, har ingen färg, men känns som en bulle där under.

    Iom att det inte är ngt rött så undrar jag om det verkligen kan vara en inflammerad hårsäck eller dyl? Har försökt att söka lite på nätet.. Man är ju livrädd att det skall vara värsta cancertumören där inne. Någon med samma erfarenhet?

    Tack

  • Svar på tråden Böld i rumpan
  • Anonym (Fistel)
    Jesper f skrev 2013-01-24 20:37:38 följande:
    Men alla abscesser BEHÖVER inte dräneras, man kan lägg sterilt förband inne i själva abscessen, som man själv helt enkelt "drar ut" cm för cm under tiden abcessen läker. Förutsatt att man själv klarar av att göra sårombyte och tvätta såret. Det viktigaste är ända att man vid tömningen får ut ALLT med tillhörande sterila sköljningar så att abcessen är REN innan man lägger förband. PC gör resten.

    Den där VC varianten när man ska gå till distriktsköterskan en gång i veckan och "klämma" på bölden, ger jag inte mycket för. I min värld, ökar det bara onödigt risken för blodförgiftning. Men vi har välldigt konstiga reglementen inom vissa vårdområden här i sverige. Abcess hantering är faktiskt en av dom, att dom FÅR slaffsa å sylta med dom som dom gör på VC utan en Kirurg. I princip inte mer än vad du skulle kunna göra hemma med hjälp av någon som har skalpell och asolsprit samt kunskap om såromläggning. Visst, i dom flesta fall är abscesserna så små och imunförsvaret hos patienten så pass högt att det går. Men patientsäkert skulle jag nog vilja diskutera. Inte minst med tank på alla dom gånger patienterna INTE får tillhörande PC behandling, och abcessen växer till sig, och ev ytterligare fistelgånger uppstår. Skulle aldrig ske i andra EU länder såsom tex tyskland, frankrike eller england. Och då är det ganska värdelöst att vi "håller" på oss här och folk får lida i onödan istället. Folkhälsoinstitutet må säga vad dom vill.
    En Abscss med tillhörande fistelgång behöver alltid dräneras på op finns inte  en chans att jag ger mig på den punkten. Men en vanlig abcess utan tillhörande fistelgång behöver hållas öppen så allt kommer ut/läkas (som du skriver steriltförband) och det är en form av dränering också. Så du och jag menar nog samma sak Glad

    Resten håller jag helt klart med om, vilken jäkla soppa med flummiga bestämmelser.
  • Shikorina
    Anonym (Fistel) skrev 2013-01-24 20:17:36 följande:
    Hej, hur har det gått för dig idag?
    Hej :)
    Åkte in till Karolinska akuten i onsdags kväll. Opererades med ryggmärgsbedövning på morgonen, hade tydligen en perianal abscess. Operationen gick bra men fick feber efter så fick stanna kvar tills idag. Nyss hemkommen o nu fått feber igen men bara 38, ringde o dom tyckte jag skulle ta alvedon sålänge.  
    Grymt skönt att d är borta iaf. Ska duscha av såret morgon o kväll o efter varje toalettbesök. 
    Tack för omtanken o din hjälp :) 
  • Anonym (Fistel)
    Shikorina skrev 2013-01-25 14:46:04 följande:
    Hej :)
    Åkte in till Karolinska akuten i onsdags kväll. Opererades med ryggmärgsbedövning på morgonen, hade tydligen en perianal abscess. Operationen gick bra men fick feber efter så fick stanna kvar tills idag. Nyss hemkommen o nu fått feber igen men bara 38, ringde o dom tyckte jag skulle ta alvedon sålänge.  
    Grymt skönt att d är borta iaf. Ska duscha av såret morgon o kväll o efter varje toalettbesök. 
    Tack för omtanken o din hjälp :) 
    Så skönt att det gått bra för dig :) Förutom febern då. Hittade dom någon fistelgång?

    Hoppas att du kryar på dig snart. Antar att du fått en nya antibiotika?

    Bara kul om jag för en gångs skull kan hjälpa till med min lite ovanliga erfarenhet :)
  • Shikorina
    Anonym (Fistel) skrev 2013-01-25 21:34:54 följande:
    Så skönt att det gått bra för dig :) Förutom febern då. Hittade dom någon fistelgång?

    Hoppas att du kryar på dig snart. Antar att du fått en nya antibiotika?

    Bara kul om jag för en gångs skull kan hjälpa till med min lite ovanliga erfarenhet 

    Tack snälla :D 
    Ingen fistelgång, heller ingen antibiotika. Vet inte varför, kanske för att jag redan går på den för halsfluss?
     
  • Anonym (fet)

    När jag var riktigt fet brukade jag få som bölder mellan skinkorna och i ljumskarna. Dom var som stora ömmande finnar och ibland gick dom att spräcka, andra gånger stack jag ett hål med en liten tunn desinfekterad synål och tryckte ut MASSOR av var blandat med blod, det gjorde för ont att låta dom vara svullna. Det var som en krater i mitten och mjukt av varet. Alltid undrat vad det var. Mot slutet och under min graviditet när jag var riktigt fet kunde jag även få såna under armarna, antar att det vart för varmt och inflammerade svettkörtlar eller nått...

  • Shikorina
    Anonym (Fistel) skrev 2013-01-22 05:00:36 följande:
    Hej, jag är opererad 15 gånger för fistlar . Om det är en fistel så ska den inte ligga och mogna till då blir du sjuk får feber hög sänka mm. En fistel skall alltid dräneras med ett gummiband + antibiotika annars kommer fisteln bara tillbaka.  Får man fistlar kan det vara så att man har Crohns sjukdom  i tarmen . Det blir ett litet hål i tarmen där läcker det ut avföring/bakterier alltså. Kroppen försöker göra sig av med bakterierna därför bildas en gång och var tills fisteln kommer ut någonstans på kroppen vanligast är väl runt ändtarmen insidan av skinkan tror jag.

