Inlägg från: Little Ms Chatterbox |Visa alla inlägg
  • Little Ms Chatterbox
    Indianica skrev 2013-09-17 09:22:25 följande:
    Ny i tråden. Min son har lite svårt att fokusera i skolan, äter dåligt med fisk och skulle därför vilja testa Omega. Men finns det någon god tablett eller är tanken att man sväljer dem hela så smaken inte spelar roll? Tacksam för tips!
    Omega är en olja så det säljs oftast flytande eller i kapslar. Det finns som slags tuggodis, lite som vingummi, tror det bla finns från Disney men de har jag inte testat så jag vet inte hur de smakar eller hur de är. 
    Kapslar finns med både smak, tuggisar och neutrala.

    Hur gammal är din son, kan han svälja kapslar? Kan han det så är det ju billigast med de utan smak. 
    De kapslar av lite okända märken/billigare kan jag försäkra att man oftast rapar upp fisksmak resten av dagen men de som är av riktigt bra kvalité har jag inte märkt något av. Tex MorEPA mini eller Eye Q. 

    Vet du vad du har tänkt att testa med eller vill du att jag bollar lite med dig om det?

     
  • Little Ms Chatterbox
    Indianica skrev 2013-09-17 09:54:24 följande:
    Tack för svar! Han är 11 år, men har lätt att noja för att saker ska fastna i halsen (även mat) så jag tror det kan bli knivigt att få honom att svälja en hel kapsel, även om den typen av kapslar knappast fastnar och gör de det så smälter de ju, men jag har på känn att det ändå inte kommer på tal....möjligen om det är extremt små kapslar...å andra sidan är han kräsen och det ska nog smaka väldigt gott om det är flytande, hade t.ex. aldrig i livet fått i honom fiskleverolja (vilket jag själv fick som barn!)

    Har du något tips på något flytande som smakar gott?


    Det finns flera tillverkare som gör flytande, Eye Q har 2 olika smaker, citron/lime och vanilj. Efalex har någon slags citrus och Eskimo kids har med tuttifruttismak. 
    Finns en annan flytande som heter Udo's choice, den har jag inte testat själv och vet inte vad det är för smak. Tror den är helt vegetabilisk, bra för den som är vegetarian. 
    Eye Q och Efalex har tuggisar med jordgubbssmak och de kan man tugga sönder och bara svälja oljan om man vill. Det går det att göra med vilken kapsel som helst men det är ganska olika hur det smakar, en del kan smaka väldigt mycket fisk. 
    Neutrala kapslar är billigast per dagsens, tuggisar är dyrare för de är utvecklandet för att falla barn i smaken och den flytande kostar mer för att den måste hålla sig bra efter att man öppnat den. Så fort syret kommer i kontakt med den börjar den oxiderna (börjar härskningsprocessen) provrör att undvika det så tillsätter man E-vitamin, oftast vanlig rapsolja. 

    En del hälsokostbutiker är snälla och delar ut smakprover så testa det. Jag köper oftast min Omega från vitaminvaruhuset.se De är billiga, har en bra sida och snabba i leveransen, och fraktfritt. 
  • Little Ms Chatterbox
    AnnC skrev 2013-09-25 11:48:49 följande:
    Åh, det står säkert massa bra information i tråden men har tyvärr inte tid att läsa allt. Min dotter som är 1,5 år har förmodligen nattskräck. Det var tredje kvällen igår på en vecka som hon "vaknade" och skrek hysteriskt skräckslaget och sparkades och slogs om man försökte trösta henne. Jättehemskt!! Efter lite googlande så verkar det som att omega kan hjälpa mot nattskräck? Någon som har tips om vilken typ och sort som passar oss bäst? Hon är som sagt 1,5 år och hon har inga kindtänder än så vet inte hur det skulle funka med tuggisar. Hur stora är dom? Flytande kanske är lättast? Helst med smak annars kommer hon väl rata det. Hur mycket ska man ge per dag? Hoppas någon lite mer insatt kan hjälpa mig
    Kapslar kanske är lite väl tidigt för henne om hon ska ta dom som de är men man kan sticka hål med nål på en kapsel och och klämma ut innehållet över mat eller på en sked. 

