• SIN74

    Hundar på badplats

    Var och badade ikväll på en badplats med tydlig skylt att hundar äga ej tillträde. Ändå var det en hund där som de badade med. (Jag har ej djur och såg ändå skylten.)

    Jag vill höra med er andra vad ni anser. Är det ok att ta med hunden och låta den bada oavsett skyltar? Vad tycker ni andra om att hundar badar bredvid er?

    Är bara lite nyfiken på hur andra tänker. Vi var inte riktigt ense här hemma om vad vi eg.  tycker.

  • Svar på tråden Hundar på badplats
  • Ruggugglan

    Jag tycker det är okej med hundar. De ska dock vara kopplade och hållas på avstånd från annat folk. Hunden ska hållas under kontroll, och städas efter.

    När vi ägde hund och ville låta henne bada, så valde vi en mer avlägsen strand där vi visste att det inte kom särskilt mkt folk till. Vi brukade åka tidigt på förmiddagen eller sent på kvällen och hade möjlighet att släppa hunden.

    Jag var dock med om ett tillfälle för ett par veckor sedan som gjorde mig irriterad. Vi var och badade vid en liten strand med barnen. Då kommer det två stora familjer som hade med sig 6 hundar. 4 av dem var lösa. Varken jag eller resten av sällskapet är hundrädda. Men jag litar aldrig på en okänd hund. Man bör ta hänsyn till andra.


  • Bling

    Har hund och skulle inte "våga" ta med honom till strand med hundförbud eftersom jag säkerligen skulle få mig en avhyvling från nåt håll! Hundar på badstranden brukar enligt min erfarenhet störa många, skyltar eller ej! Då har jag ändå bara en liten cocker som inte säger ett knyst och som hålls i koppel och rastas ordentligt INNAN vi beträder stranden!

    Han älskar dock att bada (får bada i koppel trots att han är väldigt lydig) och får följa med oss till den tillåtna stranden när det inte är som mest folk där, vi brukar också hålla oss längst bort där det brukar vara ganska tomt. Jag tycker det är viktigt att visa hänsyn just med tanke på dom som är rädda för hundar. Men självklart ska hundarna också få bada!

  • Bling

    Tycker det alltid borde finnas en del av stranden där det var tillåtet med hund! Det är krångligt att vara hundägare i Sverige ibland tycker jag... Annat utomlands ofta!

  • LaJohannan

    Så länge dom är kopplade om det är andra i som badar i närheten så tycker jag att det är oki. Värre är det med alla hundar i butiker=/, det borde förbjudas!

  • ElizaDay

    Så länge man har dem kopplade och plockar upp efter dem så har väl hundarna lika mycket rätt att svalka sig som vi??

  • muffin

    Jag tycker inte att det är ok alls. Jag vill inte bada om en hund är i vattnet. Jag är rädd för hundar och tycker att dom är äckliga.

  • seejtaan
    ModestyB skrev 2010-07-11 18:31:11 följande:
    Vägrar du ine att det strider mot lagen att godtyckligt förbjuda hundar på allmän plats "baraföratt"?
    Jag följer de förbudskyltar som har stöd i Svensk lag-de andra struntar jagi,som exempelvis korkade hundförbudskyltar.

    Jadu, det här med att flytta sig kan man ju se som ett sätt att visa hänsyn, genom att inte ta upp hela det offentliga rummet som jag var inne på. Trivs jag inte med något så flyttar jag mig, inte mer med det, jag känner mig inte kränkt eller överkörd för det. Jag flyttar mig om jag omringas av barnfamiljer som skvätter sand på min filt, jag flyttar mig från högljudda tomåringar, utan att för den sakens skull vilja se ett förbud, i min värld får alla plats, även hundägare, genom ömsesidig hänsyn och vanligt sunt förnuft.

    Om det stör dig att behöva ge mig och mina hundar utrymme när vi håller oss på vår lilla kant i tillvaron så är det du som har problem, inte jag.
    så du vill att andra ska visa hänsyn men du ska slippa. great.
  • seejtaan
    ModestyB skrev 2010-07-11 19:47:11 följande:
    Jag har även i inlägg längre upp-och längre ner, beskrivit exakt mitt förhållningssätt.

    En stilla undran är ju om inte fler än jag irriterar mg på dessa rabiata "allergiker" och hundrädda som tror att de rätt till heeeela sjön och inte verkar kunna samsas som folk i allmänhet. Lackar ur, ärligt talat.
    väljer man att ha ett djur i fångenskap får man anpassa sig efter samhällets regler.
  • Sublime
    muffin skrev 2010-07-11 20:01:11 följande:
    Jag tycker inte att det är ok alls. Jag vill inte bada om en hund är i vattnet. Jag är rädd för hundar och tycker att dom är äckliga.
    En hund som simmar kan inte göra något men så klart att dom inte ska simma fritt om andra badar. Sen finns det nog äckligare saker än en hund i vattnet. Tänk på människor som kissar eller allt annat i vattnet, finns betydligt äckligare saker i vattnet än en liten hund.
  • pepprar

    Jag tycker absolut att man skall få ha sin hund och bada på stränder. Men man kan anpassa det till att ha dem där på morgonen och kvällen när det inte är så mycket folk och inte låta dem bada nära människor. 

Svar på tråden Hundar på badplats