• Weyoun

    Flytta till Finland - Hur gör man??

    Hej!
    En av mina största drömmar är att flytta till Finland. Jag har väl i princip lyckats få maken att fatta att jag SKA dit, med eller utan honom så han valde med :)

    Mina frågor är:
    *Hur bär man sig åt?
    *Ska man skaffa jobb eller bostad först?
    *Vart i Finland är det lättast att flytta till som svensk?
    *Får jag behålla min sjukpension?
    *Gör de svensk kreditprövning när man söker bostad där? (jag har        skulder, men inga hyresskulder)
    *
    Är det väldigt annorlunda där? Berätta gärna om skillnader :)
    m.m.

    Jag har knappt rest alls så jag har ingen aning om hur jag ska gå tillväga. Det enda jag vet är att jag SKA dit!

    Någon här som har flyttat dit?


    Tack på förhand

  • Svar på tråden Flytta till Finland - Hur gör man??
  • Weyoun
    emma enhörning skrev 2010-05-02 21:37:20 följande:
    Jag betalade runt 800 kr för en termin, detta var via medborgarskolan i Varberg!
    Här kostar det runt 1500 :- Ändå är Borås en väldigt finsktät ort.
  • Weyoun
    emma enhörning skrev 2010-05-03 21:51:42 följande:
    Låna skivor på biblioteket tills du har möjlighet att gå en kurs...
    Ja, det kan jag ju göra.... =)  Hihi
    Kiitos
  • Rundabullar

    Det hjälper lite om du berättar vart du vill flytta eller vilka saker med Finland du särskilt uppskattar. {#lang_emotions_smile} 


    Finland är ju inte lika stort som Sverige, men det är ju rätt stora skillnader på att flytta till Åland, Helsingforsregionen, Lappland eller svenskspråkiga Österbotten.. 
    Det är klart lättare att flytta om någon av er har ett jobb där. Vad ni vill jobba med styr ju delvis val av ort också, tokigt att flytta någonstans där inte båda har möjlighet att utvecklas jobba med det den vill. 
    Hur viktigt är det t.ex. att ha hyfsat enkelt att ta sig tillbaks till Sverige? Hur villiga är ni att lära er finska? Storstad, mellanstorstad, småstad eller landsbygd? Kust, skog eller insjö?
    Men jag håller med dig, det finns mycket fint i Finland! {#lang_emotions_sunny}
  • Weyoun
    Rundabullar skrev 2010-05-03 22:18:59 följande:
    Det hjälper lite om du berättar vart du vill flytta eller vilka saker med Finland du särskilt uppskattar.   Finland är ju inte lika stort som Sverige, men det är ju rätt stora skillnader på att flytta till Åland, Helsingforsregionen, Lappland eller svenskspråkiga Österbotten..  Det är klart lättare att flytta om någon av er har ett jobb där. Vad ni vill jobba med styr ju delvis val av ort också, tokigt att flytta någonstans där inte båda har möjlighet att utvecklas jobba med det den vill.  Hur viktigt är det t.ex. att ha hyfsat enkelt att ta sig tillbaks till Sverige? Hur villiga är ni att lära er finska? Storstad, mellanstorstad, småstad eller landsbygd? Kust, skog eller insjö? Men jag håller med dig, det finns mycket fint i Finland! 
    Det jag särskilt uppskattar är naturen, de människor jag har träffat, stoltheten... Äsch jag vet inte! 

    (Jag känner bara att jag vill dit. Det är som en förälskelse, jag kan inte förklara det :( Det har pågått sen jag gick i högstadiet. Jag gick i halvfinsk klass, och med en gång jag träffade finnar, (deras föräldrar, mor och farföräldrar) och hörde om hur det var där de kom ifrån, så kände jag att detta är jag. Jag är finne (i en svensks kropp). Weird - Jag vet. Men det är bara så. )

    Jag vet inte riktigt vart jag vill bo, men Savonlinna är vackert. Den staden är ju dock enspråkigt finsk :/ om jag förstått det rätt.

