• Karlisle

    Någon som vill dela med sig av sin inköpslista inför första barnet?

    Har nu kommit halvvägs in i graviditeten och har börjat fundera lite på vad man behöver skaffa för saker när barnet är fött. Än så länge har vi "bara" köpt vagn. Tänkte att så många som har fått barn här inne måste det krylla av färdiga inhandlinglistor. {#lang_emotions_smile}

    Vore skönt att få nedstolpat både "måste-listan" med saker att ha färdigköpt innan barnet är fött samt "troligtvis-listan" med saker man ofta behöver men som man kan köpa lite eftersom när/om behovet uppkommer.

    Barnstol är ju ett måste men kanske inte förrän efter ett par månader? Sen är jag tacksam för tips på saker som man kanske inte tänker på som förstagångsförälder som att det kanske är svårt att köpa amningsbh innan eftersom man inte har en aning om hur stora brösten blir förrän vid förlossning.

    Undrar också hur mycket ni har gjort iordning barnrummet innan och med "vad".

    TACK för hjälpen!!! {#lang_emotions_laughing}

  • Svar på tråden Någon som vill dela med sig av sin inköpslista inför första barnet?
  • Spexig

    <!-- @page { margin: 2cm } P { margin-bottom: 0.21cm } -->


    Här är min:


     


    Bebiskläder – kanske uppenbart, men köp inte för mycket kläder för tidigt i graviditeten, för då står man med massa kläder för fel årstid.


    En basgardeob är ungefär: 3-4 bodies (lättast är att köra om-lott i början, det går att dra över huvudet på en nyfödd, men det är svårare), 2-3 byxor (gärna hängslebyxor, som inte sitter åt i midjan, men tänk i så fall på att de ska ha knäppning i grenen för att underlätta blöjbyte), 2-4 pyjamasar, 2 par strumpor, 2-3 koftor (knäppning fram, så man slipper dra över huvudet), 1-2 tunna bomullsmössor av hjälmtyp (de små med knyt under hakan), overall om bebisen inte kommer mitt i sommaren, ev en tjockare mössa om bebisen kommer mitt i vintern.


    Storlek 44 är i stort sett bara för prematurer, stl 50 passar de flesta bebisar i några veckor, men växes ur väldigt snabbt, stl 56 är ofta något för stort alldeles i början, men håller längre. Tips är att köpa lite i 50 och mer i 56. Annat tips är att vänta till sista ul, då man får en liten uppfattning om hur stor bebisen kommer bli (även om det inte alls är säkert att det stämmer).


    PoP och Åhléns är stora i storlekarna, H&M ofta något små, Lindex och KappAhl mittemellan. Bäst kvalitet per krona får man oftast från Lindex.


    Vagn – mitt tips är att köpa enbart sittdel (ev med åkpåse) och ha en mjuklift i till den lilla bebisen. Då behöver man inte heller ha täcke etc till vagnen, för det räcker bra med en filt och så kan man lämna vagnen utanför och bara ta med liften med den sovande bebisen in på caféer eller hos vänner. Jag köpte en icke märkes-lift på rea för 200 spänn.


    För att välja rätt i barnvagnsdjungeln är det lättast att först tänka igenom vad som är viktigt för just er och sedan lägga en förfrågan på ett föräldraforum där folk som vet får tipsa om vagnar som matchar beskrivningen.


    Saker att fundera över:


    3 el 4 hjul? (3 är mer lättkört, 4 är stabilare)


    Lufthjul eller punktreingsfria? (jag rekommenderar punkteringsfria!)


    Svängbara framhjul eller inte? (vi har svängbara och de funkar i Skånesnö, grus och på gräs)


    Ska sittdelen kunna vara vänd mot föräldern? (det bör den definitivt! 3-hjulingarna är oftast frånvända och det känns inte bra när barnet är litet)


    Svängbart styre så man kan vända åkriktning medan barnet sitter i vagnen? (vi har det, men använder det inte)


    Om föräldrarna är mycket olika långa – fungerar styret för båda?


    Ska den gå in i bilen?


    Ska det vara lätta att dela på chassit och sittdelen?


    Skötplats – IKEAs skötbädd på golvet med en liten handduk ovanpå funkar jättebra, man behöver inte speciellt skötbord.


    Blöjor (ev två storlekar) – man får en hel del på bb, men det är alltid bra att ha.


