• BettanB

    Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

    Ny tråd
    Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

    Har du fått upprepade missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss! Här finns också många kloka gummor som sitter på mängder av information.

    Tidigare trådar:

    Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m33915758.html
    Del 8. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m36533392.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m39502920.html
    Del 10. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m42548947.html
    Del 11. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m45061912.html
    Del 12. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47480735.html
    Del 13. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m49518455.html

    Behandlingslista:

    Del 1. www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m38034570.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m41272718.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m44144604.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m49914032.html

    Ihopsamlade fakta om missfall och hur man förebygger:

    Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m40119318.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m43259007.html

    Här finns vi lyckliga som har blivit föräldrar till små mirakelbebisar:

    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m47309403.html


    Sorg i BettanMansion.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-22 18:54
    De som äntligen fått sina små mirakel:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51437697.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-27 20:30
    Här kan du hitta "bibeln".
    www.bokus.com/b/0978507800.html
  • Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14
  • Saftmedbulle
    vår tur snart skrev 2013-02-17 18:46:55 följande:
    Tack alla för välkomnandet! Även om det är som ni säger orsaken till att vara här är inte så rolig Rynkar på näsan.

    Annica P: Jag kunde tyvärr inte läsa i din presentation. Vad är babyklister för något? Det lät spännande. Även om jag under IVF-behandlingen mest hela tiden fick höra "Allt tyder på att du skulle ha lätt att bli gravid". Vad de ville säga med det vet jag inte kanske inge hopp, men jag kände mest att det lät som "om du byter ut din man ska du se att det inte är några problem". Kanske är en aning känslig när man inte får den bebis man så hemskt gärna vill ha. Babyklistret kanske dock bara hjälper om äggen befruktas och det är väl där tveksamheten finns i vårt fall tyvärr...
    Hmm...jo, de vill nog bara inge hopp, men risken är att de är så fokuserade på det medicinska att de glömmer de sociala aspekterna. Tyvärr.
  • mojutten

    Eftersom babyklister är ett så kallat homeopatiskt preparat så kan jag inte kalla det annat än humbug och ett sätt för mindre seriösa människor att tjäna pengar på kvinnor som är i en utsatt position.

  • M I M M I

    Mojutten vet inte när jag skrev senast... Vi fick avbryta vår Ivf, igen, pga för få blåsor, trots höga doser av hormoner. Mensen kom häromdagen, på cd 24, trots progesteron.... Vi har två gratis Ivf till, men vi struntar i dom. Min kropp vill inte vara med. Så, det blir inga biobarn för oss, istället har vi startat en utredning för adoption. Och det känns jättebra! Efter alla mf är jag inte sugen på en ny graviditet. Får vi bara ok från kommunen att adoptera blir det ju ett barn till sist, även för oss, och det känns helt fantastiskt! Jag mår så mycket bättre nu

    Hur har ni det? Funkar det bra med lillan?

    Kram till dig och alla som kämpar vidare, på ett eller annat sätt!

  • mojutten

    Tråkigt att höra att din kropp inte vill vara med Mimmi. Jag hade verkligen hoppats att du hade roligare nyheter. Jag är dock glad att ni känner att adoption är ett fullgott alternativ, det är trösterikt. Det är ju som du säger ett säkert kort även om det tar tid. Ni kommer att bli föräldrar till ett fantastiskt barn till slut.

    Vi har det bra och vi känner oss väldigt tacksamma över den skatt vi fått. Det är många gånger som vi tittat på varandra och förundrats över att vi "nått i mål", något som kändes otänkbart bara för ett år sedan efter vårt 5:e mf. Jag tror att vår historia gör oss extra medvetna om vilket mirakel det är och hur lyckligt lottade vi är.

