slapback skrev 2010-03-30 07:17:39 följande: Det känns rätt självklart att Felisa inte menar att alla ateister älskar lögner och stöld...
Vilken är denna sanning som du talar om?:
Varför hävda att det är först när man blir frälst som man tar avstånd från lögner och stöld om man inte menar att man gillade dem tidigare?
Andra har svarat ganska bra på den andra frågan redan men jag vill inte att du ska tro att jag duckar.
Sanningen är verkligheten så som den ser ut. Sanningen är ALLTID densamma oavsett hur vi uppfattar den. Jorden var rund även när vi trodde den var platt, månen bestod av grus även om man tror att den är gjord av ost och Mars har ingen nu existerande civilisation även när människor trodde det.
Det man tror kan vara sant, men det handlar i så fall mer om tur än hur stark tro man har. Om en vetenskapsman (könsneutralt) tror något så sätter h*n upp en hypotes. Om hypotesen verkar fungera så stärks tron att den kan vara sann, om den misslyckas överger man den eftersom den uppenbarligen inte var sann.
I Matteusevangeliet säger Jesus "
Han svarade: "Därför att er tro var svag. Sannerligen, om ni har tro så stor som ett senapskorn kan ni säga till det här berget: Flytta dig dit bort, och det kommer att flytta sig. Ingenting blir omöjligt för er."
Det innebär att när ett barn dör i cancer trots att föräldrarna ber att barnet ska bli botat så har föräldrarna uppenbarligen en tro som är mindre än ett senapskorn och dessutom är deras tro svag.
Vetenskapligt så kan vi alltså konstatera genom det enkla exemplet att antingen så har föräldrarna svag tro, för liten tro eller så stämmer det inte vad Jesus säger i bibeln. Kom inte dragande med "guds plan" - Jesus är inte inne på det spåret. Det är hans efterföljare (som troligen hade svårare att flytta berg med tron och bota sjuka till höger och vänster) som hävdar att gud har en plan med det som händer.
Ni kan fortsätta lägga skulden på barnets död på föräldrarnas bristande tro, själv lägger jag skulden på bibeln som lovar saker som den inte håller.