    Jag vill bo någonstans där man kan prata svenska eller engelska medans man lär sig språket. Att lära oss finska är högsta prioritet =) 

    Det ska finnas skola för svensktalande barn, fast som har finskaundervisning, då jag har en liten son på 4 år.  Gärna landsbygd, eller annan liten ort. Jag är sååååå trött på städer. Kust, eller insjö låter härligt med.

    Jag tycker att det ska vara lätt att åka hem till Sverige o hälsa på, åtminstonde 1 gång om året.

    Hmmm... var det något mer?? Jag kommer med tillägg isåfall.

    Tack för din tid!
  • Molly23

    Jag rekomenderar i så fall att flytta till något av de finlandssvenska områdena längs kusten. Jag tvivlar på att en utåtriktad svensk skulle trivas i ett helt finskspråkigt innåtvänt samhälle. Det är stor skillnad på kulturen och mentaliteten.

    I österbotten är finlandssvenskarna tätast, och kulturen och språket liknar mycket den svenska. Längs sydkusten finns också många svenskspråkiga områden, och där är kulturen någonstans mittemellan den svenska och finska. Inte lika utåtriktat som svenskarna, men inte heller lika innåtvänt som finnarna. I skärgården finns många underbara, vackra småstäder med landsbyggd (från Hangö till Åbo skärgård t.ex.)

    Insjöfinland är otroligt fint och vackert, men är tyvärr totalt finskspråkigt.

    Svenskspråkig skola finns i.a.f. längs hela kusten, och alla läser finska i skolan från årskurs 3 till 9 (plus gymnasie/yrkesskola). Tyvärr är det ett j***igt svårt språk att lära sig. Det räcker inte att bara lära sig ord och lägga dem efter varandra. Det finns inga småord som på, i, till, från, utan allt läggs som ändelser till orden.
    Ex. golv = lattia. på golvet = lattialla.
    byggnad = rakennus, i byggnaden = rakennuksessa.
    Så om man bara får några bokstäver fel förstår ingen vad man menar. Dessutom kan finskspråkiga finnar inte engelska, så det kommer man inte heller långt med.

    Hur man ordnar det praktiska när man flyttar hit från Sverige vet jag tyvärr inget om.

  • Weyoun
    Molly23 skrev 2010-05-03 23:20:25 följande:
    Jag rekomenderar i så fall att flytta till något av de finlandssvenska områdena längs kusten. Jag tvivlar på att en utåtriktad svensk skulle trivas i ett helt finskspråkigt innåtvänt samhälle. Det är stor skillnad på kulturen och mentaliteten. I österbotten är finlandssvenskarna tätast, och kulturen och språket liknar mycket den svenska. Längs sydkusten finns också många svenskspråkiga områden, och där är kulturen någonstans mittemellan den svenska och finska. Inte lika utåtriktat som svenskarna, men inte heller lika innåtvänt som finnarna. I skärgården finns många underbara, vackra småstäder med landsbyggd (från Hangö till Åbo skärgård t.ex.) Insjöfinland är otroligt fint och vackert, men är tyvärr totalt finskspråkigt. Svenskspråkig skola finns i.a.f. längs hela kusten, och alla läser finska i skolan från årskurs 3 till 9 (plus gymnasie/yrkesskola). Tyvärr är det ett j***igt svårt språk att lära sig. Det räcker inte att bara lära sig ord och lägga dem efter varandra. Det finns inga småord som på, i, till, från, utan allt läggs som ändelser till orden. Ex. golv = lattia. på golvet = lattialla. byggnad = rakennus, i byggnaden = rakennuksessa. Så om man bara får några bokstäver fel förstår ingen vad man menar. Dessutom kan finskspråkiga finnar inte engelska, så det kommer man inte heller långt med. Hur man ordnar det praktiska när man flyttar hit från Sverige vet jag tyvärr inget om.
    Tack så hjärtligt för ditt inlägg!

    Jag ska svara imorgon. Min dotter vill sova och datorn är hennes :)

    Men tack!!!
  • Rundabullar

    Jag håller inte med Molly23 i allt. Till exempel så tycker jag inte att finnarna är så inåtvända. Inte lite öppna som svenskar, kanske, men mycket mer hjärtliga och som inflyttad till en helt finsk ort blir man bättre mottagen än på orter som är tvåspråkiga, där gnisslet mellan språkgrupperna är mer uttat och ständigt aktuellt.


