Forum Allergier - Förälder
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Fre 3 okt 18:37 #16483

Hej!

Är det någon som kan svara på mina funderingar om FISKALLERGI? :)

Har en dotter på 8 månader som är allergisk mot ägg, mjölk och vete. När hon fortfarande helammades misstänkte vi även fiskallergi men proverna visade inget på det. Hon har fått fisk flera gånger genom barnmatsburkar, utan nämnvärda problem.

MEN, igår kokade jag en torskfilé och mosade med lite ärtor och potatis. Hon fick några små prickar runt munnen när hon åt men inte så att jag tänkte att det kunde ha med fisken att göra.

1.5 timma senare kräktes hon dock en jättespya och blev alldeles rödflammig runt hela munnen. Sedan skrek hon och verkade ha magsmärtor hela kvällen och somnade av utmattning tre timmar senare än vanligt.

Idag har magen varit helt ras på henne och hon har kräkts flera gånger vilket hon aldrig brukar göra.

Jag fick en tid till barnmedicin med först i mitten på november. Någon som känner igen detta? Men kan det verkligen vara fisken eller har hon fått i sig något annat/fått en släng magsjuka?

• Fre 3 okt 19:28 #16484

Låter ju misstänkt som fisken men jag tror dock jag hade väntat till magen var ok och testat igen bara för att vara säker.

Sonja 20/5-10 Kajsa 7/6-11 Lisa 23/6-12 Viola 31/5-14
  • Fre 3 okt 19:45 #16485

Har en fråga ang gluten/vete

har en tjej på 2 år  som är veteallergisk detta kom vi fram till via ta bort massor och sen lägga på och se vad hon reagerade på.

Nu är det så att hennes storasyster på 3 år har stått stilla sen januari -13 i viktuppgång (så snart ett år) hon vägde i januari 12 kg och var 88 cm igår på bvc vägde hon 12,2 kg och var 92 cm lång. så det är ju inte direkt nått att skryta över :( hon har även det senaste året klagat återkommande på magont (mer och mer nu vaknar hon även vissa nätter med värk) och hon pekar ALLTID (och gjort ett år nu) på samma ställe på magen.

Gluten och mjölkprotein är hon testad på vc för men det de testerna var negativa men det känns ju inte helt normalt att ett barn står stilla så länge utan att det är något?!!

Fick tid hos bvc läkare om sex veckor så ringde själv barn mot men de vill ju ha remiss så då ringde jag vc men dit tar det 13 dagar innan vi får komma (nytt vc då vi flyttat så allt börjar ju om lite.........)

Sonja 20/5-10 Kajsa 7/6-11 Lisa 23/6-12 Viola 31/5-14
  • Lör 4 okt 09:33 #16486

EilleN: Det skulle även kunna vara ärtorna. Är symptomen hon fick likt det hon får av mjölk? Ärtor är en baljväxt och dess protein är väldigt likt mjölkproteinet vilket gör att många mjölkprotein allergiker även reagerar på det proteinet.

• Lör 4 okt 09:40 #16487

Rosdraken:
    diagnos på mjölkprotein allergi ställs inte med hjälp av prov då det inte finns några tillförlitliga prov (dem kan både vida falskt positivt och falskt negativt). Allt för få cv läkare känner tyvärr till det. Det är bara genom uteslutning och provokation som man får fram en riktig diagnos, så provsvaret betyder inte att det inte kan vara mjölk. Tror att även gluten provet kan visa falskt.

Mjölk kan man utesluta själv för att testa om det blir ngn skillnad innan man tar kontakt med barnkliniken, gluten ska man dock inte utesluta själv då det försvårar/omöjliggör diagnosställning.

• Sön 5 okt 21:44 #16488

Liol1973: Såg vad du skrivit nu, och typiskt var väl det. För i eftermiddag gjorde jag egen ärtsoppa och lät tjejen äta några skedar innan jag saltade den. Sedan var det läggdags och hon somnade utan problem men vaknade ganska snart och hade precis som sina gamla koliksmärtor fast mycket värre! Hon rev sig i ansiktet och skrek tills hon inte fick någon luft. Höll på i en timma innan hon slocknade av utmattning och flera gånger under tiden var jag nära på att ringa 112 för jag i paniken fick för mig att hon fått tarmvred och var döende eller något sånt :-/

Så ja, det lutar väl mer åt ärtorna nu!

