• Liiii

    Tråden för oss med barn som har gastroesofageal refluxsjukdom #13

    Välkommen till fortsättningen på REFLUXTRÅDEN där vi som han barn med gastroesofagal reflux kan diskutera.
    I denna tråd är symtomerna väldigt olika från barn till barn så inget är rätt eller fel.

    Ställ frågor så ska vi svara så gott vi kan!!

    Vad är gastroesofagal reflux?
    Hos en del spädbarn är den övre magmunnens stängningsfunktion så pass omogen att barnet har stora kräkningar. Men en del barn kräks lite eller inte alls utan har endast magsyra som åker hiss.Reflux påverkar nästan alltid barnet allmänt. Det kan bli irriterat, matvägra stå stilla eller minska i vikt. Barnen blir kinkiga och gnälliga och sover sämre. Men symptomerna kan vara väldigt olika från barn till barn.Vid kraftig och långvarig reflux kan slemhinnan i matstrupen irriteras och det orsakar smärta. Maginnehåll kan också rinna över i luftvägarna och orsaka luftrörskatarr eller lunginflammation.

    Läs mer:
    www.meadjohnson.nu/boken/ger.html
    www.refluxinchildren.com/
    www.infantrefluxdisease.com/


    Lukas 070530, Linnea 090613
  • Svar på tråden Tråden för oss med barn som har gastroesofageal refluxsjukdom #13
  • Liiii
    Mamasnest skrev 2010-03-03 08:30:44 följande:
    Tänkte att jag kunde slänga in lite funderingar här. Min dotter hade reflux som liten och blev medicinerad upp till 1½ år. Efter en kontraströntgen togs medicinen bort och vi litade på att hon då var frisk. Sömnen har dock inte blivit bättre med åren utan hon vaknar fortfarande massor av gånger per natt trots att hon är över 4 år. Det spelar ingen roll om vi sover hemma eller borta, går och lägger oss tidigt eller sent eller annat. Nu har hon precis haft vinterkräksjukan och både hon och lillasyster fortsatte att kräkas och ha diarré av och till en månad. Sedan var de friska en vecka och så blev de förkylda. Varje kväll skriker dottern många gånger efter att hon somnat, när man kommer in till henne ser man att hon sväljer och sväljer hela tiden och hon säger att det är obehagligt i halsen. På dagarna har hon inga sådana här problem alls. I förrgår berättade hon för mig att hon hon ligger ner kommer det upp "vatten" i halsen på henne och att det är jätteobehagligt. Jag frågade om hon menar att det händer nu när hon är sjuk men då svarade hon: "Nej, det är alltid så här när jag ligger ner". Vad tror ni, kan man få tillbaka reflux efter en svår magsjuka eller har hon haft det hela tiden? Vi har kontaktat läkare som i sin tur skulle kontakta barnläkare för ev. insättning av Zantac igen.
    Konstigt att de besluatde att ta bort medicin utofrån kontraströntegen. Det är jätte svårt att se reflux på kontraströntgen just pga att de måste ha uppstötningen i samma ögonblick som de röntgar. oftast avänds den undersökningen för att utesluta andra orsaker som bråck eller liknande i magen.

    Min son medicinerades med losec tills han var lite mer en 1½ år. Under hösten och nu så har han börjat vaka på nätterna och skrika, de sensate veckorna säger han även att han har ont i halsen hela tiden när han ligger ner. Så nu ska han få komma in och göra en ph-mätning för att se om refluxen är tillbaka igen. Min son blir 3 år i maj.
    Lukas 070530, Linnea 090613
  • Liiii
    Laguna skrev 2010-03-03 23:56:12 följande:
    Kan det va som med tex, thicken up, jag ringde o fråga dem varför det är 3 års gräns på den. Och det berodde på att man har så rigorösa bestämmelser på hur en fabrik måste skötas om man hanterar livsmedel för barn under 3 år. Vi anv. thick`n easy fast den oxå är från 3. Alltid ska allt krångla.
    3 års gräns på ThickenUp vem sa det?. Läser man om den så står det ingenting om det. Där emot så är det 3 års gräns på Thick and easy.
    Lukas 070530, Linnea 090613
  • Liiii
    Laguna skrev 2010-03-08 12:17:08 följande:
    Visst ger de flesta här barnen losec på morgonen? Vår läkare tycker att vi ska ge allt på kvällen för att rädda natten. Men då gissar jag att det blir mer ont på dan. Läkaren sa åt oss att koka frukten att ha på gröten, så det blir mindre syra. Men det hjälper inte tillräckligt. Det enda Vilda vill ha är mango-banan puré. Ingen mat går hem hittills. Jag blir tokig på moment 22 problemet, att för att bli bättre så måste hon ha fast föda, o när hon äter gröt m. puré så får hon ont. Hur lyckas ni med mat?
    Min dotter får 10 mg losec på morgonen till gröten och 10 mg på ftermiddagen till maten.