    Lämpliga kapslar då är Eye Q, Efalex eller MorEPA mini. Eye Q finns både i neutrala, tuggisar och flytande.
    Jag vet inte exakt hur stora Efalex är men tror att tillverkarna har satt en bild på förpackningen med verklig storlek så gå till en hälsokost och kolla. 
    Eye Q är "äggformade" ca 14-16 mm lång och ca 10 mm tjocka. MorEPA mini är mer avlånga. Ca 18 mm långa och kanske 6-8 mm tjocka. Det är en "tuggvänlig kapsel" enligt tillverkaren, inte lika mjuk som de andra tuggisarna men inte så hård att det inte går att tugga den bekvämt. Det är jordgubbsmak på både Eye Q och MorEPA mini. 

    Sen finns det även flytande, Eskimo kids. Den har tuttifrutti smak, Eye Q har både vanilj och citron och Efalex citron/lime. 
    Det är samma styrka på alla de olika produkterna inom samma tillverkare men de flytande måste tillsätta mer olja som är ett antioxidant så Omegan inte härsknar så det blir en större mängd med flytande än med kapslar. Så tror du att barnet kommer ta lite, kanske med en bismak av tuggissmaken som medföljer om du sticker hål på kapseln så kan man lättast ge det. Tror det blir ca 5 ml, till skillnad mot att ge flytande, då ska man ta 15 ml för att få samma dos. 

    Företaget som gör Eye Q gör även kapslar till gravida/ammande och en sort som heter Eye Q baby. Det är lite mer DHA i dom, något som sägs vara extra bra för hjärnans utveckling (det är DHA i alla som jag har skrivit om men något mer i Mumomega & Eye Q baby). Produkten för just baby är en mer lättöppnad kapsel, annars är det samma som Mumomega. Eye Q baby finns inte som produkt i Sverige (men däremot Mumomga), men går lätt att köpa över nätet, tillverkaren rekommenderar Eye Q baby upp till 3 år. Men det är för att det är en kvävningsrisk med små kapslar och marknadsföring. 
    Jag kan nog tycka tt både mumomega och Eye Q baby är lite "överkurs", bara dyrare produkt som försöker sälja till personer i ett väldigt utsatt läge. Det finns minst lika bra alternativ till vettigare priser. 

    Barn och vuxna ska ha samma dos, små barns hjärna utvecklas så mycket så de behöver mer Omega än vuxna som bara behöver "underhåll". Prova dig fram med mängden, det är viktigare att hon får i sig lite än inget alls.  
  • Little Ms Chatterbox
    AnnC skrev 2013-09-25 12:10:37 följande:
    Ska tillägga att hon faktiskt är ett VÄLDIGT aktivt barn också, om det nu har någon betydelse på vilken sort man ska välja Skadar ju inte att prova mot det också när man ändå håller på tänker jag Har så svårt att tänka mig att det ska hjälpa, ska bli väldigt spännande att se.
    Börja skriva innan jag såg att du gjort ett inlägg till och fick förhinder innan jag kunde posta. Skrev ett svar även på detta inlägget men då krånglade datorn. suck är inte min dag idag.

