• Hjärtat längtar

    Sydafrika-tråd!

    Hej!
    Jag ville starta en tråd där vi som är intresserade, ska eller har adopterat från Sydafrika kunde samlas oss prata lite Glad ge varandra råd och tips m.m

    Vi vill adoptera från Sydafrika, men har bara köat hos AC ett halvår.  

  • Svar på tråden Sydafrika-tråd!
  • LindiweSA
    iVantansTider at Wordpress skrev 2011-09-07 20:36:28 följande:
    Rullar det in bb till Finland? Vad vet du som inte jag vet? Enligt Intrepedias hemsida så har det ju inte kommit bb sen den 8/8?? *Förvirrad*
    Abba försöker (enligt vad de sa när vi var nere och hämtade vår dotter 2008) att hålla en jämn fördelning av barnbeskeden till de olika länderna, och Finland hade ju fått ganska få barnbesked under våren, så det är bara naturligt att de fick fler än Sverige under sommaren. Jag undrar om en anledning till att Sverige inte fått några bb på ett tag kan bero på att vi har fått en ny handläggare hos Abba som ju antagligen måste läsa in sig på våra handlingar och så. Skönt att höra att AC och Abba kommer att fortsätta som samarbetspartners även om de internationella adoptionerna minskar framöver.
    Jag försöker hålla hoppet uppe om att det ska komma bb snart, men just idag känns det ganska deppigt, kanske beroende på att dottern som nyligen skolats in på förskolan, inte vill gå till förskolan längre utan vara hemma med mig. Hon fick vara hemma idag eftersom hon varit ledsen både i måndags och tisdags när jag hämtat henne. Nu när hon skulle sova sa hon igen att hon inte vill gå till dagis imorgon och sen la hon till: "men mamma, kan vi inte bara åka imorgon och hämta lillebror då? Han väntar ju på oss på barnhemmet och han vill ju inte vara där förstår du väl!" 
  • Nystart

    Det beror väl på vad AC menar med att de ska komma lika många barn som tidigare... Förra året kom det 28 (ca 10 färre än 2009) och den siffran kan man nog uppnå även i år. 

    Det där med spekulationer istf information är drygt, men nog något man får leva med. Ofta är det ju hos myndigheterna inte hos Abba eller andra adorganisationer flaskhalsen ligger och man är ju inte "du" med sin tjänsteman i alla länder. Jag är inte säker på att Abba kan ge så många fler svar. 
      
    När vi väntade förra hösten var det Abba som sa att nu (2010) under nov, dec kommer det att drösa in så många BB att vi knappt hinner med! Det blev sju -ganska normalt tempo. Vi fick dessutom BB 2,5 månader efter vi matchats hos Abba visade det sig, dvs det gick lite trögt hos myndigheterna...Vem vet, ni som väntar kanske redan är utsedda till föräldrar/föräldrar igen??

    Håller tummarna för ketchupeffekt!!  

  • Qermit
    iVantansTider at Wordpress skrev 2011-09-07 20:36:28 följande:
    Rullar det in bb till Finland? Vad vet du som inte jag vet? Enligt Intrepedias hemsida så har det ju inte kommit bb sen den 8/8?? *Förvirrad*
    Haha, det var nog fel sätt att uttrycka sig på... Allt är relativt och med tanke på den takt som bb kommer till Sverige så rullar det ju på bra för Finland .
    LindiweSA skrev 2011-09-07 20:55:05 följande:
    Abba försöker (enligt vad de sa när vi var nere och hämtade vår dotter 2008) att hålla en jämn fördelning av barnbeskeden till de olika länderna, och Finland hade ju fått ganska få barnbesked under våren, så det är bara naturligt att de fick fler än Sverige under sommaren. Jag undrar om en anledning till att Sverige inte fått några bb på ett tag kan bero på att vi har fått en ny handläggare hos Abba som ju antagligen måste läsa in sig på våra handlingar och så. Skönt att höra att AC och Abba kommer att fortsätta som samarbetspartners även om de internationella adoptionerna minskar framöver.
    Jag försöker hålla hoppet uppe om att det ska komma bb snart, men just idag känns det ganska deppigt, kanske beroende på att dottern som nyligen skolats in på förskolan, inte vill gå till förskolan längre utan vara hemma med mig. Hon fick vara hemma idag eftersom hon varit ledsen både i måndags och tisdags när jag hämtat henne. Nu när hon skulle sova sa hon igen att hon inte vill gå till dagis imorgon och sen la hon till: "men mamma, kan vi inte bara åka imorgon och hämta lillebror då? Han väntar ju på oss på barnhemmet och han vill ju inte vara där förstår du väl!" 
    Alltså är det dags för Sverige nu .

