• Waimea

    Löpartråden 13

    Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

    Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

  • Svar på tråden Löpartråden 13
  • Kaya

    Nog är jag fast alltid... även om jag fortfarande måste ta tag i detta med farten...

    Jag inser att jag är "hooked" på löpningen när jag så himla ogärna missar en planerad runda. På sistone har det varit väldigt mycket jobbstress och väldigt lite sömn, så min kropp känns som en gammal trött skurtrasa. Men jag springer ändå, väntar dock lite med intervallträning, backträning, långa rundor och allt det där som jag planerar att jag ska ägna mig åt när jag har kommit ikapp med SÖMN och VILA (när?! efter midsommar???!).

    Igår t ex hade jag sovit alldeles för få timmar och stressat med jobb hela dagen (då sitter jag dryp still framför datorn så det är inget vidare för kroppen precis). När min man kom hem skulle jag springa hade jag planerat, och fast kroppen ropade "sov! vila! sov! vila!" så tvingade jag ut den på en joggingtur "spring! spring! spring!" Det var ganska hemskt tyvärr, sprang ju bara på ren vana/rutin och hade absolut ingen känsla av "spring i benen" - plus ont i magen (av trötthet och kanske hade druckit för mycket kaffe - som vanligt) och måste spotta hela tiden (pollen??!).

    Dock. 7 km på 40 min, vilket innebär att jag i a f kom under 6 min/km (vilket var min gamla "marschfart" - och nu siktar jag på ett "normaltempo" kring 5 min/km framöver...).

    Mina bästa tider på sistone:
    4.2 km 23.5 min
    5 km 27.5 min
    7 km 40 min
    10 km ca 60 min

    Måste nog också skaffa mig nån sån där pryl som peppar mig i löpningen snart... fast det går väl som med pulsklockan som jag fick av min man, lyckades aldrig lära mig hur den funkade och när jag vid något tillfälle skulle ha ett sånt där band runt bröstkorgen trodde jag att jag skulle storkna av obehag... Nåt som klämmer åt när man springer så man inte kan andas som vanligt, urk!

    Happy trails!
    K

  • byggd av bomull

    Hej igen! Tusen tack för svar!

    Ska försöka sammanfatta svaren på era frågor. Jag springer på asfalt, då jag inte har mycket till val tyvärr. Hoppas på att kunna ta mig till spåret ibland men det är ett par mil dit, och det är ju svårt att få tiden till det (barn och jobb ni vet ) Lutningen på underlaget.. Hmm ja det är lite mindre slingrande asfaltvägar på landet så det lutar åt lite alla möjliga håll.

    Jag är i ganska bra form i övrigt, promenerar mycket, simmar och golfar. Ingen övervikt som kanske kan belasta annars? Tog en paus efter tisdagens pass, blev lite golf och dans i slutet på veckan istället. Nu känns knäna helt bra igen och jag har inhandlat ett par skor (med hjälp av en mkt engagerad man i sportbutiken) som sprang själv. Hoppas det blir bättre så. Ska ut ikväll eller imorgon och testa på det.

    Tack även för tipset om steget, ska känna efter hur jag hamnar och försöka justera det isf

  • karsu

    Waimea: För mig fungerar det som pepp, att hålla koll på hur kångt jag sprungit och hur lång tid det tog. Blir lite som ett kvitto på att det ger resultat.

    Trasher: Ja, skorna är insprungna nu och hur sköna som helst. =) Borde börja på gym med finns inget med bra öppettider i närheten och jag är alldeles för lat för att sitta och åka kommunalt för att gymma. Men ska testa på klättring på torsdag och hoppas på att bli lite hooked på det.

  • isold2003

    Kaya, visst är det skönt att få springa efter såna stressiga dagar! Härligt att du rör dig nedåt i snitttid också! Med lite peppning härifrån tråden är du säkert nere på dina önskade tider snart

    Karsu, jag tror att jag missade att jhälsa dig välkommen i tråden, förlåt! Hoppas att du gillar klättringen, ett perfekt komplement till löpning!

    Idag var det dags för intervaller med klubben men jag fegade ur och tog ett lugnt distanspass istället. När vi sprang förbi en brant backe blev det en extra runda upp där, skönt att känna sig sugen på sånt igen! Snart är benen återupplivade

  • Waimea

    Karsu: Blir du peppad av det och det är en positiv grej så är det självklart att du ska hålla koll på tider och sträckor!! Jag är helt besatt av samma sak, vill alltid veta sträcka och tempo, det jag tänkte på var väl snarare att du inte hamnar i att du hela tiden känner att du måste springa snabbare och längre än förra gången du sprang och att det blir negativt och att du tappar motivationen. När man börjar springa är det mycket som ska komma igång; konditionen, senor och ligament, löpsteget osv. Det tar tid och går lite fram och tillbaka, så det som kändes superlätt och fint ena dagen kan vara en enda långsam plåga nästa dag, och då är det viktigt, tycker jag, att inte bli modfälld av att det gick långsammare och/eller blev kortare än man tänkt. Varenda steg du tar räknas ju och är skitbra!

