• Forumvärd

    Omröstning Höstbildstävlingen

    Nu är det dags att kora vinnaren i Höstbildstävlingen!Solig
    Vinnaren vinner en Canon G12 powershot.



    Den första som röstar på den bild som slutligen vinner vinner själv ett exklusivt framkallningskit.
    värde ca 1640 :-
    Omröstningen pågår t.om söndagen den 14/11

    Här kommer de nominerade bidragen!
    1.


    2.


    3.


    4.


    5.


    6.


    7.


    8.


    9.


    10.


    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Omröstning Höstbildstävlingen
  • Smultron ett

    Hmm.
    Trist att bara en typ av bilder kom med i tävlingen. Och tråkigt att skärpa och teknik ska vara avgörande.
    Det är ju lixom inte de som redan har en superkamera som "behöver" vinna en bra kamera.

    Jag gillar hellre bilder som säger mig någonting, som har ett bra motiv.
    Såå. Jag röstar inte. Det går ju knappast då alla bilderna är likadana och ganska intetsägande.

    Ja jo jag är hyfsat bitter då mina motivbilder som jag tycker är bra (trots mobilkamera) inte kom med.

    kommentera gärna mina höstbilder utifrån motiv. (och inte kvaliteten på min kamera)
    www.familjeliv.se/hem/smultron_ett/galleri.php%F6stbilder-t%E4vling


    Jag är den som är den!
  • mikipiki
    Smultron ett skrev 2010-11-13 09:23:09 följande:
    Hmm.
    Trist att bara en typ av bilder kom med i tävlingen. Och tråkigt att skärpa och teknik ska vara avgörande.
    Det är ju lixom inte de som redan har en superkamera som "behöver" vinna en bra kamera.

    Jag gillar hellre bilder som säger mig någonting, som har ett bra motiv.
    Såå. Jag röstar inte. Det går ju knappast då alla bilderna är likadana och ganska intetsägande.

    Ja jo jag är hyfsat bitter då mina motivbilder som jag tycker är bra (trots mobilkamera) inte kom med.

    kommentera gärna mina höstbilder utifrån motiv. (och inte kvaliteten på min kamera)
    www.familjeliv.se/hem/smultron_ett/galleri.ph...
    Fast tekniken är inte speciellt avgörande, det finns flera finalistbilder som är tagna med mobilkamera. Jag tycker att blandningen på bilder är ganska stor och att ingen bild är den andra speciellt likt.

    Jag tittade på dina bilder och jag tycker bilderna i tråden säger mer än dom, tyvärr. Temat var höst och jag fick ingen direkt "höstkänsla" av dina bilder.

    Jag tycker inte att du ska vara bitter, det kommer säkert fler tävlingar där du kan vara med.

    (Och ja, min bild må se ut att vara tagen med en såkallad "superkamera", men det är den inte, min kamera kostade inte ens hälften av vad den man kan vinna kostar och är förmodligen inte ens hälften så bra..)
  • elektra1
    Smultron ett skrev 2010-11-13 09:23:09 följande:
    Hmm.
    Trist att bara en typ av bilder kom med i tävlingen. Och tråkigt att skärpa och teknik ska vara avgörande.
    Det är ju lixom inte de som redan har en superkamera som "behöver" vinna en bra kamera.

    Jag gillar hellre bilder som säger mig någonting, som har ett bra motiv.
    Såå. Jag röstar inte. Det går ju knappast då alla bilderna är likadana och ganska intetsägande.

    Ja jo jag är hyfsat bitter då mina motivbilder som jag tycker är bra (trots mobilkamera) inte kom med.

    kommentera gärna mina höstbilder utifrån motiv. (och inte kvaliteten på min kamera)
    www.familjeliv.se/hem/smultron_ett/galleri.ph...
    Det är verkligen inte en typ av bilder med i tävlingen. Utan väldigt varierande.  Och skärpa ÄR väldigt viktigt. Men viktigast av allt är ljuset i en bild. Och dina bilder fick man inte en så jätte "höstig känsla av.  Det var ju det som var temat.

    Vissa av bilderna som är med i tävlingen skulle inte kommit med i en "riktig fototävlig. Eftersom skärpan är helt fel. Och vissa av bilderna har helt fel färg för att kunna tävla.
    Jag tycker om naturliga bilder, där inte färgerna förstärkts nåt otroligt så att det blir totalt fel färg.
  • AnnaH
    Smultron ett skrev 2010-11-13 09:23:09 följande:
    Hmm.
    Trist att bara en typ av bilder kom med i tävlingen. Och tråkigt att skärpa och teknik ska vara avgörande.
    Det är ju lixom inte de som redan har en superkamera som "behöver" vinna en bra kamera.

    Jag gillar hellre bilder som säger mig någonting, som har ett bra motiv.
    Såå. Jag röstar inte. Det går ju knappast då alla bilderna är likadana och ganska intetsägande.

    Ja jo jag är hyfsat bitter då mina motivbilder som jag tycker är bra (trots mobilkamera) inte kom med.

    kommentera gärna mina höstbilder utifrån motiv. (och inte kvaliteten på min kamera)
    www.familjeliv.se/hem/smultron_ett/galleri.ph...
    Nog tycker jag det är ganska bra variation på bilderna, både motiv och vilka tekniska hjälpmedel som använts. (Min bild är en oredigerad mobilbild.) Men jag kan hålla med dig på så vis att höst inte bara behöver innebära färgglada fallna löv, men det är nog något alla kan enas om att är höstigt. För mig personligen är höst = varma kläder, mörker och nattfrost exempelvis, För dig något helt annat uppenbarligen.