  • babylängtan20

    hej förra fredagen fick vi vårat 3 missfall i v 12 ... vi ska nu i veckan ringa en läkare och ska kräva att få genomgå en utredning.. vi har försökt i 10 månader jag blir jättelätt gravid 2 månaders mellanrum mellan varje missfall men sen får vi missfall :'(
    så på 5 månader har vi nu redan hunnit med 5 missfall jag är sä himla ledsen och rädd för vad som går fel.. då jag är väldigt fertil och blir gravid så fort varje gång måste de bli nåt fel sen :(

    jag är 20 år och ambon är 24 så åldern är det ju inte.. åh jag hatar detta :'( vill inte börja om från början om och om igen.. detta är nu 4 gången vi försöker igen :(

    visst att 10 månader inte är särkskilt lång tid i barnförsökeandet men 3 missfall på 5 månader .. vad fan ärm oddsen för det ..!! :'(

  • babylängtan20
    babylängtan20 skrev 2013-06-15 00:46:16 följande:
    hej förra fredagen fick vi vårat 3 missfall i v 12 ... vi ska nu i veckan ringa en läkare och ska kräva att få genomgå en utredning.. vi har försökt i 10 månader jag blir jättelätt gravid 2 månaders mellanrum mellan varje missfall men sen får vi missfall :'(
    så på 5 månader har vi nu redan hunnit med 5 missfall jag är sä himla ledsen och rädd för vad som går fel.. då jag är väldigt fertil och blir gravid så fort varje gång måste de bli nåt fel sen :(

    jag är 20 år och ambon är 24 så åldern är det ju inte.. åh jag hatar detta :'( vill inte börja om från början om och om igen.. detta är nu 4 gången vi försöker igen :(

    visst att 10 månader inte är särkskilt lång tid i barnförsökeandet men 3 missfall på 5 månader .. vad fan ärm oddsen för det ..!! :'(
    3 missfall ska det vara*
  • Saftmedbulle
    babylängtan20 skrev 2013-06-15 00:46:16 följande:
    hej förra fredagen fick vi vårat 3 missfall i v 12 ... vi ska nu i veckan ringa en läkare och ska kräva att få genomgå en utredning.. vi har försökt i 10 månader jag blir jättelätt gravid 2 månaders mellanrum mellan varje missfall men sen får vi missfall :'(
    så på 5 månader har vi nu redan hunnit med 5 missfall jag är sä himla ledsen och rädd för vad som går fel.. då jag är väldigt fertil och blir gravid så fort varje gång måste de bli nåt fel sen :(

    jag är 20 år och ambon är 24 så åldern är det ju inte.. åh jag hatar detta :'( vill inte börja om från början om och om igen.. detta är nu 4 gången vi försöker igen :(

    visst att 10 månader inte är särkskilt lång tid i barnförsökeandet men 3 missfall på 5 månader .. vad fan ärm oddsen för det ..!! :'(
    Det hände oss med  (fast tre missfall på ett år) och ja...det är för jävligt. Efter tre missfall på raken har man ju rätt att få en utredning och det fick vi. Inga fel. Vi funderade på att ge upp, men gjorde ett fjärde besök som gick vägen.
    Jag hade oxå jättelätt att bli gravid och läkarna säger att det kan vara det som är problemet - att kroppen blir gravid för lätt och att det är något "fel" på embryot så att säga.
    Tycker du gör rätt i att söka hjälp , även om ni är unga. Stå på dig! Pepp och styrkekram!
  • babylängtan20
    Saftmedbulle skrev 2013-06-15 06:30:44 följande:
    Det hände oss med  (fast tre missfall på ett år) och ja...det är för jävligt. Efter tre missfall på raken har man ju rätt att få en utredning och det fick vi. Inga fel. Vi funderade på att ge upp, men gjorde ett fjärde besök som gick vägen.
    Jag hade oxå jättelätt att bli gravid och läkarna säger att det kan vara det som är problemet - att kroppen blir gravid för lätt och att det är något "fel" på embryot så att säga.
    Tycker du gör rätt i att söka hjälp , även om ni är unga. Stå på dig! Pepp och styrkekram!
    det är hemskt.. detts är så kort inpå varnn med :( vi kommer att fortsätta försöka för gravid blir jag nog snart igen stora frågan är om bebis vill stanna.. ja vi tänker genomgå en utredning.. är så rädd för att våra kromosomer inte passar :(  det är sjukt .. hur kan det vara negativt att vara super fertil .. åh jag vil bara allting ska gå felfritt .. inte ens när vi väntar barn kan man slappna av pga rosa flytningar och blödningr vid varje graviditet.. hatar sitta i det väntrummet på akuten .. jag hatar detta :(
  • Annica P

    Stor kram babylängtan! Missfall är fruktansvärt! Jag har kommit ut på andra sidan efter 4 år och 5 MA. Nu börjar minnena blekna och såren läkas, men det är hemskt att slitas mellan hopp och förtvivlan. Fundera på vad som är felet och vad man kan göra åt det (om något). Önskar er stort lycka till! Utredning ska ni ha rätt till efter 3 missfall, men sjukvården lämnar mycket övrigt att önska när det gäller missfall.