    Isold: Låter härligt att känna intervallsuget. Det är snabbt återhämtat, du måste ha en järnfysik. Jag har sagt det massor av gånger innan, men du är verkligen en inspiratör av stora mått. Har hästen läkt ihop än då/har du sålt honom? Jag börjar leka med tanken på att ta en paus i ridningen för att kunna ägna mig åt löpningen utan att ha dåligt samvete för att det blir många pass i veckan. Jag skulle vilja ligga på en högre träningsdos än nu, men det är svårt att klämma in mer. Måste ha några vilodagar med. Samtidigt är det ju så vansinnigt roligt att rida. Vi får väl se.

    Lilla Växjö har begåvats med en Runners store, så efter besked om att DS Trainern var slut på det ställe jag tänkt köpa dem på så begav jag mig till ovan nämnd affär. Ojojoj, fick hålla mig strängt fokuserad på skorna, det fanns mycket fint i kläd- och tillbehörsväg, började fundera på om jag inte behöver ett vätskebälte.. Dessutom en jättetrevlig och duktig säljare, tillika orienterare som försåg mig med ett par rosavita skor. Var naturligtvis tvungen att ta en kort runda igårkväll för att testa. Helt annan löpkänsla, verkligen ett lättare steg, men jag känner att jag får skynda långsamt, vrister och fötter fick jobba mer än i mina gamla GT-2130. Tyckte att det var lättare att lyfta på knäna och skjuta ifrån med framfoten.

  • bakeacake

    Jag vill verkligen börja springa och fastna i det, alla säger ju att det är helt underbart..

    Dock har jag noll och jag menar verkligen noll kondition, väger 85kg till mina 165cm och är otroligt rädd för att få ont i benhinnor osv.. Bra skor skaffade jag mig förra våren när jag skulle kräla runt lidingö tjejlopp..

    vad tycker ni jag ska göra? It's all in my head om man säger så.. jag vågar inte..


  • Kaya

    bakeacake, jag är verkligen inte någon expert på detta (vilket vissa i tråden är ) men jag skulle föreslå att du börjar med att dra på dig dina fina skor en stund varje dag och promenera en SNABB runda, kanske 20-30 minuter. Håll fast vid det ett par veckor och börja sedan jogga lugnt samma sträcka, eventuellt växla mellan att jogga och att gå snabbt. Om du ger dig ut och springer på en gång (vilket du säkert skulle klara) finns risken att du skadar dig, men om kroppen får ställa in sig på träningsformen i lugn och ro blir det en mycket trevligare början på ditt löparliv!

    Igår kväll. Jag och P1 och 10 km löpning strax under 60 min (typ 58 ) = sann vardagslycka en tisdagkväll! Mat, varmt bad, Desperate Housewives och min favoritchoklad med salt i var den självklara fortsättningen på kvällen. Och efter det orkade jag ta ett ryck med städning och plock (förberedde storstädningen som ska ske IDAAAAAG)...

    Nu blir det nog annan träning idag och fredag, vilodag imorgon (jobbresa), och nästa löptur på lördag ute vid torpet. Kanske om jag har sovit ut tills dess att jag kör lite intervaller ändå!? Nån gång måste jag ju börja!

    K

  • karsu

    Isold: Tack!! Drog igång en tråd för Tjejmilen 2010 eftersom det är målet. =) Men än har bara en person hakat på så den går tröööögt. Älskade juh att klättra som barn och har länge velat testa klätterväggar så hoppas på att det är riktigt kul.

    Waimea: Tack ör tipset!! =) Vet juh att det kan gå upp och ner i och för sig men det är sånt som är bra att bli påmind om. Man glömmer lätt bort det. Usch, idag SNÖAR det här. Så tråkigt eftersom min hals börjar må bra igen. Men får väl se det som en liten krya på sig-bonus, man vill juh inte ut i det höär vädret faktiskt.

  • Tokern

    Så, nu är jag hemkommen från en runda. Bara 5 km, men eftersom det spöregnade och jag hade vagnen med är jag nöjd (trots att det gick långsamt)
    Dessvärre råkade jag stänga av mobilen när jag kom hem, så tid och puls har jag ingen aning om.

    Bakeacake;Det är ett bra råd att börja med raska power walks. När du börjar jogga kan det räcka att tex jogga mellan två lycktstolpar, rask promenade mellan nästa, jogga osv.
    Det viktigaste är nog att jogga långsamt i början och alltid ha lite kvar att ge efter rundan, så här i början.
    För eller sedan kommer du bli löpningsbitet - det går inte att slippa undan {#lang_emotions_laughing}

  • Themis

    Kaya: Vad härligt resultat! Jag vill också....försöker ju samla steg här men det haglade på oss på lunchpromenaden och det är inte min melodi.

    Tur att man kan krypa iväg till gymet där det är varmt och gosigt.

Svar på tråden Löpartråden 13