    Jag tror nog att det inte spelar någon roll vilken av de Omegorna som jag skrev om som du väljer.
    Kanske, kanske att MorEPA mini skulle kunna vara något bättre mot ett väldigt intensivt barn. Och då går jag bara på vad tillverkarna säger. Jag har ingen egen erfarenhet av vad som ska vara bättre av de olika men jag har inte heller haft några riktigt intensiva barn på det sättet. 
  • Little Ms Chatterbox
    AnnC skrev 2013-09-25 13:53:57 följande:
    Tack för ditt utförliga svar! Det var ju smart att sticka hål på kapslarna. Men blir lite förvirrad det här mär mängden i en kapsel vs flytande, för när jag läser beskrivning på de flytande så står det ju 5 ml? Eller ska man ge mer än rekommenderat på förpackningen? Jaja, kanske inget att haka upp sig på... tycker alltid sånt här är förvirrande när det finns så mycket olika val Men jag tror jag börjar med att testa flytande Eskimo så får vi se hur det går
    Men nej, förlåt. Det är ju inte 15 ml! Det är 5 ml, du har rätt. Det är om man väljer att göra som Eye Qs tillverkare säger att i början så ska man ge större dos. Det behöver man inte göra men det kan ta längre tid innan man ser lika god effekt och ibland behöver man ligga på större doser hela tiden. 

    Testa med Eskimo, tror det blir bra. Mina barn som har haft nattskräck blev "bra" samma dag! Det är inte så att de blir botade från nattskräcken utan de nätter som de hade fått Omega på dagen var det ingen nattskräck följande natt men om det inte hade blivit någon Omega så kom det nattskräck. Slog aldrig fel. Efter flera månader med Omega kunde det dröja någon natt innan det kom tillbaka men det kom alltid för eller senare. Det hände ju att vi gjorde uppehåll vid förkylning eller liknande. 
  • Little Ms Chatterbox
    AnnC skrev 2013-09-25 14:26:50 följande:

    Ja men nu beställde jag Eskimo trots allt Bra du nämnde för gravida/ammande med för jag är gravid och har kikat just på vilken omega jag borde köpa, så nu passade jag på att beställa mumomega också! Tipsar er i tråden här om en rabattkod jag hittade också som ger 15% rabatt på hela köpet hos vitaminvaruhuset: nature89 ska gälla till 31/10
    Jättebra med rabattkoden!!! Tack för tipset
  • Little Ms Chatterbox
    dettor skrev 2013-09-27 19:34:25 följande:
    Little MS chatterbox

    Vet du vad det är för ålder på Eye Q tuggisar. Har letat men hittar inget. Kan min 4åring äta det?  
    Ja-då, det kan dom. Det är samma innehåll i dom som flytande Eye Q och de vanliga neutrala kapslarna, Det är bara smaken och det segare/mjukare kapselskalet som skiljer. Och priset. De är dyrare.
    Åldersgränsen som är satt på kapslar är för att det är en kvävningsrisk och allt som är smått och barn kan få i sig och riskera att sätta i halsen sätter man 3-årsgräns på. Det har inget med innehållet i sig att göra. DEt är så att små barns hjärnor håller fortfarande på att utvecklas så de behöver mer Omega i förhållande till hur stor kroppsyta de har. Därför är det samma dos för både barn och vuxna.
  • Little Ms Chatterbox
    Balans skrev 2013-10-17 09:01:20 följande:
    Har en 8åring som är enl fröken på utvecklingssamtalet ett geni, ljushuvud och förstår lätt på lektionerna men som har lite svårare med rasterna då han gärna retas, ändra regler till sin favör och avslöjar hemlisar de gör på lektionerna men han slås aldrig och bråkar så, finns det nån omega som kan hjälpa min som att sluta retas och förstå det sociala samspelet? Jag tror det handlar om mognad och kan omega skynda på det? Han äter 1 eye q mot sin psorias och är toppen fin numer men jag kan inte höja den då mår han illa och kräks så finns det nån annan omega som kan skynda på mognad med det sociala?
    Just att påskynda social mognaden går nog inte, det man kan göra är att underlätta för den mognaden som redan finns att komma fram, blomma ut, att använda den som en färdighet.. Det kan Omega kanske göra. 
    Det bästa kanske skulle vara om du kunde öka dosen på Eye Q men då blir han illamående säger du. Har ni testat att dela upp dosen under dagen? Blir han illamående om han tar 1 morgon och 1 kväll?

