• lillblobb

    Längtan efter syskon?

    Lejla och Ullis skrev 2010-09-01 19:59:19 följande:
    Det som gäller på Huddinge nu om man vill göra syskon är att bebisen måste ha fyllt 1 år och att man haft mens i tre månader. Det är på gång att man kommer att kunna byta bio mamma men det kommer inte att hända ngt förren efter valet. Huddinge har tydligen lämnat in en ansökan.
    Skulle verkligen vara underbart om man kan byta bio mamma till syskonet... Var har du sett information om det? Vill veta mer...
  • lillblobb

    Hur har ni som gått igenom assisterad hjälp här i Sverige funderat kring syskonverkstan? I Sverige får man ju känd donator, så vi vill gärna ha samma förutsättningar även för tvåan. Tyvärr har vi gått igenom så många inseminationsförsök redan att vi behöver köra IVF även på frugan (första barnet var jag gravid genom IVF här i Sverige).... Vill ju verkligen att frugan ska få gå igenom detta underbara med, hon blev som tur är inte avskräckt av min förlossning även om den drog ut på tiden och var seeeeeg...

  • lillblobb
    Kronärtskocka skrev 2010-11-09 19:13:49 följande:
    Vårt barn kom till via IVF på SU. Vi har frysta embryon som vi kan försöka med, men vi skulle nu vilja byta vem som blir gravid. Vårt sjukhus tillåter syskonförsök med samma donator om det finns spermier kvar (även om man byter vem som bär barnet som jag har förstått), men från den donator som donerade till barn nr 1 finns det inga spermier kvar tyvärr så det går inte. Och de kommer inte ringa in honom för att lämna mer heller. Vi kommer att försöka några försök med öppen donator i Danmark  men står även i kö för IVF i Umeå om det skulle visa sig att vi behöver IVF även denna gång.

    Jag tycker det är väldigt tråkigt att klinikerna inte verkar ha tänkt på att många vill ha fler barn än ett, samt att vissa kör med: finns spermier kvar är det ok med syskonförsök. (Jag som patient har ingen möjlighet att påverka huruvida spermier finns kvar eller ej så det är ett lotteri. ) Skulle de låta donatorerna lämna några extra gånger så att det även täckte syskonförsök skulle det spara på den totala mängden donatorer i Sverige. Som det är nu har vi fått från en donator i Göteborg och kommer kanske behöva få från en i Umeå. Det innebär att vi tar upp plats hos två donatorer istället för bara en. (Eftersom reglerna säger att en donator inte får ge upphov till mer än sex barn/syskonskaror.)
    Tack för svaret. Ska kolla vidare med Umeå och se vad som gäller och hur man går tillväga för att komma igång i kön där...
    Om man står i kö för syskonförsök i Umeå, betalar man då hela processen som om man gör det utomlands? Tänker mest på hur mycket det kostar och om vi skulle ha råd att medan man väntar försöka vidare ett par gånger i Danmark med... Vi har pengar sparat till att försöka med IVF utomlands, men visste inte att det skulle vara så svårt att få till så man har öppen donator...
    Suck, visst är det irriterande att allt sker olika i olika landsting och att man inte tar hänsyn till att man ändå är två som vill få chansen att bära. Kostnaden gör mig inget, bara man har möjligheten...
  • lillblobb

    Jag mailade AVA i Åbo (och lite andra ställen) igår och de var väldigt snabba med svar. De har IVF med öppen donator (de använder sig tydligen av dansk spermabank, CRYOS International och barnet får veta identiteten vid 18 år om de vill. De har heller ingen väntetid, så kanske tar vi kontakt med dem - det är ju inte så långt och tidskrävande...
    En annan fråga... Om vi skulle behöva ge oss på att försöka syskonförsök med mina frysta guldisar, måste man ställa sig i kö igen då? Eller är det separat kö när man använder sig av dem?

Svar på tråden Längtan efter syskon?