    Har lärt mig finska som vuxen och även som språket är helt annorlunda så upplever ajg att finnar förstår MYCKET bra dålig finska, även om man bara radar orden och inte böjer dem eller använder fel eller inget suffix. Då jämför jag med någon som pratar lika dålig svenska-mycket svårare att förstå och nu när jag bor utomland och försöker lära mig franska är det samma sak. Finska var betydligt lättare till konstruktionen, det finns regler för undandtagen och färre regler än i germanska och latinska språk. (talar tyska, svenska, engelska, finska och nu franska. modersmål svenska)
    Björneborg och Tammerfors är finska orter med svenska skolor. I Nyslott(savonlinna) tror jag inte att de har svenskspråkig grundundervisning. Däremot längs hela kusten från Kotka upp till Kokkola. ALLA läser det andra inhemska, det är obligatoriskt! (utom på Åland, men de flesta där väljer också att läsa finska i någon mån)
    Finnar pratar ogärna engelska och har taskigt uttal, men det är också obligatoriskt, så du kan absolut göra dig förstådd på engelska. Dock är det inget umgängesspråk, men du tar dig fram!
    Själv tycker jag dock att språket har mindre betydelse, det är bara ett verktyg man skaffar sig! Finns prima "finska för invandrare" som är betydligt mer praktiskt finska än de vi lär oss i skolan som bygger på att man rabblar ändelser och grammatik. Fast det blir sakta bättre det med.
    Finland har fantastisk natur, allemansrätt, liksom resten av Norden. Folk är mer rättframma, mycket mindre skvallriga än svenskar (på gott och ont!), utbildningen är mycket bra. Med undantag av huvudstadsregionen skulle jag dra paralleller mellan norrlänningar och finländare. Det kan vara lite trögt att komma in i ett samhälle, men du blir inte utfryst heller. De tar lite tid innan de blir hjärtliga, när de väl släppt in dig ställer de upp mycket för varandra! Man låter folk leva sitt liv i fred, klagar inte på grannar, skriver inte arga lappar i tvättstugan etc. Å andra sidan finns det ju en social trygghet i den sociala kontrollen också. Finländare är mer fokuserade på vad du GÖR än vad du säger. Mycket, mycket mer än svenska som kan orera i evighet. (ja, min fördom )
    Föräldrapenning och föräldraledighet skiljer sig och är sämre än i Sverige. Du måste kolla med svenska föräkringskassan om du får behålla din pension fast du flyttar utomlands, eller om du måste söka på nytt i Finland. Ingen aning. 
  • Weyoun
    Rundabullar skrev 2010-05-04 09:44:15 följande:
    Jag håller inte med Molly23 i allt. Till exempel så tycker jag inte att finnarna är så inåtvända. Inte lite öppna som svenskar, kanske, men mycket mer hjärtliga och som inflyttad till en helt finsk ort blir man bättre mottagen än på orter som är tvåspråkiga, där gnisslet mellan språkgrupperna är mer uttat och ständigt aktuellt. Har lärt mig finska som vuxen och även som språket är helt annorlunda så upplever ajg att finnar förstår MYCKET bra dålig finska, även om man bara radar orden och inte böjer dem eller använder fel eller inget suffix. Då jämför jag med någon som pratar lika dålig svenska-mycket svårare att förstå och nu när jag bor utomland och försöker lära mig franska är det samma sak. Finska var betydligt lättare till konstruktionen, det finns regler för undandtagen och färre regler än i germanska och latinska språk. (talar tyska, svenska, engelska, finska och nu franska. modersmål svenska) Björneborg och Tammerfors är finska orter med svenska skolor. I Nyslott(savonlinna) tror jag inte att de har svenskspråkig grundundervisning. Däremot längs hela kusten från Kotka upp till Kokkola. ALLA läser det andra inhemska, det är obligatoriskt! (utom på Åland, men de flesta där väljer också att läsa finska i någon mån) Finnar pratar ogärna engelska och har taskigt uttal, men det är också obligatoriskt, så du kan absolut göra dig förstådd på engelska. Dock är det inget umgängesspråk, men du tar dig fram! Själv tycker jag dock att språket har mindre betydelse, det är bara ett verktyg man skaffar sig! Finns prima "finska för invandrare" som är betydligt mer praktiskt finska än de vi lär oss i skolan som bygger på att man rabblar ändelser och grammatik. Fast det blir sakta bättre det med. Finland har fantastisk natur, allemansrätt, liksom resten av Norden. Folk är mer rättframma, mycket mindre skvallriga än svenskar (på gott och ont!), utbildningen är mycket bra. Med undantag av huvudstadsregionen skulle jag dra paralleller mellan norrlänningar och finländare. Det kan vara lite trögt att komma in i ett samhälle, men du blir inte utfryst heller. De tar lite tid innan de blir hjärtliga, när de väl släppt in dig ställer de upp mycket för varandra! Man låter folk leva sitt liv i fred, klagar inte på grannar, skriver inte arga lappar i tvättstugan etc. Å andra sidan finns det ju en social trygghet i den sociala kontrollen också. Finländare är mer fokuserade på vad du GÖR än vad du säger. Mycket, mycket mer än svenska som kan orera i evighet. (ja, min fördom ) Föräldrapenning och föräldraledighet skiljer sig och är sämre än i Sverige. Du måste kolla med svenska föräkringskassan om du får behålla din pension fast du flyttar utomlands, eller om du måste söka på nytt i Finland. Ingen aning. 
    Tack för ditt långa och innehållsrika inlägg!

