• Blandis

    Adoption av syskonpar

    Hejsan,

    Vi har medgivande för adoption av syskonpar 0-4 år. Därför undrar jag vad ni har har för erfarenheter av adoption av just sykonpar. Vore jätte kul att få höra om era erfarenheter.

    Är det någon mer som planerar att adoptera syskonpar?

  • Svar på tråden Adoption av syskonpar
  • ewesson

    Hej! Vad kul att höra att ni fått medgivande för syskon! Jag och min man ska starta utredning för det efter sommaren men när jag berättade för min kommun om att vi ville ansöka om syskon verkade dem lite chockade och fundersamma, kändes nästan lite negativt och har hört att det kan vara svårt att få ett sådant medgivande! Hur har Ni haft det under er utredning och kanske man kan få några tips eller få reda på lite mer specifikt vad som skiljer sig från den vanliga utredningen?
    Har ni bestämt land och skickat iväg papper med?


    /Frida*

  • Blandis

    Hej! Vad kul att ni med vill adoptera syskon. Spännande, hoppas att ni får erat syskonmedgivande.
    Vi hade förväntat oss att det skulle bli jätte svårt att få ett syskonmedgivande. Men blev positivt överraskade. Det var inte några som helst problem. Vi som hade gått och laddat så...
    Vet att utredningarna kan gå till på olika sätt. Men tror inte våran utredning skiljde sig något från andra utredningar våra utredare har gjort, bara för att vi ville ha syskon. 
    Under vår utredning träffades vi både hos dom och hos oss. Mellan träffarna fick vi var sitt frågeformulär som vi skulle svara på hemma i lung och ro, som sedan skulle skickas in innan nästa nästa gång vi skulle träffas. Det var kluriga frågor, så det var skönt att få fundera på dem hemma.
    Ja, vi skickade iväg våra papper till Slovakien för några veckor sedan. Du får jättegärna inboxa mig om du vill veta något speciellt. Vilket land/länder funderar ni på?

  • ewesson

    Vad skönt att höra att alla syskon utredningar inte behöver vara alltför obehagliga! Det känns lite precis som Ni beskriver det så går man och laddar inför världens svåraste utredning men å andra sidan är man kanske väl förberedd då! Tog Er utredning lång tid? Vad skoj att Ni skickat iväg era papper, hur lång väntetid räknar man med i Slovakien nu då?  Spännande! Det sägs att de kan gå snabbare om man har syskonmedgivande är det något Ni fått känna av/kommer få känna av? Vi funderar lite på Colombia eller Indien (är själv adopterad från Indien) Dock har vi åldern emot oss för att vi är lite för unga för Indien och har ett för kort äktenskap men vi hinner komma dit innan det blir dags (troligen). Men vi har som sagt inte bestämt nått 100%. Jag är ju givetvis nyfiken på Er utredning trots att jag vet att dem skiljer sig åt väldigt mycket! Vilken kommun bor Ni i? Har Ni fler önskemål utöver syskon tex ålder, kön osv? Jag är dåligt insatt i detta ännu och menar absolut inte att det har någon betydelse men jag hoppas du förstår vad jag menar!


    /Frida*

  • tickan

    Vi ska adoptera syskon nu i sommar. Vi hade heller inga som helst problem att få syskonmedgivande. Däremot har det snarare tagit längre tid för oss att få barnbesked just för att vi betonade att vi ville ha syskon.

  • Miss TN

    Vi har medgivande för syskon, men tyvärr så tror vi inte att det kommer att bli det då vi väntar i ett land som det inte kommer några syskon från alls nästan. De är väldigt få iaf, men vi hoppas.
    Vi hade inga problem alls att få ett syskonmedgivande, men som det har diskuterats kan det ta längre tid i vissa länder om man väntar på syskonpar.

  • Blandis

    Grattis Tickan till BB vad spännande. Hoppas ni får åka snart. Hur länge fick ni vänta på BB? Vilket land ska ni adoptera ifrån? Hur gamla är barnen? Lite nyfiken bara

    Miss TN hur länge har ni väntat på BB? Hoppas ni får besked snart.