    Små handdukar – IKEA! Att lägga på skötbädden, att torka rumpa o ansikte med, att tvätta barnet med…


    Tvättlappar – Vi körde vanliga färdigfuktade wipes redan från början, funkade utmärkt, men är rätt dyrt. Kör man såna är tipset att man köper Natusans plastlåda och har dem i (och sen fyller på med refiller), det är lättare.


    Bomull – kan man torka den nyfödda med vid blöjbyte, om man inte kör färdiga tvättlappar.


    Säng


    Spjälskydd till sängen


    Sängkläder – vi behövde inte täcke och sånt, hon sov hos oss och när hon nu sover själv sover hon i en grobag (typ sovsäck). Underlakan är dock viktiga. Ev plastad frotté, men vi kör med en vanlig frottéhandduk under lakanet istället så länge hon sover med blöja.


    Mjölkersättning – köp 1-2 tetror för säkerhets skull (I början ger man i kopp, inte flaska, för att inte fucka upp amningen, så nappflaska behöver man bara köpa om man vet att man inte ska amma. Det finns speciell amningskopp på apoteket, men små medicinkoppar eller engångsmuggar i plast funkar lika bra)


    Filt – två stycken! En tunnare (typ bomull) och en tjockare (typ fleece eller stickad).


    Sjal – oumbärlig! minimundus.se har billigaste trikåsjalen 4,6m


    Bärsele – Babybjörn är dyrt och inte speciellt bra, framför allt inte om man har ett tungt barn, men kan vara skönt att ha i början, innan man fattat sjalen och även senare om bebisen vill sitta utåt korta stunder. Köp i så fall begagnat.


    Bilbarnstol (babyskydd). Jag rekommenderar sådan som har fast bas, så man kan klicka i och ur själva stolen, dels för att det är mycket behändigare eftersom man inte måste dra om bilbältet varje gång och dels för att det är skämmande enkelt att fästa bebisen i stolen och sen glömma att fästa stolen i bilen.


    Amningsilägg – första mjölken fläckar allt och vissa läcker ju hela tiden


    Termometer (feber)


    Babyolja – får rätt mycket på bb


    Blöjhink – vanlig pedalhink eller annan hink med lock funkar bra


    Hundbajspåsar eller billiga plastpåsar ca 2-3 l. – att lägga bajsblöjorna i.


    Tuttvärmare (ull el fleece) – använde inte jag, men har man lätt för mjölkstockning är det bra


    Spjälskydd


    Tuttkräm – lanolinsalva, Lansinoh (lila tub) är suverän på spruckna bröstvårtor, men fläckar kläder, så använd amningsilägg.


    Rumpkräm – onödigt, får massor på bb och det är inte troligt att det behövs just de första veckorna ändå.


    Bindor – jag använde sjukhusets enorma på 44an, men mina egna vanliga på patienthotellet.


    Försäkring till barnet


    Frys in mat – VIKTIGT!!!


    Babyproofa lägenheten – skruva fast bokhyllor och byråer, säkra kökslådor och skåp, petskydda vägguttagen, kolla så inga av krukväxterna är giftiga. Okej, detta är inte nödvändigt förrän barnet börjar röra sig runt, typ 6-8 mån, men det är så mycket enklare att göra innan.


    Amningsbh – mina tuttar var ungefär lika stora under de första månadernas amning, som i slutet av graviditeten, men man kan inte veta, så köp bara en eller två och köp fler senare. Låna en jättestor om du kan (eller köp!), typ två storlekar större än du har i slutet av graviditeten, för de första dagarna när mjölken rinner till och tuttarna blir som fotbollar.


    Badbalja


    Skötväska – köp ingen snofsig dyr grej, det funkar jättebra med en vanlig ryggsäck eller axelväska som man hänger över styret på vagnen.


    Ev kan det vara bra att ha flytande Alvedon och koksaltlösning (Renässans) hemma, för de blir alltid sjuka på natten när Apoteken är stängda, av nån konstig anledning, men det är ju inte strikt nödvändigt att fixa innan bebisen kommer.


  • Karlisle

    Tack Spexig! Perfekt med förklaringar till för ibland undrar man ju varför och till vad som vissa saker behövs...

  • emaa

    Helt super med den  heltäckande listan!! Tack från mig oxå!

  • carola1977

    Jag tyckte det var jättebra med en badhjälp att ha i baljan/badkaret.