    Hoppas din dotter snart finner förskolan roligare. Det är jobbigt med separationsångest. Och vad svarar man på hennes konstaterande om lillebror?!
    Nystart skrev 2011-09-07 21:00:46 följande:
    Det beror väl på vad AC menar med att de ska komma lika många barn som tidigare... Förra året kom det 28 (ca 10 färre än 2009) och den siffran kan man nog uppnå även i år. 

    Det där med spekulationer istf information är drygt, men nog något man får leva med. Ofta är det ju hos myndigheterna inte hos Abba eller andra adorganisationer flaskhalsen ligger och man är ju inte "du" med sin tjänsteman i alla länder. Jag är inte säker på att Abba kan ge så många fler svar. 
      
    När vi väntade förra hösten var det Abba som sa att nu (2010) under nov, dec kommer det att drösa in så många BB att vi knappt hinner med! Det blev sju -ganska normalt tempo. Vi fick dessutom BB 2,5 månader efter vi matchats hos Abba visade det sig, dvs det gick lite trögt hos myndigheterna...Vem vet, ni som väntar kanske redan är utsedda till föräldrar/föräldrar igen??

    Håller tummarna för ketchupeffekt!!  
    Ja, man undrar vad som räknas som "normalt" för Sverige? Och som du säger, kanske är vi redan matchade... får hoppas så!
  • LindiweSA
    Qermit skrev 2011-09-07 22:06:16 följande:
    Haha, det var nog fel sätt att uttrycka sig på... Allt är relativt och med tanke på den takt som bb kommer till Sverige så rullar det ju på bra för Finland .
    LindiweSA skrev 2011-09-07 20:55:05 följande:
    Abba försöker (enligt vad de sa när vi var nere och hämtade vår dotter 2008) att hålla en jämn fördelning av barnbeskeden till de olika länderna, och Finland hade ju fått ganska få barnbesked under våren, så det är bara naturligt att de fick fler än Sverige under sommaren. Jag undrar om en anledning till att Sverige inte fått några bb på ett tag kan bero på att vi har fått en ny handläggare hos Abba som ju antagligen måste läsa in sig på våra handlingar och så. Skönt att höra att AC och Abba kommer att fortsätta som samarbetspartners även om de internationella adoptionerna minskar framöver.
    Jag försöker hålla hoppet uppe om att det ska komma bb snart, men just idag känns det ganska deppigt, kanske beroende på att dottern som nyligen skolats in på förskolan, inte vill gå till förskolan längre utan vara hemma med mig. Hon fick vara hemma idag eftersom hon varit ledsen både i måndags och tisdags när jag hämtat henne. Nu när hon skulle sova sa hon igen att hon inte vill gå till dagis imorgon och sen la hon till: "men mamma, kan vi inte bara åka imorgon och hämta lillebror då? Han väntar ju på oss på barnhemmet och han vill ju inte vara där förstår du väl!" 
    Alltså är det dags för Sverige nu .

    Hoppas din dotter snart finner förskolan roligare. Det är jobbigt med separationsångest. Och vad svarar man på hennes konstaterande om lillebror?!Ja, man undrar vad som räknas som "normalt" för Sverige? Och som du säger, kanske är vi redan matchade... får hoppas så!
    Imorse vaknade dottern med 39 graders feber, så kanske förklaringen till att det varit jobbigt på förskolan ligger i att hon varit på väg att bli sjuk. Vi får hoppas det. Vi försöker gång på gång förklara att vi inte bara kan åka och hämta lillebror, att det är precis som när vi väntade på henne, att först ringde de och berättade vem hon var och sedan fick vi åka och hämta henne. Men det är inte lätt att få en fyraåring att lyssna på vad man säger, hon säger bara att: "nej mamma, så är det inte..."