    Min dotter har oxå haft svårt för fast föda men det vände sen vi ökade från att bara ha fått 10 mg losec til 20 mg då började hon äta. Hon äter int emycket mat men hon får i sig en del iallafall.
    Lukas 070530, Linnea 090613
  • Liiii
    lisadragon skrev 2010-03-10 20:23:54 följande:
    Hej.  Måste höra med er som har barn med gastroesofageal reflux, ni som har längre erfarenhet av det..  Min dotter blev opererad för sin pylorusstenos (förträngd nedre magmun) för 6 veckor sen, för 5 veckor sen blev hon förkyld och har sen dess låtit förskräcklig i andningen, för 2 veckor sen var vi in och lät henne inhalera i 2 dygn, hon slutade pipa så vi åkte hem. Hon har det jätte jobbigt på nätterna vilket jag då poängterade att dagtid klarar jag av henne genom att ha henne upprätt, köra en skakande vagn etc men nattetid så klarar jag inte hennes andningsstop, hennes kastande huvud och hennes rossel, jag tror ju hon ska dö varje gång! På nåt konstigt sätt får jag henne att andas trots slem som är i vägen och panik från hennes sida, jag klappar henne i ryggen och liksom trummar henne på ryggen för att det ska släppa.  Igår var jag in på akuten för 5:e gången iår med min dotter, hon är 3 månader förresten.  Fick en riktigt bra läkare som efter lite historia från mig och mina funderingar på just GER sa att det är det hon har, han hade observerat henne medans jag pratade och lillan kräktes hela tiden, hon svalde, fick upp, hosta, kräktes osv..  Hon fick Zantac utskrivet och det smakar ju STARKT, hon tycker inte att det är någon höjdare och det är svårt att få i henne det. Sen ska hon ha thickenup eller om det var den andra men det fanns ej hemma, fick licens för att ta ut det på apoteket..  Grejjen är att hon har mat"vägrat" efter denna zantac-dagen, hon har börjat hosta och hon har hes andning.  Vi har alltså varit på akuten 5 vändor, varit inlagda 2 o ½ vecka, hon har blivit opererad, inhalerad, varit förkyld, bytt mat 3 vändor och nu detta.  Ska det aldrig ta slut liksom..  Om hon inte sätter igång att äta under natten/morgondagen är det ju akuten nästa med en uttorkad bebis :(!! Hon har ätit 570ml idag, hon drar alltid 1000ml på en dag annars..  Har har kräkts floder eftersom Enfamil ar inte funkar nu när magsyran hämmas..  Tips på att få ner zantac lättare??  Tack för att ni tog er tid att läsa!!  // Lisa och Milia
    Har ni fått prova att ge mjölkfritt? Mjölkfritt kan iblnad minska kräkningarna.

    Min dotter äter mjölkfri ersättning (neocate) och förtjockningsmedel (nestargel, finns inte att köpa längre)
    Lukas 070530, Linnea 090613
  • Liiii
    jenny8102 skrev 2010-03-14 07:08:12 följande:
    Hej! Min dotter är 4 månader och har väldigt mycket uppstöttningar speciellt på kvällen. Hon kräks även mer på kvällarna än vad hon gör på dagarna (precis som om maten inte går vidare i magen utan stannar kvar där). Vi kör på Enfamil AR men detta verkar inte fungera längre. Hon kan även få hosta, en så hosta som man får när man sätter i halsen. Har fått tele tid med dr om två veckor (han är på semester). Tycker ni att jag ska föreslå att man gör ett ultraljud på henne eller en Ph mätning för att se om det är reflux eller magmunnen? Tacksam för hjälp. /Jenny
    Oftast så görs det inga undersökningar utan man får prova med medicin och så ställs diagnosen utefter symtomen.