• Mån 6 okt 08:19 #16489

Oj vad jobbigt, man känner sig verkligen maktlös när barnen har så ont! :(

Skönt att det verkar ha fått sin förklaring i alla fall så att ni förhoppningsvis slipper samma igen. :/

• Mån 10 nov 12:43 #16490

Någon som vet hur länge man bör vänta med att provocera med bortplockade livsmedel efter att barnet blivit symtomfri (normal i magen)?

• Mån 10 nov 15:34 #16491
    Fröken Frågvis skrev 2014-11-10 12:43:37 följande:

Någon som vet hur länge man bör vänta med att provocera med bortplockade livsmedel efter att barnet blivit symtomfri (normal i magen)?

Till oss sa de att man kunde prova försiktigt efter några månader (mjölköverkänslig) men det verkar som olika läkare ger olika råd, andra verkar fått råd att vänta längre.
  • Mån 10 nov 16:13 #16492
    Mandelskorpan skrev 2014-11-10 15:34:32 följande:

Till oss sa de att man kunde prova försiktigt efter några månader (mjölköverkänslig) men det verkar som olika läkare ger olika råd, andra verkar fått råd att vänta längre.

Ok. Vi vet att det började som en reaktion på vete, men efterhand som magen fortsatte krångla plockade vi även bort havre och majs. Efter tre veckor med gröna/blodiga diarréer är hon nu bra i magen igen. Vete kommer vi inte testa med på länge, men havre och majs vet vi inte om hon egentligen reagerade på. Bör vi ändå vänta ett par månader? Har telefontid med läkaren först om tre veckor.
  • Tis 11 nov 05:43 #16493
    Fröken Frågvis skrev 2014-11-10 16:13:36 följande:

Ok. Vi vet att det började som en reaktion på vete, men efterhand som magen fortsatte krångla plockade vi även bort havre och majs. Efter tre veckor med gröna/blodiga diarréer är hon nu bra i magen igen. Vete kommer vi inte testa med på länge, men havre och majs vet vi inte om hon egentligen reagerade på. Bör vi ändå vänta ett par månader? Har telefontid med läkaren först om tre veckor.

Så bra att det blivit bättre!! Har dock ingen aning om hur länge du bör vänta, jag skulle nog vara väldigt försiktig. Din dotter är väl multiallergiker? Om ni inte redan har kontakt med en dietist så be att få det. Så kanske ni lite lättare kan ringa om ni har frågor.
  • Tis 11 nov 12:13 #16494
    Fröken Frågvis skrev 2014-11-10 16:13:36 följande:
    Havre är ofta kontaminerat med vete, så det skulle jag vänta med. Majs vet jag inte alls hur det är med gällande vete-kontaminationer.

Personligen skulle jag dock avvakta flera månader efter blodiga diaréer då det tar lång tid för en skadad tarm att läka. Skadan gör också att näringsupptagningsförmågan försämras, så det kan vara bra att låta kroppen komma ifatt ordentligt även näringsmässigt innan man riskerar att skada tarmen igen. :/
  • Ons 12 nov 09:43 #16495

Tack för era svar.

Havre har hon bara fått i ren form (solhavre och oatlys havredryck är väl gjorda på ren havre?), majs har hon fått både som mjöl och i puré.

Hon är sedan innan allergisk mot mjölk och soja så nu går vi runt på gröt på pepticate och rismjöl samt puré på rotfrukter och kött. Och ekologiska bananer. Sen ammar jag mycket fortfarande.

Hon verkar nöjd med den mat hon får så det är egentligen mest rismjölet jag skulle vilja byta tillbaka till majs pga arseniken i rismjölet. Finns det något annat mjöl som ger bra gröt? Bovete?

• Ons 12 nov 14:51 #16496

Solhavre vet jag inget om men Oatly är väl tveksamt om du ska ge. Innehåller väl 100ppm vete? Så inte alls så rent som tex Sempers havre.

Testa annars om hon gillar quinoa. Funkade när inget annat funkade på sonen. Om man tar ngt mer vatten och låter det koka lite längre än det står så blir det grötigt om man blandar med lite olja. Sonen älskade det när han var runt 1.

• Tor 13 nov 15:09 #16497
    Fröken Frågvis skrev 2014-11-12 09:43:22 följande:

Tack för era svar.

Havre har hon bara fått i ren form (solhavre och oatlys havredryck är väl gjorda på ren havre?), majs har hon fått både som mjöl och i puré.