  • Irma

    Babylängtan: Det är en mardröm att få så många missfall! jag är inte så aktiv här inne. men läser ibland. Angående du funderar på om du funderar på om du och din man inte passar ihop. Jag tror inte det. Jag fick höra samma funderingar. Fick först 5 MA, sen en frisk son (med medicinering, se min presentation). Efter det ett MA och är nu gravid i v:22 med ett syskon.

    Läs gärna bibeln som det står om i inledningen! I Sverige är man ljusår efter när det gäller att behandla missfall...

  • Amatory

    Jag läser lite då och då numera och efter våra tre ma:n så har jag ny två små döttrar på ca 3 och 1 år.. Båda genom trombylgraviditeter..

    Nu ska jag däremot sterilisera mig för jag vill inte ha fler barn och eftersom jag har så lätt att bli gravid vill jag inte riskera något..

  • Mial 83

    Hej på er alla. Vi har nu fått vårt tredje missfall. Så under ett och ett halvt år har vi i följd haft ett X och tre missfall :( börjar förlora hoppat nu efter fyra misslyckade graviditeter.

    Står nu på väntelista till utredning. Många tankar och funderingar just nu. Vi har redan ett barn så man undrar ju varför det inte går nu en andra gång? Om det hänt något med min kropp eller vad det kan vara?

    Brukar folk få hjälp vid utredning och lyckas genomgå en hel graviditet? Hur ser utredning processen ut? Tar det lång tid?

    Många frågor jag vet ;) skönt att höra med andra i samma sits.

  • Saftmedbulle
    Mial 83 skrev 2014-01-14 19:50:51 följande:
    Hej på er alla. Vi har nu fått vårt tredje missfall. Så under ett och ett halvt år har vi i följd haft ett X och tre missfall :( börjar förlora hoppat nu efter fyra misslyckade graviditeter.
    Står nu på väntelista till utredning. Många tankar och funderingar just nu. Vi har redan ett barn så man undrar ju varför det inte går nu en andra gång? Om det hänt något med min kropp eller vad det kan vara?
    Brukar folk få hjälp vid utredning och lyckas genomgå en hel graviditet? Hur ser utredning processen ut? Tar det lång tid?
    Många frågor jag vet ;) skönt att höra med andra i samma sits.
    Hemskt tråkigt att höra :( Styrkekram till dig.
    Vad gäller utredning vet jag inte så mycket, tror det beror väldigt på mycket var man söker. Vi blev utredda, men det visade sig att det inte var något "fel" på oss, utom min ålder (som man ju inte kan göra så mycket åt).
    Läste i "Vi föräldrar" (senaste numret) att sekundär barnlöshet (dvs svårt att få nummer två) inte är helt ovanligt, tyvärr.
    Men... många tjejer i den här tråden har dock lyckats, så jag vill verkligen önska för dig att det går vägen till slut. Pepp.pepp!
  • LivetmedBellaochAlicia

    Jag skulle vilja tipsa alla som har varit med om upprepade missfall att ta kontakt med en överläkare i Helsingborg vid namn Leif Mattihesen. Han leder en studie som hjälper kvinnor med upprepade missfall. Han har själv hjälpt mig att få mina två döttrar. Jag hade 3 missfall på raken utan förklaring innan jag hittade Leif och fick hjälp. Läs gärna mer om studien på min blogg http://livetmedbella.blogspot.se/2014/12/upprepade-missfall.html

    Mvh Maria

  • SelmaM

    Hej,

    Det verkar inte vara en aktiv tråd, men nu har jag läst från första till sista inlägget (tog några veckor????), och känt så mycket tröst så jag undrar om nån fortfarande är aktiv?