    Enfamil ar hjälper långt i från många. det man kan göra är att prova vanlig ersättning med förtjockningsmedel. Fungerar inte det så bör man prova att ge mjölkfritt och eventuellt förtjcokningsmedel om det behövs.
    Lukas 070530, Linnea 090613
  • Liiii
    lisadragon skrev 2010-03-13 23:57:55 följande:
    Hej. Hur har det gått.. Antingen har hon reagerat jätte starkt på Zantacen för hon har haft diarre/bajsat vatten sen i onsdags, kräks mängder och är väldigt trött.  ELLER Så blev hon precis magsjuk mitt i medicin insättningen. Hon har både diarre och 3 ggr har hon haft rejäla kaskadkräkningar.    Hon har lyckats bli sjuk också med hosta/slem/snor..  Väldigt svårt när ungen blir så superdålig i magen när det står att det är en vanlig biverkning + trötthet.  Hon har iaf lugnat sig fantastiskt på natten, det är så skönt att hon inte får stop och hon är knäpptyst när hon sover så jag måste känna på henne så hon verkligen andas.  Nu har hon ju lite hostattacker men det har sonen med så därför är jag rätt övertygad att dom har samma virus.  Jag kör vidare på enfamil + Thickenup som jag äntligen fick hämta ut idag! Vet ej om det blivit bättre med thickenup men det är STOR skillnad att ge NAN eller ENFAMIL. NAN det kommer upp HELA tiden.  Ska till bvc på måndag, jag hoppas hon har gått upp och inte ner i vikt men jag har inte alltför stora förhoppningar då det verkar rinna rakt igenom henne..  Hon äter fortfarande lite men jag lyckas få i henne mer nu iaf.  Tack för era svar, vi ska prova mjölkfritt som nästa steg om detta inte funkar. Hon käkar lite gröt och det kommer också upp, banan kom även den upp idag så jag vette sjutton, synd är det om henne iaf.. Jag vet att rekomendationerna för smakisar är från 4 månader men det är bara rekomendationer, sonen startade smakisar vid 3 månader och det funkade super, det funkar för Milia med men det kommer tyvärr upp fort :(..  Tack för era svar.  // Lisa
    Måste bara fråga om du frågat någon om att kombinera enfamil med thickenUp?

    När min dotter åt Enfamil och det inte hjälpte så tänkte jag prova med förtjockningsmedel i, men då sa både läkaren och dietisten att det skulle man inte blanda då funktionen på enfamil blir sämre eller helt uteblir.
    Lukas 070530, Linnea 090613
  • Liiii
    Mamasnest skrev 2010-03-15 09:33:45 följande:
    Expert råd från er kunniga önskas! Vår doktor verkar misstänka (över telefon) att min dotter har fått lunginflammation av ev. reflux som har kommit tillbaka. Kan man få det? Hon har haft en hemsk hosta i 2 veckor och sväljer och sväljer på nätterna, klagar själv över att det kommer upp "vatten" i halsen när hon ligger ner och nu har hon haft närmare 40 graders feber sedan i lördags. Hon stod på Zantac tills hon var nästan 1½ år gammal och blev sedan "friskförklarad" efter en kontraströntegen. Vi har tid hos läkare nu kl 10.30 och läkaren sa att hon kan ha en lunginflammation även om crp't inte vore högt, att man kan ha sk. aura. Vad är det?? Har era barn fått lunginflammation av refluxen? Min dotter är 4 år.
    Min son slutade med Losec när han var nästan 20 månader gammal, och han har på senaste tiden börjat sova dåligt om nätterna och klagar på att han har ont i halsen. Pratade med sonens läkare som ville att han skulle göra en ph mätning för att se om refluxen har kommit tillbaka.

    Tydligen så kan den ligga "vilande" ett tag efter de slutat med medicinen och sedan komma tillbaka i andra symtom än de kanske hade när de var små. Så det är mycket möjligt att din dotter kan ha fått lunginflamation av refluxen
    Lukas 070530, Linnea 090613
  • Liiii
    jenny8102 skrev 2010-03-15 21:35:02 följande:
    har hört att man inte får blanda Enfamil AR med förtjockningsmedel, för då uteblir effekten av Enfamil. Stämmer det? Min dotter är väldigt orolig och skrikig precis innan och efter hon kräker samt att hon har mycket uppstötningar, kan det vara refluxen som gör det? Ska höra med dr om vi ska prova vanlig ersättning med förtjockningsmedel. Att byta ut till mjölkfritt har vi provat och det var ingen skillnad. Tycker att Enfamilen hjälpte ibörjan men nu tycker jag inte att det hjälper lika bra, kan det bara sluta fungera så?
    Enfamilen har aldrig hjälpt något av mina barn alls. Hur länge provade du att ge mjölkfritt?

    Båda mina barn har ätit mjölkfritt + förtjockningsmedel för att minska på kräkningarna.
    Lukas 070530, Linnea 090613
  • Liiii
    jenny8102 skrev 2010-03-16 03:14:06 följande:
    till alla er som använder förtjockningsmedel i ersättningen, hur många tsk eller msk använder ni för att få en bra konsistens?
    Jag använder mig av nestargel men tyvärr så finns inte den att köpa längre. Jag har provat thickenUp och då blandade jag bara tills jag tyckte det en lagom tjock koncistens, jag mätte tyvärr aldrig hur mycket jag använde
    Lukas 070530, Linnea 090613
Svar på tråden Tråden för oss med barn som har gastroesofageal refluxsjukdom #13