• princess77

    Hemutredningen våren 2010

    Hej! Undrar om vi är några stycken som kanske kan följas då vi startar upp våran hemutredning nu våren 2010!!

    Jag och min man har precis blivit färdiga med föräldrarutbildningen och nu går vi alltså vidare i denna långa men underbara process!!

    Här kan vi diskutera allt mellan himmel och gjord inom adoption,många frågor lär det bli under dom här åren...

    Välkommna!

  • Svar på tråden Hemutredningen våren 2010
  • morgonsolan

    Tjejen 75: Halkade in här i er härliga tråd.. tänkta bara säga, att om du vet redan nu under utredningen att ni är intresserade av det fantastiska landet Colombia, så se till få med de saker som Colombias privata barnhem specifikt kräver i utredningen på en gång om det är möjligt! Vi visste inte vilket land det skulle bli när vi utreddes, och det gjorde att vi fick komplettera en hel del i vårt medgivande när det blev dags att samla papper till Colombia (samlar just nu). Det går naturligtvis bra att göra så också! Vad som ska ingå i utredningen för Colombia hittar du på AC:s landsida tror jag..

    Jag vet att ett annat Colombiaintresserat par i vår föräldragrupp såg till att få med allt redan vid utredningen, och det sparade mkt jobb för dem senare.

    Lycka till alla med era medgivanden!

  • Tjejen 75

    morgonsolan: Ge gärna exempel på vad ni fick komplettera er utredning med när det blev Colombia.....

  • snötnos

    Hejsan,

    nu hoppar jag in här - har smygläst lite och det känns som en trevlig tråd att få lite tips och råd på vägen...

    Vi blev medlemmar i AC i maj förra året, gjorde föräldrautbildningen under hösten och nu har vi sista mötet med familjerätten nästa vecka. (Det verkar som att de godkänner oss). Det finns inga nämndmöten under sommaren här, så troligtvis går vårt ärende inte upp förrän i slutet på augusti, vilket känns lite surt - framförallt när familjerätten förhalade mötena så att vi missar sista junimötet innan sommaren... men, men. Har ju lärt mig att adoption tar tid.

    Funderar starkt på syskon men måste först se om familjerätten ger oss syskonmedgivande. Min man hinner nog bli för gammal för att vi ska hinna med två separata adoptioner och vi är verkligen inställda på två barn, så vi hoppas att det går vägen!

    Vi är öppna för alla länder och passar in på de flesta. Men vi är lite inställda på Colombia då våra vänner också har adopterat därifrån och det har varit hellyckat! För medgivandet frågade jag lite snällt om de kunde ta hänsyn till och skriva lite enligt Colombias kravlista, men socialsekreteraren råvägrade - hon sa att det inte var hennes jobb att skriva på ett visst sätt som landet kräver utan hon ska endast bedöma om hon tycker att vi är lämpliga?! Väldigt otillmötesgående, tyckte vi. Men visst är det så att de måste ge kompletterade information i efterhand om det krävs av landet?

  • morgonsolan

    sötnos: Vi hamnade i exakt samma sits när vi skulle komplettera vårt medgivande inför Colombia (det är därför jag tipsar lite om att att försöka smyga in en hel del som Colombia kräver redan i utredningen ). Tyvärr så måste de inte ge kompletterande information i efterhand, det är helt upp till dem och de vill göra det eller inte.

    Vår utredare manade att utredningen endast är ett underlag för socialnämndens beslut, att det inte är varken AC eller givarlandets plats att komma med krav. MEN i socaiastyrelsens handbok för medgivandeutredning så står det att utredningen har dubbla syften. 1, den ska vara ett beslutsunderlag för socialnämnden, 2, den ska vara en presentation i givarlandet. I vårt fall, så uppfyllde ju utredningen inte det sistnämnda.

    Vi tänkte så här, att många utredare har en stor arbetsbelastning och känner sig säkert stressade. Vi formulerade därför så mycket som möjligt själva, och då gick det bra för utredaren att tillgodose våra behov. Vi presenterade också vårt problem rent objektivt - att om ingen utredare följer de krav som Colombia ställer, och Colombia inte godtar andra ansökningar än de med deras krav, ja då blir det ju ett moment 22 för alla i Sverige att adoptera från just Colombia? Vår utredare höll ju med om att det blir väldigt tokigt.