    Vad man anser vara en bra bild skiljer förstås också. Nu har just den här juryn valt de här bilderna, en annan hade valt andra. Hade detta varit en proffesionell fototävling hade det funnits tydliga kriterier men då kan jag lova att teknik hade betytt mycket mer än det gör här. 

    Sedan undrar jag hur du tänker när du skriver att inte de som redan har en "superkamera" behöver vinna en bra kamera? Kanske skulle man kolla kontoutdragen hos dem som tävlar? Eller så kanske bara de som inte äger en kamera skulle fått delta? Vad räknas föresten som en superkamera? Hade dessa bilder varit mer lämpliga bidrag om vinsten var en resa?    

    Håller tummarna att du får chansen i någon kommande fototävling!
    ♥ Evina 080509 ♥ William 100110 ♥ → annaharr.se
  • Smultron ett
    elektra1 skrev 2010-11-13 13:09:00 följande:
    Det är verkligen inte en typ av bilder med i tävlingen. Utan väldigt varierande.  Och skärpa ÄR väldigt viktigt. Men viktigast av allt är ljuset i en bild. Och dina bilder fick man inte en så jätte "höstig känsla av.  Det var ju det som var temat.

    Vissa av bilderna som är med i tävlingen skulle inte kommit med i en "riktig fototävlig. Eftersom skärpan är helt fel. Och vissa av bilderna har helt fel färg för att kunna tävla.
    Jag tycker om naturliga bilder, där inte färgerna förstärkts nåt otroligt så att det blir totalt fel färg.
    Det du ser på mina bilder är en svensk höst.
    Jag är den som är den!
  • Forumvärd

    Hejsan!

    Jag kan meddela att juryn hade ett tufft jobb och de bilder som slutligen valdes ut är av blandad kvalité och med blandade motiv. Det fanns så otroligt otroligt många riktigt fina bilder med i tävlingen den här gången.
    Vissa bilder var av studiokvalite och andra  hade kanske sämre kvalité men bilden som sådan förmedlade verkligen höst.
    Jag har själv tittat på alla bilder och jag förstår att de hade ett tufft jobb att välja bara 10 bilder för det hade lika gärna kunnat vara 50 finalister- så fina var era bilder!


  • malin8609

    Lätt nummer sju, bästa bilden helt klart. Sen får den plus eftersom det är ett barn med på bilden. Skrattande

  • Visitor

    För att jag ens ska lägga en bild på minnet så är skärpa det mest avgörande, sedan ljuset och kompositionen...


    Think before you speak
  • Madame Mom

    Jaha...  sista dagen för att rösta..  Inte för att det kommer göra nån större skillnad, men i alla fall...  :)

  • Cyberdansken

    Om jag själv skulle sätta en vinnare så blir det nummer 7. Den tycker jag är bäst. Men jag ser ju att nummer 2 vinner överlägset. För mig är visserligen färgerna i den mycket bra, men kompositionen är altså inte speciellt stark.
    Men den vinner ju ändå :)

  • Forumvärd

    Hejsan!

    Nu har ni korat en vinnare! Skål

    Vinnare blev bild nr: 2 som har skickats in av medlemmen Faithless!
    Ett stort grattis till henne! Solig

    Inte nog med det utan vi har även en till vinnare och det var den medlem som först röstade på den vinnande bilden.
    Det blev eSo så ett stort grattis till henne med! Solig

    Jag vill också ge ett stort tack till alla ni som var med och tävlade!
    Det var många riktigt fina bilder som lades upp! {#emotions_dlg.flower}


  • gumtree

    Tack!!! Skål

    Så himla kul, tack alla som röstade

    Och grattis (och tack) eSo som var den första att rösta på min bild! {#emotions_dlg.flower}

  • Martina1
    Forumvärd skrev 2010-11-15 11:30:38 följande:
    Hejsan!

    Nu har ni korat en vinnare! Skål

    Vinnare blev bild nr: 2 som har skickats in av medlemmen Faithless!
    Ett stort grattis till henne! Solig

    Inte nog med det utan vi har även en till vinnare och det var den medlem som först röstade på den vinnande bilden.
    Det blev eSo så ett stort grattis till henne med! Solig

    Jag vill också ge ett stort tack till alla ni som var med och tävlade!
    Det var många riktigt fina bilder som lades upp! {#emotions_dlg.flower}
    Grattis Fathless!

    Och tack för en trevlig tävling! Jag hoppas att ni gör fler sådan här tävlingar!
  • eSo
    gumtree skrev 2010-11-15 15:05:51 följande:
    Tack!!! Skål

    Så himla kul, tack alla som röstade

    Och grattis (och tack) eSo som var den första att rösta på min bild! {#emotions_dlg.flower}
    Varsågod! Och massor med grattis såklart!

    Själv hade jag hunnit glömma bort att man ens kunde vinna något bara genom att rösta, så det här var ju himla roligt och oväntat!
    ♥ Tyra 070502 ♥ Noah 100109 ♥
Svar på tråden Omröstning Höstbildstävlingen