• flumhum

    hur ofta får man bada en hund?

    ja som rubriken lyder hur ofta får man bada en hund under året?
    är det okej en gång varje tredjemånad eller varannan månad?
    Eller får det bara se två gånger om året?

    ÄVen om hunden är van från keneln att bli badad varannan månad? ska man då avbryta det?

  • Svar på tråden hur ofta får man bada en hund?
  • Diablo

    Det kanske beror på hur hundens hud och päls reagerar. Jag hade en hund som jag badade en gång i månaden hon blev ofta skitig i stallet! Men hon fick inte torr hud. Sedan hade jag en annan som aboslut inte gick att bada så ofta för då fick hon klåda. Det är väl bara att se hur just din hund reagerar.


    Har man tur behöver man inget vett!
  • clembke

    Det beror nog lite på från ras till ras. T.ex. en pudel kan man bada var 7-10 dag.
    Googla på rasen så hittar du nog hur ofta dom få bada.
    Men sen är det lite från hund till hund me, om den tål det eller blir torr lätt.

  • riboflavin

    Beror ju även på om man nyttjar schampo eller inte, vi tvättar igenom vår hund en gång i månaden, men använder ytterst sällan någon form av schampo, 

  • hmcc

    FÅR, du får bada dom hur ofta du vill?

    Men ska du ställa hunden så är det bäst att fråga uppfödaren vad som är bäst för just din hunds päls.

    Ibland badar jag dom med schampo så ofta det behövs, dvs varje gång dom hoppar i unket vatten, dvs ibland flera ggr i veckan om det behövs annars går det inte att ha dom inne.

  • Tokstolla

    Det är viktigt att hundar får tillbaka sin naturliga "fettbalans"i pälsen/huden. 
    Ja, vissa blir "feta" redan efter 10 dagar igen men det betyder inte att de fått tillbaka SIN naturliga balans. 

    2-3 ggr/år har vi alltid kört. Oavsett hundras. Det har visserligen blivit ngr avsköljningar med utan schampo. 
    Har man däremot en hund som gillar att rulla sig i skit kanske det hela står i ett annat ljus  

  • flumhum

    för vår kennel uppfödare badade sina hunder även vår då hon var 10 månader när vi tog henne så bada de dem nästan en gång i månaden..

    och vår hund börjar klia sig otroligt mycket om vi skippar att duscha henne i två tre månader..de är som om hon är van vid att bli duschad inom de grenserna som keneln hadde.
    men jag hade en vännina här som sa att man absolut inte fåår bada en hunde mer än max 2ggr året..
    så då börja jag fundera lite..

    våra förra hundar bada vi max 2ggr året men de hade en helt annan päls och var en helt annan ras..de va collie och shelti..
    nu har vi en papillon..
    så därför var jag lite nyfiken om de var något sådant speciellt krav på hur ofta man får bada hundar och så just för att vänninan sa helt sten hårt att man inte får bada hundar mer än två gånger året..

  • hmcc
    flumhum skrev 2010-07-18 11:27:23 följande:
    för vår kennel uppfödare badade sina hunder även vår då hon var 10 månader när vi tog henne så bada de dem nästan en gång i månaden..

    och vår hund börjar klia sig otroligt mycket om vi skippar att duscha henne i två tre månader..de är som om hon är van vid att bli duschad inom de grenserna som keneln hadde.
    men jag hade en vännina här som sa att man absolut inte fåår bada en hunde mer än max 2ggr året..
    så då börja jag fundera lite..

    våra förra hundar bada vi max 2ggr året men de hade en helt annan päls och var en helt annan ras..de va collie och shelti..
    nu har vi en papillon..
    så därför var jag lite nyfiken om de var något sådant speciellt krav på hur ofta man får bada hundar och så just för att vänninan sa helt sten hårt att man inte får bada hundar mer än två gånger året..
    Jisses, mina pappisar har alltid badat ofta.

    Det lider dom inte av.
  • flumhum
    hmcc skrev 2010-07-18 11:35:58 följande:
    Jisses, mina pappisar har alltid badat ofta.

    Det lider dom inte av.
    så bra då kan vi fortsetta bada henne utan skräck propaganda skuldkänslor från min vännina då!. ;D
    ibland är det bäst att kolla med andra också och inte snöa in sig på vad en person säger och tycker ^^
  • hmcc
    flumhum skrev 2010-07-18 11:49:11 följande:
    så bra då kan vi fortsetta bada henne utan skräck propaganda skuldkänslor från min vännina då!. ;D
    ibland är det bäst att kolla med andra också och inte snöa in sig på vad en person säger och tycker ^^
    Jag tror det är folk som har dåligt samvete för att dom badar sina jyckar för sällan som hittar på det.

    En del tycker det är konstigt att deras hund luktar...då skulle ni veta hutr jag luktar om jag skulle bada 2 ggr/ år

    Dagens hundschampon är så bra att det inte är någon fara.

    Jag har min pappis i sängen och både hon och jag mår bäst av att vara rena.
Svar på tråden hur ofta får man bada en hund?