    Stå på er, och försök att argumentera vänligt för er sak!


    snötnos skrev 2010-05-18 10:45:34 följande:
    Hejsan,nu hoppar jag in här - har smygläst lite och det känns som en trevlig tråd att få lite tips och råd på vägen... Vi blev medlemmar i AC i maj förra året, gjorde föräldrautbildningen under hösten och nu har vi sista mötet med familjerätten nästa vecka. (Det verkar som att de godkänner oss). Det finns inga nämndmöten under sommaren här, så troligtvis går vårt ärende inte upp förrän i slutet på augusti, vilket känns lite surt - framförallt när familjerätten förhalade mötena så att vi missar sista junimötet innan sommaren... men, men. Har ju lärt mig att adoption tar tid.Funderar starkt på syskon men måste först se om familjerätten ger oss syskonmedgivande. Min man hinner nog bli för gammal för att vi ska hinna med två separata adoptioner och vi är verkligen inställda på två barn, så vi hoppas att det går vägen! Vi är öppna för alla länder och passar in på de flesta. Men vi är lite inställda på Colombia då våra vänner också har adopterat därifrån och det har varit hellyckat! För medgivandet frågade jag lite snällt om de kunde ta hänsyn till och skriva lite enligt Colombias kravlista, men socialsekreteraren råvägrade - hon sa att det inte var hennes jobb att skriva på ett visst sätt som landet kräver utan hon ska endast bedöma om hon tycker att vi är lämpliga?! Väldigt otillmötesgående, tyckte vi. Men visst är det så att de måste ge kompletterade information i efterhand om det krävs av landet?
  • morgonsolan

    och detta med dubbla syften står t, ex på sid 49, 104 och 105 ... Kollla upp det och se om ni kan hänvisa till det! www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/A...


    morgonsolan skrev 2010-05-18 11:17:33 följande:
    sötnos: Vi hamnade i exakt samma sits när vi skulle komplettera vårt medgivande inför Colombia (det är därför jag tipsar lite om att att försöka smyga in en hel del som Colombia kräver redan i utredningen ). Tyvärr så måste de inte ge kompletterande information i efterhand, det är helt upp till dem och de vill göra det eller inte.Vår utredare manade att utredningen endast är ett underlag för socialnämndens beslut, att det inte är varken AC eller givarlandets plats att komma med krav. MEN i socaiastyrelsens handbok för medgivandeutredning så står det att utredningen har dubbla syften. 1, den ska vara ett beslutsunderlag för socialnämnden, 2, den ska vara en presentation i givarlandet. I vårt fall, så uppfyllde ju utredningen inte det sistnämnda.Vi tänkte så här, att många utredare har en stor arbetsbelastning och känner sig säkert stressade. Vi formulerade därför så mycket som möjligt själva, och då gick det bra för utredaren att tillgodose våra behov. Vi presenterade också vårt problem rent objektivt - att om ingen utredare följer de krav som Colombia ställer, och Colombia inte godtar andra ansökningar än de med deras krav, ja då blir det ju ett moment 22 för alla i Sverige att adoptera från just Colombia? Vår utredare höll ju med om att det blir väldigt tokigt. Stå på er, och försök att argumentera vänligt för er sak!
    www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/A...
  • snötnos
    morgonsolan skrev 2010-05-18 11:21:10 följande:
    och detta med dubbla syften står t, ex på sid 49, 104 och 105 ... Kollla upp det och se om ni kan hänvisa till det! www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/A... www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/A...
    Tack snälla morgonsolan! Moment22 argumentet är ju väldigt bra. Ska försöka med det nästa gång vi ses. Vi skrev också mycket själva som vi gav till henne och hon har inte läst något av det vi skrivit men sa att hon kanske kan kolla igenom det och kanske skriva om något av det som vi hade skrivit... hon är inte så lättflirtad...
Svar på tråden Hemutredningen våren 2010