    Har ni testat någon annan sort, tex MorEPA mini eller annan av Eye qs utbud? Eye q finns ju i både neutrala kapslar, tuggisar och flytande. MorEPA mini och Eye Q Tuggisarna har jordgubbssmak och flytande Eye Q finns i Citron/Lime och Vaniljsmak.

    Att använda den sociala mognaden han har och få den till att bli bättre skulle kunna kanske gå lättare om man använder sig av sociala berättelser/serieberättelser.
     https://www.google.se/search?q=sociala+ber%C3%A4ttelser%2Fserieber%C3%A4ttelser&oq=sociala+ber%C3%A4ttelser%2Fserieber%C3%A4ttelser&aqs=chrome..69i57.3768j0j4&sourceid=chrome&espv=210&es_sm=93&ie=UTF-8
  • Little Ms Chatterbox
    Li4 skrev 2013-10-21 01:00:19 följande:
    Hej!
    Har läst på flera inlägg att ni gör uppehåll med Omega när barnet är sjukt, tex förkylt. Finns det någon särskild anledning eller är det bara så att barnen inte vill ha Omegan när de är sjuka? Har gett min kille det nu i ngr veckor, märker klara förbättringar i sömn bla! Tack för tips TS i annan tråd Blev nyfiken och läste på lite, så testade utan några förväntningar egentligen men fick resultat jag inte väntat mig alls då med!
    Njae... jag gör nog uppehåll vid magsjuka tex. Dels så kan det väl smaka dåligt med fisksmak då och nerspydda kläder kan vara svårt att få rena helt och hållet från lukten. Men just Omega-3 är lite laxerande, det vill man ju inte ha mer vid just magsjuka. 
    Är barnet kinkigt och inte vill ha av Omegan så brukar jag inte propsa på det, om jag märker att det är någon infektion på G. Men är de "bara" förkylda, äter och leker som vanligt så brukar jag nog försöka få i det.

    Va kul att du testade! Hoppas det håller i sig. Har du märkt något annat än bättre sömn? Var det för sömnens skull som ni testade?  
  • Little Ms Chatterbox
    AnnC skrev 2013-10-21 10:24:37 följande:
    Nu har vår dotter fått omega3 i snart en månad, ingen nattskräck sedan vi började. Förutom igår då vi glömde ge omegan och igår kväll hade hon nattskräck. kan det komma för att man missade en dag?? Helt otroligt isf! Vilken effekt det ger.
    Det kan komma så snabbt! Så var det med mina barn. 
    Väldigt kul att det funkade för er. Bra sömn är ovärderligt. Har ni sett någon annan effekt också av Omegan under dagtid?
  • Little Ms Chatterbox
    Li4 skrev 2013-10-21 12:23:28 följande:
    Tack för svar Glad

    Jag har märkt av den lite laxerande effekten ja vilket i vårt fall är bra då han ofta har problem med magen! Men jo det var för sömnen jag testade det, han har alltid sovit riktigt illa, och sen kom nattskräck till dessutom så då tänkte jag att vi testar. Han har inte haft någon nattskräck sedan ngr dagar efter vi började, däremot glömde vi ge i två dagar och han sov illa, och hade lite nattskräck under de nätterna. Det jag har märkt mer är att han på nåt vis kan fokusera bättre vid matsituationen, men det får vi se om det håller i sig eller om det är en konsekvens av Omegan. Han har funkat i korta perioder vid matbordet innan också, men är det så att Omegan ger den effekten lär den perioden sitta i ju. Hoppas ju det! Skrattande

    Ha en bra dag allihop!
          
    Va bra att det blev bättre i magen för honom!

    Jag har ett barn med bla ADHD och när vi började med Omega för honom så såg vi så stor vinst. Den hjälper till så mycket för honom. Hade det inte varit för den hade han fått äta mer annan medicin mot sin ADHD, det är jag säker på. Ibland har det tagit slut innan man har fått hem en ny laddning och första dagen brukar gå ganska bra, början på andra också men sen märker man att den verkligen behövs. Det är inget som vi kan sluta med för honom.

