Inlägg från: Sephyria |Visa alla inlägg
  • Sephyria

    Allergitråden

    Hej! Är ny i denna tråden men har läst lite och den verkar såå bra Tänkte skriva lite om vår situation och ni får gärna komma med tips och råd för själv så känner jag att jag snart blir knäpp Vi har en liten kille på 9 månader med någon form av allergi men vi vet inte vilken. Han hade kolik som spädbarn men när jag börja äta mjölkproteinfritt (helammade) så blev han en helt annan unge direkt. När han var ett par månader började eksemen. Har dock alltid varit relativt lindriga men han har aldrig varit helt fri från dem. I maj, juni nån gång börja han bli kliig i ögonen. Han har alltid haft problem med sömnen men då sov han knappt alls. Fick komma till en barnläkare i augusti men då var klådan borta. Kom dock tillbaka i slutet av augusti och höll i sig fram till i början av oktober. Mina tankar går lite till om det skulle vara pollen av nåt/några slag. Men är det inte lite väl tidigt att utveckla pollenallergi när man bara är några månader gammal? Har pricktestat för mjölk, ägg, katt och dammkvalster men samtliga har vart negativa. Haft tavegyl till natten sen i september så kanske den som gjort att klådan gett med sig? Tror även att han reagerar med klåda i halsen av päron (och tänkte om det kunde vara korsreaktion för björk?). Han klarade päron till en början men efter ett tag märkte vi att tungan hängde ute när han ätit päron och att "grejade" mycket med den. Men jag blir så osäker på mig själv och om jag tolkar fel så har testad flera gånger. Sista gången tyckte jag dock att det märktes tydligt för då klarade han inte äta någon fast föda på resten av den dagen för tungan hängde ute och han bara kväljde sig. Någon som vet om reaktionen kan sitta i så länge? Ibland blossar han upp och blir illröd på kinderna. Till en början trodde jag att det var när vi varit ute mycket men var så både i somras och nu under hösten så det är ju inte pga den torra luften i af. Har även funderat på om det kommer i samband med att han ätit nån viss typ av mat men har inte kunnat listat ut vad det i så fall skulle vara. Vår kille har även alltid haft problem med magen. Ända sen har började med smakisar (vid 5,5 månader) så har han varit hård i magen. Han har även alltid spytt mycket. Nu det sista har det börjat lukta vuxenspyor. Detta i samband med en provokation av mjölk men vet inte om det har nåt samband. Han blev även lös i magen och det började lukta starkt och "konstigt". Läkaren föreslog att vi skulle testa laktosfritt och då kom den vanliga hårda magen tillbaka. Det konstiga är att han ätit altheran (som är mjölkproteinfri men innehåller laktos) ca 2 veckor innan provokationen utan att ha blivit dålig i magen. Vet därför inte riktigt hur jag ska tolka det. Kör därför både mjölk och laktosfritt nu fram tills nästa läkarbesök för blir tokig av att inte veta vad som är normalt och vad som är en reaktion. Nästan så att man tvivlar på sig själv ibland och att man inbillar sig allt. Till stor del tror jag att detta beror på att vår barnläkare till en början inte tog oss på särskilt stort allvar utan bara förklarade att man inte kunde se allt allergiskt. Blev visst ett väldigt långt inlägg det här men svårt att förklara sig kortare  

  • Sephyria

     


    t0va skrev 2011-10-30 09:47:29 följande:
    Jag har lite svårt att läsa idag, har migrän men det låter väldigt mycket likt min son det där med att magen pajar vid smakisar. 

    Vad är det ni har gett till smakisar, är det kanske mat med havre och vete? 
    När vi började med smakisar så gav sonens mage upp, han blev jättetrög och vi gav enorma mängder katrinplommon för att det skulle fungera. Efter mycket om och men så slutade vi med bla. havre och vete och då kom magen igång som en normal mage. 

    Känner igen det där med att tvivla, det har jag gjort massor. Innan sonens läkarbesök så läste jag igenom allt jag skrivit här och insåg att det var många gånger han blev dålig som jag tvivlade på mat, ville hellre tro på tänder, förkylning osv. Vårat första BVC avfärdade mjölkallergin så det sitter nog i lite. 

    Men magkänslan har ofta rätt har jag insett. 