    Vilken läkare går du till? samla lite material på internet om fistlar och visa honom . Jag har skurit upp en fistel för att det inte fanns ett operationsrum ledigt och det rekommenderar jag inte för det går inte att bedöva tillfredsställande tänk dig ingen bedövning som hjälper en  skallpell som skär där det redan gör så jäkla ont. En fistel ska åtgärdas på operation så om din läkare vill pilla och tömma måste du säga ifrån. Min kirurg säger att smärtan från en inkapslad fistel är bland det svåraste smärtorna man kan ha. Det enda sättet man kan bedöva en fistel och vara vaken under operationen är med en ryggmärgsbedövning precis en sån man får på förlossningen.

    Ställ gärna frågor så ska jag försöka svara eller leta efter material.
    Glad
    Hej! Postar igen med förhoppning om att du ser. Blivit opererad 3 ggr nu för min analabscess :( Sista gången hittade dom en fistelgång som dom satte ett gummi band i. Av vad jag förstått är det dennes fel att abscessen varit återkommande. Hur kommer d sig att du fått så många fistlar? Dom gjorde en koloskopi men hittade inget konstigt, alltså ingen crohns, vilket jag visste, inga direkt problem tidigare. Så trött på detta nu, Har du med lycka fått bort dina fistlar? Hade så många frågor i huvet men dom försvann, hoppas du ser detta...
  • misslosathe proo

    Hej jag har en finne eller nåt på röven jag läste din komentar och jag är bara 13 och jag har mens och dåå märkte jag att jag har en finne med en knöl under den jag är rädd att den är falig omg kan du svara !!

  • Nyopereradtös

    Hej! Gammal tråd men tänkte bidra med erfarenhet. I februari iår fick jag en knöl i häcken, precis lagom bredvid ändtarmsöppningen. Verkligen PRECIS bredvid. Ungefär som en ärta i storlek, hård som fan och öm.. Pillade en del och ville få hål på den men den verkade sitta för djupt. Första gången jag vad på VC så sa läkaren att kroppen tar hand om det där själv, ingen fara att bara låta det vara. I början på april växte bölden och sprack av sig själv under ett toa-besök. Har problem med att vara hård i magen och har haft en å annan hemorrojd äckligt nog. Hur som så ringde jag smått panikslagen till VC igen och de kände och klämde och pillade och sa att den läker sig själv med en kompress dränkt i alsolsprit. Ok tänkte jag, skönt! Men det tog en jäkla tid. I maj var jag tillbaka och den hade växt till dubbel size igen, som en oliv typ och spruckit. Bitchig läkare säger att ja, det är väl onödigt att operera, som att skjuta med kanon mot en mygga sa hon för att jämföra. Jaha tänkte jag.. Då får jag väl ha mer tålamod. Fick dock ett besked hemskickat om remiss till rektoskopi, som om hon skickat den för att låta mig bestämma själv. Pryd som jag var struntade jag i det och tänkte att jag ska nog ha mer tålamod, det verkade ju uppenbarligen inte vara speciellt akut. 3 läkare tyckte det var för mycket med en operation och skickat hem mig med kompress och alsolsprit. Utan framgång. I slutet på juni så växte min böld till storleken av en cocktailtomat och putade kraftigt utåt efter en löptur och sprack i en karneval av blod och var och jag hade JÄTTEONT i dagar efter. Ringde VC igen och bokade ny tid och fick då en dansk läkare som i fasa försöker skölja rent med kateter och undersöker det hela väldigt genomgående utan att vara konstig, utan bara handlingskraftig. Hon säger till mig att den aldrig kommer läka själv och att operation är ett måste om jag vill bli av med den och gärna snart då det kan bli en fistel av den som är ännu svårare att läka. Hon skickar mig på direktremiss och bokar tid. I augusti infinner jag mig hos kirurg som utför en rektoskopi för att säkerställa att jag inte har nån sjukdom som kan hindra operation och han konstaterar att den måste skäras bort under narkos. I måndags opererades jag, mådde skit av narkosen och jag har nu ett 2-3 cm långt sår precis invid ändtarmsöppningen och att gå på toa är en mardröm. Men jag hoppas att det läker nåt sånär så jag kan leva normalt inom kort igen. Det har varit en riktig mardröm hela den här resan, men är glad att jag tog modet till mig att få det undersökt, är arg på mig själv att jag inte läst på innan och stått på mig inför de 3 första läkarna... För kirurgen berättade när jag låg på uppvak att om jag väntat längre så kanske det blivit en fistel som troligen varit svårare att läka. Den var fortfarande bara en perianal abscess så han skar bara bort vävnaden som var infekterad och kvar är bara frisk hud och kött som ska få läka från botten. Det är jättegenant att gå på röv-undersökningar. Men det är fanimej värt det. Ta hand om er, förbli friska och våga sök vård. Det är inte tänkt att man ska gå runt å ha ont.

  • Reb22

    Jag har lite liknande besvär som jag undrar vad det kan vara. Ibland gör det ont UPPE i rumpan när jag sitter i olika ställningar, blir lite skraj att det är något där inne som jag trycker på när jag sitter så. Om ni förstår... Har ibland blödande avföring också/diarrer. Tog avföringsprov i somras hos läkare som inte visade något. Vad tror ni?

Svar på tråden Böld i rumpan