• Detmåstegå

    Vi som går hos Dr Christiansen i köpenhamn!!

    Jag har nu fått kontakt med dr c och ska dit nästa vecka.

    Jag tänkte att jag startar en tråd för oss som ska dit eller har varit hos honom.

    Tänkte att här kan vi ventilera våra erfarenheter och framsteg med Dr Ole B Cristiansen.

    Vi får väl se om det finns nåt interesse för den här tråden.

    kram från lilla jag

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-11-23 07:14:53:
    www.pregnancyloss.dk/

  • Svar på tråden Vi som går hos Dr Christiansen i köpenhamn!!
  • TheBlueRose

    Paprikan, det du har/lider av, hör till immunologiska sj-dommar. Tycker att du ska maila Dr C för att höra vad han anser om det.

  • TheBlueRose

    Menar att hypothyreos är ju en körtel sj-dom. Även reumatism. Båda inverkar på fertiliteten.

  • Detmåstegå

    paprikan
    Jag har inte svar på dina frågor men tänker på dig. Jag skulle nog ha hört av mig till Dr C, han kanske kan hjälpa dig...

    Jag fick mail igår från Dr C. Alla provsvaren va inte färdiga men gav mig iallafall något svar..
    Har tydligen en vävnadstyp som ger lättare MA och antikroppar hittade han oxå. Han väntade på några provsvar till men tyckte att fragmin var ett alternativ till att börja med. Vidare skrev han att gammaglobulin kunde förbättre prognonsen. Det var däremot ruskigt dyrt. 9500dkk för en behandling och det behövs 4-5 gånger i början på graviditeten.

    Någon här inne som vet om det finns att få tag på här i sverige??

    Dr C tyckte att jag skulle kolla om det fanns någon läkare här som ville skriva ut det för att få det på högkostnadsskyddet.
    Kollade fass och enligt dom finns det inga läkemedel med gammaglobulin här..

    Var hos gyn igår o gjorde vul, hon kunde inte se någonting men sa att jag är så tidigt gravid att det bara kan ses påverkan på hinnorna och inte den faktiska graviditeten.
    Ska tillbaka nästa vecka och kolla.
    Hon ville inte börja ge mig fragmin förren hon sett en faktisk graviditet.
    Tänk om det är försent då!!!??
    Mina andra MA/MF har jag ju haft väldigt tidigt...
    Hon ville även ge mig pregnyl men det oxå först nästa vecka....
    Blev iallafall sjukskriven så jag inte behöver gå runt på jobbet o va livrädd, nu kan jag iallafall sitta o ta det lugnt.

  • TheBlueRose

    Demåstegå, härligt att du får vara hemma å ta det lugnt nu .

    Det där med IVIg är dyrt jag vet . En behandling kostar ju 9500:-. Kan säga att det ÄR SVÅRT att hitta en läkare som skriver ut det via högkostnadsskyddet här i Sverige..
    Tyvärr så får vi inte namnge våra läkare som har skrivit ut detta.

    Det du kan göra är att försöka fråga din läkare om han/hon kan skriva ut det via högkostnadsskyddet. Ta med dig mailet som du nu fått av Dr C, så dom får se "svart på vitt" , vad Dr C rekommenderar. Det kan vara lättare för dig att förklara för din läkare. Om din läkare sen vill ta ikontakt med DrC är ju bara bra ...

    Gammaglobulin, finns under flera olika "namn" , du måste leta på vad det heter & inte på gammaglobulin hihihi.......

    Ett finns under Octagam. Kolla in det . Det var det jag fick förra gången.

  • Detmåstegå

    TBR
    JAg vet inte riktigt vilken läkare jag ska börja med, har ju ett par stycken....
    Vart vände du dig??
    Jag har min hudläkare, min reumatolog, min gyn eller min vanliga husläkare.....
    Jag har en känsla av en läkare som kanske skulle skriva ut det men svårt att få tid hos den, och som jag förstog det e det bråttom nu.....
    När började du med behandlingen???
    Ojojoj, tusen frågor

  • TheBlueRose

    När jag börade med behandlingen.
    Prednisolon-tabletterna började jag ta samma dag som då jag började med min spray. IVIg, bör man ta ca:6dar innan ET. För då är den som högst verkan i kroppen.

    Vem du ska börja att kolla med. Ta det med din gynläkare först. Det gjorde jag, å fick napp på engång.
    Eller så ta du dom läkarna som du har på känn kan skriva ut IVIg. Boka en tid, bättre sent än aldrig. Förklara hur det ligger till så kanske du kan få komma lite tidigare, dom ska ha tider över för "akuta" fall.

    Men eftersom att du nu är gravid, så bör du få IVIg så fort det går att fixa. Det ligger kvar i kroppen ca:6-8v efter tranfusionen.

  • TheBlueRose

    Glömde, om du får IVIg utskrivet.
    Så ska det droppa in SAKTA & det är VÄLDIGT VIKTIGT.

    1 droppe per 2sek den första timmen.
    Sedan ökar man till 2droppar per ser...

    Vid minsta andnins svårigheter eller hjärtklappning AVBRYT OMGÅENDE.

    Huvudvärk är väldigt vanligt när man får IVIg. Men se till att dricka mycket under transfusitonen, så mildrar det huvudvärken.

    För mig gick 2st vener "av" dom sprack av trycket som blev då det gick för snabbt. Men den 3:e höll . Det tog 3timmar allt som allt.

  • Detmåstegå

    Ojojoj!!!!
    Det låter riskabelt!!!
    Fick du behandlingen hos gyn oxå??
    Oj jag vet inte riktigt...
    Min vanliga gyn är inte här och fick nån annan som verkar väldigt sträng.....
    Däremot har jag en känsla med min hudläkare...
    den e helt ok o DANSK!!
    Tyckte det var spännande och hade hört mycket gott om Dr C

  • Detmåstegå

    Glömde fråga...
    Hur många behandlingar fick du???

Svar på tråden Vi som går hos Dr Christiansen i köpenhamn!!