• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • Maddisen80
    Dalias mamma skrev 2010-10-31 23:41:10 följande:
    I torsdags opades jag och jag mår bra. Känner mig hungrigare än jag trodde dock.

MEN, jag har en fruktansvärd smärta i vänster sida, på revbenen typ. När jag tar djupa andetag eller ligger på sidan. Det känns inte som om det är magen, nån som känner igen det?

Sen tänkte jag höra vad ni har ätit under flytperioden. Är det för mycket socker i smaksatt yogurt? Sen finns välling som förslag och det är ju inget för mig med vad tror ni om utspädd mannagrynsgröt? När började ni med pureer? Känner mig redan trött på blaskig soppa.
    grattis att du har blivit opererad, jag har inte blivit opererad men jag går på överviktsenheten i lund där säger dem att man ska äta naturell yoghurt och man kan ta nåt bär på eller mixa då blir de nyttigare.
  • MissHellen
    Philippa skrev 2010-11-01 08:18:02 följande:
    Sköterskan vid läkarmötet sa de... har du BMI över 40 ska du ringa och boka tid för vaccinet hos din VC.... det är inte bra om du blir sjuk i flunsan innan eller efter op när kroppen behöver läka....
    Aha! Måste kanske höra mej för lite då Dock är jag lite anti alla sprutor, inför alla nya influensor.. Men jag ska helt klart kolla upp de!
  • Lajsa82

dalias mamma: Välkommen till andra sidan!  Precis så hade jag med, hade inte ont i magen där dom grejjat utan det högg som knivar när jag andades på vänster sida vid revbenen, men min  gick bort efter 3-4 dagar som tur var, men den var olidlig....fick ingen driekt förklaring varför det blev så...hade jag sovit så vaknade jag utan att ha så ont, men så fort jag började äta eller röra på mig började det igen när jag andades...helskumt...

dom säger att smaksatt yoghurt är för söt och att det är lätt att dumpa på den.. men  om du vill ha smaksatt ändå, finns det yoggi mini som är typ sötad med sötningsmedel, den var okej för mitt sjukhus att köpa, finns bitar i som man får peta bort eller sila yoghurten innan du äter den... lycka till med flytet

ღLisa och Williamღ
  • Lajsa82

dalias mamma: Jo just det, vet att läkaren sa att det kunde bli så när man varit inne och rotat och misstänkte att det hade med diafragman att göra! men han lät ju inte helt övertygad om man säger så...

ღLisa och Williamღ
  • frökenKAJO
    Lajsa82 skrev 2010-11-01 09:29:56 följande:
    dalias mamma: Välkommen till andra sidan!  Precis så hade jag med, hade inte ont i magen där dom grejjat utan det högg som knivar när jag andades på vänster sida vid revbenen, men min  gick bort efter 3-4 dagar som tur var, men den var olidlig....fick ingen driekt förklaring varför det blev så...hade jag sovit så vaknade jag utan att ha så ont, men så fort jag började äta eller röra på mig började det igen när jag andades...helskumt...

dom säger att smaksatt yoghurt är för söt och att det är lätt att dumpa på den.. men  om du vill ha smaksatt ändå, finns det yoggi mini som är typ sötad med sötningsmedel, den var okej för mitt sjukhus att köpa, finns bitar i som man får peta bort eller sila yoghurten innan du äter den... lycka till med flytet
    Så hade jag också, och vd jag förstått är det rätt vanligt. På något sätt finns det en förklaring, även om jag inte minns den. Det har att göra med hur själv ingreppet utförs i alla fall.
  • Dalias mamma

Skönt att höra, blev lite orolig men då slappnar jag av lite nu

• Maddisen80
    fruhof skrev 2010-10-30 22:18:46 följande:
    Hej hej! Har gått omkring och nästan skämts över hur bra jag mått efter operation 5/10. Men vilket bakslag jag fick igår... Började på em med ont bak i ryggen sen i magen och till sist illamående, å det bara eskalerade för varje minut. Tillslut kom ambulansen och i den började mina fingrar och käke krampa pga hyperventilering, det var hemskt. Iaf visade det sig att min passage var blockerad och jag hade fått läckage till den stora bortkopplade magsäcken så den var sprägfylld. Så akutoperation blev det inatt. Ligger nu här på Vårdavdelning och e tacksam att jag lever för i natt trodde jag min sista tid var kommen. Vill inte skrämma upp nån med detta mer informera om att det kan hända komplikationer efter så pass lång tid efter op. Det hade jag iaf ingen aning om. Lycka till alla som har op närstående!!!!
    tråkigt att du fick komplikationer,men hoppas att du blir bättre,krya på dig.,vart bor du?
  • lyckligjanuari
    Pjuffsan skrev 2010-10-31 13:12:39 följande:
    Jag har varit opererad i 1år och 4 månader nu och gått ner 50 kg.
    Är gravid i v 12+0  och har sedan jag blev gravid gått ner 8kg. Stod still på 89kg i säkert  ett halvår men nu känns det som om jag bara rasat i snabb takt igen. 

Nån mer som det varit så här för? Jag vill ju inte gärna gå ner så mycket eller heller inte gå upp för mycket. Blir knasigt det där :P

Jag är väl inte så jätte oroad, kommer väl gå upp i vikt så småningom men är det vanligt att gå ner i vikt?

det finns en tråd för gravida gbp opererade tror den är aktiv du kanske kan fråga där
  • lyckligjanuari
    JohannaL skrev 2010-10-31 12:01:36 följande:
    halo inte varit inne på ett tag, men nästan 6 mån sen op och minus 36 kg, om nån e nyfiken får ni gärna hoppa in och kolla bloggen nya bilder och mått e inskrivna. Puss på er alla kämpar!

viirigt.blogspot.com/2010/10/36-kg.html
    oj vilken skillnad jag har stått still ett tag nu en månad känns lite trist men det är ju så ibland
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)