    Ewesson: Alla tycker ju väldigt olika om hur lång tid allt tar, men så här långt tyckte jag inte att våran adoptionsprocess inkl utredning har tagit lång tid. Från att vi börja våran hemutredning tills att vi hade ett medgivande i våra händer tog det lite drygt 3 månader. Själva utredning tog dock bara 2 månader. Sedan var det ju väntetid tills papprena skulle upp i nämden och bli fastställda. Vi fick ett medgivande som gäller för ett barn (0-2år) eller för ett syskonpar (0-4år). Några kommuner har ålderslösa medgivande, men vet inte vilka. Det var våra utredare som föreslog att vi även skulle ansöka om ett barn, ifall det inte finns syskon. Först när vi börja sammla papper till landet fick vi ha önskningar om kön, ifall man hade några.
    Det sägs att det kan gå fortare om man vill adoptera syskon samt ju äldre barn man kan tänka sig. Men jag vill tillägga att det är inte därför vi vill adoptera syskon, för att komma snabbare fram i kön dvs. Men det tog bara 3 veckor efter att vi skickat in medgivandet till BFA, tills det blev våran tur att få göra iordning våra adoptionshandlingar till utlandet. Vi hade bara köat sedan maj 2009 och i april 2010 hade vi skickat iväg våra papper. Under denna tiden gick vi föräldrautbildningen och gjorde hemutredningen. Nu i fredags fick vi reda på att domstolen i landet har godkänt våra adoptionshandlingar, det tog 6 veckor på dagen.
    Men hur länge vi måste vänta på BB i landet nu vet vi ju inte.... Enligt BFA 24 månader men det kan gå fortare om man adopterar syskon. Vi är dock inställda på att det ska ta väääldigt lååång tid, för att inte bli besvikna, typ 2 år. Men samtidigt vet man ju aldrig... det gå fort men lika gärna ta längre tid än att adoptera ett barn. Det är ju så många faktorer som spelar in. Land, ålder, medgivande m.m. Köar ni hos några organisationer? Mitt tips är att bli medlem i så många organisationern som möjligt (vet att det kostar) och vara öppen för flera olika länder. Det gjorde vi och jag tror det kan ha hjälpt till att det gick fortare, i ”sverigekön” iallafall samt att vi hade syskonmedgivande. Har ni börja på föräldrautbildningen? Eller ni kanske är klara med den?
    Hur var det för er andra som fått syskonmedgivande.... Våra utredare (det var två stycken) hade inga speciella invändningar eller frågor angående vår önskan om att adoptera syskon.

  • TomMon

    Hej Blandis! Vi stöter på varann lite här och var i forumet! =)

    Jag och mannen har fått klartecken av "våra" soc.sekr. att de tycker vi är redo för att adoptera syskon, så nu är det "bara" att vänta på medgivandet, sen får vi se vad som händer, kul att följas åt!

    /TomMon

  • Blandis

    Grattis TomMon till medgivandet, hoppas ni får det snart. Vad kul... Vilket ålderspann har ni? Kommer ni även att ett medgivande för ett barn? Har ni funderat på några fler länder än Asien?

  • TomMon

    Tack! Vi har inga åldrar angivna, det är upp till oss. Vi har medgivande både för ett barn samt för syskonpar. Det känns riktigt bra!!

    Idag var vi och kollade på ett femrumshus (bostadsrättsvilla) som kändes helt rätt, men vi är så kluvna på om vi ska bo kvar lite till i tvåan och tokspara, eller om vi ska flytta dit och fördubbla våra boendekostnader...?!

    Vi har funderat på andra länder, men landar ändå alltid i tankarna på asien. Men vi håller allt öppet tills vi pratat med organisationen, mycket kan ju hända har man lärt sig! =)

    Hur går det för er?

  • Miss TN
    Blandis skrev 2010-05-30 15:57:56 följande:
    Miss TN hur länge har ni väntat på BB? Hoppas ni får besked snart.
    Vi har väntat snart 2 ½ år på bb från Bolivia.
Svar på tråden Adoption av syskonpar