• tuzzla

    HUR får man en morgontrött tonåring att kliva ur sängen??

    Min son på snart 14 är helt hopplös att få upp ur sängen på morgnarna...
    Hans klocka (läs stereo) kör igång på höööög volym, poppandes punk så det dånar i hela huset - men han sover lugnt vidare!

    Jag går in och tänder lampan, ruskar på honom och hoppas på draghjälp från oväsendet ur högtalarna, men icke... Han kan möjligtvis titta upp på mig, men somnar sedan om igen.

    Jag har provat precis allt tror jag. Vatten i ansiktet, ta bort alla kuddar och täcket, sprayat med duschflaska i ansiktet, klia på ryggen, öppna persiennerna, öppna fönstret... INGET funkar!!!!

    Han tittar upp, säger att han ska komma, men sover inom kort igen.

    Oftast hinner han faktiskt i tid till skolan - men det bara för att jag ställer upp och åka en sväng till (skjutsar hans lillasyster till skolan också, och hon är alltid i tid!). Alltså jag skjutsar dottern, åker hem och hämtar sonen. Det är inte långt iofs, men onödigt tycker jag.

    Jag har sagt minst en miljon gånger att jag inte tänker åka mer än en vända varje morgon, och idag har jag stått fast vid det.
    Nu är klockan 8.15 och han ligger fortfarande kvar i sängen.
    Lyfter på huvudet när jag ropar på honom, men saknar tydligen helt driv att kliva upp...
    Han började i skolan kl 8, så idag kommer han alltså försent...

    Jag har hört att någon annan förälder provade detta, och det slutade med att skolan anmälde familjen till sociala, eftersom det ju råder skolplikt.
    Den metod jag körde idag, är alltså inget jag kan fortsätta med, och det funkade ju inte bättre än nån annan heller....

    VAD SKA JAG GÖRA???????

    Hjälp och råd mottages tacksamt!
    Bör tilläggas att han har lika svårt att somna i rimlig tid, som han har att vakna tidigt...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-24 14:55
    Tack för alla synpunkter och goda råd!

    I morse hade han sovmorgon, så det var liite enklare att få upp honom då.

    Han har samma problem även under de ljusa årstiderna, ja.

    Skulle han själv få styra sin dygnsrytm, så skulle han gå och lägga sig mitt i natten och sova till eftermiddan...

    Alla säger spontant (även jag, för JAG funkar så) att han ska gå och lägga sig tidigare.
    Det kan säkert stämma, men jag skulle vilja ha en tydlig förklaring över sömnmönstret hos människan, för barnens pappa klarar inte av att sova så mycket som jag behöver. Då är han hopplöst trött på morgonen (men han tar sig ju upp ändå såklart). När han däremot sover ca6 timmar så känner han sig piggare när klockan ringer.

    Beror detta på att han efter dom timmarna sover ytligare (och kanske egentligen sovit för lite), eller är det helt enkelt så att människor behöver olika mycket sömn? Och kan detta isf tänkas vara ärftligt?
    Hur mycket ska man då bortse från detta just under tonåren när man är extra trött?

    Ja, det är ingen enkel nöt att knäcka detta....

    Har fått en del tips om att byta klocka/signal/musikstil, men vi har nog redan provat alla varianter...
    Klassiskt irriterande tjut, vibrerande väckarklocka under kudden,
    en handgranat som lät skitilla och som man skulle slänga i väggen för att få tyst på...

    När stereon använts som klocka, så har all sorts musik testats. Jobbigast för mig var perioden Slipknot!!!! Vi har tillochmed provat med musik typ Darin, för det är det värsta han vet, men utan resultat....

    Har provat med kaffe på morgonen (han är seriös kaffedrickare - och nej, han dricker varken kaffe eller annat med koffein efter kvällsmaten!), men det slutar oftast med att jag får dricka upp det själv lr hälla ut det. Han HINNER helt enkelt inte!

    Detta med att vara tonårsförälder är då ingen lek inte!
    Han har inte bidragit med några svårhanterliga revolter i övrigt, utan mera protesterat mot oss lite halvtamt sådär... Tror nog han tycker att vi ändå är rätt ok föräldrar och det är den känslan av respekt (ömsesidig!!!) jag vill förstärka.
    Har man sagt en sak, så är det så man gör sen....

    Jag tror nämligen inte på stränga förbud, utan vill att det ska vara framdiskuterade beslut.
    Tror faktiskt att regler efterlevs bättre då, när man själv varit med och bestämt dom.
    Just nu står vi ju onekligen i ett läge där dt verkligen inte fungerat,
    men att bestämma över huvudet på honom är absolut en sista utväg - även om det låter lockande ibland!

