• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • Karra
    vänat skrev 2010-05-12 11:08:44 följande:
    Så har jag tidigare också opertas med öppesnitt då jag operde bort galla,blindtarmen och gjorde en VBG vilket gör att risken för ev tuella sammaväxningar är större och där med också större risk för komplikationer om man gör tithålls opertion.För att jag tidiger gjort en VBG och de fanns tv små håll i min VBG mnagsäck så matenm åkte rak ut i min gamal stora magsäck som tur i oturn fungrde som resavoar annars hade jag dött.Men detta innebär att kirugen varken ville eller våga chansa på tithåll.
    Okej då är jag med. Tur dom tar det säkra före det osäkra.
  • Karra
    ericas mamma skrev 2010-05-12 14:44:59 följande:
    mena du mej?för mej så bestämde dom att de skulle skicka mej vidare till sös pga att deras egna kö var så lång.
    Jag är också op på sös, sååå nöjd!!! 20april op jag.
  • Hera78
    FMEmbla: Jag har fått för mig att det går fortare att välja ett sjukhus själv efter att ha hört mig omkring hur lång väntetid de olika ställena har. Har inte börjat kolla runt än eftersom jag inte ens vet om jag får en remiss.
    Bloggen om våra liv som husägare: saya78.blogspot.com/
  • Zodic

Grattis Mlii79, måste kännas så bra att det äntligen händer något :D

Jag har nu lämnat sjukhuset och åkt hem till en kompis som jag ska sova över hos inatt. Bara taxin hit på typ 15 minuter kändes jobbig, två av dom jag delade rum med åkte bil hem i över 4 timmar igår, det hade jag inte klarat tror jag.. jag var den enda som stannade 2 nätter, så fick rummet för mig själv, var skönt att sova ordentligt lite :)

• Annicka
    Zodic skrev 2010-05-12 16:23:39 följande:
    Grattis Mlii79, måste kännas så bra att det äntligen händer något :D Jag har nu lämnat sjukhuset och åkt hem till en kompis som jag ska sova över hos inatt. Bara taxin hit på typ 15 minuter kändes jobbig, två av dom jag delade rum med åkte bil hem i över 4 timmar igår, det hade jag inte klarat tror jag.. jag var den enda som stannade 2 nätter, så fick rummet för mig själv, var skönt att sova ordentligt lite :)
    Skönt att höra att allt har gått bra hemoch välkommen till andra sidan.

Kram Annicka
  • Mli79
    Zodic skrev 2010-05-12 16:23:39 följande:
    Grattis Mlii79, måste kännas så bra att det äntligen händer något :D Jag har nu lämnat sjukhuset och åkt hem till en kompis som jag ska sova över hos inatt. Bara taxin hit på typ 15 minuter kändes jobbig, två av dom jag delade rum med åkte bil hem i över 4 timmar igår, det hade jag inte klarat tror jag.. jag var den enda som stannade 2 nätter, så fick rummet för mig själv, var skönt att sova ordentligt lite :)
    Tack!
    Härligt att allt har gått så bra för dig. När du skriver att du tycker att 15min i taxi är jobbig så blir jag lite nervös, jag har en timmas bilfärd till flygplatsen, en timme på flyget hem, och sen 20 min bil. Men jag antar att hemgången blir på en fredag för min del och då har jag både min man och min mamma hemma så jag kan däcka
  • vänat
    Karra skrev 2010-05-12 15:14:05 följande:
    Okej då är jag med. Tur dom tar det säkra före det osäkra.
    Vist men läakre frågade mig och då har förklarde att de om jag opdes med tithåll var de typ 20% chans att klara mig utan komplikationer och med öppetsnitt 50% utan operation 20% så var som sagt var inte valt speceilet svårt!
  • vänat
    Mli79 skrev 2010-05-12 16:39:14 följande:
    Tack!Härligt att allt har gått så bra för dig. När du skriver att du tycker att 15min i taxi är jobbig så blir jag lite nervös, jag har en timmas bilfärd till flygplatsen, en timme på flyget hem, och sen 20 min bil. Men jag antar att hemgången blir på en fredag för min del och då har jag både min man och min mamma hemma så jag kan däcka
    Man upler nog saker ting olika jag åkte som sagt var bil hem 100mil enkel väg och opades med öppesitt!! Var inte specielt jobbigt så de som är jobbigt för en behöver inte vara de för en anna osv.
  • Fragile Angel

Jag åkte taxi hem, det tog tjugo minuter och det kändes lite när bilden körde i gropar och så, men inte alls så illa, att jag ångrar att jag åkte bil.

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Karra

Jag åkte bil hem och tyckte det var helt okej förutom i gropar och gupp då kändes det {#lang_emotions_frown} men färden tog bara 15min så det var helt okej.

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)