    Jo, de du skriver om den finska mentaliteten håller jag med om (genom de jag har träffat). Min allra bästa vän är från Rovaniemi/Uleåborg, men född i Sverige. Hon är lugn, hjärtlig, lojal, men väldigt privat! Hennes familj är också helt underbar, och i början märkte jag att de var avvaktande, men sen släppte de in mig helt. Vi är fortfarande bästa vänner efter 23 år och även om man inte träffas, eller ens hörs av, på 3 år, så  försvinner inte vänskapen. Hon är precis likadan när man träffas igen :)

    Språket har jag nu försökt lära mig själv (lånat talkurs från bibblan), samt bett min väninna att hjälpa mig, men det är för svårt att lära sig själv. Dock har jag fått höra från många det du säger, samt att när man väl kommit in i det så är det lättare att lära sig än t.ex svenska.  Jag ska annonsera om att jag söker någon som kan ge mig privatlektioner i finska. Min hemstad är ju som sagt väldigt finsktät, så någon gammal? lärarinna borde det väl finnas som kan. Jag fixar inte stora grupper pga koncentrationssvårigheter så jag har resonerat mig fram till att Medborgarskolan inte är så bra för mig.

    Jag tror det lutar åt att flytta till någon kuststad eller typ Espoo först, sen flytta längre in. Mitt mål är nog ändå Savonlinna (I slutändan). Jag har aldrig varit där, men läst om den och sett bilder på den. Jag blev hänförd med en gång. Men min man jobbar inom äldrevården/LSS så det är viktigt att han bemästrar språket först (tror jag).

    Jag ska kontakta försäkringskassan =)

    Mitt mål är att flytta dit innan den minsta börjat skolan, och min mans vikariat måste gå ut först. Det är ju en del bök med att flytta, även inom Sverige. Kan tänka mig att det är ännu bökigare att byta land!
  • Rundabullar

    hehe. Jag är född i Esbo.{#lang_emotions_wink} 


    Jo, har ju själv precis flyttat utomlands igen(inomEU) och visst är det lite bök innan man har signum, bankkonto, barndagvård och allt fixat! 
    För språket: själv gick jag (när jag bodde i Österbotten) via medborgarinsitut en kurs i att "prata". Den var tokbillig och var egentligen bara en förmedling. Vi parades ihop med någon finskspråkig som ville lära sig svenska på basen av ålder, antal barn i samma ålder, intressen eller liknande och varannan gång man möttes talade man svenska och varannan finska. Se om du inte kan hitta nån att prata med, skit i grammatik och att skriva, det är ju busenkelt att skriva finska om man kan prata!
    Det blir att resa till Nyslott för er i sommar då! {#lang_emotions_laughing}
Svar på tråden Flytta till Finland - Hur gör man??