    Han har ätit mat i drygt 3 månader nu så vi har hunnit introducera en del. Olika grönsaker, kött, kyckling, lever och några frukter.  Vi ger honom Enagos mjölkfria gröt och i den står det att det är delvis hydrolyserat mjöl av havre och vete. Kan man reagera även om det är delvis hydrolyserat? Han har även fått vete och havre i form av t ex  havregrynsgröt och smörgåsrån. Får sempers mjölkfria välling, vet inte vad det är i den. Är så otroligt dålig på allt sånt där med allergier och vad man kan reagera på. Allt jag kan är sånt som jag suttit på nätet och försökat läsa mig till.

  • Sephyria
    t0va skrev 2011-10-30 10:38:18 följande:
    Japp även på hydroloserat havre och vete kan man reagera, vad det betyder egentligen vet jag itne. Men det var samma sak som vi gav sonen och han blev förstoppad. Sen hände något, jag vet inte om han fick i sig annat han inte tålde men då blev det diaree som luktade ruttet djur istället. Var riktigt vidrigt, han får det lite då och då nu också men än vet jag inte varför. Misstänker kycklingen. 

    I sempers mjölkfria risvälling är det inte så jättemycket som är vanligt att man reagerar på, ris är ingen vanlig allergi här i landet men endel kan reagera på maltodextrin har jag förstått.  

    Läste det du skrev i första inlägget igen " Ibland blossar han upp och blir illröd på kinderna." exakt så var det för oss med. Vi gick på en mamma/pappa-grupp och varje gång han var där så var han illröd om kinderna, som rudolfs röda mule men på kinderna. Trots att han bara åt ersättning så blev han dålig. Personalen desinficerade alla leksaker och man tvättade allt innan vi kom men det hjälpte inte. Bvc började prata om mögel för det blev så hemma också ibland men inte hos mina föräldrar. Vi blev inte kloka på det, K Kavat tjatade om vete men när han blev sån utan att ha ätit så tvivlade jag lite. Dum som jag var ;) 

    Men för 2 månader sedan så gjorde vi pricktest som visade på havreallergi, troligen är det vete också men som inte syntes på pricktestet. Så sonen har nog reagerat för att han har lekt med saker som de andra barnen sugit och tagit i, deras välling innehåller ju mycket havre och vete. 

    Hemma har vi kaniner vars föda består av havre och vete-pellets, ibland har sonen stoppat en sån i munnen ibland har kaninerna troligen haft det i pälsen och han har pussat. Ibland har vi vuxna haft det på händerna eller i munnen och pussat på sonen. 

    Nu ska man vara försiktig med att ta bort sädesslagen innan man kollat så det inte är gluten, vi fick ingen hjälp med det och stod inte ut så vi tog bort ändå, men det ska man inte. För om det är glutenintolerans man ska testa för så måste man äta glutenmat ett tag. Men det kan andra här mer om. 

     

    Oj så han var så känslig för havre och vete så han reagerar när andra har det på sig/ har ätit det! Men det låter onekligen lite likt min pojk så jag ska definitivt ta upp det med läkaren nästa gång. Har tidigare blandat ihop allergi mot sädesslag med gluten å därför har jag inte alls tänkt i dom banorna. Det var först nyligen som jag fick reda på att det inte var samma sak.

    Hur är det med viktkurvan vid vete- och havreallergi? Min pojk har alltid legat högt upp på kurvan och dessutom följt sin kurva precis som han ska. Vid gluten så är det väl vanligt att de inte följer kurvan eller väger för lite? Eller har jag fel där?
  • Sephyria
    t0va skrev 2011-10-30 11:25:38 följande:
    Jag är dålig på glutenintolerans men så jag har uppfattat det så har de barnen ofta en dålig viktuppgång, hur det är med vete/havre vet jag inte. Min son äter när han får ont i magen, det började redan när han var pytteliten och fick ont i magen av mjölken, då käkade han varje halvtimme och kräktes massor. Så han har alltid legat över kurvan men gått upp i vikt utan problem, däremot har längden varit "dålig" mellan några mätningar så fick de mäta om honom för han inte hade ökat som han borde men månaden efter att vi tog bort havre/vete osv. så växte han massor och är idag ca 1.5 över normalkurvan på längd och 2 på vikt. 