    Lycka till med er sköna sömn!  
  • Little Ms Chatterbox
    dettor skrev 2013-10-21 21:39:42 följande:
    Har en fråga min son äter plusepa pga humörsvängningar och svordomar, han har ätit det i ca 1 1/2månad och det har hjälpt en del tror vi. Men tyvärr har det varit rörigt i skolan oxå och som nu börjar bli lite bättre. Så det är svårt att avgöra om plusepa har effekt. Han blir fortfarande arg när det inte går som han vill och då kastar han saker och svär, hemma slåss han ibland. Nu till min fråga kan det ta tid innan man märker något eller skall man byta till morepa eller nått annat. Skall tillägga att han får plusepa på morgonen och 1kapsel eyeQ på kvällen.
    Just det explosiva humöret och aggressioner sägs vara bäst att ge just PlusEPA. Så jag tror inte att det skulle bli bättre att byta till något annat. Ska ni göra något så lägg till ytterligare en PlusEPA till det han får idag. 
    Jag förstår att det inte bara är att göra, det blir en ekonomisk fråga också. Testa en vecka och utvärdera efter det för att se om det är värt det. Alternativt kan ju vara att lägga till ytterligare Eye Q. 
    Jag hoppas att det ger er effekt! {#emotions_dlg.flower}  
  • Little Ms Chatterbox
    Grappa skrev 2013-10-21 22:10:57 följande:
    Häftigt! Vad rekommenderar du och var köper jag det? Tog det lång tid innan du märkte skillnad?
    Det finns massor med Omega produkter som är mer eller mindre bra. Det jag brukar gå efter när jag ska välja ut är var de är fiskade, att man kan läsa på tillverkarens hemsida var och hur de har fiskat. Att det är djuphavsfisk eller att det är av småfisk så det inte tar årtionden för fiskbeståndet att återhämta sig. 
    Sen vill jag gärna att innehållsdeklarationen är tydlig, att det inte är en massa onödiga produkter i (det ska alltid vara E-vitamin i, det är en antioxidant så inte oljan härsknar). 
    Själv bryr jag mig inte om det är gelatin från animaliska produkter i kapselskalet men jag tycker det är bra att tillverkarna skriver ut det för att underlätta för vegetarianer eller de som ev inte vill äta gelatin från gris/ko. 

    Jag brukar köpa från vitaminvaruhuset.se eller bodystore.com , föredrar vitaminvaruhuset, de har fraktfritt, kort leveranstid och gillar mer deras sida. 
    Det finns även på vanliga hälsokostbutiker och dagligvaruhandeln men det är mycket dyrare per dagsdos. Apoteket har tex Eye Q men flera tior dyrare för samma burk som webbshoppar. 
    Det är lite olika vad som är bäst att ta beroende på vad för effekt man vill åt. Min psoriasis behöver Omega-6 för att det ska hända grejer. Ren Omega-6 finns bla i Efamol, fanns en annan produkt på marknaden förut som hette Qarma men har inte sett den på ett tag nu men kanske finns på Amazon.com och liknade sidor. 
    PMS och jämnare humör funkar bäst med Omega-3 och Omega-6 ihop. Eye Q finns som både flytande och kapslar och MorEPA mini är en annan produkt med Omega-3 & Omega-6 i. 
    Riktiga aggressioner och explosivt humör kan var bäst med enbart EPA, som är en del av Omega-3. Där finns det främst 2 produkter som jag vet är bra, PlusEPA och E-EPA. 