Hon är sedan innan allergisk mot mjölk och soja så nu går vi runt på gröt på pepticate och rismjöl samt puré på rotfrukter och kött. Och ekologiska bananer. Sen ammar jag mycket fortfarande.

Hon verkar nöjd med den mat hon får så det är egentligen mest rismjölet jag skulle vilja byta tillbaka till majs pga arseniken i rismjölet. Finns det något annat mjöl som ger bra gröt? Bovete?

Oatley borde fungera då, har också gör mig att det är rent havre. 100ppm gäller gluten så det ska inte vara något problem, om hon inte också är gluten intolerant förstås. :)

Bovete fungerar för min dotter, hon är reagerar annars på alla baljväxter (av dem vi testat vill säga) och mjölkprotein.
  • Tor 13 nov 15:47 #16498

Oatly själva rekommenderar inte sina produkter till veteallergiker. De citeras bland annat på länken nedan.

www.sandt.nu/havre-och-gluten/

• Tor 13 nov 18:48 #16499
    Mandelskorpan skrev 2014-11-13 15:47:07 följande:

Oatly själva rekommenderar inte sina produkter till veteallergiker. De citeras bland annat på länken nedan.

www.sandt.nu/havre-och-gluten/

Oj, hade inte alls koll på att dem 100 mg gluten kommer från andra sädesslag än havren självt! Har inte behövt läsa på om vetekontamination på den nivån tidigare.

Tyvärr misstänker jag att väldigt många "mjöl" typer då kan vara kontaminerade - väldigt många mals nog i maskiner som även mal vete så läs på ordentligt på vilka märken som fungerar. Det lär alltså hänga på fabrikören också och inte bara "sädesslagen". :/
  • Fre 14 nov 05:51 #16500
    liol1973 skrev 2014-11-13 18:48:12 följande:

Oj, hade inte alls koll på att dem 100 mg gluten kommer från andra sädesslag än havren självt! Har inte behövt läsa på om vetekontamination på den nivån tidigare.

Tyvärr misstänker jag att väldigt många "mjöl" typer då kan vara kontaminerade - väldigt många mals nog i maskiner som även mal vete så läs på ordentligt på vilka märken som fungerar. Det lär alltså hänga på fabrikören också och inte bara "sädesslagen". :/

Ja, det tror jag också. Man får läsa noga på förpackningen. Tror att ekologiska produkter hat lite högre kvalitet på renhet.

Har även från flera håll fått höra att man ska vara ännu mer försiktig vid veteallergi än vid celiaki/glutenintolerans. Den som har allergi kan vara känsligare. Tror att Frågvis dotter har veteallergi.
  • Fre 14 nov 13:02 #16501
    Mandelskorpan skrev 2014-11-14 05:51:25 följande:

Ja, det tror jag också. Man får läsa noga på förpackningen. Tror att ekologiska produkter hat lite högre kvalitet på renhet.

Har även från flera håll fått höra att man ska vara ännu mer försiktig vid veteallergi än vid celiaki/glutenintolerans. Den som har allergi kan vara känsligare. Tror att Frågvis dotter har veteallergi.

Ja, båda mina döttrar har veteallergi. Har för mig att jag läst någonstans att ICAs solhavre vid flera tester alltid legat under 20 ppm även om de officiellt inte garanterar det.

Min stora flicka var väldigt känslig mot vete som liten och reagerade både på vetestärkelse och glukossirap/dextros från vete, men konstigt nog märkte vi aldrig någon reaktion på solhavren. Med åldern har hennes veteallergi förbättrats avsevärt så nu fuskar vi med vanligt bröd och pasta ibland.

Hur känslig den lilla är vet jag inte ännu, men tarmen blev ju iaf rejält skadad efter en dag med vete både till lunch och middag.
  • Igår 22:05 #16502

Hej,

Har varit äggallergi hela mitt liv, för att vara exakt 19 år. Får jag ägg i mig så är det adrenalin spruta och ambulans.

Under den här tiden har jag hunnit utveckla ett matintresse och försöka ta mig runt ägget. Jag har aldrig haft problem, men för nyblivna där ute som kan tycka det är svårt så vill jag dela med mig av mina recept som är ägg fria. Som ostkaka utan ägg, och andra recept.

Detta är inte reklam för min blogg, försöker bara hjälpa alla där ute som har samma problem som mina föräldrar hade när jag var liten.

kulutanagg.blogg.se