    Och han fortsätter att växa på längden, blev ett jätteskutt och många kläder har vi knappt hunnit använda, märks speciellt på överkroppen. 

     

    Precis så där var min kille också med maten när han reagera på mjölken. Han ville bara äta hela tiden! Åt och skrek, åt och skrek! Tack för dina goda råd
  • Sephyria
    Kavat skrev 2011-10-30 15:14:47 följande:
    Hej och välkommen hit!

    Jag är också lite för rörig i huvudet nu för att läsa ordentligt. Det där att han tål Althera men inte annan laktosfri mat betyder i princip att han är allergisk mot mjölkprotein. Om jag tolkar dig rätt, att han reagerade på laktosfria mjölkprodukter men inte Althera.

    Förstod inte varför ni rekomenderades att ge laktosfria mjölkprodukter om han åt Althera, men det var nog bara en miss. I vanliga fall om de äter ersättning utan laktos kan det vara bra att testa laktosfritt först, men i er situation kändes det onödigt.

    Du har fått bra svar från T0va, vi har ungefär samma erfarenhet som henne från våra två killar.


    Tackar Känns gott att se att det finns andra i liknande situation.

     Jag vet inte riktigt vad han reagerade på faktiskt.

    Först gav jag vanlig välling som innehöll såväl laktos som mjölkprotein. Detta reagerade han på genom att bli lös i magen och få illaluktande avföring. När vi efter en vecka övergick till att ge laktosfria produkter men som innehöll mjölkprotein så fick han istället förstoppning.

    Altheran hade han fått i ett par veckor innan jag testade att ge mjölkprodukter och på detta hade jag inte märkt någon reaktion. Han var visserligen hård i magen och förstoppad även då men det är han mest hela tiden. 

    Det jag funderar lite på är om det kan vara så att han bara är lite känslig mot laktos och därför klarar en viss mängd, men att det blev för mycket när han fick den vanliga vällingen?  Hade han inte tålt mjölkprotein så borde han väl fortsatt att vara lös i magen även när jag övergick till laktosfria produkter eftersom dessa innehöll mjölkprotein?

    Tycker att det är så svårt att veta vad som är en reaktion eftersom han hela tiden får dras med den hårda magen. Det är ju inte heller normalt tycker jag. Ger mängder med katrinplommon för annars växlar han mellan att bajsa ut hårda "harlortar" med stora, hårda avföringsklumpar som gör så ont så att han gallskriker när han bajsar ut dom.
  • Sephyria
    t0va skrev 2011-10-30 14:41:46 följande:
    Skönt att höra att andra har barn som reagerar på samma sätt, är så lätt att tro att man är tokig och hysterisk. :) 
    När han var bebis så fick vi höra att ha åt ständigt vilket han gjorde men sen när han var ok och käkade var 3:e timme så fortsatte folk tjata.  

    Det är konstigt det där vad folk alltid ska lägga sig i och tro att de vet bäst! Min svärmor brukar säga att "vi har eksem i släkten, så du ska se att han inte har någon allergi". Att han har fler symtom än eksem verkar hon inte riktigt vilja ta till sig.
  • Sephyria
    Kavat skrev 2011-10-30 15:22:21 följande:
    Viktkurvan vid celiaki och allergi kan variera. Det är vanligt att man tappar, men mina har inte gjort det trots veteallergi, tvärtom de har ätit och spytt och ätit och bajsat och ätit så fort de har haft ont i magen så de har gått upp i vikt som de ska.
    Man måste alltså absolut inte växa dåligt för att ha en allergi, men tyvärr är det ofta först då BVC börjar reagera och man får hjälp. Det är ju ett mätbart tydligt tecken på att något inte står rätt till. Men alltså inte alls obligatorisk för allergi.
    Ett rättså tydligt tecken som en del har är att de är smala med jätte svullen mage. Alltså att magen inte är proportionelig med resten av kroppen.

    Man måste inte alls vara underviktig eller växa dåligt vid glutenintolerans heller, men det är nog rättså vanligt att det är då man upptäcker att något är fel och kollar upp det.
    Jag har aldrig varit underviktig trots att jag är rätt säker att jag gick med glutenintolerans i över 15 år, kanske hela livet? Däremot fick jag en massa andra brister och sköldkörtelsjukdom mm som man tror hänger ihop.