    Endast Omega-3 eller Omega-3 +några vitaminer/mineraler finns det massor av. Det är nog de som är vanligast att vuxna tar tror jag. 
    Jag tror att det beror på att man brukar säga att Omega-6 får man i sig tillräckligt av från annan del av kosten och för att det ska bli den rätta fördelningen mellan Omega-3 och Omega-6 så ska man inte äta för mycket av det. Men just det har inte stämt på mig, Det hände inte så mycket med min psoriasis förrän jag började med Efamol. Mina kolesterolvärden har aldrig varit för höga trots att jag har ätit extra Omega-6 i ca 5 år. Och jag behöver även Omega-6 för humöret, just kombinationen av Omega-3 & Omega-6 som det är i tex Eye Q och MorEPA mini.
    Jag tror det beror på hur förmågan att ta upp Omegan i tarmen avgör hur mycket och vilka sorter man bör ta. Annars hade man nog fått i sig det redan på ett bra sätt genom kosten. i alla fall för de som äter "som man ska" men ändå blir bättre av ett kosttillskott. Tar inte tarmen upp det så går det ju ut med övrigt från tarmen ändå för jag tror ju inte att kroppen lyckas ta upp det i blodet och höja kolesterolet men inte föra över det till hjärnan, där det gör bäst nytta. Då ligger nog bristen i upptagningsförmågan redan i tarmen.
    Sen får man även tänka på vad är bäst: Att leva ett långt liv för att man inte riskerar att få hjärt- och kärlrelaterade sjukdomar men man har PMS, ojämnt humör och kanske hudåkommor, vad är det för liv? Eller man mår bra under tiden man lever, kollar upp sina värden hos läkaren och rör på sig och lever så nyttigt man kan.
    Detta är min högst privata åsikt, lever man med vetskapen att hela släkten har hjärt-och kärlsjukdomar så kanske man ska överväga, men det finns ju alltid en medelväg

    Nu blev det väldigt långt hoppas du har fått lite svar och om du har mer frågor så kom med dom bara så ska jag försöka svara
  • Little Ms Chatterbox
    dettor skrev 2013-10-22 08:05:47 följande:

    Okej, provar att lägga till en eyeQ först för han är inte så förtjust i plusepa, vi öppnar dom, vägrar svälja hela. Kan det ta tid innan effekt, har hört 3 månader?
    Jo, det kan ta tid, själv kan jag inte direkt vittna om det. Mina barn har svarat direkt, samma dag eller inom några dagar.
  • Little Ms Chatterbox
    HaltaLotta skrev 2013-10-22 08:18:30 följande:
    Hej!
    Min man har adhd med stora humörsvängningar. Började med omega 3 kapslar för några månader sedan och jag tror ta mig tusan det hjälper honom massa! Hans humör ÄR mkt jämnare ovh framförallt så har han kunnat klara sig på nästan halv dos av vanliga läkemedel!
    Vet inte om det är omegan men det känns ju sannerligen så ( började med både omega o magnesiumtillskott i samma veve).

    Min fråga är iaf; man läser ju en del om giftet och sånt - vilken tablett ska man välja nu när det är dags att fylla förråden igen

    Sist köpte vi bara ett radom storpack som jag antar inte är bästa kvalitet men billiga va dom.

    Hur resonerar ni kring kvalité, miljögiftet mm ? Hur ska man tänka?
    Jag har svarat tidigare i inlägg # 842, jag såg inte ditt inlägg förrän jag hade börjat skriva. Jag svarar lite på din fundering i det inlägget kring miljön. Läs det och sen om du har mer frågor så ta det igen. 

    Jag skrev inte riktigt så mycket om varför det ska vara djuphavsfisk. Det jag har läst på tillverkarnas sidor, (obs, tänk på att de vill alltid ställa sig själva i bättre dager...) Djuphavsfisk lever i kallare vatten och det ska tydligen vara bättre för ev förekomsten av miljögifter i fisken. Nu är det också så att Fiskolja kommer främst från den feta fiskens kött (och under skinnet, det är där som mesta fettet är). Fiskleverolja, som man åt förr kommer från just fiskens lever och det är i levern som bl tungmetaller lagras.

    En del produkter, bla de med tillverkare i Norge saluför fortfarande just fiskleverolja, men då står det just fiskleverolja och inte fiskolja. (Fiskleverolja innehåller även A-vitamin, och det är inte riktigt kontrollerat hur mycket för det varierar efter när på året fisken fiskas.)