    Jag hoppas och tror att mellan 30 och 40 barn/år är "normalt" för Sverige. Förra året var ju lite extremt i och med att det var Fotbolls-VM och sen kom den nya lagen. Om det skulle komma fyra-fem barnbesked per månad nu så är vi ju uppe i 32-35 barn i alla fall. Det är lite jobbigt att det  är så många som har sina handlingar i SA just nu, det gör ju att väntetiden på bb kan bli längre än tidigare. Sen är det ju tyvärr så att jag känner till familjer som fått vänta mer än 18 månader både 2008, 2009 och 2010, så redan tidigare har ju inte 18 månaders gränsen varit någon absolut gräns. :(
    Usch, nu känner jag att jag blev deppig igen, det kommer säkert flera barnbesked när som helst och sen får vi väl hoppas att det ordnar upp sig med domaren i Pretoria också, för flera av oss som väntar kan ju vara matchade med barn från Pretoria. När vi fick vår dotter hade vi varit matchade i en månad innan vi fick bb, nu verkar det ta minst en månad längre från matchning till bb, så medan vi sitter här hemma och biter på naglarna, håller tummarna, står på tårna mm så kanske vi redan är matchade. Så var det för oss förra gången. Den jobbigaste månaden, när jag grät floder och var helt utmattad, så var vi redan matchade men visste inte om det.
  • LindiweSA

    Fick precis veta att det kommit ett bb från SA idag (eller om det var tidigare i veckan). Hoppas att det är någon här, stort grattis i så fall. Hoppas att detta betyder att det ska börja rulla på lite fortare igen. Känns som att jag behövde få lite positiva nyheter idag.

  • Qermit

    Åh, så härligt att höra! Nu kanske det blir den ketchupeffekt vi väntar på.

  • iVantansTider at Wordpress
    LindiweSA skrev 2011-09-09 16:30:04 följande:
    Fick precis veta att det kommit ett bb från SA idag (eller om det var tidigare i veckan). Hoppas att det är någon här, stort grattis i så fall. Hoppas att detta betyder att det ska börja rulla på lite fortare igen. Känns som att jag behövde få lite positiva nyheter idag.
    Oj oj oj! Hur kan du veta det?? Jag trodde kansliet hade varit stängt idag...
    Men helt klart underbara nyheter!
  • LindiweSA
    iVantansTider at Wordpress skrev 2011-09-09 17:47:15 följande:
    Oj oj oj! Hur kan du veta det?? Jag trodde kansliet hade varit stängt idag...
    Men helt klart underbara nyheter!
    En kompis ringde AC idag och hon berättade det för mig. Det ska vara någon som väntat sedan i höstas och som fått ett litet barn (runt året tror jag det var).
  • Qermit
    LindiweSA skrev 2011-09-09 18:13:52 följande:
    En kompis ringde AC idag och hon berättade det för mig. Det ska vara någon som väntat sedan i höstas och som fått ett litet barn (runt året tror jag det var).
    Härligt att det kommer bb även om det alltid känns lite bittert när folk som väntat kortare tid får bb före oss... Men så är det ju med matchning. Vårt barn har helt enkelt inte dykt upp än. Eller också har det det och också blivit matchat med oss men vi ännu inte fått reda på det. Ha en härlig helg allesammans!
  • hjärtelängtan

    Hej! Jag ser att ni undrar och kan nog stilla er nyfikenhet lite ;) Det var VI som fick det omtumlande, ofattbara, underbara samtalet i fredags morse! Den lille SONEN, nu 10.5 månader, väntar på oss i Sydafrika!! Har kikat in här med jämna mellanrum, men trott att det skulle dröja länge än innan AC skulle ringa oss! Senast i torsdags sade vi att de nog tidigast skulle ringa i februari, typ, men OJ, så fel vi hade ;) Våra papper anlände till SA de allra första dagarna i december 2010, så vår väntan blev inte alls så lång som vi garderat oss för. Hoppas att ni som fortfarande väntar inte behöver vänta så länge till! Kram på er alla!

Svar på tråden Sydafrika-tråd!