    Tack för svaret! Då har jag lite bättre koll på det

    Jag har en matglad liten kille som nog skulle kunna äta mest hela tiden om han fick. Magen är ofta spänd och svullen men så är han ofta förstoppad också. Och resten av kroppen är också ganska rund å go så magen är inte oproportionelig på honom.   
  • Sephyria
    Kavat skrev 2011-10-30 20:03:04 följande:
    Laktos är lösande. Så att han blev hård när ni gav laktosfria mjölkprodukter låter inte så konstigt alls i mina öron.

    Har han varit helt fri från mjölkprotein i 3 veckor? Har han inte det så skulle jag säga att det är lite för tidigt att avgöra. Men äter han helt mjölkproteinfritt och endast Althera och är förstoppad efter 3 veckor så skulle jag bett att få testa en annan ersättning. Han borde inte vara förstoppad på Althera om han tål allt annat som han äter.
    Eller så äter han något annat som han inte tål och blir förstoppad av?

    Mjölkfri ersättning utan laktos och gjort på vassle är Nutramigen. Men den i sig är stoppande så det är inte säkert att det blir bättre. Beror på orsaken. Helt mjölkproteinfri ersättning är Neocate, men man brukar få testa både Althera och Nutramigen innan man får Neocate.

    Profylac innehåller inte laktos, om ni misstänker att det är laktos som orsakar problemen. Både Profylac och Althera är gjorda av kasein. De är ju gjorda av mjölkprotein men de flesta bebisar tål det, men inte alla.

    Blev rörigt, men hoppas du förstod ändå, fråga annars.
    Han får inte så mycket ersättning. Kör mest på sempers mjölkfria risvälling nu. Ammade fram tills han var 8 månader (och åt mjölkproteinfritt) och det är först sista månaden som han har tagit flaskan. Det var då som altheran introducerades. 

    Han var dock förstoppad även innan han fick vare sig althera eller mjölkprotein. Problemen började nästan med en gång när vi började med smakportioner (för 3,5 månader sen). Därför är nog jag också lite inne på att det är något annat som han inte tål. 
  • Sephyria
    t0va skrev 2011-11-02 09:26:28 följande:
    Någon som har barn som reagerar på den nya bovetemjölet? Nu har vi haft ett par jobbiga nätter och igår fick theo mat, gröt och välling innan han skulle sova. Jag började kl 18 för att få honom proppfull så han skulle sova bättre på natten. Jag var helt slut, men icke han går upp om och om igen och är så hyperaktiv, jag går in till sängen med honom om och om igen men han bara vill leka.

    Tillslut så lät vi honom sitta uppe en kort stund för att börja om med nattningen, det fungerar oftast jättebra, men inte nu. Så vid 22:30 går vi och lägger oss och han är så speedad, jag försöker få honom att ligga i sin säng när jag ligger i min i sovrumet men han kryper upp till mig men vill inte gosa utan sätter sig på mig för att rida häst. Han har en såndär hoppåsna och skuttar runt på och jag fick vara det inatt.

    Vid 23:30 ger jag upp och pappan som egentligen borde sova eftersom han ska jobba tar över och de sätter sig på pappans kontor och tittar på nicke och nilla på youtube, då somnar theo efter ca 30min.

    Jag får över honom till sängen och han ligger och smågnyr som vanligt men vaknar helt hystersik vid 4, tokskriker och ligger och vrider sig i sängen. Inget funkar igen så jag tar ut honom till vardagsrummet och hämtar alvedon och vetpåsen. Men han är fortsatt orolig så det blir sovrummet igen och läsa saga lyssna på ljudbok i min famn, då somnar han igen och efter ett par försök så lyckas jag få över honom till sin säng med alla täcken jag virat in honom i.

    Jag bestämde att han skulle få vara hemma från förskolan idag och sova ut, tror ni inte han vaknar 8:15 "bla, bla, bla, bla" jätteglad och pigg... då hade jag fått typ 4 timmars sömn... Sambon hade hunnit ringa och säga att vi skulle vara hemma men vi fick tag på förskolan igen och förklarade så vi fick gå ner. Så nu ska jag få i mig min smörgås och försöka sova 2 timmar tills det är dax att hämta, så kanske jag orkar med resten av dagen.

