• Snigelkotten

    Luktar prutt/ruttet ägg/gammalt blomvatten i ett rum i huset - Vad ÄR det?!

    Tror jag blir galen snart.

    I ett rum i vårt 40-tals hus hus luktar det till och från en relativt lätt odör av ruttet ägg/prutt/gammalt blomvatten.

    Har nosat runt i alla vrår men hittar fan inte var det kommer ifrån!

    Ibland luktar det inget alls, och sen plötsligt kommer denna odör.

    Rummet ligger brevid gästtoan, men inne på toan luktar inget skumt. Kan det ändå ha nåt samband?

    Kan det vara nåt med avluftningen?

    Det finns en ventilation i rummet, och den är helt öppen, men där luktar inget alls i det hålet.

    HJÄLP!

  • Svar på tråden Luktar prutt/ruttet ägg/gammalt blomvatten i ett rum i huset - Vad ÄR det?!
  • dogcatbird

    Det läcker med all sannolikhet från avloppet, men känns kanske i ett annat rum. Titta precis runt toan vid golvet och se om det inte läcker där. det brukar bli olika stark lukt beroende på hög/lågtryck.

  • Snigelkotten
    dogcatbird skrev 2010-05-16 18:50:09 följande:
    Det läcker med all sannolikhet från avloppet, men känns kanske i ett annat rum. Titta precis runt toan vid golvet och se om det inte läcker där. det brukar bli olika stark lukt beroende på hög/lågtryck.
    Det finns ingen mysko lukt där alls, vilket är rätt konstigt egentligen med tanke på vilken helt sjukt dålig renovering de förra ägarna gjort därinne.
  • Snigelkotten

    Om det är nåt med avluftningen - kan det då lukta illa i ett rum som ligger BREVID en toalett, och inte inne på själva dasset?

    *fattar nada av det där*

  • dogcatbird
    Snigelkotten skrev 2010-05-16 18:56:16 följande:
    Det finns ingen mysko lukt där alls, vilket är rätt konstigt egentligen med tanke på vilken helt sjukt dålig renovering de förra ägarna gjort därinne.
    Vad menar du med "där"? 
    Om det luktar som från avloppet så är det för att det är hål *före* vattenlåset i toan eller handfatet t ex. Det kan ju vara under huset, eller så gör drag att det luktar i ett visst rum.
    Du måste kolla alla avloppsrör upp till vattenlåsen.
  • Snigelkotten

    Det luktar inte avlopp, avlopp har ju en väldigt distinkt lukt.
    Utan mer gammalt blomvatten.

  • dogcatbird

    Om det luktar prutt och ruttet ägg satsar jag nog ändå på avloppet. Om det luktar fukt skulle jag satsa på mögel. Du ska nog ta dit en besiktningsman i vart fall.

  • Snigelkotten
    dogcatbird skrev 2010-05-17 12:21:51 följande:
    Om det luktar prutt och ruttet ägg satsar jag nog ändå på avloppet. Om det luktar fukt skulle jag satsa på mögel. Du ska nog ta dit en besiktningsman i vart fall.
    Fukt/mögel luktar det inte. Som tur är.

    Men det luktar ju inget inne på själva dasset, kan det ändå vara avloppet?
  • dogcatbird

    Men det är (som det var för oss när det luktade ruttnande kål, speciellt vid lågtryck) hål på avloppsrör UNDER vattenlåset. Inte så att det kom ut vatten när man spolade/diskade, men så mycket att det pyste ut avloppsluft. Det finns ju en miljon gamla packningar säkert som kan ha blivit otäta! Känn under handfat osv samt bak på toan. Vissa toalettstolar har en rensningslucka där bak. Tejpa den osv osv  Överallt där luft kan pysa ut. Man kan känna att det blåser lite, lite kallt från hålet


    Silikon kan hjälpa i alla fogar.
Svar på tråden Luktar prutt/ruttet ägg/gammalt blomvatten i ett rum i huset - Vad ÄR det?!