    Han är väldigt lätt att ha att göra med i övrigt, men skolan är väl inte hans favoritplats/sysselsättning direkt, och att då drabbas av mycket svår tonårströtthet kan inte vara nåt vidare för honom heller...
    Lägg sedan till hormoner, ständig hunger och allt annat som hör tonåren till....
    Skulle inte vilja byta med honom!!!!!

  • Svar på tråden HUR får man en morgontrött tonåring att kliva ur sängen??
  • palmis

    Är han så gammal ska man kunna ta ansvar själv att man kommer i tid till skolan. Du har varit alldeles för snäll och tjatat och väckt han så länge och kört honom till skolan efter att du kommit hem när du redan varit där med din dotter. Jag tycker det är viktigt att tonåringar får ta eget ansvar för sådanna saker.

    Det är som min svärmor hon skämmer bort sin 17 åriga dotter.
    Hon hämtar kläder åt henne för att hon inte orkar gå upp för trappan brer hennes smörgåsar gör hennes saft till frukost springer med maten upp till henne om hon är uppe för att hon inte orkar gå ner. Ska tilägga att hon är mullig tränar aldrig och äter massa socker och fett, och klagar och tycker synd om sig själv för att hon är tjock. Hon är oxå väldigt kräsen äter inget som är nyttigt.
    Hon tycker det är jobbigt att gå till bussen så min svärmor kör henne ner till bussen ibland ca 300 meter nerförs backe. eller kör henne till skolan bara för att hon tycker det är tråkigt att åka buss. det är ca 1 mil till skolan.

    Jag stör mig på henne för att jag tycker det är så dumt att min svärmor ska skämma bort henne när hon sen ska flytta hemmifrån kan hon ingenting.

    Vi har alltid fått hjälpa till hemma och ta eget ansvar och jag är jätte näjd med min uppväxt har lärt mig tvätta städa laga mat jag tror det är bra om tonåringar får hjälpa till i hemmet.

  • Smulan87

    Kl är är väl endå sjukt mycket för tidigt för en 14åring? Om han lägger sig kl 10 ist och sedan så är de ju faktistkt så att barn i den åldern genomgår förändringar och är mer trötta än vanligt.


    Fiyali skrev 2010-03-23 08:24:37 följande:
    Men varför inte tvinga honom i säng klockan 8 då? Alltså nu menar jag inte att han ska sova klockan 8, men att tvinga honom lägga sig då och ABSOLUT stå fast vid det om han inte bättrar sig på morgonen? Så när han är vuxen nog att gå upp i tid kan han få bestämma vilken tid han ska lägga sig? Som en sorts muta-kul på kvällen men upp på morgonen?
    (¯`°?.¸ ♥ Devin 090615 ~ linaekesrydh.blogg.se ♥¸.?°´¯)
  • Stargirl

    Alltså....varför säger du bara inte att 14 åringen får ta sitt eget ansvar över att gå upp. Jag hade inte stressat upp mig och vänt upp och ner på tillvaron om en 14 åring inte går upp.

    Jag gör inte ens så med min 8 åring. Om han inte går upp självmant kommer han försent till skolan. Det har aldrig hänt men han vet att jag kommer inte förstöra min morgon med att tjata.
    Sen är väl du ansvarig för att fördela pengar till honom och det är du som äger hans telefon. dator och TV. Där har du verkligen bra verktyg att fp honom att gå upp i tid. Är han inte uppe innan ex 07:00 förlorar han sin telefon. 07:15 ingen dator, 07:30 ingen TV, 07:40 ingen veckorpeng osv. Med privilegier som går om intet tror jag att han kommer upp.
    Är han inte uppe tills ex 07:45 så ringer du klassläraren och föreslår ett möte ang problemet


    ♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪ www.minmolly.se ♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪
  • pluvdo
    tuzzla skrev 2010-03-23 08:47:06 följande:
    Han ska ju troligtvis inte bo hemma hela livet heller, så jag vill att han får ordning på detta nu. Jag tänker då inte ringa och väcka en vuxen människa så att han kommer i tid till jobbet (och telefoner hör han inte heller förresten... Fick mig nu att fundera över vad som skulle hända om brandvarnaren i hans rum började tjuta??? Skulle han ens höra den??????)
    Nu har jag inte läst allt, men kan väl "trösta" dig med att forskning visat att tonåringar lider av konstant jetlag pga hormoner och så som gör att deras dygnsrytm fungerar annorlunda än vuxnas. Så med allra största sannolikhet så kommer det gå över.

