• Snart vår tur

    Lite väl överdrivet..eller?

    Hej solskyddsexpert!
    Jag har länge funderat på ett par frågar kring detta med sol o solskydd. Alla rekommendationer är att barn ska ha uv-dräkt på sig, parasoll, solhatt, solbrillor, starkt solkräm 50 på övriga delar som möjligtvis kan hamna i solen. Det känns ju som om det är lika bra att vistas i närmsta skyddsrum under de ynka månaderna som vi nordbor möjligtvis kanske får några varma strålar på sig. Är det inte lite väl uppförstorat? Hur ska barnets hud själv kunna förbereda sig för solen på ett naturligt sett? (att öka melaninet o bli brun) Krämen som man sedan ska smörja på barnet är gjorda av mineraloljebaserade/syntetiska ingredienser som inte är det bästa för små barn (el vuxna) eller för deras outvecklade lever. De naturliga solskyddskrämerna som fanns på marknaderna (där zink o titan la sig på huden som små speglar) får ju inte tillverkas längre.

    Jag bagatelliserar inte problemet med hudcancer eller att man vill skydda sina små älsklingar från att bränna sig..jag tror bara man kan behöva lite sol. Inte skrämma upp föräldrar så de knappast vågar gå ut när solen äntligen tittar fram.
    Har jag helt fel o är ute o cyklar totalt?

  • Svar på tråden Lite väl överdrivet..eller?
  • Solskyddsexpert

    Hej!


     


    Jag förstår precis hur du tänker och självklart ska barnen inte känna sig begränsade när de leker på sommaren. Men tyvärr är det så att antalet hudcancerfall stiger år efter år. Därför är det viktigt att konsumenten känner till problemet och vet hur man bäst skyddar sig i solen. Detta gäller både hur vi uppför oss i solen och hur vi skyddar oss mot UV-strålning.


     


    Det är ditt ansvar som förälder att se till att ditt barn inte far illa i solen. Det är här som vi som arbetar med solskyddsprodukter vill hjälpa till. EU har tagit fram ”goda solråd” som solskyddsleverantörer också är skyldiga att kommunicera (bland annat på förpackningen). Tanken med solkampanjer och allt som skrivs i media är ju inte att skrämmas, utan att upplysa om solens inverkan på huden.


     


    Självklart är solen och dess positiva effekter jätteviktig för oss (bland annat för bildandet av D-vitaminer) och det går att njuta av solen utan att bli bränd. Som du själv nämner har kroppen ett pigmenteringssystem som på ett naturligt sätt aktiveras och skyddar huden mot solen. Detta system aktiveras även om du smörjer ditt barn med en hög faktor SPF 30 eller SPF 50+, vissa av solens strålar tränger ändå igenom och gör huden brun. Men kom ihåg att hos barn är pigmenteringsystemet inte färdigutvecklat, vilket gör huden extra solkänslig.


     


    Det vi är 100 % säkra på är att det är skadligt för barnen att brännas i solen. Barnens hud är mycket känsligare för solens strålar än vuxnas och bränner man sig som liten ökar risken för att man utvecklar hudcancer senare i livet.


     


    Angående din fråga kring produkternas säkerhet, finns det mycket stränga direktiv för vilka ingredienser som får användas i solskyddsprodukter. Alla produkter ska leva upp till de krav som EU ställer och de får under inga omständigheter vara farliga för konsumenten. Det stämmer att zinkoxid inte längre får användas som filter i solprodukter, men titandioxid används mycket – och är tillåtet – som mineralfilter.


     


    Läs gärna mitt svar om olika filter här: www.familjeliv.se/Forum-15-361/m52365897.html


     


    Hoppas att det gav svar på din fråga!


     


    Vänliga hälsningar


    Mette

Svar på tråden Lite väl överdrivet..eller?