    När det gäller amningsbh fick jag tips att prova en och stoppa in handen i kupan för att se att det fick plats och det fungerade för mig. Mina bröst blev inte heller så mycket större. Annars finns det någon slags amningstopp på Apoteket som jag vet att många använder i början. H&M har också amningslinnen som jag tyckte var suveräna förra gången som är som bh och linne i ett, fast de kanske inte fungerar så bra om man har väldigt stora bröst.

    Vi köper Euroshoppers torra tvättlappar som är absolut bäst enligt min man och mig. Vår dotter blev rosa i rumpan direkt av blöta tvättlappar så de använde vi bara i nödfall.

    Barnstol fick dottern i tidig julklapp av mormor och morfar när hon var ca 4 månader och började med smakisar.

    Skötbord tyckte jag var skönt. Där vi bodde när Emilia var nyfödd hade vi ett man ställer på badkaret och nu har vi en skötbadd på tvättmaskinen.

    Vi hade ingen sjal och Emilia avskydde Babybjörnen, men det gick bra ändå.

    En tjockare filt att kunna lägga bebisen på på golvet. Ett babygym kan var kul efter några månader.

  • Scaniamamma

    Denna lista använder jag
    (kryssen är det jag köpt hittils)

    Vagn:
    (X) Vagn
    (X) Filt
    (X) Åkpåse
    ( ) Plastad frotté   


    ( ) Vagnleksak/Mobil
    (X) Reflex
    (X) Skötväska

    Bil:
    (X) Bilstol

    Sova gott:
    (X) Spjälsäng/Vagga
    (X) Spjälskydd
    (X) Madrass
    (X) Täcke
    (X) Kudde
    (X) Lakan
    (X) Plastad frotté
    (X) Påslakanset
    ( ) Leksaksmobil/speldosa
    (X) Gosedjur

    Sköta om:
    ( ) Skötbord
    ( ) Skötbädd/skötskydd
    (X) Våtservetter
    (X) Tvättlappar
    (X) Blöjor
    (X) Blöjhink

    Äta mat:
    (X) Amnings-BH
    ( ) Bröstpump
    (X) Nappflaska
    () Flaskborste
    ( ) Amnings kupor
    () Haklappar
    ( ) Dreggelhaklappar


    ( ) Spyhanddukar

    Bada:
    ( ) Badbalja
    (X) Tvättlappar av frotté
    (X) babyolja
    (X) badhandduk med huva

    Kläder stl 50/56
    (X) Body
    ( ) Dress
    (X) Mjukisbyxor
    (X) Mössa
    (X) Pyjamas
    (X) Strumpor

    Kläder stl 60/62
    (X) Bodys
    (X) Strumpor
    ( ) Pyjamasar
    (X) VelourByxor
    (X) Mössor
    (X) Tossor

    Mini-Apotek:
    ( ) Kräm mot röd bebisrumpa
    ( ) Näsdroppar för spädbarn
    ( ) Panodil, stolpiller för spädbarn
    (X) Febertermometer
    ( ) Kräm mot torr hud
    (X) Idomin
    (X) Barnolja
    ( ) Xylocain

    Övrigt:
    () Filtar
    (X) Amningskudde
    ( ) Bärsele
    (X) Babysitter
    (X) Snuttefilt
    (X) Nalle/gosedjur
    ( ) Nappar
    ( ) Napphållare
    (X) Fårskinnspläd
    (X) Förvaringsmöbel till bebiskläder
    ( ) Babygym

  • bubblan79

    ja zylocain-bedövningsalva är bra att ha första tiden att smörja in ditt eget underliv med innan du ska på toa tex då det kan svida ganska mycket efter en förlossning


    (¯`°?.¸ ღMidsommarafton 2008 ღ ¸.?°´¯)
  • joana93

    Viktigt tips: Använd inte Idomin salva på bebisen! Vad många inte vet är att den innehåller jordnötsolja, som kan utveckla kraftig allergi i längden eller ge en chock på en gång. Om man smörjer sår med idomin kan det i värsta fall aldrig gå över.

    Min mor smörjde in mina bebis eksem med idomin när jag var liten, barnmorskan sa åt henne att göra det. Men det hjälpte inte och det blev bara värre. Svaret hon fick av barnmorskan var att smörja in ännu mer med idomin. Och ja, ni kan ju lista ut vad som hände.

    Så ett tips, skippa idominsalvan till barnet växt till sig och kan visa på ett allergi test att han/hon inte är allergisk eller är så gammal så han/hon kan säga till om det känns konstigt efter användning!

    En annan salva som innehåller jornötsolja är försvarets hudsalva.

