• Nightswimmer

    Luktar det när du nyser?

    I hela mitt liv har jag känt en konstig lukt precis efter att jag har nyst. Jag kan inte riktigt beskriva lukten, men skulle väl vilja säga att det är ungefär som att gå genom ett rapsfält en varm sommardag... (Kan inte beskriva det bättre än så! ) När jag har berättat det här för folk tycker de att jag är skvatt galen! INGEN har fattat vad jag pratar om när jag säger att "det luktar nys".

    ...ända tills jag träffade min sambo! Det luktar helt galet mycket om hans nysningar! Snacka om själsfrände!

    Så... hur är det för er. Luktar det när ni nyser?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Luktar det när du nyser?
  • Delene

    Hihi ja kanske det.. Under nästan hela graviditeten har jag dock tyckt min sambo luktar hemskt illa.. Stackarn!

  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

    Det beror med stor sannolikhet på att en nysning frigör slem och bakterier (och annat smått och gott) från slemhinnorna i över luftvägarna. Om något har legat och växt till sig så är det inte alls omöjligt att man får en sötaktig eller någon annan doft (jmf vävnadsdöd som kan lukta sött).


    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • UntilTheDark

    Ja på senaste har jag märkt av detta fenomen   Har undrat om jag inbillat mig.

  • Hoppfull84

    ja det luktar, men inte som rapsfält. har härt att det är en chans att känna sin egen andedräkt. oftast kan man ju inte känna själv hur man luktar ur munnen, men när man nyser så är det just samma lukt osm sin egen andedräkt som kommer ut i luften fast förstärkt. vet inte om det stämmer men har hört det iaf

  • Nightswimmer
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-10-19 22:53:56 följande:
    Det beror med stor sannolikhet på att en nysning frigör slem och bakterier (och annat smått och gott) från slemhinnorna i över luftvägarna. Om något har legat och växt till sig så är det inte alls omöjligt att man får en sötaktig eller någon annan doft (jmf vävnadsdöd som kan lukta sött).
    Ja, det stämmer ju bra överens med funderingarna kring att det kommer när man är (på väg att bli) förkyld. Det luktar visserligen inte alls som den lukt som jag t.ex. förknippar med vävnadsdöd. Å andra sidan handlar mina erfarenheter då om bensår, som kanske har gått lite väl långt i sin process för att kunna jämföras med förkylningsbakterier?
    UntilTheDark skrev 2010-10-19 22:55:38 följande:
    Ja på senaste har jag märkt av detta fenomen   Har undrat om jag inbillat mig.
    Härligt att FL finns och kan berätta att du är heeeelt normaaaal!
  • Nightswimmer
    Delene skrev 2010-10-19 22:53:25 följande:
    Hihi ja kanske det.. Under nästan hela graviditeten har jag dock tyckt min sambo luktar hemskt illa.. Stackarn!
    Ha ha! Jag var jätteäcklad av min sambo fram till v. 10 eller nåt sånt - kanske längre till och med! Det jobbiga var att jag var extremt ömhetstörstande och samtidigt k*t OCH dessutom äcklad av hans lukt!!! Svårt att få ihop den ekvationen Nu är det några år sedan och har tack och lov gått över!
    p0o skrev 2010-10-20 10:57:42 följande:
    Min sambos nysningar luktar gammal potatis
    Rå eller kokt? Så himla märkligt!
  • Nightswimmer
    Hoppfull84 skrev 2010-10-20 10:54:41 följande:
    ja det luktar, men inte som rapsfält. har härt att det är en chans att känna sin egen andedräkt. oftast kan man ju inte känna själv hur man luktar ur munnen, men när man nyser så är det just samma lukt osm sin egen andedräkt som kommer ut i luften fast förstärkt. vet inte om det stämmer men har hört det iaf
    Det har jag inte hört. Min sambo luktar garanterat inte raps i munnen, men det är det som känns när han nyser! Helt olika från hans andedräkt. Jag har hört att man kan känna sin andedräkt om man slickar lite på handen, eftersom saliven ska ha samma lukt...
  • Petite Chérie

    Usch, jag nös precis och sambon undrade vad fan det var som luktade. Det har luktat så på sista tiden när jag nyser sa jag då :S Han sa att det luktar raps, jag tycker det luktar surt :S Men det kanske är så raps luktar? Jag blev orolig nu när han reagerade på det och var övertygad om att mina dagar är räknade. Säg att jag överreagerar?Obestämd


    God has given you one face, and you make yourself another.
  • Colisa

    Gammal tråd, men ja, jag känner alltid en speciell lukt precis när jag nyst, första andetaget efter eller så. Det har jag gjort så länge jag kan minnas, det har alltid luktat likadant. Trodde det bara var i min egen näsa, för jag har aldrig känt något från någon annan nysare och ingen annan har sagt att de känt någon lukt från mig. Vad kul att fler verkar ha det så! Frågade min man om det någon gång, han kollade på mig som om jag inte var riktigt klok.

  • Rätt svar

    Det ni känner är en sötaktig lukt som påminner om honung, detta beror på att vissa individer har för hög glukosvärde, dvs socker i blodet.

Svar på tråden Luktar det när du nyser?