• CyberNova

    När kunde era barn sitta utan stöd?

    Hej

    På alla stolar etc man köper till bebisar står det ofta "Barnet måste kunna sitta själv, ca 6 månader". Kunde era barn sitta själva vid den åldern?

    /CN

  • Svar på tråden När kunde era barn sitta utan stöd?
  • Amelie av Paris

    Min plutt har suttit själv i ett par veckor nu och hon är 4 månader och tre veckor korrigerat. (Född två månader för tidigt). Hon avskyr att ligga på golvet och rullar inte runt än.

  • queenofangels

    min dotter satt själv när hon va 4 månader. satt i sin ikea stol när hon va ca 3 mån md kuddar runt sig.

  • Alfonsina

    I matstol satt sonen vid 4 mån ålder, satt på golvet utan stöd dagen före 6 mån. Nu är han 8 mån och sitter fortfarande där han sitter, han har två gånger lagt sig på mage och sen skjutit sig bakåt med händerna, detta hände förra veckan. Han verkar nöjd där han är, smidigt för mamma.

  • TeeTee

    Båda mina pojkar har suttit stadigt på golvet utan stöd vid ungefär 6 månader.


    Doktor; är det ADHD? -Nej det är en vanlig skitunge!
  • Skogsrå

    Båda mina är/har varit tröga med att vilja sitta utan stöd. Min tjej gjorde det vid 9 månader ganska precis: hon ålade och kröp, ville framför allt framåt. Min son är snart 10 månader och kan definitivt inte sitta utan stöd, han bara tippar, i första hand framåt. Han verkar inte förstå vitsen med att sitta still på rumpan, helt enkelt. Han ålar och kryper i en fart som andra blir helt fascinerade av, och sedan ca en månad tillbaka ska han mest stå. Problemet är att han inte vet vad han ska göra sen, eftersom han inte kan sätta sig... Obestämd

  • Alfonsina
    Skogsrå skrev 2010-11-23 21:15:42 följande:
    Båda mina är/har varit tröga med att vilja sitta utan stöd. Min tjej gjorde det vid 9 månader ganska precis: hon ålade och kröp, ville framför allt framåt. Min son är snart 10 månader och kan definitivt inte sitta utan stöd, han bara tippar, i första hand framåt. Han verkar inte förstå vitsen med att sitta still på rumpan, helt enkelt. Han ålar och kryper i en fart som andra blir helt fascinerade av, och sedan ca en månad tillbaka ska han mest stå. Problemet är att han inte vet vad han ska göra sen, eftersom han inte kan sätta sig... Obestämd
    Kan inte låta bli att le åt din beskrivning av din son. Så himla mysigt att det är så olika tycker jag. Han har hittat sitt eget sätt och det är ju toppen!
  • Woodgrove

    Satt själv utan stöd (så att man kunde gå ifrån) vid 3 månader och 12 dagar. Satt i stolen från ca 3 månader. 

  • SaandraL

    Min son är väldigt tidig. Redan dagen efter sin 3 månaders dag så vände han sig från rygg till mage och nu är det svårt att byta blöja och kläder då han vill rulla hela tiden.

    Han är 4 månader och 1 vecka och igår satt han utan stöd en stund innan han ramla åt sidan!! Så igår satte vi honom i Ikeas matstol dock med kuddar som stöd men han älskade det!

  • Mellanmjölkens land

    1an: Satt stödd på sina händer (stabilt så man kunde gå ifrån) från ca 3,5 mån. Utan stöd av händerna från ca 5,5 mån.

    2an: Satt helt utan stöd från 5-5,5 mån.

  • aleakim

    Båda har vart 4,5 månad när de suttit utan stöd, har haft dem i matstol efter det :)


    W och liten i magen :)
Svar på tråden När kunde era barn sitta utan stöd?