• Anonym

Min lön som undersköterska är hemsk!

Jag blev utbildad uska i vintras och har jobbat som vårdbiträde i flera år, jag har 17000 kr på en heltid, tjänar alltså endast 300:- mer än ett vårdbiträde, det om något är hemsk lön, men det är ändå värt det eftersom jag trivs toppenbra och har underbara kollegor, nån gång ska det väl höjas hoppas jag.

Även om lönen är pissig så är jag ändå glad att jag har ett jobb att gå till.

• Anonym

Jag är inte undersköterska utan förskollärare och tycker inte att den lönen är så dålig!
    Efter 3 års högskolestudier med studielån som resultat har jag idag efer 15 års erfarenhet en månadslön på 21000 (västra götaland) så 19000 med bara en gymnasieutbildning tycker jag är bra!
    SEN kan man diskutera hur fle lönesystemet är i all oändlighet och hur det borde löna sig att studera och inte vara som idag att en montör vid ett "löpande band" med i bästa fall en gymnasieutbildning har högre lön en  någon som gått flera år på högskola!

• Anonym

Ts - du har BRA lön!!!

jag har arbetat 5 år som Usk:a och jag har förvisso bara en 75% tjänst men min lön FÖRE skatt är 13850 kronor!!!

• Anonym

de tar tid o jobba upp sin lön. har 19.400 idag. men började för 7 år sedan med 14.300. så de händer nått iallafall. nu väntar jag på nästa höjning i september. hoppas på o komma över 20.000 strecket iallafall. men 19.000 ska du va nöjd med tycker jag.

• Anonym

kvinnor  behöver  inte  gnälla över sin lön ....jag  tycker kvinnor  max 12000 kr per månad  det  räker kvinnor  behöver  inte  som  kille   för  fan  ni  kvinnor 
    jag  hatar  att  jibba  med  kvinnor   wowowowowow  vad  de  pratar för  mycket 

• Anonym

Det var väl ingen dålig lön för att jobba i äldrevården??? Väldigt bra faktiskt.... Man blir inte miljonär i detta yrke... Men det hade du väl förstås kollat upp innan du utbildade dig?? Så det kan väl knappast komma som en käftsmäll??

• Anonym

Min lön var från början 19500 kr. Då utbildande jag mig i gymnasiet, var 30 år men hade arbetat med annat under lång tid, så jag antar att livserfarenhet spelade in hos min chef. Jag kunde helt enkelt tala för mig, vilket jag tror är viktigt. Som vi alla vet är detta yrke inte statusbetingat, så det gäller att ha skinn på näsan och veta vad man är bra på och därmed framhäva de sidor man tycker chefen bör veta.

Tyvärr är det nog svårt att arbeta upp höfre lön på samma arbetsplats. Jag har arbetat nu på samma ställe i snart 3 år och har 22500kr baserat på en 75% lön. En kollega till mig påstod att hon fick 28000 (!!!) för samma %anställning som jag. Helt sjukt så orättvist. Hon har inte heller några speciella kvaliteér som uska än mig. Detta yrke är väldigt lågavlönat. OCH orättvist!

Jag har nu sökt ny anställning på annat ställe, med 75 % och kommer få 23000 i lön.
    Det är jag nöjd med.

Sedan....den här debatten om att "i det här yrket ska man vara glad och tacksam för vilken skitlön som helst" tar jag starkt avstånd ifrån. Det är sjukt att det är uskor som skriver så. var tusan skulle de äldre vara idag om inte vi fanns? Vi gör ett bra arbete (pratar av MIN erfarenhet) och vi bör ha bättre lön. Att vara stolt OCH uska går tydligen inte ihop. Detta vill jag få bort.! var stolta och glada alla bra uskor där ute! Och kräv bättre lön, annars säg upp er och sök vidare!

• Anonym

Jag som tyckt jag haft dålig lön får nog börja tänka om när jag läst här inne.  Jag har ca 20000 + ob på mellan 2000-2500/månad. Jobbar som personlig assistent utan utbildning....

• Anonym

Var nöjd, jag har ut ca 8500kr på min heltidstjänst inom telemarketing.

• Anonym
    trollbottom skrev 2010-08-25 22:29:02 följande:
    Hm, och som sagt, jag har utbildning som är likvärdig uska, varit anställd i sex år som personlig assistent och jag har strax över 18.000 på en heltid
    Jag ska härmed sluta klaga på min lön =)
Svar på tråden Min lön som undersköterska är hemsk!