  • Scaniamamma
    joana93 skrev 2010-05-02 20:20:15 följande:
    Viktigt tips: Använd inte Idomin salva på bebisen! Vad många inte vet är att den innehåller jordnötsolja, som kan utveckla kraftig allergi i längden eller ge en chock på en gång. Om man smörjer sår med idomin kan det i värsta fall aldrig gå över. Min mor smörjde in mina bebis eksem med idomin när jag var liten, barnmorskan sa åt henne att göra det. Men det hjälpte inte och det blev bara värre. Svaret hon fick av barnmorskan var att smörja in ännu mer med idomin. Och ja, ni kan ju lista ut vad som hände. Så ett tips, skippa idominsalvan till barnet växt till sig och kan visa på ett allergi test att han/hon inte är allergisk eller är så gammal så han/hon kan säga till om det känns konstigt efter användning! En annan salva som innehåller jornötsolja är försvarets hudsalva.
    Har köpte itonyl istället för idominen som jag redan hade hemma. Så ska använda den på bebisen.
  • jojojojojo
    joana93 skrev 2010-05-02 20:20:15 följande:
    Viktigt tips: Använd inte Idomin salva på bebisen! Vad många inte vet är att den innehåller jordnötsolja, som kan utveckla kraftig allergi i längden eller ge en chock på en gång. Om man smörjer sår med idomin kan det i värsta fall aldrig gå över. Min mor smörjde in mina bebis eksem med idomin när jag var liten, barnmorskan sa åt henne att göra det. Men det hjälpte inte och det blev bara värre. Svaret hon fick av barnmorskan var att smörja in ännu mer med idomin. Och ja, ni kan ju lista ut vad som hände. Så ett tips, skippa idominsalvan till barnet växt till sig och kan visa på ett allergi test att han/hon inte är allergisk eller är så gammal så han/hon kan säga till om det känns konstigt efter användning! En annan salva som innehåller jornötsolja är försvarets hudsalva.
    vad skall man andvända istället?
    BF 2010-06-28
  • Scaniamamma
    jojojojojo skrev 2010-05-03 12:36:32 följande:
    vad skall man andvända istället?
    itonyl el bapenthen (vet inte riktigt hur det stavas)
  • jojojojojo
    Scaniamamma skrev 2010-05-03 16:07:40 följande:
    itonyl el bapenthen (vet inte riktigt hur det stavas)
    då stryker jag idomin, å skriver det istället!

    För någo risk för allergier vill vi inte ha, finns redan tillräkligt mycket av det i släkten!
    BF 2010-06-28
  • CamillaPersson

    Inotiol är helt överlägsen allt. Kladdig och kletig men funkar på så väl vuxna som barn. Använder det på små sprickor på mig själv och på bebis då dem blir dörda.
    Försvinner nästan direkt. Super bra.

    Kan tvättas bort med lite olja om den är svår att torka bort.

  • Karlisle

    Tack för alla era svar!
    Funderar lite kring kläder. Behöver alla bebisar börja på strl 50 eller är det inte vanligt att första storleken blir 56. I så fall vill man ju inte köpa en massa kläder i mindre storlekar som inte behöver användas... Antar att de kan ha strl 56 tills sambon hunnit iväg för att köpa lite i en mindre storlek. Så kan det väl bli ändå eftersom barnet kan födas för tidigt och därmed vara riktigt "liten".

  • Scaniamamma
    Karlisle skrev 2010-05-05 20:53:26 följande:
    Tack för alla era svar!Funderar lite kring kläder. Behöver alla bebisar börja på strl 50 eller är det inte vanligt att första storleken blir 56. I så fall vill man ju inte köpa en massa kläder i mindre storlekar som inte behöver användas... Antar att de kan ha strl 56 tills sambon hunnit iväg för att köpa lite i en mindre storlek. Så kan det väl bli ändå eftersom barnet kan födas för tidigt och därmed vara riktigt "liten".
    Jag har 1 startset med kläder i stl 50 och 2 par sparkbyxor men det är allt sen satsade jag på stl 56.
  • watership down

    jag har bara en body i storlek 50/56 och en sparkdräkt och två mössor i storlek 50. Samt en huvtröja som jag tror är 50/56. Sen har jag ett par byxor med fot i storlek 52/54. Resten är 56 och uppåt. Men vi fick ett 7pack bodys från HM av min mamma och de ska vara i storlek 62 men är de minsta vi har...

Svar på tråden Någon som vill dela med sig av sin inköpslista inför första barnet?