• alice mamma

    14 år och vill ta piercing

    Vill veta vad andra tycker. Min dotter fyller snart 14 och vill då ta piercing i naveln. Det är inte så många andra på skolan som har det men iof ska man ju inte göra som andra utan gå sin egen väg....
    Vad tycker ni, är hon för ung? Finns det någon minimiålder där de piersar? Jag kommer givetvis att följa med.

  • Svar på tråden 14 år och vill ta piercing
  • SailorGirl

    Alldeles för ungt. Jag hade aldrig tillåtit mitt barn att göra det innan 18. Känner ingen som tatuerat, eller piercat sig innan 25 som inte ångrar att de gjorde det. Kanske inte ingreppet i sig, men motiv och/eller plats. Samtliga har ändå varit 18. När man är 14 har ju inte heller kroppen vuxit klart och slutresultatet något år senare kan bli riktigt fult.

  • KRSn

    Äh! Mina föräldrar följde med mig, till en känd, seriös piercare när jag var 12½ år.
    Då hade jag kämpat för detta i ett år.
    De var inte glada, men de gick med på det.
    Jag var noga med hygienen och skötte den väldigt bra, blev aldrig infekterat.
    Ingen i min omgivning hade det. Nästa person jag kände det som gjorde det,
    hon gjorde det när hon var 16½ så jag var långt före alla, och det var inget grupptryck.

    Vi är en heelt vanlig svenssonfamilj, mina föräldrar har "bra jobb" jag har högsta betyg i
    många ämnen och har aldrig varit något revoltbarn. (om ni nu trodde nåt annat)
    Jag sportade och tränade mycket, tejpade över den då det var match. När hålet var
    läkt och inte växte igen så snabbt kunde jag ha ute den över en helg då det var mycket
    tävlingar på g.

    Idag, 11 år senare har jag tagit ut den helt, då jag är gravid och naveln börjar ploppa.
    Varför skulle man anses som för ung?

    För att man leker på ett sånt sätt så att man kan fastna?
    Eller är man som förälder rädd för att stämplas som oansvarig?

    Om jag får en dotter kommer jag inte direkt att stötta henne i den viljan.
    Jag skulle visa att jag var emot, men kanske gå med om hon verkligen visar att hon
    vill detta för sin egen skull och att hon kommer att sköta det bra.

    =) Lycka till! Du väljer nog rätt!

  • Majsan70
    KRSn skrev 2010-10-06 17:45:06 följande:
    Äh! Mina föräldrar följde med mig, till en känd, seriös piercare när jag var 12½ år.
    Då hade jag kämpat för detta i ett år.
    De var inte glada, men de gick med på det.
    Jag var noga med hygienen och skötte den väldigt bra, blev aldrig infekterat.
    Ingen i min omgivning hade det. Nästa person jag kände det som gjorde det,
    hon gjorde det när hon var 16½ så jag var långt före alla, och det var inget grupptryck.

    Vi är en heelt vanlig svenssonfamilj, mina föräldrar har "bra jobb" jag har högsta betyg i
    många ämnen och har aldrig varit något revoltbarn. (om ni nu trodde nåt annat)
    Jag sportade och tränade mycket, tejpade över den då det var match. När hålet var
    läkt och inte växte igen så snabbt kunde jag ha ute den över en helg då det var mycket
    tävlingar på g.

    Idag, 11 år senare har jag tagit ut den helt, då jag är gravid och naveln börjar ploppa.
    Varför skulle man anses som för ung?

    För att man leker på ett sånt sätt så att man kan fastna?
    Eller är man som förälder rädd för att stämplas som oansvarig?

    Om jag får en dotter kommer jag inte direkt att stötta henne i den viljan.
    Jag skulle visa att jag var emot, men kanske gå med om hon verkligen visar att hon
    vill detta för sin egen skull och att hon kommer att sköta det bra.

    =) Lycka till! Du väljer nog rätt!
    I dag 11 år senare har de seriösa inom konstarten helt annat förhållningssätt faktiskt.
  • fridapyret

    så länge det är hennes val så tycker jag att det okej men jag hade nog följt med henne. hålet kan alltid växa igen och ärret blir inte stort...

  • Dansken

    Man ska vara 18 om man inte har målsman med sig när man gör piercingen. Jag var 13 när jag piercade min navel. Väldigt ungt. Men 14 är alltså inte särskillt ungt idag, enligt mig.. Vad du borde tänka på är att piercingar kan vara beroende framkallande.. Har du gjort en, vill du ofta har fler..

  • Guldrosen

    Varför ska en 14-åring pierca sig? Är man inte bra som man är?

    Jag skulle aldrig ha tillåtit att min dotter piercade sig när hon var 14 år om hon hade velat det. Mina barn hade varken fått tatuera eller pierca sig innan de är myndiga om de hade frågat. Varför ska man märka sig när man är så ung? Jag kan inte förstå behovet av att märka sig för resten av livet.


    Jag glimmar som Guld och är vacker som en Ros
  • umaia
    Guldrosen skrev 2010-10-06 17:49:37 följande:

    Varför ska en 14-åring pierca sig? Är man inte bra som man är?


    Jag kan inte förstå behovet av att märka sig för resten av livet.


    fast med en liten navelpiercing märker du dig knappast för livet då den e lätt som fan å ta ut..jag hade min i tio år, och man ser inte på min mage att jag haft en.. no biggie..de e fina när man e ung, men jag tycker däremot att navelpiercingar inte passar när man kommer upp emot åren..
  • Eemma

    Skitsnack att seriösa piercare bara gör på dom som är över 18år... Oftast brukar det vara 15årsgräns på navelpiercing med förälderns godkännande, vissa är schyssta och gör på 14 men då ska föräldern vara med, jag var själv 14 när jag gjorde min... Det är inte många som håller sig till 18år..

  • Tozil

    nu är jag helt fel person att utala mig i detta, med tanke på min brist på barn :)
    men på er som är nej sägare, på er låter det som om en piercing är något som sitter i resten av livet?

  • alice mamma

    Ja, det var många delade meningar. Hon är inget revoltbarn utan en duktig tjej med fina betyg och bra kompisar. Jag har själv haft navelpiercing när jag var ung så jag ser absolut inget fel med det? Varför skulle det vara för ungt vid 14 år? Vad är det som är fel?  Jag ser inte att jag gör något dumt om jag tillåter det och följer med.

Svar på tråden 14 år och vill ta piercing