• Mayen

    Se hit ni som har / haft en hjärntumör

    Jag drabbades av hjärntumör i nov 2008, en godartad sådan. Tyvärr hade jag gått med den så länge att jag höll på att stryka med och operationen tog över 12 timmar. Men det gick bra (annars skulle jag inte sitta här! )

    Ibörjan hade jag en euforisk känsla och uppskattade allt och var så lycklig över att ha fått en andra chans. Sedan kom en period när jag var mest ledsen och uppgiven.

    Känner att jag behöver tala med andra som har / haft tumör för att prata av mig och dela med mig av mina upplevelser.

    Finns det flera unga därute som haft hjärntumör?

  • Svar på tråden Se hit ni som har / haft en hjärntumör
  • ebben

    först gjorde jag en magnetundersökning utan kontrast men sen ringde de o ville att jag skulle göra kompletterande bilder,o då hade jag kontrastvätska,o efter det fick jag svaret-de såg antagligen bäst på magnetröntgen MED kontrasten.

  • ebben

    Det är jobbigt innan man vet vad som är fel.jag blev faktiskt nästan GLAD då jag fick veta att det är en tumör!!Konstigt men sant-för då kände jag mig lättad att jag inte bara svammlade.Mina problem var på riktigt.
    Sen tumören i sig är ju inte bra att ha så klart....men alla ska väl drabbas av nåt,så då kan jag ju lika gärna ha en tumör typ-så tänker jag.........

  • Mayen

    Hej!

    Jag blev faktiskt också "glad" eller kanske mer lättad över att de hade hittat en tumör.
    Lättad för jag tänkte ju genast "ta bort den", så försvinner all min huvudvärk och alla andra problem. Då tänkte jag inte en för en sekund att den kunde vara elakartad, att den inte kunde opereras bort. Och jag hade sån TUR att det gick att ta bort allt och jag fick inga men alls.

    Min tumör var ju godartad, men hade växt till sig så mycket att bara en millimeter till hade de nytillväxta venerna tryckt mot nacken och då hade jag med största säkerhet dött på fläcken. Så jag blev akutinlagd på onsdagen och opererad på fredag morgon.

    Att den gör ont i huvudet när man böjer på nacken beror på att då ökar trycket, mer blod och mer vatten i huvudet och när man har en tumör så trycker det på den och därför gör det ont. Jag kunde inte alls böja på huvudet då blixtrade det bara till.


    Även jag var otroligt trött. Jag brukade somna vid 20-21 tiden med min dotter och orkade inte stiga upp sen även om jag vaknade till. Jag sov ju så dåligt på nätterna, vaknade alltid med huvudvärk på alla möjliga tider, så att jag var trött berodde ju på att jag sov så lite ändå varje natt.


    Det är alltid riskabelt att operera i huvudet. I mitt fall var den största risken att trycket skulle ändras så dramatiskt under de timmar man tog bort tumören. Den hade ju växt till sig långsamt långsamt under ett år och trycket hade sakta sakta ändras. När man opererar bort tumören så ändras ju trycket genast. I mitt fall tog det en ven och stängde till, sen väntade de ett tag så att huvudet fick vänja sig, sen en ven till osv. Tydligen var jag högrisk under 24 timmar efter operationen. Man kunde få en emorrragia (blodstörtning tror jag det heter på svenska) eller helt enkelt dö av att kroppen inte klarade av ändringen av trycket. Jag är glad över att ingen berättade allt det här för mig. Då hade jag nog inte varit så lugn inför operationen och det hade säkert gått sämre.

    Jag tycker inte det är avslappnande att göra en magnetröntgen. Tycker det gör ont i ryggen.


    Ang. svaret. Vet inte hur länge man får vänta i Sverige, men i Italien brukar man få vänta på svaret såvida man inte gör undersökningen privat. Då kan man få svaret direkt!


    Kram

  • ebben

    intressant att läsa. jag sover hyfsat bra för det mesta! men är så trött ändå. sover ofta en middagslur på ett par timmar med,om jag inte jobbar den dagen,eller jobbar kväll-då hinner jag sova lite........Så jag sover o sover,o känner mig aldrig mindre trött.

  • frökenBea

    Tycker det är så j-a dåligt av min läkare eller den läkaren som ska skicka svaret till min läkare. Har fortfarande inte fått nåt svar idag. Alltså, jag förutsätter ju att det inte är nåt fel eftersom det gått så många dagar men man vill ju ändå få det svart på vitt liksom. Jag förstår inte vad det är som tar sån tid, de ska ju bara titta på bilderna, ska det ta sån tid att skicka svaren.

    Hoppas det inte gör nåt att jag skriver här så länge, även om jag inte har diagnosen. Kände igen mig så mycket i era berättelser och ni har ju erfarenhet av sånt här med röntgen och så, därför kändes det bra att vara här tills jag fått svaret.

  • ebben

    hekt okej att du är här!! svaren kan ta tid......tex kan flera läkare behöva titta på bilderna.

  • Mayen

    Hej!
     Innan jag gjorde en magnetròntgen gjorde jag en skiktròntgen. Den fick jag sjàlv hàmta ut pa ett institut och sen sjàlv ta risultatet av den till min lakare. Men det ar har i Italien. Jag hoppas (och tror) att det ar bàttre i Sverige. Att man inte sjàlv ska upptàcka att man har nat skumt i huvudet. Sa var det i mitt fall.
    Jag laste sjalv utlatandet av skiktròntgen, dàr utòver att det stod nat som bara neurokirurgerna fòrstar, stod avan att jag skulle kontakta en neurokirurg fòr en fòrdjupande analys. Inte roligt.

    Fru Link: Hur som helst, dar ar ju i slutanden (som tur ar) valdigt valdigt fa som drabbas av hjarntumor, sa jag hoppas att du inte behover vara en av oss!

     

  • cassandra86

    Mayen-

    Vet du vad för slags tumör du hade?

    Jag har själv en arachnoidalcysta i bakhuvudet, en stor. 6+4+7 cm tror jag den är. Sitter där lillhjärnan ska vara, i ett av dem normala hålrummen . Jag har också yrsel , synrubbningar och tinnitus. Men man kan inte säga om det beror på cystan eller stress.

  • Mayen
    cassandra86 skrev 2010-12-05 09:42:57 följande:
    Mayen-

    Vet du vad för slags tumör du hade?

    Jag har själv en arachnoidalcysta i bakhuvudet, en stor. 6+4+7 cm tror jag den är. Sitter där lillhjärnan ska vara, i ett av dem normala hålrummen . Jag har också yrsel , synrubbningar och tinnitus. Men man kan inte säga om det beror på cystan eller stress.
    Jag hade en hemangioblastom. Den var som sagt ganska stor men framfòrallt hade det bildats en massa artarer runt tumoren som gjorde att jag nastan kunde tacka for mig. Jag hade fruktansvard yrsel. Hela rummet snurrade ibland nar jag lag ner. Jag fick dessutom titt som tatt lock i oronen. Ryckningar i ogonlocken.
    Fumlig, tappade aptiten, och som sagt, fruktansvart ont i bakhuvudet.
    Allt, precis allt, forsvann efter operationen, eller rattare sagt runt 5-6 manader efterat.
    Cassandra, ska de inte ta bort cystan?
Svar på tråden Se hit ni som har / haft en hjärntumör