    Tillverkarna i dag rensar oljan från tungmetaller, på olika sätt, så just det sättet kan ju vara en aspekt att ta i beräkningen vilken tillverkare man ska välja. 

    Jag kör med en kanske naiv urvalsmetod, redovisar inte tillverkaren på ett enkelt sätt hur deras produkt kommer till min hand så tänker jag inte rekommendera deras produkt. Det ska vara lätt att hitta innehåll, fiskeställe och tillverkningsprocedur, har de orkat få ihop en lättläst och trovärdig berättelse så är det ok för mig.

    Sen så överväger också några saker till, som sagt, inga onödiga produkter i innehållet, om man får en fisksmak efteråt och sen då vad den innehåller, Omega-3 dvs DHA och EPA och om jag även vill att det ska vara Omega-6 i. Omega-6 kallas även för GLA.

    Omega-6 finns rikligt i rapsolja, då kan man undra varför en del tillverkare har valt att använda andra saker, rosmarinextrakt, nattljusolja osv. Hur är det odlat, i vilken världsdel, hur mycket får man ut av den växten och sånt, men där erkänner jag villigt mina begränsningar, kan jag knappt något om och känner nog att jag är nog inte tillräckligt miljöengagerad för att sätta mig in i det.

    Det här med fisksmak och ev upprapningar av fisk hela dagen. Det jag har märkt är att man får vad man betalar, så enkelt är det. De dyrare produkterna är av bättre kvalité. Jag har inte fått rapar av Eye Q kapslar eller MorEPA mini (har aldrig provat flytande Eye Q) Just nu har sonen (han har NPF) Pharbio Omega-3 Forte, den får jag rapar av men han har inte sagt något om det. Om det är för att han inte bryr sig eller inte känner något vet jag inte.

    Ska jag rekommendera något bra till vuxen med ADHD så får det bli Eye Q eller MorEPA mini om man vill ha både Omega-3 & Omega-6, MorEPA Smart Fats om bara Omega-3. 
    PlusEPA om det är viktigt med att få ordning på aggressioner, brist på tålamod och explosivt humör.
    Udo´s choise är flytande och helt vegetabilisk och innehåller både Omega-3 & Omega-6.
    Det är de dyrare produkterna men de är bra och inte massa onödiga saker i.  
  • Little Ms Chatterbox
    Grappa skrev 2013-10-21 22:10:57 följande:
    Häftigt! Vad rekommenderar du och var köper jag det? Tog det lång tid innan du märkte skillnad?
    Glömde visst något i alla fall. Min psoriasis blev bättre för varje gång jag duschade, så fort märktes det, efter ca 3 veckor var det nästan helt utläkt. Jag använde inte kortisonsalvorna alls efter 2:a duschen efter att jag hade börjat att ta Omega-6. 
    Då tog jag 2-3 Efamol och 4-6 Eye Q. Fick något oljigare hud i ansiktet och lite mer pormaskar men det försvann när jag trappade ner senare.

    Första mensen efter att jag började blev jag helt överraskad, fattade inte vad det var, hade ju inte fått varningen i form av 7 dagars PMS-helvete så jag visste att jag skulle ha mens. DET var underbart!{#emotions_dlg.flower}