    Idag får han inte bovetevälling, får bli risvälling istället, jag har misstänkt att det är tidsomställningen som varit problemet men så han var inatt så speedad och sen låg och vred sig och grät är så han var på mjölken.

    Han åt inget annat konstigt igår och kycklingen från i söndags tror jag inte heller är hela orsaken, han är så glad och det funkar att sova middag men på kvällen när bovetevällingen kommer så blir det kaos. :(  

    Usch vilken natt ni haft Vet ingenting om bovetemjölet men vet hur det är att inte få sova!

    Min son har alltid haft det jobbigt med sömnen. Han har alltid vaknat hur många gånger som helst under natten och vi har fått bärt, bärt och bärt i många långa timmar. BVC tyckte att vi skulle köra 5-minuters metoden på honom men jag vägra! I min värld mådde han inte bra och när jag läser vad du skrivit så blir jag väldigt glad över att jag inte gick med på det! Skönt att se att det finns andra som också reagerar som min son och inte att det beror på att vi "skämmer bort honom genom att bära". Fick slutligen utskrivet tavegyl, för han har klåda i ögonen, och efter det har det blivit mycket bättre. Har dock fortfarande jobbiga nätter då och då! 

    Hoppas du fick vila dig lite och att kommande natt blir bättre! 
  • Sephyria
    t0va skrev 2011-11-02 11:38:06 följande:
    tack, jag kunde inte sova direkt men har fått ligga och vila i alla fall. Får se hur det har gått för honom idag men ingen har ringt. Är en kanonförskola eller avdelning i alla fall han går på. Idag är det höstlov så de var 5 små barn och 2 personal och onsdagar är skogsdag så de sa bara att "då kanske han kommer somna" han gör det ibland på promenaden och jag sa att det är lungt bara han mår bra så får han sova. Lixom inget gnäll över att jag lämnar en kille som kanske inte orkar hela förmiddagen. 

    Theo har också haft svårt med sömnen hela tiden, troligen alla allergier. Bvc sa 5mm till oss med men vi har kört på magkänslan, han låg ofta i sin babygunga som liten och sen vagn. nu när vi bytt till växasäng så han kan ta sig ur själv så är det mycket lugnare kvällar faktiskt. Är bara nu när vi misstänker att han faktiskt fått i sig något han inte tål som han gått ur sängen och "bråkat".

    Är tur att pappan sover i eget rum så han kan få lite sömn, han har epilepsi och sover han dåligt ett par nätter får han anfall, sen är han den som jobbar och vi har inte råd med att han är hemma som det ser ut nu. Men då slipper jag stressen att få tyst på Theo så han inte stör pappas sömn.

    Skönt att skriva av sig, folk som inte har allergibarn fattar ju inte att det inte bara handlar om eksem och ont i magen utan att det är så mycket mer, helt ärligt förstår jag inte hur jag ska klara av att jobba dagen efter en sådan här natt. Är själv inte helt frisk än, vet inte om jag någonsin kommer bli det så min ork är inte som innan jag blev sjuk. Räcker med en helvetesnatt för att sänka mig ordentligt och smärtorna kommer. Men nu när han har förskolan blir det lite avslastning :)

    Dax att gå ner och se om det är en pigg och glad kille som väntar eller kanske en som ligger och sover.  
    Men oj, oj, oj vilken jobbig sits ni sitter i! Jag tycker att det är nog med en allergisk unge. Att själv vara sjuk i tillägg till det kan inte vara lätt! Men det är väl så att allt går på något konstigt sätt när man väl befinner sig där. Man har ju inte direkt så många alternativ!

    Skönt i alla fall att han går på en så bra förskola. Det är nog få förunnat att få komma till en sådan avdelning. Kan tänka mig att det känns väldigt gott att de har förståelse för din situation så att du kan lämna honom utan dåligt samvete även efter en sådan natt!

    Jag blev väldigt glad när jag hittade allergitrådarna här för som du skriver så får man inte riktigt förståelse från andra. Och ibland behöver man bara få ösa ur sig allt och veta att andra förstår!  
Svar på tråden Allergitråden