Hur mycket behöver förskolepersonalen förstå?
Jag har haft anledning att fundera en hel del på din fråga i TS, hur mycket behöver personalen förstå? Nu har vi just avklarat andra veckan i omgång 2 av vår inskolning. Första försöket med tredagars fungerade inte alls, det blev härdsmälta för både mig och sonen, så vi började om efter en veckas time out, då med tvåveckorsinskolning. Det har varit jobbiga veckor med mycket stress och frågor som snurrar. Nu känner jag mig hyfsat trygg men ändå inte helt lugn... Sonen blir väldigt ledsen när jag lämnar, men lugnar sig mer eller mindre omedelbart efter att jag har gått och deltar sedan i alla aktiviteter. Han säger att han är ledsen, men gör samtidigt inte alls något motstånd mot att gå iväg på morgonen. Jag tror att han tycker att det är väldigt jobbigt att jag går och att han till och från känner saknad de timmar han är där, men att han samtidigt tycker att det är väldigt roligt med de andra barnen och alla aktiviteter.
Det jag tycker är svårast är att veta vad som är "normalt" och vad som eventuellt kan vara skadligt i och med hans tidiga erfarenheter. Att han gråter när jag går känns egentligen ganska normalt. Han är väldigt mammig och tycker aldrig att det är helt okej att jag går, även om han är med pappa. Det var också mycket mindre dramatiskt när pappa lämnade första dagen. Då var det lite gnäll, men ingen gråt, och han var inte ledsen alls den stund han var ensam. Nästa vecka är maken ledig på morgonen och kommer kunna lämna och jag hoppas verkligen på att det kommer gå bättre då.
Att sonen uttrycker att han är ledsen kan jag tycka är ganska sunt. Vi kan prata om det och jag säger alltid att "Mamma kommer alltid tillbaka!" och får då ett leende till svar. Jag har annars inte upplevt någon oro hos honom, han sover bra, äter bra och mår allmänt bra.
När vi startade om med inskolningen var jag tydlig med att jag ville vara med hela första veckan. Största fördelen med det tror jag var att jag fick se med egna ögon att det är en bra verksamhet och att barnen mår bra och blir sedda. Barnen var glada, måltiderna är lugna, det är mycket sång och musik och fri lek där pedagogerna uppmuntrar till samspel med och mellan barnen.
Men, som sagt, jag funderar en del på hur mycket de behöver förstå av att min oro till stor del handlar om sonens bakgrund, att han var på barnhem i nästa två år innan vi fick honom. Att han kanske inte på samma sätt som andra barn kan ta för givet att mamma och pappa alltid kommer finnas där och att avskedet därför har en ytterligare dimension för honom. Vi har berättat detta, men jag känner ändå att jag inte får förståelse utifrån vår speciella situation. De ser en kavat liten kille som helt utan problem kastar sig in i leken, och undrar varför hans mamma är så orolig och överbeskyddande. Och det kanske jag är, eller så är jag helt enkelt hyfsat påläst och min oro är grundad i det jag vet om adoptioner och om min sons känslighet i vissa situationer.
Vet inte hur mycket jag ska kämpa för att de ska förstå, förutsatt att inskolningen flyter på...