    Vi fick vår dotter 2013, och hade inga problem vare sig att bli gravida eller att behålla graviditeten. Är så ofantligt tacksam att hon finns. Efter henne har vi fått fem missfall, och nu börjar jag tappa hoppet. Jag vet inte ens om jag vill bli gravid mer för jag inte orkar gå genom det mer. Samtidigt vill jag inget hellre än att vår dotter ska få ett syskon.

    Vi har gjort en utredning, där högt TSH och tpo-antikroppar hittades. Medicinerat med levaxin och tsh ligger nyköp 1.3. Ska vid nästa graviditet ta trombyl från plus, och innohep fråga ca vecka sex. Smörjer även med progesterall.

    Finns det nån i liknande sits som vill inge lite hopp längs vägens gång?

  • any87

    Vet att det är ett gammalt tråd men jag undrar hur det gick för er och om det finns de som fortfarande försöker? Bofink 7 mf/ma på 2 år. Har väldigt lätt att bli gravid men utredningen har inte visat nt fel på oss. Börjar tappa hoppet nu;(

  • UndrandeSökare
    SelmaM skrev 2017-01-28 21:25:17 följande:

    Hej,

    Det verkar inte vara en aktiv tråd, men nu har jag läst från första till sista inlägget (tog några veckor????), och känt så mycket tröst så jag undrar om nån fortfarande är aktiv?

    Vi fick vår dotter 2013, och hade inga problem vare sig att bli gravida eller att behålla graviditeten. Är så ofantligt tacksam att hon finns. Efter henne har vi fått fem missfall, och nu börjar jag tappa hoppet. Jag vet inte ens om jag vill bli gravid mer för jag inte orkar gå genom det mer. Samtidigt vill jag inget hellre än att vår dotter ska få ett syskon.

    Vi har gjort en utredning, där högt TSH och tpo-antikroppar hittades. Medicinerat med levaxin och tsh ligger nyköp 1.3. Ska vid nästa graviditet ta trombyl från plus, och innohep fråga ca vecka sex. Smörjer även med progesterall.

    Finns det nån i liknande sits som vill inge lite hopp längs vägens gång?


    any87 skrev 2018-03-26 16:50:07 följande:

    Vet att det är ett gammalt tråd men jag undrar hur det gick för er och om det finns de som fortfarande försöker? Bofink 7 mf/ma på 2 år. Har väldigt lätt att bli gravid men utredningen har inte visat nt fel på oss. Börjar tappa hoppet nu;(


    Jag vet att detta är en gammal tråd, men tänkte bara tipsa er som får upprepade missfall trots Trombyl, Fragmin och annat, att era missfall kan bero på ert immunförsvar. Så var det för mig och många andra kvinnor. Det finns inte mycket hjälp i Sverige eftersom svensks läkare "inte tror" att immunförsvaret kan orsaka fertilitetsproblem, men utomlands i Aten, London och USA finns mycket mer hjälp att få.

    Jag och min man blir lätt gravida naturligt, men alltid missfall innan v.12. Efter 3e missfallet fick vi göra en missfallsutredning, som tyvärr inte visade nånting eftersom de tog för få prover.

    Efter 4e missfallet hittade jag tråden "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten", vi reste till Life Clinic i Aten och fick göra en bättre utredning än den i Sverige. Det togs en mängd blodprover och skickades till ett speciallabb i USA med inriktning på immunologi. Det visade sig att jag har en koaguagulationssjukdom och överaktivt immunförsvar som orsakar mina missfall. Behandlingen består av Intralipiddropp, kortisontabletter, Fragmin och Trombyl. Men vissa kan behöva starkare mediciner som Neupogen och/eller Humira.

    Kom till tråden så får ni veta mer: " Vi som snart som är gravida efter utredning i Aten".
  • MrsXy

    Hej ! 
    Här är en till som drabbats av "extrem otur".

     Hej ! Läst hela tråden o h känner så med alla

     Hur gick det sen ts ? 
    Själv haft 4 mf under 1,5 år... ett i v 11 som upptäcktes på kub, ett i v 18(infektion), friskt foster, ett i v 6, upptäcktes v 11 ca och och ett i v 8+, upptäcktes i v 10... så fruktansvärt och jag känner en bottenlös smärta. Vet inte vad jag ska ta mig till.
    Inget fel i utredning... känns så så hopplöst 

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14