    På mig märker jag ganska snart om jag inte har tagit Omega, blir trögtänkt och flummig, räcker med någon dag utan. Med humöret och tålamodet så märks det redan under dagen, framåt kvällen om jag har tagit för lite. Jag liksom klarar inte att hålla ihop riktigt. Man tar sig igenom dagen men i slutet kan man summera att man har haft bättre dagar. Det är inte så att man gör stordåd och är effektiv som 10 personer utan mer att man kan säga Tack, det här var ytterligare en bra dag. 
    (Vi har 4 barn, varav ena har bla ADHD och varannan vecka jobbar sambon kvällsskift så jag är ensam med "allt" på kvällarna, mina reserver är inte så stora, det är min ribba att dagen ska funka.)
  • Little Ms Chatterbox
    AnnC skrev 2013-10-22 10:18:43 följande:
    Nja, som jag skrev innan är hon ett väldigt aktivt barn och tyvärr har jag inte märkt någon skillnad på det. Hon har liksom ganska svårt att koncentrera sig på en sak, fort ska det gå! Bläddra tre sidor snabbt i en bok sen är hon färdig och på nästa grej. Så är det hela tiden med allt och blir väldigt rastlös. Kanske låter som en normal 1,5 åring men om man jämför med andra jämnåriga barn så är hon liksom "mer".
    Hon kanske behöver något mer? Du nämnde MorEPA mini, kanske ska testa de nästa gång. Nu får hon eskimo. Fy satan vad äckligt det är att äta olja på det sätter haha, men hon gillar den
    MorEPA mini och Eskimo kids är det inte så stor skillnad på, då stanna du kvar på den om hon gillar det. 
    Eskimo kids har även Omega-9 och D-vitamin i till skillnad mot MorEPA mini. 

    Hon kanske är inne i en lite mer intensiv fas just nu så om det lugnar ner sig så kanske du kommer märka skillnad.  
  • Little Ms Chatterbox
    Jamie12 skrev 2013-10-22 11:23:53 följande:
    Hej! Har en son på 10 månader som jag misstänker har nattskräck. Varje natt "vaknar" han kring 03-04-tiden. Han gråter eller skriker och är ej kontaktbar. Försöker man lugna honom blir det bara värre. Kan tillägga att han även är överaktiv  - det har han varit sedan starten :) Behöver mycket stimulans och aktivering dagtid. Han hade även kolik sina första 4 månader i livet. Nattskräcken har hållit på i ca 1½ månad nu, en till två ggr per natt, ca 2 timmar per gång...pust.... Har läst på lite nu om Omega och tänkte kolla med dig vilken sort du skulle rekommendera och kanske om du kan säga något om vilken dos jag ska testa med? Hjälper det så är det ju perfekt - har inte sovit en enda hel natt sen sonen föddes (och jag har dessutom en rejäl förlossningsdepression att dras med som följd av sömnbristen då han hade kolik...). Så lite lugnare nätter hade varit en dröm och ett måste för att jag ska kunna bli "normal" igen. Stort tack på förhand för råd o tips. Kram
    Mina barn blev hjälpta med nattskräcken av bara Omega-3. Men bättre sömn över lag kom när vi bytte till en Omegasort med både Omega-3 & Omega-6 i. 
    Att även få lite lugnare på överaktiviteten krävs nog också en kombination av både Omega-3 & Omega-6. 

    Om du ammar kan du äta Omega så går det över i mjölken. Det finns en speciell Omega för gravida, Mumomega och ammande, den är det lite mer EPA i än de flesta Omegasorter. EPA är en av delarna i Omega-3. EPA är främst för hjärnans utveckling.
    Samma fördelning finns även i bla  Eye Q Baby. Den finns nog inte i Sverige en det är inte så stor förlust egentligen, det är bara en lättöppnande kapsel som skiljer mellan den och Mumomega. 
    Personligen så tycker jag att båda de hör produkterna är lite överskattade, de säljer dyra produkter till utsatta grupper.
    Lättöppnade kapslar är inte så viktigt, om man tar en vanlig kapsel och sticker hål med nål och klämmer ut på sked eller över mat är det inte så svårt längre.
     
    Om du ska ge Omega till någon som är såpass liten som 10 månader är ju inte kapslar det bästa, det står 3 år på förpackningen men det är för kvävningsrisken, smådelar du vet Men som jag skrev tidigare så stick hål med nål så är det problemet löst.
    Flytande Omega är större mängd än kapslar, men fördelen är att den är smaksatt.
    Eye Q finns i Vanilj eller Citronsmak, Eskimo kids i Tuttifrutti och Efalex i Citronsmak. 
    Smaken å andra sidan kan vara rätt så stark i den flytande om man inte blandar ut den med något, lämpligt är kanske lite filmjölk eller yoghurt.

     
Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)