• Anonym (se)

    Menkes sjukdom?

    Kopparbrist och Menkes’ syndrom


     


    Koppar spelar en viktig roll i bildning av kollagen. Avsaknad av koppar, vad än orsaken må vara, uppvisar ett tillstånd liknande tillfällig benskörhet. Kända orsakar av kopparbrist inkluderar för tidigt födda och ihållande perioder av parenteral matning, men orsaken är inte alltid självklar. Undersökning kring detta tillstånd är otillfredsställande. Nivån av koppar i blodet kan vara missvisande i inte motsvarar kopparmängden i kroppen.


     


    Menkes’ syndrom är en sällsynt genetisk åkomma som drabbar pojkar som lider av neurologiska försämringar och vilka sällan överlever tre års ålder. Det är en medfödd brist i koppar metabolismen och, som med kopparbrist, kan ge upphov till spontana frakturer.
    www.nkmr.org/bensjukdomar_som_leder_till_falska_anklagelser_om_barnmisshandel.htm
  • Anonym (se)
    Anonym (berörd) skrev 2010-09-25 12:18:55 följande:
    tack för länken
    Googlar du själv så hittar du mer info.
  • Anonym (se)
    Anonym (berörd) skrev 2010-09-25 17:47:46 följande:

    berörd så som att man har en sjuk i sin närhet.


    Kan du inte prata med de som `har sjukdomen isf
  • Anonym (se)
    Anonym (berörd) skrev 2010-09-25 18:04:19 följande:
    deras barn är sjukt och kommer att dö. det är jobbigt för dem att prata om det. är det ok om jag söker här efter fler i samma sits som jag?
    Vad säger föräldrarna då när du pratar med dem?
  • Anonym (se)
    Anonym (berörd) skrev 2010-09-25 18:18:50 följande:
    va, hur så? väldigt illa.

    nu väntar jag på svar från någon som är berörd.
    Om du inte får svar du vill ha då?
  • Anonym (se)
    Anonym (berörd) skrev 2010-09-25 18:23:14 följande:
    var får du info ifrån? tycker inte det finns så mycket.... och hur gör man med föräldrarna?
    Varför måste du göra något?
  • Anonym (se)
    Anonym (berörd) skrev 2010-09-25 18:28:53 följande:
    såklart jag inte ska tvinga dom.... ursch jag vill vara veta hur jag ska stötta, vet att det är olika för alla men jag vill verkligen liksom gör a rätt.... på vilket vis är du berörd?
    Låt du föräldrarna vara de kanske pratar själva nån dag
Svar på tråden Menkes sjukdom?