    Jag tycker du skall byta ut hans väckarklocka mot någon annan som han inte är van vid. Det kan i alla fall hjälpa för mig om jag har svårt för att vakna, då ändrar jag signalen på mobilen till exempel så jag blir lite ställd när klockan ringer och undrar vad det är istället för att jag vet direkt att det är väckarklockan och den skall stängas av.

    Du kan ju även byta ut musiken han har på stereon till någon annan. Någon han ogillar, kanske. Eller någon rolig musik. Även om han kanske inte rusar upp ur sängen av att höra annan musik så kanske han märker den på ett annat sätt än den musik han själv valt ut. Testa exempelvis något fjantigt som:

  • EJai

    Hemma hos min far har dem timer på sina datorer så det e max 2 timmar per dag. Han stänger av strömmen om inte man läger sig en bra tid. Ganska smart faktiskt. Så där e det lägdags kl 22 ca om vardagarna. Han e 12 killen visserligen men han behöver nog lika mkt sömn som din gosse på 14.

  • Toppen9

    Byt skiva i stereon så att det imorgon när larmet går igång spelas dansband på högsta volym Det tror jag funkar skitbra.

  • Little Ms Chatterbox
    tuzzla skrev 2010-03-23 09:44:06 följande:
    Hoppsan jag kan inte cetera dig!

    Du är faktiskt den första som berör mängden sömn! Alla säger spontant (även jag, för jag funkar så) att han ska gå och lägga sig tidigare.
    Det kan säkert stämma, men jag skulle vilja ha en tydligt förklaring över sömnmönstret hos människan, för barnens pappa klarar inte av att sova så mycket som jag behöver. Då är han hopplöst trött på morgonen (men han tar sig ju upp ändå såklart). När han däremot sover 6-7 timmar så känner han sig piggare när klockan ringer.

    Beror detta på att han efter dom timmarna sover ytligare (och kanske egentligen sovit för lite), eller är det helt enkelt så att människor behöver olika mycket sömn? Och kan detta isf tänkas vara ärftligt?
    Hur mycket ska man då bortse från detta just under tonåren när man är extra trött?

    Ja, det är ingen enkel nöt att knäcka detta....


    Sömnhormonet som i regel alla har heter Melatonin www.nyfikenvital.org/
    Om man har en störning med hormonet kan man få det utskrivet på recept. Det är då ett hormon, ingen medicin. Men jag vet inte hur man kollar om det är brist på hormonet eller hur man mäter det.
  • muffin

    Sluta väck honom. Lär honom att det är hans eget ansvar att ta sig upp på morgonen. Han är ju ändå 14 år!

  • Lusthan

    Jag har aldrig behövt överdrivet mycket sömn, kanske kan det vara så att han även som tonåring inte är i behov av att sova från tio på kvällen till sju på morgonen. (Nu vet jag ju inte när han somnar så jag drog bara till med något.) Skulle ju kunna vara som så att ni behöver experimentera med sömnen lite. Testa på helgen och se ungefär hur länge han verkar behöva sova. Väck han inte utan låt han komma upp själv och se vad som händer. Kanske är det så enkelt att han kan vara uppe längre eller behöver gå och lägga sig tidigare.

    På tal om olika väckarklockor, har ni testat en som vibrerar? Kolla på Clas Ohlson för där finns det väckarklockor som vibrerar som främst är till för döva och gravt hörselskadade men det kan säkert fungera för andra också. Köp ingen stor koloss utan det finns en billig som man lägger under kudden för runt 50 kr som man kan ta med överallt. Min sambo har två stycken sådana i sin kudde. Kanske fungerar vibration bättre än höga ljud.

    Hur upplever han det själv? Han är ju så stor att han kan tala om i efterhand vad han tycker och tänker om mornarna. Verkar han skoltrött? Är det några problem i skolan som gör att han helt enkelt inte vill gå dit och att det är därför som han inte vill gå upp ur sängen.

    Såg att några säger att han är stor nog att komma ur sängen själv vilket jag kan tycka lite både och om. Så länge han inte lider av några syndrom eller diagnoser så kommer han att lära sig att komma ur sängen själv förr eller senare, det lovar jag. Det finns nog inte många som inte tycker att det är pinsamt att komma för sent till jobbet. Dessutom behöver han nog lite extra hjälp just på grund av att han är just tonåring med hormoner och allt vad det nu kan vara när man är tonåring.


Svar på tråden HUR får man en morgontrött tonåring att kliva ur sängen??